



Pit en powah!
De Volkswagen up! GTI is een geinig karretje, maar geen vreselijk snel monster. De compacte hatchback kan in principe wel een oppepper gebruiken en dat heeft B&B Automobiltechnik dan ook gedaan. Het resultaat is veel lol in een klein formaat.
Een standaard up! GTI levert 115 pk en 200 Nm koppel uit een 1.0 driecilinder. De VW accelereert in 8,8 seconden naar de honderd, wat voor een auto met een GTI-label natuurlijk niet heel rap is. B&B Automobiltechnik heeft een nieuw stage 2 programma voor de auto ontwikkeld en tilt het vermogen naar een gezonde 145 pk en 260 Nm koppel.
Dit resultaat wist de tuner te krijgen door de turbodruk met 0.2 bar te verhogen, een nieuwe luchtinlaat te installeren en een remapje aan de ECU. Met een nieuwe topsnelheid van 210 km/u en een sprint naar de honderd in 7,9 seconden is de Duitser een stukje sneller geworden, al zijn het geen baanbrekende waarden. De auto is verder verlaagd en er is aanpasbare vering geïnstalleerd, wat het rijgedrag ten goede moet komen.
B&B Automobiltechnik hanteert geen schrikbarende prijzen voor de tuning. Stage 2 kost 1.500 euro voor de remap. Andere veren of een nieuw uitlaatsysteem zijn opties die tegen een meerprijs verkrijgbaar zijn.
Voor 1500 euro best een leuke upgrade. 145pk is ook net ff dat beetje extra wat de auto wel kan gebruiken zonder dat het overdadig veel is.
@lekbak: dit is de Up GTI zoals die had moeten zijn.
@720s: precies, en dán nog chippen naar 175 pk :’)
@87sandyd: Remmen is angst, dus opzich geen probleem met die trommels achter en schijven ter grote van een CD voor
@87sandyd: Chippen is hier dus al gedaan :P, neemt niet weg dat 175pk natuurlijk helemaal leuk zou zijn. Ook lichtelijk idioot, dat dan weer wel….
@720s: Ergens heb je wel gelijk, maar het zou veel te duur worden ivm belastingen als vw dit zelf zou doen. Gelukkig zijn er oplossingen als deze.
@720s: 8 seconden naar de 100 valt nog steeds tegen deed de polo gti uit +/- 2000 ook volgens mij, vooruitgang
@gove:
Sterker nog : de Golf Mk.1 GTI 1,8 liter met 5-bak deed dat al bijna.
@gove: idd mijn 6N2 gti doet ongeveer 7.7 sec (alhoewel 8.7 fabrieksopgave geloof ik)
Is ook 30kg zwaarder dan de up gti
Heeft wel 10pk meer maar een bakkie koppel minder.
@gove: zal ook wel om de beleving gaan. Wij hebben een Fiat 500 1.4 voor het vrouwke, 100pk en een korte 6-bak zorgen ervoor dat je het idee hebt dat die koekblik serieus rap is. Op papier valt het dan toch weer flink tegen. 10 seconde zo uit mijn hoofd om de 100kmh te halen.
@lekbak: Voor 1500 heb je alleen ECU remap. Voor 145pk heb je ook andere luchtinlaat en hogere turbodruk nodig.
@e36thuglife: Ik ga er toch vanuit dat die extra turbodruk juist door de remap komt. Toch vind ik die 1500 euro veel. Bij veel bedrijven betaal je 4-600 euro.
@towi1989: JD zet em op 140pk voor 599,-
Voor 500 euro heb je bij de meeste tuners 135 / 140pk. Beetje duur dit voor die paar pk meer.
@thomasthomas: idd, bij JD Engineering ga je naar 140pk en 240nm, voor 599 euro.
@sracovlov: Precies en met een beetje geluk wordt dat zelf 145 echte pk’s.
Misschien geen schrikbarende prestaties, maar hoeveel A-segmenters houden dit bij? Abarth 500 misschien?
@gulli: ik probeer mijn auto zo min mogelijk te pluggen, maar zelfs een 1.2 Cactus heeft 110Pk en vergelijkbare sprinttijd. Aangezien dit blok door de hele PSA range wordt gebruikt zie je dus wel dat die GTI badge eigenlijk nergens op slaat… maar goed, marketing. En ik weet dat het qua formaat een segment hoger is, maar qua prijsvoering komen ze aardig overeen. Wat overigens weer in het nadeel spreekt van deze vrolijke Up! Al zullen de nodige “Franse rommel” roepers dit spoedig gaan tegenspreken.
@2wheeler: maar ook na de krachtkuur van de GTI? Want die is volgens de auteur nog steeds niet vlot
@2wheeler: standaard Up GTI versus een Cactus 110 pk levert de Up toch een snellere sprint (0,5 sec) en een hogere top (193 km/h vs 188 km/h op). Daarbij is de Up ook marginaal zwaarder.
@f31bmw320d: En dan vergelijk je ook nog eens Franse en Duitse sprinttijden..
@2wheeler: cactus 110pk is 9,3 sec naar 100 dat scheelt toch best nog wel wat.
Ja, zo wil ik ‘m wel. Onder de 8 seconden naar de 100 in zo’n koekblik is erg netjes. Zeker met een verbruik van 1 op 20 erbij.
@Jochempie: 1 op 20? Dat red je alleen met 80 in z’n 5. Maar aangezien je hier toch een beetje sportief mee gaat rijden mag je blij zijn met 1 op 15
@lekkerlinksrijden: Ja ik niet. Ik rijd sportief op B-weggetjes, maar op de snelweg tuf ik gewoon met 110 op de teller. No stress.
@lekkerlinksrijden:
Ik rijd er zelf een. 4.000 km op de klok. Gemiddeld verbruik 1 op 20, met een normaal rijgedrag. Af en toe rustig, af en toe pittig, maar het merendeel met het verkeer mee.
@emiel25: een gti rijden en 1 op 20 halen? Zal wel
@lekkerlinksrijden: het blijft maar een 1.0 driepitter hé. Die verbruiken alleen meer als de turbo vol meedraait.
@f31bmw320d: dat is toch waarom je een gti koopt, dat je de turbo laat huilen
@lekkerlinksrijden: behalve bij deze, die koop je om jezelf te laten huilen. ;-)
@lekkerlinksrijden: deze 1.0 is in de grond ontwikkeld om erg zuinig te zijn, om zo de instapper 110pk diesels te kunnen vervangen met een benzine alternatief in vnl de Golf en co. Maar in de kleine Up is het best een sterk blokje. Maar dus nog steeds zuinig in zo een klein en licht autootje. Best een mooie aanbieding zo, en helemaal met wat extra pk’s…
@lekkerlinksrijden: sterker nog, dit haal je ook met gemak in een Leon ST met dezelfde motor. Met normaal rijden 1 op 18, en met goed je best doen 1 op 20. Recordritje is gemiddeld 4,4l dus dat is 1 op 22.
@sjoppie: klopt, in mijn Leon ST huurauto op de wintersport hoefde er amper brandstof in. Ik reed verre van zuinig maar het resultaat van 500 kilometer was 1:18
Ik had er eentje met 60 pk en dat bleef al niet heel..
@henkhekje: jij hebt veel auto s gehad. En het mooie is dat de vag jou bij allemaal kapot gaan. Ik zou dat merk dan geen tweede of derde meer kopen. Of overdrijf weer?
@dijan: ah daar hebben we spuit 11 weer.. Hoe gaat het daar in Leusden?
@henkhekje: Ik zie dat je weer verzinsels aan het schrijven bent .
@dijan: klopt hoor, die Henk is een grote fantast.
@henkhekje: bijzonder.. wij verslijten nu de derde voor de vrouw. Per stuk ruim 80.000km zonder reparatie. Geldt ook voor de buren en de Ups op de zaak.
Enige wat gesneuveld is is de airco en van eentje een Ecu door waterschade.
@stuko: oke..
– Water lekkage in interieur, waardoor je altijd de airco aan moet hebben zeker bij nat weer.
– Binnenwerk uitlaat rammelt
– Versnellingsbak haakt vanuit vrij naar 1
– Ratelende relais als je de ruitenwissers aan hebt
– Rammels in het interieur
– en nog veel meer.. maar dat heb ik niet allemaal onthouden. Heb mijn VW tijdperk diep diep weggedrukt
@henkhekje: Ze hebben geen waterlekkages, er is wel een modificatie aan het interieurfilter huis wat voorkomt dat de voorruit beslaat. Binnenwerk uitlaat heb ik nog nooit gehoord bij een Up, wat wel voorkomt is dat het alu hitteschild tussen de uitlaat en carrosserie los laat wat gaat rammelen, is eenvoudig weer vast te zetten. Een relais wat blijft hangen is eenvoudig te vervangen. Rammels in het interieur zijn op te sporen en op te lossen. Nou, poeh poeh wat een lijst? Allemaal dingen die letterlijk bij elke auto voor kunnen komen, en voor een paar euro opgelost kunnen worden. Aanstellen is ook een vak.
@techniekmeneer: ik heb anders nog nooit zulke slechte auto gehad. ;-) kun je nagaan hoe goed andere merken zijn
@techniekmeneer:
Van de door jouw opgenoemde punten heb ik zelden last gehad en daar zaten italiaanse slopers met 400.000km op de teller tussen.
Van een merk dat pretendeert Das Auto te zijn verwacht je meer.
@stuko: hier nu ook eentje voor de deur staan. Ze zijn niet echt storingsvrij….
En het rijdt echt voor geen meter, rotstoelen met een vaste hoofdsteun die onder een irritante hoek staat.
Die wij nu hebben is maart dit jaar, heeft al een paar keer bij de dealer gestaan. Het zuipt als een malle, 1:11 gemiddeld en er wordt120-130km/u mee gereden. De dealer weet ook niet hoe dit komt. Gelukkig is het een auto van het bedrijf, ik vind het niet echt wat. Ja, het is een auto voor mensen die een auto willen om van A naar B te rijden….
@rufctr01: ik heb er 12 voor de deur staan, en werkelijk nog nooit echte problemen mee gehad op wat klein onderhoud na. Moet ook zeggen dat ze wel voor de 120k weer de deur uit gaan, maar ondanks dat volgens mij prima.
-EDIT: begrijpelijke frustratie, maar houdt het netjes graag-
@rufctr01: ook ik heb er 1 voor de deur staan. Ik vind de stoelen juist erg goed zitten en ook langere afstanden zijn prima te doen. Dat de vaste hoofdsteunen onder een vreemde hoek zouden staan en je er dus last van zou hebben: ik heb echt geen idee, ik voel ze niet.
Mijn algehele indruk:
-De Up! voelt degelijk aan
-Hij is erg stil
-Hij is echt wel erg zuinig (1 op 20 haalt hij met gemak, vreemd dat die van jou 1 op 11 zou nemen)
-Hij is verrassend ruim voor zo’n klein autootje
-Hij is best vlot als je in stadsverkeer rijdt (en dat met slechts 60pk)
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn Up!, dus ik ben uitermate tevreden en positief.
Volgens mij doet jdengineering dit voor minder geld?
@civicfk3: Klopt net even gekeken.
140pk/240nm 599€. Scheelt toch een hoop.
Vage tori mang. 145pk is na turbodrukverhoging, custom luchtinlaat en ECU remap.
ECU remap kost 15 barki maar dan heb je dus geen turbodruk en luchtinlaat, dus ook geen 145pk.
@e36thuglife: praat eens normaal man….
Met de ECU upgrade verhogen ze de Turbodruk al, worden ook een hoop andere waarden aangepast, maar turbodruk zorgt voor de meeste power winst. De andere inlaat zal wel gewoon een vervangingsfilter zijn denk ik zo. Al met al een dure bedoeling. Lekker naar JD Engineering, daar halen ze met Octaan 98 brandstof ook gewoon 145pk en 260nm uit het blokje!
@ds3thp: Er staat duidelijk bij “Stage 2” is 145 pk.
Op hun website staat:
Wählen Sie die Basisleistung ihres Fahrzeuges: 85 kW /115 PS
Basismotor: UP! GTI (85 kW / 115 PS / 200 Nm)
Stufe 1/Z: ca. 92 kW / 125 PS / 220 Nm
BB UP M20/Z
Drehmoment ca. 220Nm bei 2.100U/min
B&B Zusatzsteuergerät
Montage inkl. Vorab- und Enddiagnoseprüfung – EUR 98.-
€ 698 ,-
========
Stufe 1: ca. 100 kW / 136 PS / 240 Nm
BB UP M20/1
Drehmoment ca. 240Nm bei 2.250U/min
Vmax ca. >205km/h
Elektronikänderung
Optimierung und Überarbeitung der elektronischen Einspritzkennfelder
geringfügige Erhöhung des Ladedrucks um ca.0,2bar
Anpassung der elektronischen Kennfelder an den erhöhten Ladedruck
Änderung der Drehmomentkontrolle
Montage inkl. Vorab- und Enddiagnoseprüfung – EUR 198.-
€ 998.-
========
Stufe 2: ca. 107 kW / 145 PS / 260 Nm
BB UP M20/2
Drehmoment ca. 260Nm bei 2.350U/min
Vmax ca. 210km/h
Optimierung der Ansaugwege und Luftführungen
Elektronikänderung und Anpassung an diese Arbeiten
Optimierung und Überarbeitung der elektronischen Einspritzkennfelder
Erhöhung des Ladedrucks um ca.0,25bar (insgesamt)
Anpassung der elektronischen Kennfelder an den erhöhten Ladedruck
Änderung der Drehmomentkontrolle
Motorabstimmung
Montage inkl. Vorab- und Enddiagnoseprüfung – EUR 198.-
€ 1.498,-
===========
Waarom zou je dit kopen ipv een GTI?
@alcantara: Golf bedoel ik dan
@alcantara: Waarom zou je een Golf GTI kopen en geen Audi RS3? Of waarom dan niet een M5 ofzo?
Slaat als een lul op een drumstel natuurlijk.
@visje66: Omdat een GTI nog een stuk betaalbaarder is. Maar dan heb je toch wel echt een lekkere wagen met een Golf 7 GTI, terwijl dit gewoon niks is. Een boodschappenwagentje met GTI badges…
@alcantara: Golf GTI is meer dan 2x zo duur als deze up… Terwijl een RS3 volgensmij niet 2x zo duur is als een GTI..
@alcantara: Up is een hele andere klasse, formaat, gewicht, kosten qua belasting en verzekering.. appels met peren vergelijken.
@alcantara: geld?
@alcantara: Waarom gaan rijke mensen in een tentje op een berg camperen, als ze ook in een resort kunnen chillen? Omdat minimalisme een lifestyle is. En een Up is minimalistisch.
@alcantara: eerder een Golf GTE.
Dit ding ziet er gewoon goed uit zo met die verlanging. Zo te zien hebben ze ook spacers gemonteerd.
Of je rijd gewoon ff langs JD..
De 0-100 verschillen vallen wat tegen, maar boven de 100 zul je dit absoluut merken. Die kleintjes raken vaak vlot buiten adem. Ze lijken het ook profi aan te pakken. Wel goed warmrijden met zulke specifieke vermogens.
@maarten123:
Ik heb er een, de motor is zeer snel op temperatuur.
@emiel25: Wat is snel op temperatuur? Je motor of je koelwater?
@bartteeuwen: z’n koffiemolen
Maar hoe rijdt het zonder de aanpassingen aan het onderstel? De standaard Polo, toch een klasse groter, was destijds bij 170 al een onzekere dweil. Deze Up zou de 210 aan moeten tikken?
@karhengst: probeer het eens, ik denk dat je verrast wordt. Rijdt zeer stabiel.
@emiel25: ik ben benieuwd, zal wel stuiteren zijn indien het onderstel strak genoeg is bij die snelheden nog vertrouwen te bieden. Alleen zal het er niet van komen omdat het toch wel een segment of 2 / 3 te klein is.
@karhengst: Rijdt als een stuk grotere auto, was onder de (relatieve) indruk bij mijn testritjes.
Ik zeg thumbs Up!
Of de 90 pk TSI pakken en die chippen. Heb je 5 langere versnellingen ipv 6. Minder spannend schakelen maar wel langere halen, en ongetwijfeld 100 in 2.
In zo’n licht wagentje voel je je net een raket met 7,9 seconden denk ik… Doe mij maar een :)
Deze auto komt erg dicht in de buurt van de oer gti qua fun factor. De Polo GTI in de verste verte niet
Sommigen hier zijn niet echt heel realistisch bezig, quasi een volle seconde beter naar de 100km/h is wat magertjes^^. Jullie hebben natuurlijk allemaal een Porsche RUF staan veronderstel ik.
Ik had vroeger een saxo 16v, ging in een 8.5 sec naar de 100 denk ik. Dat voelde helemaal niet traag aan btw! Die 7.9 sec is een heel mooie tijd voor zo een koekendoos, maar blijkbaar wordt er verwacht dat de Up! er een Ferrari uit trekt…
@xytras:
heft te maken met het verwachtingspatroon, dat B&B creëert door EUR 1498 voor de kit te vragen .Waar overigens nog eens EUR 198 bovenop komt voor de montage en voor- en na-diagnose (waar hopelijk ook individuele fijnafstemming op een rollenbank inzit – de B&B site is niet erg duidelijk in dat opzicht). Je ben dus ca. EUR 1700 lichter, waavoor je ook wel wat (meer ?) mag verwachten. Zeker als je ziet wat JD vraagt voor bijna hetzelfde . . .
Ik heb ooit zo’n UP gehad om elke dag 80 km heen en terug te knallen over de snelweg. Niet ideaal! Waarom wil je nu 210 km/uur in zo’n koekendoos?!
@jonckers: adrenalinejunkies..
@jonckers: Om het beter te laten rijden zou ik beginnen om die 17″ met rare platte bandjes er af te gooien, gewoon een wat normalere 16″ er onder.
Verder de compression zacht houden en de rebound hard, blijft het ook nog een beetje redelijk veren.
*vraagt offerte op*
VW had beter een up! GTE uitgebracht, gewoon de 3 cilinder 1.0 TSI en dan een elektromotor er bij met een PK-tje of 70.
@HZW: Tuurlijk. Waar wil je die accu’s laten?
Golf GTE is aardig zolang hij opgeladen is, anders heeft t blok te veel moeite met het gewicht.