Sven-Thomson, een Duitse tuner vond dat de Volkswagen Transporter niet snel genoeg ging. Een oplossing was daarom snel gevonden in de vorm van een Porsche 911 Turbo motor. Dit blok heeft natuurlijk geen enkele moeite met het gewicht van het busje en de resultaten zijn dan ook indrukwekkend.
De sprint van 0-100 gaat in een ijzingwekkende 5.1 seconden en de topsnelheid is 270 km/u. Natuurlijk levert zoveel kracht in een busje wel de nodige problemen op. De ontwikkeling heeft daarom ook meer dan twee jaar in beslag genomen. De complete aandrijflijn werd vervangen en er moest een nieuw motorcompartiment achterin gebouwd worden, want motor past niet in de neus van de VW. Daarnaast werd er vierwielaandrijving toegevoegd om de 450 pk op de weg te krijgen.
Ook in het interieur zijn een aantal originele Porsche onderdelen terug te vinden, zoals de snelheidsmeter en het stuur. Je krijgt er zelfs een echte Porsche sleutel bij. Voor de ombouw zijn 6 mensen ongeveer drie maanden bezig, maar het resultaat mag er dan ook wezen. De kosten zijn 145.000 euro, exclusief de Transporter zelf. En dat meer mensen niet tevreden zijn met de prestaties van hun busje, blijkt wel uit het feit dat er al zes verkocht zijn. (via germancarblog)
Midas zegt
Wat een foeilelijk geval!
lincoln zegt
spuug lelijk maar regelrecht vakwerk .. en een keertje ECHT onderscheidend .
Oly zegt
hoe zit het alleen met de voorkant en de achterkant de voorkant is van het nieuwere model en de achterkant van de ouderen. is de oude ook nog is omgebouwd tot de nieuwe of kan je en de nieuwe en de oude ombouwen.
Tribe zegt
indrukwekkend maar lelijk!
dat laatste plaatje is niet die auto toch? :?:?
Supereah zegt
Terug naar de oorsprong. De oertransporter had de motor ook achterin. Waarom zou Volkswagen in het verleden de keuze hebben gemaakt om de motor voorin te doen?
Patrick zegt
Flat 6 motoren van de 911 in busjes plaatsen is in het verleden reeds tot vervelens toe gedaan.
Patrick zegt
@Supereah: de motor zat achterin omdat ze bij VW niks ander konden bouwen in die tijd, nl. de kever. En het busje was tot op zekere hoogte mechanisch gebaseerd op de kever, vooral de aandrijving dan.
chefke zegt
@ Tribe en Oly
De ombouw kan zowel voor de T4 als de T5 besteld worden, en dan als Pick-up of als voorwaardig busje.
Patrick zegt
de motor is naar voor verhuisd omdat dit qua productiekosten efficienter is en het rijgedrag beter.
Mr Yigit zegt
Doe mij dan toch maar deze: http://www.youtube.com/watch?v=4SNR_9CmoP4 :D
MarcO zegt
Tjonge wat een lelijk, nutteloos, overbodig ding. Moet je daar eens goederen in vervoeren en dan vol wegtrekken….. Mag je hopen dat (bij het volwaardige busje) het hang en sluitwerk van de deuren ook aangepast zijn.
Trouwens, kan zo’n motor wel overweg met pak hem beet 1100 kg extra lading? Wel razend knap gedaan, natuurlijk.
armada zegt
Dan vind ik deze toffer om eerlijk te zijn
Didier zegt
zit die motorkap nu zo scheef op de 2e foto of ligt dat aan m’n ogen (of aan de foto) ?
voor €145.000 mag je toch wel een iets beter afwerking verwachten hè …
Dreier zegt
Het houten laadvloertje is dan wel weer een leuk detail ;-)
nope {audi} zegt
@ didier, hoezo betere afwerking………
mooi busje, heeft veel weg van de T1, alleen persoonlijkneem ik een andere grille.
DafMaf zegt
Is die motor niet naar voren verhuisd omdat je dan meer laadruimte kreeg? Vooral in de bus-uitvoering?
Jan zegt
Die onderste foto is van een T4 als ik de lichten bekijk terwijl die andere foto’s van een T5 zijn.
Kan je de T5 dan niet als busje krijgen?
StormRAM zegt
Stoere actie hoor! :)
Alleen jammer dat de motor 450 pk levert en geen 480 pk :P (aantal pk’s van de huidige 911 Turbo), maar goed…. 270 pk is nog snel, 5,1 van 0 naar 100 ook dus dan hoor je mij ni9et klagen ;) Lijken de lijnen van de voorkant niet wat op die van de Audi A6 Allroad??? :roll:
ML zegt
Nutteloos. Koopt toch een Dodge Ram pick up!
IbiTDI zegt
Lelijk! ..dan is die in de YouTube-link van Mr Yigit toch stukken beter gelukt. Tis sowieso niet echt ‘nieuw’. Bij de oudere busjes werd/wordt het ook genoeg gedaan, maar die hebben de motor dan ook standaard al achterin liggen, dus dat is iets minder aanpaswerk…
El Loco zegt
ASMA Benz anyone?
Mls zegt
geinig toch?!
Thomaz zegt
Beetje verwarrend, want dat interieur op de foto is van de T4. Maar als ik het goed begrijp kan het dus met de T4 en de T5 en is dit geen T4 met een T5 buitenkant?
Kareltje zegt
Wat een gat lelijk ding.
Als je wilt scheuren met iets dat porsche stuur sleutel en logotjes heeft dan koop je een porsche.
Als je veel dingen wilt kunnen vervoeren dan koop je een volkswagen transporter.
Maar niet de 2 samen wat da lijkt nergens op.
thom zegt
Opzich wel dik een porsche motor in je busje alleen een beetje duur. Doe mij maar een achterwiel aangedreven t5 multivan met R32 blok en een berg opties voor +- 85000 eu, rijdt ook leuk en kan je em ook nog tunen en hou je nog geld over ;)
thom zegt
en dan heb je niet zon lelijke voorbumpert
Knorrit zegt
Op de eerste, tweede en vierde foto is een T5 te zien. Op de derde en de vijfde foto is echter een T4 zichtbaar.
Opzich wel tof, ik ben wel benieuwd hoe zoiets rijdt. En inderdaad, die motorkap lijkt rechts wel een grotere kier te hebben dan links, een beetje slordig. Trouwens, als de motor nu achterin ligt, wat ligt er dan nog voorin? Is daar nog een opbergruimte in gemaakt a la oude Fiat 500?
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Dikke poep hoor!
Qua uiterlijk niet helemaal mijn smaak. Maar technisch gezien een meesterwerk! Even een andere voorbumper en grill monteren en je hebt een hele fijne reisgenoot voor de wintersport…
rider zegt
meesterlijk gedaan. alleen het uiterlijk ziet er niet uit. maar gelukkig gaat het hier puur om de prestaties. en die zijn niet mis. wel is het erg duur.
Supreem zegt
Vergis ik mij, of is dit niet het dashboard van de huidige generatie Transporter?
banaan zegt
@MarcO : waarom zou die motor niet overweg kunnen met 1100 kg extra lading?
Het ding heeft 450 pk!!!
Er zijn voertuigen van 2,5 ton die met minder dan de helft tevreden moeten zijn…
vincegail zegt
@Fiat Coupe 20v turbo:
Met dit ding wil ik niet op besneeuwde smalle kronkelende bergweggetjes rijden. Op een recht stuk autobahn wel!
Skyline.. zegt
Hhaha wij hebben zelf een T4 TDI met 151 PK.. Als we nou eens zo 1 hadden dan zou me pa denk ik stoer lopen doen. Ik vind het wel vet!
Thomaz zegt
@ Supreem:
Je vergist je niet, dit is het dashboard van de T4 (vorige generatie dus)
Bas zegt
interieur foto komt ook uit een T4..of ligt dat aan mij..
Willy zegt
Audi, VW allemaal hetzelfde..
Thijs zegt
Dit is zeker niet de eerste keer dat het gebeurd en zal ook niet de laatste keer zijn. De duitse tunert Claer doet dit al vanaf de T3, hier is er keuze uit zowel water als luchtgekoelde motoren van Porsche. Voor de T4 is er de keuze uit een 522 pk sterke door RUF getunede Porsche motor en een 650 pk sterke Porsche motor uit de RUF R50. Voor de T5 een Porsche blog met 670 pk dat weer goed is voor een top van 300+ km/h. Ook bieden ze voor de T5 voor de 2.5 TDi een pakket aan waarmee het vermogen op 154 kW komt en het koppel op 500 Nm. Ook wordt hierbij de begrenser er af gehaald. Dit ff ter extra informatie:P
Rick dos zegt
Gadverdegadver! Een Porsche stuur in zo´n interieur!
Godslastering zeg ik je! Godslastering!
Racer X zegt
Rick dos
“Gadverdegadver! Een Porsche stuur in zo´n interieur!
Godslastering zeg ik je! Godslastering!”
Helemaal mee eens *kotst*.
Rob USA zegt
Blijft een sissy ding !! Dodge SRT 10 that’s the answer !!!!
Scar zegt
Qua werk dat ze erin gestoken hebben om zoiets te realiseren vind ik het wel knap, echter zou ik er totaal niet wakker van liggen om door zo een ding ingehaald te worden. Het feit is dat het uiterlijk altijd een zot busje blijft uitzien, hoe snel het ook gaat. Het oog wil ook wel wat….
Kyanite zegt
Gewoon de oude Ford Transit met F1-motor nemen, ja Renault was niet origineel met de Espace F1.
Standaard neus op deze VW bus en je hebt echt een killer te pakken.
Dick zegt
Gaaf ding, hoop alleen, dat je niet nog steeds dezelfde pestherrie (windruis e.d.) in dat ding hebt als in het orgineel!
Lexus zegt
Als je hem in het echt ziet, schrik je je helemaal dood. hij stond namelijk op de IAA in een hoekje. Hij ziet er heel mooi uit, vooral het hout in de laadbak. in de laadbak zit ook een klepje waar je de motor kan zien liggen.
De cijfers liegen er niet om, met zo’n porsche motor ;)
Mooi ding, al 6 besteld, ben benieuwd wanneer ik hem in het ‘wild’ tegenkom…
Georgio zegt
De ideale bouwvakkersbus!
ik vind ‘m wel gaaf, een iets minder overdreven bodykit was echter geen slechte zaak geweest.
renaultfreak zegt
ik zou me kapot schamen als ik door zoiets ingehaald werd, ik zou minstens naar een auto dealer gaan om een snellere auto te kope.
ik weet nie wie op het idee is gekomen om dit te bouwen…
Windhoos zegt
Die neus is er niet mooier op geworden zeg, maar wel mooie specs! ;-)
jippie zegt
@renaultfreak
Ik zou me meer schamen als ik door een renault word ingehaald dan zou ik extra gas geven om ‘m weer in te halen
verder vet ding behalve het stuur maar dat valt zo te vervangen
bijna onmogenlijk maar mooier dan een Chevy Silverado
en dit brengt me op een idee: stop een Veyron motor achterin een Transporter!!
Windhoos zegt
@jippie, die stuur is zo’n beetje het enige wat ik er mooi aan vind. Die hele neus is gewoon TOTAAL uit verhouding zo……………
Erik zegt
vette bak! ziet er alleen een beetje raar uit..zo’n pick up wat eerst een bus was, wel geinig
veel ruimte om dingen te vervoeren!
Michael(corradozbh)Lips zegt
Het is gewoon een vet idee, van mij mogen ze vaker zulke dingen doen!!! Al die langzame autos op de weg is ook nix!! :)
Christiaan zegt
best knap gedaan!.. maar ziet er echt niet uit:P
ik zelf zou eerder apart een bus kopen en een porsche maargoed;)
jef zegt
ik zou hem wel in combi willen hebben met een camper
al het verkeer langs razen met je camper te vet gewoon
Windhoos zegt
@jef,
Totdat je een keertje vol op de rem moet met je camper, dan piep je wel anders….
bmw_tuning zegt
ik vind hem maar lelijk hoor……
betonstaal zegt
Typisch geval van te veel geld en geen smaak.