Mo’ money mo’ problems.
Volkswagen komt met een plan om in de Verenigde Staten van de problemen met dieselmotoren af te komen. Een enorme zak geld van tien miljard dollar moet ervoor zorgen dat er een oplossing wordt gevonden met klanten en de overheid, waarna Volkswagen weer kan gaan werken aan een positivie reputatie.
Bloomberg meldt dat van het bedrag 6,5 miljard dollar naar auto-eigenaren gaat voor de aanpassing van dieselmotoren en 3,5 miljard verdwijnt in de zakken van federale en Californische toezichthouders.
Advocaten van de sjoemel-slachtoffers gaan uiterlijk 28 juni het plan voorleggen aan de federale rechter in Californië die de claims bijhoudt. Volgens het plan hoeven de auto-eigenaren hun diesel niet per se aan te laten passen, want desgewenst koopt Volkswagen ook auto’s terug. Misschien is het laatste zelfs grotendeels noodzakelijk, want een goedgekeurde fix is er nog niet en daarnaast heeft Volkswagen aangegeven dat ze 5.000 auto’s per week kunnen aanpassen. Omdat er 482.000 aangepast moeten worden zou het volledige proces dan bijna twee jaar duren.
Mocht het allemaal volgens plan gaan wordt dit mogelijk een eerste grote schikking in dieselgate. De autofabrikant uit Wolfsburg wil graag schikken zodat ze de dieselwalmen achter zich kunnen laten en er schoon uit te voorschijn kunnen komen. Een probleem is wel dat de Amerikaanse toezichthouders en milieudiensten nog niet akkoord zijn met de door Volkswagen voorgestelde aanpassingen. Wordt vervolgd dus.
cpp1 zegt
Afkopen en doorgaan.
super zegt
en europese eigenaren krijgen een appel en een ei.
Dimglor zegt
@super:
Zelf dat nog niet.. Mogen al blij zijn dat we hem (zelf) naar de garage mogen brengen om het te fixen ?
sjonnie82 zegt
@super: wat is het probleem? De auto rijdt goed, verbruik is ok? Lekker belangrijk, de auto is niets minder…. Wordt de auto beter voor jou als je €5000,- krijgt??? Als de auto na de aanpassing niet noemenswaardig veranderd en daarna de uitstoot weer op orde is, wat is dan probleem?
Of is deze wereld zo verziekt dat alles opeens beter wordt als er een zak geld naar binnen wordt gegooid….
super zegt
@sjonnie82:
jij werkt zeker bij de klantenservice van een of andere verzekeraar oid?
sjonnie82 zegt
@super: nee hoor, wel zeer goed onderbouwde reactie…. Maar misschien helpt het, ik ben inmiddels met mijn 3e sjoemel VW onderweg, en ze bevallen uitstekend ?
Golf VI, Golf VII en Golf sportsvan nu.
super zegt
@sjonnie82:
Ben blij voor je, net als ik blij ben dat de de door vw belazerde klanten in de vs hun geld terug krijgen (zoals het hoort)
sjonnie82 zegt
@super: ik jou bekrompen wereld heb je gelijk.
Het is lastig uitleggen aan een dom iemand, dat hij dom is…
alfalion zegt
@sjonnie82: je bent asociaal als je in een sjoemel vw blijft rijden.
sjonnie82 zegt
@alfalion: ik sjoemel toch niet? Maar he hebt gelijk, ik ga zometeen een Opel Zafira ophalen. Zal het milieu gelijk opknappen.
alfalion zegt
@sjonnie82: Doe maar niet. Het schijnt dat Opel ook sjoemelt.
vroaaar zegt
@sjonnie82: je hebt helemaal gelijk. Wat natuurlijk wel ergerlijk is, is dat wij hier allemaal vet bijbetalen als we een auto aanschaffen die wat meer uitstoot. Terwijl Amerikanen nu ineens een flinke zak geld krijgen voor vermeende milieuschade maar ze daar zo ongeveer niks nada noppes doen aan milieubevorderende maatregelen. Behoorlijk hypocriet dus.
jrsmoke zegt
Slimme zet, dan kunnen ze binnen een aantal jaar wat groene cijfers gaan noteren in de VS.
Capibaro zegt
@jrsmoke: vrees van niet. VW heeft mega veel geinvesteerd in de VS en hebben nooit een serieuze voet aan de grond gekregen. Die kleine voet kost ze nu mega veel geld en amerikanen kopen nog minder VW’s ook
trustmeiamanengineer zegt
Bizar. Kunnen ze van die 3 miljard mooi hun eigen falende autoindustrie weer in leven houden….
super zegt
@trustmeiamanengineer:
ja, en vw mag hier van ome EU/DE lekker doorfalen met hun sjoemeldiesels, een of ander plastic roostertje op de luchtinlaat, et voila, opgelost probleem (not).
lincoln zegt
10 miljard !!
Daar kunnen ze het hele USA wagenpark mee vernieuwen ..
tofas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tofas zegt
Misschien dat VW het kostenplaatje veel hoger inschat en hoopt hiermee het te kunnen beperken door een deal te sluiten.
lincoln zegt
@tofas:
Fiscaal gezien wil een aftrekpost nog wel eens uitkomst bieden als er teveel reserves op de bank staan ..
leandro zegt
@lincoln: Klopt! Maar hier in Nederland zijn boete’s en uitgaven ten gevolgen van fraude etc niet aftrekbaar……
hplh zegt
@lincoln: ben blij dat jij mijn boekhouder niet bent.
leandro zegt
@hplh: Ben inderdaad geen boekhouder, ben meer van de blauwe enveloppen ;)
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat die gieren meer willen.
redbee5 zegt
Zou even bij Kanye langs gaan die heeft daar ervaring mee!
moveyourmind zegt
Conclusie:
Geld stinkt niet.
jrsmoke zegt
@moveyourmind: Maar hun diesels wel ?
moveyourmind zegt
@jrsmoke: Als je maar genoeg compensatie krijgt ruikt zelfs de meest walmende sjoemeldiesel nog naar bosviooltjes…
prop zegt
Ze mochten het toch afkopen door in elektrificatie te investeren. Compleet zinloos dit …
harrie zegt
Volgens mij geeft een marketingmannetje van VW in Photoshop met de scale functie lopen spelen om de new beetle wat minder een lomp hok te laten lijken naast de oude.
super zegt
@harrie:
Ja, idd, of wat dwergen ingehuurd voor de fotoshoot.
alfablog zegt
een groot politek theater. Wij doen het met theezeefjes en zijn blij terwijl er in de VS geen oplossing is. Maar ja, Merkel heeft daar de instanties niet in de zak.
ocda zegt
Gaan ze nu bij VW besparen op design?
moveyourmind zegt
@ocda: Schijnt dat de designafdeling 50% heel eenvoudig 50% kan besparen…
De Xerox kan namelijk ook dubbelzijdig kopiëren.
hammerman zegt
@ocda: Misschien, wel zeker is dat ze 40 van de ongeveer 340 modellen die VAG maakt gaan schrappen. Welke modellen is nog niet bekend.
eefie zegt
10 miljard, nou als je dat kunt lijden dan hadden ze beter de designafdeling opnieuw kunnen optuigen
clarkson zegt
Goh wie had dat nou verwacht? Schurken zijn het.
pinut187 zegt
Zo dat is een flink bedrag.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, een grote crusher regelt dat wel…