Met deze auto ga je 1 op 90 rijden. Nou ja, dat haalt hij natuurlijk nooit, maar theoretisch moet het kunnen.
Iedereen kent inmiddels wel de up! mogen we aannemen: de kleine stadsrakker van Volkswagen rijdt ondertussen in grote getale rond op ons wegennet, omdat klein en zuinig en minder bijtelling enzo. De e-up! is de elektrische versie van de up! maar die is puur elektrisch en daarmee lang niet voor iedereen praktisch. Volkswagen heeft daarom nu een concept gelanceerd dat twin up! is gedoopt: een stekkerhybride met techniek van de Volkswagen XL1 die ervoor moet zorgen dat een theoretisch verbruik van 1 op 90 mogelijk is in combinatie met een CO2 uitstoot van slechts 27 gram per kilometer.
De twin up! is voorzien van dezelfde 0,8 liter TDI dieselmotor die we ook in de XL1 vinden, de futuristische zuinigheidsmobiel die inmiddels in kleine oplage door Volkswagen gebouwd en uitgeleverd wordt. Hoe dan ook, de TDI motor is gekoppeld aan een elektromotor en een DSG versnellingsbak, wederom net zoals in de XL1. Het gecombineerde vermogen van deze aandrijflijn in de twin up! is goed voor 75 pk en 215 Nm koppel. De lithium-ion accu bevindt zich achterin, samen met een 33 liter dieseltank. De twin up! weegt 1205 kilogram.
De twin up! kan maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De TDI motor springt alleen bij als het nodig is, bijvoorbeeld om in 15,7 secondcen naar de 100 kilometer per uur te sprinten of om de topsnelheid van 140 kilometer per uur te halen. In elektrische modus kan de twin up! overigens maximaal 125 kilometer per uur rijden.
De twin up! is voorzien van een volledig gedigitaliseerd dashboard dat informatie geeft over actieradius en dergelijk maar dat ook gebruikt wordt om de airco te bedienen. In hybride modus brandt de verlichting blauw, in elektrische modus is alles rood. Een ander verschil is de 30 millimeter langere motorkap. (via groen7.nl)
volvo-s60-adept zegt
Quanta costa? Lijkt me best een geinig karretje, dit aandrijvingsprincipe past in mijn optiek beter bij stadsmini’s dan bij, pak ‘m beet, een Volvo V60.
CasperH zegt
@volvo-s60-adept: het is een concept, prijs is dus nog niet bekend
Edge zegt
@volvo-s60-adept: Nou, eigenlijk vind ik het aandrijvingsprincipe beter bij grote auto’s passen dan bij stadautootjes. De V60 PHEV is gericht op (lease)rijders die veel kilometers maken en daarom is enkel electrische aandrijving een bottleneck vanwege de beperkte actieradius. Stadsautootjes zijn toch voornamelijk gericht op mensen die kortere afstanden richten en daarmee is de beperkte actieradius van een elektromotor alleen niet eens zo’n probleem.
Toegegeven, voor jonge mensen die nog geen grote auto willen maar wel naar festivals aan de andere kant van het land rijden, mensen die alleen zijn of andere mensen die om welke reden dan ook niet zo’n grote auto willen is dit wel een hele mooie uitkomst. Sterker nog, als ‘ie een beetje goed geprijsd wordt ga ik er zelf eentje aanschaffen
Edge zegt
Zet maar voor de deur, ik kijk in dit geval niet op een kilometertje meer of minder per liter brandstof. Zelfs als het ding ‘maar’ 1 op 60 haalt hoor je mij niet klagen
rnej zegt
heel slim concept. sowieso zijn met de huidige benzineprijzen kleine autootjes met goed verbruik populair. maar ik zie dit wel een succesnummer worden.
ganghouwers zegt
Elektrisch moete lasse en niet auto rije
Edge zegt
@ganghouwers: En nu in het Nederlands graag? Volgens mij snapt niemand wat jij zegt.
pvanderw zegt
@Edge: Je moet elektrisch lassen, niet elektrisch rijden*
Hubert zegt
@pvanderw:
En op gas koken en op diesel je land omploegen.
ampelmann zegt
@Hubert: Op gas (aardgas) moet je rijden en elektrisch (inductie) moet je koken.
imaginenl zegt
Als het kan voor 15 mille dan ben ik klant!
sjamp zegt
@imaginenl: Jij ook? Ik ben furlieft!
SummerSky zegt
Super karretje! alleen waarom niet in een Polo of Golf, dat is het een wat prettiger karosserie, zal een litertje of wat schelen maar maakt in het grotere geheel niet veel uit.
bertorelli zegt
Leuk autootje dit.
Die 50 km is voor veel mensen voldoende en als je uiteindelijk inderdaad die 1 op 60 haalt, dan is dat ook nog lekker goedkoop rijden ook.
Waar ik me wel weer over verbaas, is dat ze er een snelheidsmeter inzetten, die gaat tot 200 terwijl hij niet harder wil dan 140 O_o
Waarom VW? Waarom?
ampelmann zegt
@bertorelli: Inderdaad. Dat is toch een mooie besparing van 60 km snelheidsmeter!
Esprit_de_Flandre zegt
@bertorelli: Waarschijnlijk gebruiken ze gewoon hetzelfde tellertje als in de Polo en Golf en misschien nog één en ander. Is goedkoper…
sebasjuhh zegt
Toch nog stevig aan de maat. 1200+ kg
mevipp zegt
Wie voelt zich ooit veilig om in deze koektrommel 140 te rijden?
pomoek zegt
@mevipp: Nah, dit soort autootjes zijn vaak veiliger dan grote bakken van 20 jaar oud. Vind alleen dat VW achter de feiten aanhuppelt. Kom op zeg! Een van de grootste, zo niet de grootse autofabrikant van de wereld komt aankakken met zijn hybrides. Ja ze hebben nog een Hybride Jetta in de aanbieding maar verder is het niet veel. En ook nu gaat het om een concept. dat gaat dus wel even duren voordat er een productiemodel op de markt komt.
mashell zegt
@pomoek: de Tourareg hybrid is er al jaren. VW komt nu met plug in hybrides (in de pers, volgens jaar op de markt). Daar heeft Toyota er nu ook nog maar 1 van en die is erg duur. Waar bij Toyota de ontwikkeling bij benzine en diesel motoren nagenoeg heeft stil gestaan de laatste jaren is VW daarin gewoon de marktleider. Hybride durft VW nu ook te combineren met diesel waardoor het concept voor Europa veel interessanter is. Bij Toyota moeten ze nu heel hard aan het werk om de achterstand op VW weer in te lopen.
sjamp zegt
@mevipp: ’t is geen kleine truttenschuddende Fransoos. Met een Golf uit de jaren 70 kan je ook 140 ( of voor mijn part: 180) knallen op de autobahn of ’t circuit.
*Mijn mening qua ‘Fransoos’ is louter en alleen gebaseerd op één enkele rit in een Citroën AX in de jaren 90… Op de linkerbaan gereden met 120 km/h en een beetje wind. Woei! Het hele land door!
autogek123 zegt
En wanneer komt VW nu eens met een echte milieu vriendelijke uitvoering van 1 van hun auto’s ipv constant concepts de wereld in te gooien?
kroon zegt
VAG komt alleen maar met concepten!
Echt een goed werkend en te koop zijnde Plug-In Hybride en of EV hebben ze niet. Ze lopen gewoon enorm achter, want ze kunnen de techniek nog niet leveren terwijl andere fabrikanten al duizenden verkopen (Tesla, Toyota, Mitsubishi, Volvo, Renault, …).
lamborgfan zegt
@kroon: Klopt, sukkels zijn het..
koeberg zegt
Gewaagd.
De techniek is heel duur in verhouding tot de auto. Hierdoor wordt het prijsverschil met de gewone up! relatief hoog.
Hubert zegt
Wat een cultuuromslag hiero.
Eerst werd je met pek en veren de stad uitgestuurd, maar nu beginnen ze hier zelfs de voordelen van elec. rijden te zien.
Moet niet gekker worden.
(of worden ze hier nu eindelijk volwassen?)
VeniVidiVici zegt
Het is en blijft 1 van de kleine sukkelige gebakjes waar de NL wegen mee bevuilt raken (ben jaloers op Dubai).
Maar goed, als die suffe kaboutertjes hun plek maar kennen… De rechter baan!!!
sjamp zegt
“Een ander verschil is de 30 millimeter langere motorkap.”
Aan welke kant? 3 cm is niet veel, maar ik zie nog niet zo snel een andere lengte t.o.v. een standaard up!
escort77 zegt
1205 kg, TWAALFHONDERDVIJF kilo…
Dat ding moet nodig up dieet!
mashell zegt
@escort77: dat ding heeft 2 motoren en een dikke accu. Dat weegt gewoon wat.
lamborgfan zegt
Ding weegt dus bijna net zoveel (enkele tientallen kilo’s minder) als een vorige generatie Skoda Octavia Combi Diesel 1.9!
Dafuq..
Alfarobert zegt
Alfa 156 weegt 1245kg.Rij ik toch stuk liever in als een E-Up.
Hubert zegt
@Alfarobert:
En een ferrari 288 GTO slechts 1150kg.
Die zou ik nog veel liever hebben.
What’s your point???
spylegion zegt
1205kg.. Een Up..