De Volkswagen Trinity EV lijn wordt nogmaals dik uitgesteld.
De Volkswagen Trinity, de nieuwe EV-lijn van big blue, zou eigenlijk al in 2026 het levenslicht zien. Even om wat verwarring weg te halen: Trinity is dus niet alléén een losstaand (top)model dat Volkswagen zou introduceren. Hoewel je op foto’s vaak een toekomstige ‘dikke’ EV ziet, was Trinity eigenlijk het prestigeproject van Herbert Diess Het betrof een nieuw platform (Scalable Systems Platform, SSP) waarop alle Volkwagen EV’s moesten komen staan. Meer range, zuiniger, je kent het wel.
Herbert Diess is echter weg en zijn opvolger, Oliver Blume, is zo mogelijk een nog grotere bonenteller dan zijn voorganger. Volgens eigen zeggen moet hij wel om Volkswagen drijvend te houden in deze tijden van transitie. Al verschillende projectjes van Diess zijn aangepast of afgeschoten. En de Trinity EV is nu ook op de lange baan geschoven.
Waar het eerder de bedoeling was dat de nieuwe ID.4 op het Trinity platform zou staan, gaat Volkswagen nu voor een update van het MEB platform. Pas de nieuwe nieuwe ID.4, gepland voor omstreeks 2032, zou dan alsnog het Trinity (SSP) platform kunnen krijgen. Dat wordt dan overigens niet meer per se de eerste Volkswagen op het platform, want dat zou dan nog een nieuwe elektrische Golf kunnen zijn die in 2029 moet komen. Enfin, sommige bronnen spreken van uitstel tot 2030, sommige to ‘vroeg-2030’ of 2032. Uitstel dus in ieder geval, dat is helder.
Het is de volgende in een lijn van uitstel van EV’s en EV platforms door fabrikanten. Als redenen worden genoemd gebrek aan vraag, maar ook aanhoudende software-issues bij ontwikkelaar Cariad. Waarvan akte.
Appie64 zegt
Niet best voor VAG, model 2 zit er aan te komen en Stellantis komt ook binnen nu en 2 jaar met nieuwe interessante EV’s, VAG mist op deze manier de boot big time!
mashell zegt
Model 2? Je weet hoe het gaat bij Tesla. Die laten eerst een concept car zien en beginnen dan met ontwikkelen. En met vertragingen duurt het dan nog een jaar of vijf. Bovendien heeft Tesla juist in de ontwikkel afdeling gesneden dus wie gaat die Model 2 ontwikkelen? Ze hebben ook capaciteit nodig voor de Model 3 en Y opvolging. En als ze het er niet gewoon bij laten zitten Model S en X opvolging.
Het is nog onduidelijk of de Model 2 met de ID.2 of ID.3 gaat concurreren maar VW heeft in beide segmenten eerder een aanbod op de markt. Ik maak me meer zorgen om Tesla dan om VW.
Appie64 zegt
Iets van 10 oktober 2024?
Johanneke zegt
Ik begrijp nog steeds niet dat ze de de ID3 en ID4 zo kut hebben kunnen maken. Spuuglelijk, geen bijzondere range, en een interieur om van te kotsen. Achja ze zullen toch wel enkel winst maken op ICE voertuigen, dan is uitstellen lekker makkelijk. Je moet nu nog geen EV willen maken, maar je kan ook niet niks doen want over 10 jaar moet je de gehele productie en een hoop sterke modellen wel op orde hebben. Lastig, lastig.
mashell zegt
Nou nou. Qua specificaties zijn ze beter dan wat Stellantis en de Japanners bieden. Het interieur van de ID.4 is best Ok (geheimtip 1: Q4, geheimtip 2: Enyaq). Zelf vind ik beide modellen er lekker bij de tijds uitzien. Naast een ID.3 oogt de Golf gewoon oud, wat die natuurlijk ook gewoon is.
Die nieuwe platforms zijn steeds goedkopere versies van wat met duurdere platforms al kan. Als alternatief kunnen ze ook het verse PPE platform bij VW gaan inzetten, slecht voor de winstgevendheid goed voor het marktaandeel.
Trojan zegt
Klopt ik heb nog liever een Tesla interieur, dan krijg ik tenminste nog een groot scherm wat fijn en snel werkt.
RutgerK zegt
Het MEB platform lijkt prima doorontwikkeld te kunnen worden vooralsnog.
driver79 zegt
Ik heb vertrouwen in Oliver Blume, zijn Skoda EV verkoopt ten minste wel