Vleugeldeuren klinken (en zijn soms) nog steeds cool. Daarom heeft de Volkswagen van de toekomst ze.
Wanneer je de toekomst probeert te voorspellen, leert de praktijk dat je er eigenlijk altijd op een manier naast zit. Toch moet je ook durven dromen. Wellicht is jouw baanbrekende idee voor een betere toekomst wel hét idee. Misschien heeft Volkswagen dus wel goud in handen met hun nieuwste project genaamd GEN.TRAVEL.
Volkswagen GEN.TRAVEL Concept
Het doel van deze ietwat bizarre concept car is niet nieuw. Sterker nog, in de basis heeft het wat weg van de Volvo 360c concept uit 2018. Ook dit is een ietwat bizar uitziende, rijdende contraptie waar autonoom rijden een grote rol gaat spelen. Level 5, als we Volkswagen moeten geloven.
Design
Laten we eerst even stilstaan bij de vormgeving van de Volkswagen GEN.TRAVEL. Want net als de ietwat bizarre Volvo concept zit Volkswagen met hun hoofd nog aardig in de toekomst. De vormgeving van de auto komt het bestuurderscompartiment wel ten goede. Dat moet een soort lounge op wielen worden. Om de auto te betreden, open je een vleugeldeur. Dat is dan wel weer tof.
Maar het vreemde voertuig staat eigenlijk voor een nobel doel. Dankzij het doel om de Volkswagen GEN.TRAVEL op autonoom Level 5 te krijgen, kan de auto perfect ingezet worden als reisgenoot voor middellange afstanden. Ook dit was hetzelfde idee als Volvo: de auto als cityhopper. Volkswagen zegt dat deze auto ingezet kan worden voor afstanden waar (te) snel voor het vliegtuig wordt gekozen. Denk aan reizen binnen Europa. De GEN.TRAVEL kan zijn interieur gebruiken als rijdende lounge, conferentiezaal of werkruimte. De auto brengt je naar je bestemming en jij kan ondertussen je werk doen.
Toekomst
De tijd dat de Volkswagen GEN.TRAVEL echt een productiemodel zou gaan worden, ligt nog eventjes in de toekomst. Zoals we al zeiden moet je altijd blijven dromen en wellicht dat dit ooit de oplossing wordt voor korte vluchten.
Moet je dus verwachten dat jouw volgende Volkswagen precies zoals de GEN.TRAVEL wordt? Nee, al zouden de vleugeldeuren wel een toffe optie zijn voor de volgende Golf. Dit concept, wat tentoongesteld gaat worden op Chantilly Arts & Elegance, gaat wel elementen bevatten waarvan Volkswagen kan leren voor hun volgende straatauto’s.
HZW zegt
Heel leuk die vleugel deuren, maar als er een auto te dicht naast je geparkeerd staat krijg je never nooit je deur open, omdat ze veel ruimte nodig hebben om circulair te openen.
Met een gewone deur heb je dan misschien nog een kans om wel in je auto te komen.
janboel zegt
Vleugel deuren zijn juist wel handig als er een auto dicht naast je geparkeerd staat. Kijk maar naar de demo van Tesla’s Falcon wingdoors op de Model X https://youtu.be/aBtKSTW5CD8
Wat wel minder handig is zijn vleugel deuren openen in een lage parkeergarages. Ze gaan dan vaak niet helemaal open en moet je bukken om in te stappen.
Robert zegt
Die parkeergarage is niet laag, die Tesla is gewoon veel te hoog. Maar goed, dat geldt voor zo’n beetje elke EV die anno nu op de weg verschijnt.
HZW zegt
Bij die Tesla zit er een extra scharnier punt in de deur, bij de VW sketches lijkt dat niet het geval te zijn.
sizedoesmatter zegt
Dit is een vw concept. Met andere woorden; over 20+ jaar komt er een model dat aan deze concept herinnert, maar dan zonder de leuke details.
Tenmiste, zo ging het tot nu toe….
wimof zegt
Ik hoef de opmerking niet meer te schrijven, dat heb jij al gedaan.
Zo zal het lopen.
Helaas!
drdre1 zegt
Sjoemeldeuren. Als ie op de testbank staat openen ze gewoon normaal.
flyerbunch zegt
Laat de toekomst nog maar ff wachten..