Jazeker, de Volkswagen V8 TDI kent een bijzonder lage stikstof uitstoot.
Wie had dat gedacht. De Volkswagen V8 TDI-motor blijkt veel zuiniger te zijn dan nodig. Het is misschien wel de meest ironische auto van het afgelopen jaar. Een korte blik in de historie leert waarom. Volkswagen heeft zichzelf met het dieselgate schandaal enorme imago-deuk opgelopen.
Stroh Rum
In een tijd waarin elektrificatie telkens meer van toepassing is, hielp het ook niet dat de aanvankelijk schoon geachte diesels heel erg vervuilend bleken te zijn. Wat dat betreft was de komst van de Volkswagen Touareg V8 TDI een hele vreemde. Dan heb je een grote SUV, voorzien van een 4.0 liter grote diesel met acht cilinders. Alsof je flessen Stroh Rum uitdeelt op een AA-meeting. Het lijkt een beetje tegenstrijdig te zijn.
Schoner
Maar wat blijkt, De V8 diesel is heel erg schoon! Dat meldt Volkswagen. Het is echter geen WC Eend-verhaal. De Touareg V8 is namelijk door Emission Analytics test en wat je niet verwacht blijkt dus toch het geval: de auto is 75% schoner dan nodig was. De stikstofuitstoot bleek namelijk heel erg laag tijdens de tests.
Tests in Duitsland
De tests van Emission Analytics worden overigens niet in een laboratorium gedaan, maar in dit geval in Duitsland. In Saksen was de uitstoot met de Volkswagen V8 TDI uit het laagst (10 milligram), maar in Baden-Württemberg was de uitstoot 20 milligram per gereden kilometer. De maximale hoeveelheid die nieuwe auto’s mogen uitstoten is op dit moment 80 milligram per klilometer. Dat is niet alleen bereikt met een partikelfilter, maar ook dankzij een NOx-opslag unit met AdBlue.
900 Nm
Nu zijn er meer diesels die dergelijke waarden weten te behalen. In dit geval is het VW een mooie opsteker dat hun grootste en meest prestigieuze auto van het moment, ruimschoots binnen de marges valt. De Volkswagen Touareg V8 TDI 4Motion heeft een 4.0 biturbodiesel, goed voor 421 pk aan vermogen en 900 Nm aan koppel. Dat klinkt als enorm veel en dat is het ook, maar de Touareg V8 TDI weegt dan ook het nodige. Het leeggewicht is namelijk 2.310 kilogram. De V8 TDI is in Nederland niet leverbaar.
monsieurleloure zegt
Ze kunnen het blijkbaar wel….
Maar zo’n adbluesysteem gaat van marge af, kost geld dus, sjoemelsoftware schrijf je 1 keer en daarna kost het niets meer. Dilemma’s dilemma’s
Richmond zegt
wordt terug verdiend met bijvullen.
jack_abarth zegt
@benja01:
Gewoon aan de pomp tanken voor 0,70€/L
Richmond zegt
doet vrijwel niemand.
Ot92 zegt
@willleme In het artikel zie ik 4.2TDI voorbij komen, maar het hoort 4.0TDI te zijn. De 4.2TDI is al eruit sinds een paar jaar.
ty5500 zegt
Hoe ging dat spreekwoord weer van een ezel en die steen? We zijn percies terug in 2009.
bitd zegt
@ty5500: ? Why ?
ty5500 zegt
Volkswagen dat reclame maakte met de clean diesel technologie, waarbij de diesels zogezegd extreem proper waren en uitstootwaarden hadden die te goed klonken om waar te zijn. Deze uitstootcijfers waren ook volgens de officiële testen. Wat later kwam het uit dat de auto’s massaal veel meer uitstoten in realiteit. Diesels zullen best nog wel een tijd hun plaats blijven hebben maar ‘propere’ diesels zijn zo contradictorisch als het maar kan zijn. Nooit zal je deze echt proper krijgen. De ultrafijne uitstoot wordt momenteel niet gemeten die een gigantisch deel van het fijn stof bedraagt, er wordt niet gemeten als de partikelfilter wordt gereinigd ( en de uitstoot tot 1000 x de normale uitstoot kan stijgen). Verder zijn afwijkingen op de uitstoot mogelijk als het te koud is enzovoort. Een propere diesel klinkt bij mij als een hamburger light.
putwater zegt
“De stikstofuitstoot bleek namelijk heel erg laag tijdens de tests.”
Dit dus.
tjorque zegt
75% minder uitstoot dan het maximum toegestane, met start-stop-modus actief, als de bak in neutraal staat en je je voet van de koppeling haalt.
?
kennone zegt
@tjorque: deze met handbak, voor de sportieve rijder?
momo zegt
@kennone: RWD? 50/50?
erikabarth zegt
Heel netjes, maar nu waren ze altijd al schoon, sterker nog de sjoemeldiesels waar het allemaal om begonnen is zijn in de praktijk niets viezer en in de meeste gevallen zelfs schoner dan andere fabrikanten.
Enkel de manier van sjoemelen was niet toegestaan hoe VW het deed.
fanboy zegt
Je bedoelt dat ze net zo ranzig waren als andere Euro5 diesels?
Shaw zegt
Heerlijke auto VW Touareg en zo’n dikke diesel rijdt echt geweldig. Ff sparen nog, maar réken maar dat je deze auto via parallelimport ook in NL zal gaan tegenkomen
johnhert zegt
Ideaal, kan je gelijk de EGR laten afdoppen, het roetfilter uitprogrammeren en de addblue tank er van onder trekken !
Crosscabouter zegt
@johnhert: zou je adblue ook uit kunnen programmeren? Bij de nieuwe John Deere trekkers zou dat ideaal zijn…
johnhert zegt
@crosscabouter: Bij div. modellen is dat mogelijk ja. Al zou ik het niet aanraden als boer zijnde, voor je het weet vraagt de overheid je 10 koeien in te leveren als compensatie voor het sjoemelen met de trekker…
Crosscabouter zegt
@johnhert: het bizarre is dat de oude modellen zuiniger zijn dan de nieuwe R series in de praktijk. En nog meer koppel hebben ook onderin de toeren. Het onderhoud wordt zelf gedaan, dus dat wordt pas spannend als de kentekenplaat erop moet en er gekeurd moet worden.
realhustler zegt
Gezien op youtube bij ‘Achtung Controlle’ dat een euro 5 vrachtwagen rondrijdt zonder adblue in het tankje. Zit een module in, die maakt dat de motor denkt dat er voldoende in de tank zit, en dat er adblue ingespoten wordt. die module schijnt een paar tientjes te kosten op de bekende Chineze websites.
ty5500 zegt
Als dat wordt vastgesteld zouden ze van mij gewoon de auto in beslag mogen nemen en verbeurd verklaren. Je wilt in je achtertuin toch ook geen fabriek die stiekem giftige stoffen ligt uit te stoten zonder dat je dit weet en zonder dat dit is toegelaten? Het kot zou te klein zijn als dit wordt vastgesteld. Maar voor een beetje ad blue te besparen ga je er wel voor zorgen dat je auto massaal meer kankerverwekkende nox uitstoot. Het egoisme van sommige mensen blijft mij dagelijks verbazen.
superturbodiesel zegt
@ty55000, nu je het over giftige stoffen in de achtertuin hebt en dat je dat never nooit toe zou laten kan ik jou wel wat vertellen. Kerel je moest eens weten wat voor hoeveelheden chemisch afval er door chemiebedrijven in NL in de rivieren worden geloosd. Ik heb een hele poos geleden een docu hierover gezien, over een bedrijf in omgeving R’dam. Weet niet meer waar maar waarschijnlijk Dordrecht. De aangerichte milieu-schade was dusdanig erg dat moestuinhouders in de omgeving hun geoogste groenten niet kunnen consumeren. De aanwezige concentratie gifstoffen in de groenten is belachelijk hoog. Maar joh, de topmannen hebben schijt, die kijken alleen maar naar de streep op de winst- & verliesrekening! En de politiek? Eens in de zoveel tijd pakken er eentje aan om te laten zien dat ze dit soort praktijken “wel degelijk” niet tolereren. En in de tussentijd wordt een politicus die om “familiale redenen” uit de politiek stapt, na een tijdje ineens werkzaam als topman bij een van die bedrijven.
Alsof dit niet gek genoeg was, moet je eens weten hoeveel chemisch afval er wordt gemend met scheepsdiesel en hoe giftig de uitstoot van schepen dan wel niet zal zijn. Maar hier hoor je nooit wat over.. en bij personenauto’s moet er gerept worden over steeds maar strenger wordende emissienormen, milieuzones en sinds kort ook nog eens freaking fijnstoftoeslag. Wat 1 vrachtschip of fabriek jaarlijks uitstoot, daar is heel het NL’s wagenpark lachertje bij.
wimof zegt
Zo gebeurde het vroeger ook al, 95% trok er zich niets van aan.
grasvreter zegt
En wat als je geen zin hebt om adblue te tanken?
eaudi zegt
@grasvreter: dan stopt de motor er mee cq je kunt vanaf een zeker moment niet meer starten.
Richmond zegt
je hoeft het niet zelf te doen, gewoon even naar de dealer gaan.
johan_schipper zegt
@grasvreter: gaat de motor in noodloop
Gulli zegt
Verbruik AdBlue 1 op emmer? ?
moveyourmind zegt
Ja ja…
En sinds Emission Analytics de tests met de Toureg drie weken geleden afgerond heeft en er niet meer mee rondrijdt in Saksen en Baden Würrtemberg is de luchtkwaliteit in heel Duitsland in no time enorm verbeterd.
En laat nou net de stikstofuitstoot significant gereduceerd zijn. Dat kan geen toeval zijn.
charc zegt
4.0 tdi
gilettelubbers zegt
Niks nieuws toch dat (moderne) diesels extreem schoon zijn? Het is gewoon zo kapot gepraat dat niemand nog diesel durft te rijden
grasvreter zegt
Roet is een dingetje. Roetfilter doet trouwens niks, die vangen het even op, om bij het regenereren al het opgevangen roet alsnog je longen in te dumpen.
En alle kneuzen die de EGR afdoppen, en dat zijn er veel, die zorgen voor een enorme stikstofuitstoot. Als het aan mij zou liggen waren diesels verboden. Lekker over op hybride, volledig elektrisch, en misschien waterstof in de toekomst. 3 prachtige keuzes, die stuk voor stuk veel minder vies zijn dan diesels.
gilettelubbers zegt
@grasvreter: tel je bij je o zo zuinige groene hokken ook de productie even mee? Durf te zeggen dat je héél wat jaren en héél wat km’s moet maken dat je een keer “groener” wilt zijn.
stunts zegt
@gilettelubbers: ja durf je dat te zeggen? Durf je ook met cijfers te komen? Anders is het alleen stoere borrelpraat.
gilettelubbers zegt
@stunts: ja dat durf ik te zeggen zoals je ziet. Zoek het internet even af en je komt genoeg bewijs tegen. Dezelfde soort test welke aangeven dat elektrische auto’s schoner zijn zeg maar. Dus zo “stoer” is deze “borrelpraat” niet. Wat heb je daar trouwens ook aan in deze tijd..
grasvreter zegt
@gilettelubbers Nah ze zijn al vrij snel minder slecht. Ik noem het bewust niet groen oid, want een elektrische auto is ook slecht voor het milieu, alleen minder slecht. Accu’s worden volledig gerecycled, en, als jij dan weer mee gaat berekenen wat het voor een energie kost om olie uit de grond te halen…
Hier, wat uitleg:
https://youtu.be/2rywz73vwKw
dedude zegt
Je bedoelt dat ene grote verhuurbedrijf voor busjes. Met die rode kleur…. ;-)
toedeloe zegt
Het is idd geen 4.2 maar een 4.0 biturbo. En hij rijdt geweldig, heb hem nu 2 maanden en zou hem voor geen goud kwijt willen. AdBlue moet je (24 liter) als het goed is rond de 20.000 km een keertje bijvullen, voor de rest rij ik 1 op 12 als ik normaal met het verkeer mee rij, hij is net zo zuinig als de A6 3.0 TDI die we hiervoor hadden omdat hij lager in de toeren blijft, ook bergop.
sanderp zegt
Nodig? Het is minder dan de wetgeving, maar eigenlijk is er een uitstoot van niks nodig.
Dutchcarwizard zegt
Verbruik en NOx uitstoot zijn niet direct aan elkaar verbonden. Een een partikelfilter doet niets voor NOx uitstoot. Wel voor deeltjes. En een SCR slaat het niet op, maar laat het reageren. Volgende keer als je iets wil schrijven, laat mij er even naar kijken. Ik werk in deze business.
Ot92 zegt
@Baidu Aangezien u er verstand van heeft, mag ik u vragen waarom benzine auto’s nu zo’n OPF krijgen? En regenereren die net als bij een diesel auto?
Dutchcarwizard zegt
@ot92: direct ingespoten benzinemotoren stoten relatief veel deeltjes uit. Daarom is een filter nodig geacht.
Ot92 zegt
En regenereren ze ook zoals bij een diesel?
406_v6 zegt
Er zit vast een virus in de testsoftware ?
993carrera4s zegt
Dat is gedaan om te compenseren voor die vorige generatie meuk.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Ultiem wintersport speelje. Je zou deze nog naar MTM kunnen brengen, maar standaard heb je natuurlijk ook absoluut geen klagen. @Willeme: Dit is toch de 4.0 TDI en niet de 4.2 TDI?
pcooperworks zegt
4.0 de neefjes Q7 en Cayenne hebben een (bijna) 4.2 ltr.
thijsss4 zegt
@pcooperworks: Nee Q7 is een 4 liter en Porsche levert geen diesel meer
jdeboer zegt
Beetje verlate 1 april grap.
Geen enkel weldenkend mens gelooft nog in nieuwswaardes die VW claimt.
erikabarth zegt
@jdeboer
Ach Jean toch, weer het flesje azijn gevonden jegens VW.
Of is juist weer die andere fles het probleem ;)
Zit wel diep hey.
maotje zegt
En roet??
gerrie zegt
Oké ik zie reacties waarvan ik denk waar is de echte vakman? De diesel stoot sowieso veel minder Co2 uit. Een euro6 want daar gaat het hier om, verbrand de roetdeeljes die in het filter zitten nagenoeg helemaal. Maar is de benzine motor schoon? NEE echt niet en stoot veel meer fjnstof uit dan de Euro6 en verbruikt meer, dus meer CO2 de electrische auto schoon? Jset groene stroom, die er haast niet is en echt niet schoon is. Ik ben heel erg voor Schoon maar we worden bedonderd en niet zo:n klein beetje ook. Geld en macht is aan de orde en die gebruiken het milieu als middel.
jometdebanjo zegt
Laat het die Brusselmans niet horen en Parijs want dan passen ze de normen weer aan! De h*fters
sprankel zegt
Wacht wacht wacht, de grote sjoemelaar VW komt een dikke V8 diesel SUV die plots magisch simsalabim niet enkel voldoet aan de norm maar er ook nog eens met factor 5 ondergaat. Deze informatie komt van niet minder dan VW zelf die het in het groot verkondigd. En we mogen op onze 2 oren slapen hoor, want het is getest door een onafhankelijk bedrijf! Een onafhankelijk privé bedrijf dat testen doet op aanvraag van de klant en hun hier ook de factuur voor stuurt, een test aangevraagd en betaald door VW, maar hé, het is onafhankelijk hoor, ja en niet in een labo getest hoor. En een onafhankelijk bedrijf dat claimt dat de en ik citeer banden 1000 keer meer uitstoten dan de uitlaatpijp.
En de autojournalistiek slikt het als waarheid, sure, en ik ben sinterklaas, ik lig plat van het lachen, echt waar, hoe dom is deze sector eigenlijk?