Welke Duitse mastodont zouden jullie het liefst voor de deur parkeren?
Kiezen tussen een Volkswagen en een Porsche: meestal is het niet heel moeilijk. Dat komt grotendeels omdat er überhaupt weinig Volkswagen zijn die te vergelijken zijn met een Porsche. Als je op zoek bent naar een überdikke tweedehands SUV kan het toch zijn dat je moet kiezen tussen VW en Porsche. De Touareg W12 en Porsche Cayenne zitten namelijk in elkaars vaarwater. In de basis is het natuurlijk dezelfde auto, maar voor beide auto’s is wat te zeggen.
We hebben ter illustratie twee fraaie exemplaren uitgezocht op Marktplaats. Beide zijn uitgevoerd in objectief gezien de meest smaakvolle kleurencombi: een donkerblauw exterieur met een bruin/beige interieur. Aan de uitvoering zal het dus niet liggen. Het zijn niet de goedkoopste exemplaren, met vraagprijzen van €30.995 (de Porsche) en €25.950 (de Touareg).
Motoren
Over de buitenkant gaan we het zo hebben, maar eerst even de aandrijflijnen. Die zijn heel goed vergelijkbaar. Qua vermogen in ieder geval. In zowel de Cayenne Turbo als de Touareg W12 heb je namelijk 450 pk tot je beschikking. Toch zijn de motoren heel anders: de Cayenne heeft een ‘gewone’ 4,5 liter V8, terwijl de Touareg een heuse 6,0 liter W12 onder de motorkap heeft. De W12 is sowieso al een uniek blok, maar een twaalfcilinder in een SUV is ook een zeldzaamheid. Het was dus allesbehalve een voor de hand liggende keuze, maar Volkswagen deed het gewoon onder het bewind van Piëch.
Het vermogen van de beide SUV’s is identiek, maar dat vertelt niet het hele verhaal. Qua koppel is de Porsche de winnaar met zijn V8 turboblok: in plaats van 600 Nm bij 3.240 toeren levert de Cayenne Turbo 620 Nm bij 2.250 toeren. Samen met het feit dat de auto iets lichter is zorgt dit ervoor dat de Porsche vrij gemakkelijk wint bij het stoplicht. 0-100 km/u doet ‘ie namelijk in 5,6 seconden, terwijl de Touareg er 5,9 seconden voor nodig heeft. Wat nog steeds vrij indrukwekkend is voor een SUV die 2.380 kg weegt.
Exterieur
Dan nu het meest subjectieve gedeelte: het exterieurdesign. Een SUV heeft eigenlijk per definitie een discutabel uiterlijk, maar de Cayenne heeft toch duidelijk het meest discutabele uiterlijk van de twee. Porsche beleefde in de jaren ’00 sowieso niet haar hoogtijdagen wat design betreft en op een lompe SUV kwam deze designtaal zeker niet tot zijn recht. Het feit dat dit exemplaar in donkerblauw is uitgevoerd weet dit enigszins te verhullen.
Wat de Touareg betreft: die is ook lomp, maar het rechttoe-rechtaan-design van Volkswagen past daar beter bij dan het sportwagen-design van Porsche. Dit is overigens de W12 Executive, die wat meer ingetogen oogt dan de W12 Sport met zijn verbrede wielkasten. Het zijn vooral de vier uitlaten die verraden dit een W12 is.
Interieur
Dat de Touareg en de Cayenne genen delen zie je ook in het interieur. Dit is in grote lijnen hetzelfde. Het Porsche-interieur heeft wel een wat hoogwaardigere uitstraling. Verschil moet er immers wezen. Het volledig beige interieur van dit exemplaar zorgt voor een exclusief gevoel, terwijl het interieur van de Touareg meer aanvoelt als een Volkswagen-interieur. Wat het toevallig ook is. Toch is dit duidelijk geen doorsnee Volkswagen-interieur, met two-tone stoelen in zwart en bruin en houtafwerking op het dashboard, de middenconsole en de portieren.
Uitrusting
Met een vanafprijs van €134.000 begaf de Touareg W12 zich destijds aardig in Porsche-regionen. Dit exemplaar zit ook goed in de opties, waardoor de Volkswagen weinig onder doet voor de Porsche. Navigatie, elektrische stoelen, stoelverwarming, parkeersensoren: alles wat je nodig hebt voor een comfortabele rit is in beide auto’s gewoon aanwezig. Het belangrijkste verschil is toch dat je tegen wat meer plastic aan moet kijken in het interieur van de Touareg.
Mocht je de auto’s nog wat beter willen inspecteren: zowel de Touareg W12 als de Cayenne Turbo is op Marktplaats te vinden. Dan laten we het nu aan jullie over om een eindoordeel te vellen: gaan jullie voor de Porsche of in dit geval toch voor de Volkswagen?
Foto’s: Marktplaats/Exclusive Swiss Cars & Classicmaster
aschja zegt
Je mag ze allebei houden. Gedrochten van SUVs.
fendercd60 zegt
@aschja: aansteller.
Charles Taycan 4S zegt
De Cayenne Turbo natuurlijk!👌
s2000vtec zegt
Geen van beide. Deze auto’s hadden nooit bedacht moeten worden. Zijn in alles slechter dan de normale personenauto’s. Zijn auto’s voor mannen met kleine pikjes.
mashell zegt
Er zijn dingen waar ze veel beter in zijn dan “normale” personenauto’s. Over verkeersdrempels crossen bijvoorbeeld. Maar door de hoogte is het overzicht over het verkeer beter en de langere veerwegen zorgen dat ze meestal een beter veercomfort hebben. Bovendien zie je dat leuke meisje bij het tankstation met zo’n SUV als deze heel wat vaker!
saxoke zegt
@mashell: ik moet van tankstation veranderen. Het tankstation waar ik 3x op 2 weken kom heeft een dikke papzak aan de kassa staan
basman147 zegt
Nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar doe mij de VW maar.
1. 12 cilinder vs 8 cilinder
2. De Cayenne Turbo is op ieder woonwagenkamp te vinden, terwijl er van zo’n Touareg in Executive-uitvoering er misschien maar een paar 100? van zijn gebouwd. Het gros zal de Sport-uitvoering zijn geweest.
3. 12 cilinder vs 8 cilinder
4. De Touareg is mooier
5. 12 cilinder vs 8 cilinder.
(Schijnbaar moet iedereen ooit een 12 cilinder hebben gehad😉)
s2000vtec zegt
Het lijkt me beter dat je eens een psycholoog gaat bezoeken…….
basman147 zegt
Die heeft me al laten weten dat verdere behandelingen geen enkele zin meer hebben😁!
geen1234 zegt
Dit is precies het resultaat van het beleid van Porsche zoveel mogelijk modellen maken en ze maar aan iedereen proberen te verkopen. Waardoor je nu zelfs een VW kiest boven een Porsche. 10-15 jaar geleden had ik altijd voor de Porsche gekozen, ongeacht welk model.
Wat mij betreft zijn ze teruggezakt tot het niveau van BMW en Mercedes, goede leuke auto’s maar niets bijzonders meer.
geen1234 zegt
alleen maar v12!
The Stig NL zegt
Ik zat laatst voor de grap op AutoScout te zoeken op auto’s met minimaal 180 pk, max 150dkm, max €20000 etc. en toen viel ik zo’n beetje van m’n stoel ik daar 2 W12 Toureg’s in het lijstje tegen kwam! Voor €16.000 en €19.000!
Ik weet het; het zijn natuurlijk enorme money-pits als er iets fout blijkt te zijn, maar toch…
Durf ik het aan? Denk het niet. Misschien toch doen… Zou het ooit nog kunnen? Vast wel, maar toch… Hmmm…
s2000vtec zegt
Wees verstandig. Nooit doen !
wildbeest zegt
@00carguy00: met 12 k zit je ook aan tafel, niemand pikt ze op
sparks zegt
Lopen! Absoluut.
Groninger zegt
Touareg, de ultieme auto voor boeren, Of Alberto Stegeman.
azuli zegt
Verschrikkelijk lelijk en lomp. Maar goed ieder zijn smaak. Geen van beide!
911targa zegt
Dat is kiezen tussen polio of covid: beiden wil je niet. Maar goed; toch iets kiezen, dan de Toureg. Een scheepsmotor in een auto, is toch bijzonder.
Maar damn, wat zullen de running cost hoog zijn!
alloallo zegt
Hoe duur is een lambo LM002? Dat is mijn keuze als ik mijn verstand verlies
Richmond zegt
https://nl.leparking.be/tweedehands-auto/lamborghini-lm002.html
Voor 175k de jouwe!
kennone zegt
Ik heb in beide gereden en qua looks vind ik de VW W12 nog steeds het mooist. Echter reed de Porsche beter rn was voelbaar sneller. Maar toch de VW voormij als ik moest kiezen. Veel unieker!
papa zegt
Allebei nooit… Onderhoud aan beide is niet te doen. W12 is dan nog wel het meest notoir
saxoke zegt
M’n verstand zegt geen van beide voor mij als gewone 9to5 werkende mens. Maar m’n hart heeft t moeilijk met deze keuze. De Cayenne zou ik verkiezen omdat het een Porsche is. De VW vanwege de exclusiviteit van de W12 en omwille van het feit dat dit niet “de zoveelste Cayenne” is. Een Touareg is behoorlijk zeldzaam aan het worden, een Cayenne, zelfs een Turbo, is nog steeds een vaak geziene auto. K herinner me nog dat ik eens bij m’n vrouw in haar kapsalon zat en een vrouwelijke klant daar was met een W12. Enkele weken later vertelde mn vrouw me dat die klant vertelde dat ze m in Amsterdam onder een tram gereden had. M’n vrouw toen even in gesprek met haar dr het best een zeldzame was met de W12, zegt Da vrouwke dood leuk, “geen idee” het reed wel goed. M’n man heeft intussen een nieuwe besteld”. Kortom, het maakt sommige mensen niet uit wat ze rijden, maar het moet groter en dikker zijn dan die van een vriend of goeie buurman.
pomoek zegt
Uiteraard de W12. Hoewel ik, net als het gros van de bezoekers hier, met een wijde boog om beide auto’s heen zou lopen als ik op zoek zou zijn naar een 2e handsje.
FiXeR zegt
Doe maar een MB CLS 55 AMG als youngtimer voor dat geld.
Dutchdriftking zegt
Tja een Touareg heeft gewoon wel iets. Maar voor dit geld toch liever een S8 V10.
Joost zegt
Moeilijke…de Touareg zie je minder (wat had dat ooit gedacht!!), maar uiteindelijk zou ik toch voor het meest discutabele uiterlijk gaan. De Cayenne dus.
Juist vanwege dat discutabele uiterlijk
Plus: ik vind het stuur in de Cayenne mooier. Slaat nergens op maar je ziet het wel altijd als je in de auto zit
monsieurleloure zegt
Doe mij maar een JEEP GRAND CHEROKEE 6.1 HEMI V8 SRT-8
Goedkoper en blijft hoogstwaarschijnlijk langer heel