… en willen geld zien.
Het VAG-imperium lijkt zoetjesaan als een kaartenhuis in elkaar te lazeren. Terecht of onterecht: er komen steeds meer partijen bovendrijven die menen op enige wijze te zijn benadeeld door de autoreus en zij willen niet met de schade achterblijven. Zo ook Nordea, een Zweedse investeringsmaatschappij met een portefeuille van zo’n 190 miljard euro.
Het bedrijf bereidt juridische stappen voor en is daarmee de eerste grote vermogensbeheerder die Volkswagen het vuur aan de schenen gaat leggen. Volgens Nordea moet het niet zo zijn dat investeerders de klappen vangen na het gepruts van VW. Als je nagaat dat de koers van het aandeel Volkswagen er niet bepaald florissant voorstaat, draait het daar mogelijk wel op uit.
Nordea beheerde zo’n half miljoen aandelen VW tegen een waarde van 80 miljoen euro voordat de shit aan was, maar heeft intussen al 90% van de aandelen van de hand gedaan. Bovendien mogen de managers van de investeringsmaatschappij geen nieuwe aandelen Volkswagen inslaan.
Overigens schijnt ook het Nederlandse pensioenfonds APG te bekijken of juridische stappen wenselijk zijn om de schade te beperken. (via: Financial Times)
lincoln zegt
“Moet het niet zo zijn dat investeerders de klappen vangen” ..
Whahaha .. Wat een lowlife scum ..
hplh zegt
@lincoln: wel eens van wanbeleid gehoord? Lijkt mij een logische stap.
lincoln zegt
@hplh:
“Wel eens van wanbeleid gehoord” ..
Hallo .. Ik woon in NL ..
hplh zegt
@lincoln: oké. Blijkbaar snap je het dus gewoon niet.
Maakt niet uit hoor
406_v6 zegt
@hplh: blijkbaar ben jij degene die de reactie van Lincoln niet snapt….geeft niks hoor ?
hplh zegt
@406_v6: hieronder reageert een zekere acizane80.
En die legt het heel eenvoudig uit zodat jij en lincoln het ook zouden moeten kunnen begrijpen.
Fijne avond.
mrB zegt
@hplh: Wat lincoln deze keer terecht bedoelt is: Investeerders willen alleen de lusten, niet de lasten. Zulk beleid komt vaak door druk van aandeelhouders die zoveel mogelijk geld willen zien.
fijne avond ;)
dracae zegt
@mrB: BINGO!
Wat ze nu dus doen is ook weer korte termijn denken.. als investeerder het bedrijf leegzuigen zorgt alleen maar dat de waarde van de aandelen nog meer zakt, misschien is het wel de druppel die de hele emmer doet overlopen.. weg bedrijf.. weg aandelen..
Of… heb je die dan al lang verkocht aan een of andere sukkel die jou dan weer moet aanklagen?
awesome zegt
@hplh: wanbeleid dat in de hand word gewerkt door investeerders inderdaad.
Dubbeltje > eerste rang. Aandelen zo hoog mogelijk etc, maar nu gaan janken dat het goedkoop ingekochte aandeel niet meer waard is dan bij aanschaf.
acizane80 zegt
@lincoln: bij een verkeerd beleid waar ook deels de aandeelhouders inspraak op hebben neem ik aan dat ze klappen vangen. Maar in dit geval is er sprake van fraude wereldwijd, ik kan dan ook heel goed begrijpen dat aandeelhouders zich onterecht benadeeld voelen en een schade vergoeding willen eisen. Of dat kan weet ik niet, maar als dat het geval gaat zijn zal VAG het heel moeilijk krijgen. Zij moeten nu al alle kosten voor de aanpassingen dragen. Waarschijnlijk komt daar nog boetes bij van een hele hoop landen. Klanten, distributeurs zoals Dieteren of Pon, imago schade, marketing kosten voor imago schade te beperken en terug op te bouwen, lijstje blijft verder gaan.
Ergens denk ik dat er iemand machtig op de knop heeft geduwd om VAG de das om te doen, en niet wilt stoppen tot deze helemaal onderuit is. Ze beginnen nu ook over de 3.0 motoren en ook over de benzine motoren.
Natuurlijk is de schuld grotendeels bij VAG zelf maar ik begrijp niet waarom consumenten organisaties al die jaren niets hebben gedaan. Dergelijke situaties moet toch vrij snel opvallen bij bepaalde instanties. Er moet toch ergens iemand gezien die op een bel heeft zitten drukken.
lincoln zegt
@acizane80:
Al die Europese TNO achtige “onderzoeksbureau,s” hebben ook boter op hun hoofd ..
Of liggen de hele dag te pitten ..
nord zegt
@acizane80:
fraude is een raar iets. Het kan heel lang door blijven etteren. Vervolgens wordt het ontdekt. Daarna vraagt men zich af waarom het zo lang in stand gehouden is.
Snelle analyse: Mensen die bij de ‘knop’ kunnen in deze branche zoals jij dat definieert zijn degenen die de beslissingen nemen. Op die topniveau sta je maar met een klein aantal. Dat groepje hebben dit niveau bereikt door anderen de das om te doen. De middelen die ze gebruikt hebben om anderen de das om te doen wordt breed ingezet omdat men zich onaantastbaar waant.
desjonnies zegt
@acizane80:
Bewijzen, bewijzen, bewijzen en nog eens bewijzen.
En dan doet VAG rekken en rekken rekken en nog eens rekken
Processen processen processen en processen, tegen die tijd zijn we tien tot vijftien jaar verder en is, met behulp van de huidige ‘capabele’ politieke elite de Euro inmiddels ongeveer 10% van een Indase Rupie waard zijn en kosten brood 13 miljoen Euries !
406_v6 zegt
@desjonnies: amen!
vroaaar zegt
@lincoln: wellicht moet je even onderscheid maken tussen investeerders en speculanten. Investeerders doen het voor de lange termijn en verdienen aan hun investering door jaarlijkse uitbetaling van dividend (als er winst gemaakt wordt). Speculanten kijken alleen naar koersschommelingen en gokken op dalingen of stijgingen en proberen zo even snel geld te verdienen. Die laatste groep moet wat mij betreft niet zeuren, ze zijn gokkers en zijn meestal niet geïnteresseerd in de toekomst van een bedrijf. Investeerders daarentegen verdiepen zich doorgaans beter in een bedrijf en hebben recht van spreken want ze zijn onvolledig geïnformeerd.
jipino zegt
Als de verkiezingen voor woord van het jaar al niet voorbij waren, had ik graag het woord ”dieselschandaalaasgiergedrag” mee willen laten doen… Of het succesvol was geweest is dan weer een andere vraag.
FieRo zegt
@jipino: da’s een hoop punten bij Scrabble !
HZW zegt
Ik verwacht een opsplitsing van VAG om zo de schade te beperken op een zo klein mogelijk deel van het Concern.
Uiteindelijk zal de drieling VW, Skoda en Seat de klap op moeten vangen.
Uiteindelijk zou Volkswagen de verliezen bij het slechts draaiende merk uit kunnen laten komen (Seat) en daar de stekker uit kunnen trekken.
lincoln zegt
@HZW:
Gewoon zeggen dat het terug komt .. Met rente ..
Zweden zijn tenslotte net zo naïef als NLertjes ..
awesome zegt
@HZW: die splitsing was al ophanden voor de poep in de buurt van de ventilator kwam, dus die verwachting die ik ook wel uit te spreken.
Seat draait volgens mij voor het eerst in jaren zwarte cijfers, er is meer ander spul dat ze kunnen verpatsen
erwh zegt
“Volgens Nordea moet het niet zo zijn dat investeerders de klappen vangen na het gepruts van VW.”
Dat is nou precies wél wat investeerders behoren te doen! Investeren is niet risicoloos en dat hoeft dus niet altijd positief uit te pakken.
In het geval van VW zijn onder anderen de investeerders de oorzaak van dit probleem door constant druk te leggen op hun marionetten in het management voor stijgende koersen. Die proberen die stijging vervolgens koste wat het kost voor elkaar te krijgen, bijvoorbeeld door de boel te belazeren. Als er dus één groep is die absoluut geen recht heeft op compensatie dan zijn het wel de investeerders. Sterker nog ze dienen het bedrijf in deze moeilijke tijd te steunen met het uitroeien van dit soort praktijken en ook bij zichzelf te raden gaan of ze wel met de juiste KPI’s bezig zijn.
pixeltrooper zegt
@erwh: Als de investeerders niet op de hoogte waren van het schandaal vindt ik het wel terecht. Zeker de grote aandeelhouders moeten op de hoogte blijven van de belangrijke handelingen van het bedrijf
lincoln zegt
@pixeltrooper:
onzin ..
Als ze het VAG regime niet willen supporten behoren ze per direct van aandelen van de hand te doen ..
pixeltrooper zegt
@lincoln: hebben ze na deze actie van VAG toch ook gedaan? Na informatie achter te houden voor de aandeelhouders (even om daar vanuit te gaan) is het wel begrijpelijk dat ze VAG niet meer supporten. Als ze er wel van op de hoogte waren zou deze claim natuurlijk wel complete BS zijn
lincoln zegt
@pixeltrooper:
Nope .. Alle banden verbreken verlies pakken en loslaten ..
Niet 10% laten zitten om te jengelen ..
Anders ook al de dividend terug betalen ..
pixeltrooper zegt
@lincoln: touché, moeten ze idd wel aan alle aandelen vasthouden willen ze klagen
rufctr01 zegt
@lincoln: volgens mij heeft VAG gewoon gefraudeerd en daarom hoeft de aandeelhouder niet te ‘bloeden’!
desjonnies zegt
@pixeltrooper:
De aandelenwereld die draait daarop man !
Alleen in NL zijn er tientallen grote schandalen geweest, Rijn Schelde Verolme, Imtech, ik weet zeker dat er nog tientallen, zo niet honderden te noemen zijn !
pixeltrooper zegt
@desjonnies: op asymmetrische informatie tussen aandeelhouder en bedrijf?
desjonnies zegt
@pixeltrooper:
GREED !
gtwillem zegt
Wat lopen ze te bazelen?? In de tijden dat het VW voor de wind ging, was het niet erg om er aan te verdienen,
En nu het misgaat, willen ze compensatie? Maar VW heeft dus jarenlang te veel winst gemaakt, dus eigenlijk zouden ze dat ook weer moeten inleveren, aangezien ze zo principieel zijn.
Beetje risico van het spelletje, heren aandeelhouders. Laten ze nu eerst zorgen voor de mensen die er écht de dupe van zijn.
norge zegt
@gtwillem: Misgaan door valse praktijken is weer wat anders ..
clarkson zegt
@norge: Vind ik ook. Je investeerd ergens in om uiteindelijk wat winst te kunnen maken. Niet om bezodemieterd te worden.
gtwillem zegt
@norge: ik wilde even een ononderbouwde rechts-populistisch geluid laten horen. Voelt best bijzonder ;-)
norge zegt
@gtwillem: Niet te vaak doen!
norge zegt
Je verzekeren tegen oplichters doe je in de rechtbank….
Mooi dat ze dit doen ….Zie ik teminste mijn pensioen weer wat beter worden.
lincoln zegt
@norge:
In welke rechtbank dan ??
Want dit persbericht is waarschijnlijk van een werkeloos juristen kantoor die hun zakken hopen te vullen aan Nordea ..
norge zegt
@lincoln: Elke, rechtbank…Crimineel gedrag wordt bestraft….Speciaal economische delicten ..Dat is zo’n beetje het ergste wat je kan doen in een Democratie..Tien keer erger dan moord of zo…
lincoln zegt
@norge:
Hoop dat Nordea er een dikke boete bovenop krijgt voor het financieren van een staatsgevaarlijk bedrijf ..
norge zegt
@lincoln: Is goed, dat geld dan voor elke VAG koper ?
lincoln zegt
@norge:
Niet allemaal .. Alleen degene die ooit een bedrijfswagen hebben gekocht ..
lincoln zegt
@norge:
Weet je trouwens hoe Henry Ford alle aandelen weer in eigen zak kreeg ??
norge zegt
@lincoln: Bedrijfsw….Whoehaha, nee vertel?
lincoln zegt
@norge:
Aandelen koers manipuleren dmv loonsverhoging voor arbeiders .. Ontslag nemen .. Geruchten verspreiden ..
Dingen waren dividendloos en spotgoedkoop toen hij ze kocht ..
norge zegt
@lincoln: Henry was een goeie….
lekbak zegt
Dus eerst extra winst opstrijken omdat vw sjoemelt en vervolgens een schadevergoeding eisen omdat het uit komt en de koers in stort? Ik ga ook maar investeerder worden geloof ik.
norge zegt
@lekbak: Ter goede trouw handelen is niet strafbaar….Schade oplopen door oplichters is wat anders
ettie zegt
@lekbak: de aandeelhouders zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor het handelen van de onderneming.
De investeerders hadden geen reden te denken dat een deel van de winst verkregen was door middel van illegale praktijken.
Ik denk dat er een redelijke kans in zit voor de gedupeerden om hier een vergoeding uit te halen, voor de overgebleven 10% natuurlijk, de overige 90% zie ik als ‘opgestaan plaats vergaan’, zoals we dat op de kleuterschool zo mooi verwoordden;-).
Ps. Beleggen zou ik zeker doen!
lekbak zegt
@ettie: en @norge: dat het juridisch mag en kan wil niet zeggen dat het moreel ook verantwoord is.
Ik verafschuw mensen en bedrijven die voor een beetje persoonlijk gewin een bedrijf ter gronde willen richten. Volkswagen wordt kapot gemaakt door dit soort acties. Als volkswagen kapot wordt gemaakt is dat veel slechter voor de economie als wat er gebeurt met een paar reorganisaties die er nu lijken te gebeuren. Ik mot dat egoïstische gedrag niet.
norge zegt
@lekbak: Volswagen maakt zichzelf kapot, is het goed dat de spaarcentjes van gewone mensen door criminelen verdwijnt ? Nordea is een pensioen fonds voor gewone mensen…
ettie zegt
@lekbak: ik ben het met je eens dat het moreel niet verantwoord is.
Ik ben helemaal geen VAG fan maar ik mag toch hopen dat VAG overeind blijft, ik snap ook niet dat de Europese media zo happen, we worden er uiteindelijk allemaal slechter van.
Maar terugkomend op het claimen, de mensen bij de investeringsmaatschappij zitten er natuurlijk enkel en alleen voor zichzelf, als ze hiermee de kans zien om de schade in te perken zullen ze dit natuurlijk aangrijpen.
lincoln zegt
@lekbak:
Jij bent toch al investeerder ??
Voornamelijk schroot ..
lekbak zegt
@lincoln: lol, momenteel voornamelijk verkoper van schroot momenteel. Kinderen zijn te duur voor dat soort hobby’s…
Dutchdriftking zegt
Pfft, stelletje aasgieren….
desjonnies zegt
Jery Seinfeld, met een waarheid als een koe als het over investen gaat :
https://www.youtube.com/watch?v=Z0FgnCSV_yU
Wat een grappentappers zijn die Zweden toch, meelijwekkende lieden zijn dit, maakt Volkswagen Miljarden winst eten ze mee uit de ruif, nu maakt Volkswagen verlies staan ze huilie huilie te doen.
Dat is beleggen : je geeft je geld aan iemand en zegt “Good luck ”
En diegene antwoordt”: Rien ne va plu, het geld is niet meer van u ……………………………..
norge zegt
@desjonnies: Gaat om de manier waarop Vaag plotseling velies gevend wordt Door criminele praktijken …Dan vind ik het zo gek nog niet dat kapitalisten daar een schade vergoeing voor willen hebben…Het zijn geen politikers Geen Merkel die ze hiertegen beschermt.
norge zegt
@norge: Mis een paar letters ergens…
desjonnies zegt
@norge:
Lieverd, SHELL dit jaar ook, gelijk ALLE lijken uit de kast, verlies pakken en weer verder gaan, daar hoor je geen hond over.
Terwijl ze grote risico’s hebben genomen met de voorbereidingen voor het winnen van olie in het Noordpool gebied.
Dit is niet veel anders, geloof me, dikke pech
Toen PSA slecht ging een paar jaar geleden stonden ze ookniet te hulen van I want my money back.
Aandelen en het Casino, er is verdomd weinig verschil
Rien ne va plu !!!!!!!!!!!!!!!
nord zegt
@desjonnies:
En daarom is natuurlijk worldonline ook weggekomen met hun/haar beursgang.
Je hebt een bedrijf, gaat naar de beurs en loop vervolgens te frauderen (of in mijn ogen, je laat de boel bewust klappen).
Dat zijn toch maffiapraktijken, mijnbeste heer Desjonnies?!
desjonnies zegt
@nord:
Dat zal ik niet ontkennen my dear Nord, daarom moet je ook uit de buurt blijven als belegger, wil je het toch kan ik je alleen aanraden het te doen met geld dat je toch niet gebruikt.
Nina Brink wist als geen ander wat hebzucht doet met mensen.
Ik zie de krantenkoppen nog El Nina werd ze genoemd, de iron lady, Nina Gold, het troetelaandeel, “Heb jij ze al desjonnies, je aandeeltjes WOL, nou ik wel hoor, ik ga er dalijk een nieuwe auto voor kopen. ”
Die auto werd een ouwe fiets !
En Nina, die kocht een privé jet !
Toen het goed ging in Nederland, mijn huis een half miljoen waard was, iedereen rijk was werd ik drie tot vier keer ’s avonds lastig gevallen door Nordea’s, gewoon veredelde
encyclopedie verkoperts die ALLEEN maar aan hun bonus denken als ze jouw als klant binnenslepen, deze gasten zijn NIX anders
Een vriend, een Engelsman werkt voor zo’n zakenbank en vertelde me letterlijk : Jullie geloven toch niet dat wij jullie de koekjes geven, die houden we uitsluitend voor onszelf, de rest van de handel is voor jullie.
lincoln zegt
@nord:
Zo .. Nina brink ..
En niemand wist wat er aan de hand was ..
Niemand snapte haar handeltje ..
Maar dachten allemaal rijk te worden ..
“You can,t build a reputation on what you are going to do”
norge zegt
@lincoln: Tesla komt er mee weg…
stephano zegt
Ik ben ook aandeelhouder, al sinds lang voor dit gedoe uitkwam en ook ik heb flink verloren. Maar een schadevergoeding is bullshit. Wie moet dat betalen? Volkswagen AG? Daar ben je toch zelf aandeelhouder van? Dat is dan een sigaar uit eigen doos. Een superdividend in tijden dat het bedrijf juist kapitaal achter de hand moet houden.
Bij beleggen loop je risico en er is altijd de 1% kans dat er iets gruwelijk mis gaat dat je niet kon zien aankomen. Dit is die 1%. Het is kut, maar het hoort er bij en het enige dat je kan doen is “suck it up”.
nord zegt
@stephano: dat klopt allemaal bij normale bedrijfsvoering. Aandeelhouders worden geïnformeerd, sommigen hebben zelfs inspraak, jaarcijfers en planning worden gedeeld. Allemaal valt dit binnen de normaliteit.
Op het moment dat het bedrijf besluit om de boel te besodemieteren dan heb je daar als aandeelhouder recht op om daarin gedeeld te worden. DAT is niet gebeurd en DAAROM kunnen aandelen (in wat voor vorm dan ook) niet onder dezelfde noemer geplaatst worden als casino of ‘jammer dan’. Als aandeelhouder, daar ga ik van uit, heb je wettelijke rechten.
Hoe je als aandeelhouder er in staat en wat je verwacht van je aandelen, dat is volgens mij de keus van de aandeelhouder. Misschien doe je er niks mee. Het lijkt mij fideel als je je verbonden voelt met het bedrijf en het door dik en dun steunt. Kan me ook goed voorstellen dat er andere belangen meespelen.
In hoeverre is de fraude een patroon. Was dit zelfs een vooropgezet plan te noemen? Hebben ze de risico’s (jou spaarcenten) afgewogen en toch voor de criminele paden gekozen?
Afwegingen is een bitch..
desjonnies zegt
@nord:
Helaas, pindakaas maar je ziet het echt niet goed.
Al het geld wat ik ooit ‘heb belegd’is verdampt, simpelweg omdat ik de tijd niet had om het in de gaten te houden.
We spreken overigens niet over dramatische bedragen.
Maar aandelen, speculeren, beleggen blijft gewoon gokken, de bedrijfsvoering heeft genoeg legale manieren om en de boel te flessen (als ze dat willen) en zichzelf in te dekken.
Je gaf zelf HET voorbeeld, Nina Brink en kijk naar Bernard Madoff die half Hollywood over de kling heeft gekregen de RSV affaire en de OGEM affaire in Nederland, tot slot kijk naar Dirk Scheringa, heeft tienduizenden mensen benadeeld en geeft -gloeiende – gloeiende – nu lezingen.
nord zegt
@desjonnies: I totally get your point. Ik spreek ook meer vanuit het oogpunt van hoe het zou moeten zijn, de objectieveling. En uiteraard niet met het oogpunt hoe het is geweest ofwel de ervaringsdeskundige.
Gregorius vat het samen vanuit ervaringsdeskundig oogpunt van waaruit ik het zou willen begrijpen.
Bedoel eigenlijk dat als je als belegger/investeerder besodemieterd word en het bedrijf treed als spijtoptant naar buiten, dan betekent het ook dat de verantwoordelijkheid door de spijtoptant gedragen kunnen worden. De risico’s met beleggingen en aandelen liggen echt niet altijd en alleen maar bij ons brave burgertjes. Je zou als burgertje je uiteraard er bij neer kunnen leggen omdat de risico’s evident zijn. En dat is vaak toch de ‘outcome’ voor de meesten onder ons.
gregorius zegt
Als jij jouw geld als arme or rijke persoon in een investeringsfonds stopt, is dat omdat je er vanuit gaat dat deze mensen full time bezig zijn om de juiste beleggingen te doen. (Overigens precies een probleem met pensioensfondsen in NL; die je eigenlijk niet kan kiezen in vele gevallen).
Wat denk je nou dat een professioneel investeringsfonds denkt over VAG op het moment deze zegt: we willen de grootste en beste worden. Dan gaan er 2 lampjes branden: 1: hier moeten we op meeliften; want dit zal zeker goed gaan (voor een tijd). 2: we moeten een extra analyse doen op wat er allemaal fout kan gaan bij VAG en in de sector.
En ook zeker dat bij een grote speler zoals Nordea dat men VAG al lang op een ‘Pas op’ lijstje hadden staan: gezien interne gezeur met Porsche (elkaar opkopen) en ook om de machts-soap.
Daarnaast geloven ze bij Nordea ook niet dat ze gecompenseerd moeten worden; maar ze kunnen het zeker proberen. VAG trekt zelf het boetekleed aan en ik zie verdacht weinig: zij doen het ook; we moeten de hele branche aanpakken. Dat kan ze nog wel eens gaan kosten! Ook dat snappen ze bij Nordea.