Een iets strakkere snuit en efficiëntere techniek zorgen ervoor dat de Touareg weer even mee kan.
Wat het uiterlijk betreft is het een oud Hollands potje “zoek de verschillen” met de vorige versie geworden: bi-xenon koplampen zijn voortaan standaard. Deze zijn iets strakker afgesneden door de nieuwe grille en een licht gewijzigde voorbumper is daarnaast aan de voorkant de meest opvallende wijziging. Aan de achterzijde schijnt een nieuwe diffuser te zijn gemonteerd en de achterlichten lijken ook minimaal aangepast te zijn.
De technische wijzigingen zijn gelukkig ingrijpender: om te beginnen is voortaan post-collision braking standaard. Dit systeem zorgt ervoor dat je na een aanrijding niet doorschiet op een andere auto, waardoor het risico op vervolgschades beperkt wordt. Verder is er vooral veel gewerkt aan de efficiëntie waardoor de Touareg tot 6% zuiniger is geworden. Standaard zijn alle Touaregs daarom uitgevoerd met Coasting, dat de motor loskoppelt van de transmissie bij gas loslaten, waardoor minder wrijving optreed en dus een lager verbruik wordt gerealiseerd.
Daarnaast zijn de TDI V6’en zuiniger geworden: de versie met 204 pk verbruikt op papier 6,6 liter per 100 km (dat was 7,0) en stoot daarbij 174 g/km CO2 uit (was 184 g/km). De V6 diesel met 258 pk scoort 6,8 l/100 km en 178 g/km (was 7,2 l/100 km en 189 g/km). Deze winst is behaald door de betere stroomlijning, schijnbaar maken die kleine wijzigingen toch behoorlijk verschil. Ook is er het één en ander te danken aan banden met lage rolweerstand en de vermindering van wrijving in de standaard achttraps automaat. Overigens blijft ook de Touareg Hybrid met 380 pk leverbaar (8,2 l/100 km en 193 g/km) en bij genoeg vraag wordt de V8 TDI diesel ook weer leverbaar.
cargeeksnl zegt
Jeeeeey…. :S
waxweazel zegt
Volgens VAG-begrippen is dit ofwel een zware facelift, ofwel echt een nieuw model ..
gregorius zegt
Doormiddel van betere stroomlijn… of het beter aanpassen van de auto aan de test zodat ie zuiniger lijkt! Ach, het scheelt iig een beetje aan CO2-belasting.
GOD zegt
Laatste Alinea klopt niet.
Er word gesuggereerd dat de motoren zuiniger zijn geworden door een betere stroomlijning, banden met lage rolweerstand en de vermindering van wrijving in de standaard achttraps automaat. Allemaal geen onderdelen van de motor.
Snap dat de aandacht zo nu en dan verslapt wanneer er weer een dikke klap reclame inkomsten is gestort dus ik knijp een oogje toe ;)
bisazza zegt
@GOD: beter was geweest dat de motoren zuiniger opereren dankzij:
eklasse zegt
Nog altijd een van de mooiste in zijn klasse naar mijn mening.
arjontje zegt
Wat is het nut van de hybride als die meer verbruikt dan de diesels. Staat zeker leuk dat hybride logo.
Rob zegt
En toch vind ik het een mooie SUV.
Niet zo plomp als menig concurrent (M-klasse, X5, Q7, Range Rover, Cayenne), maar gewoon netjes. Bescheiden design dat voorlopig nog wel ff mee kan.
Daarmee ook direct de enige SUV die ik wel zou willen hebben….
FG zegt
@Rob: Zo te zien ben je de XC90 vergeten (het toonbeeld van bescheidenheid).
Facelift front redelijk geslaagd, achterkant had wel wat moderner gemogen.
jippie zegt
“Standaard zijn alle Touaregs daarom uitgevoerd met Coasting, dat de motor loskoppelt van de transmissie bij gas loslaten”.
Wat moet dat vreselijk rijden dat de auto niet meer afremt op de motor. Volgens mij heb je dan continu het gevoel dat de auto er met jou vandoor wil.
paulaner zegt
Na de XC90 en de X5 een van de fraaiere SUV’s. Mooier dan de grote broer van Audi.
snoopie zegt
porsche suv, audi suv, vw suv … met name jammer voor porsche
Joost zegt
Bij genoeg vraag de V8 TDI leverbaar….
Het huidige model zie je al nauwelijks rondrijden…
schellekens006 zegt
Mooie nette auto… Alleen niet meer zo indrukwekkend als het vorige model en dat is erg jammer.
kaeser zegt
@schellekens006: die had zijn tijd mee, nu kijkt niemand meer van een SUV op.
utr1984 zegt
Ik vind de voorzijde toch wel flink anders, maar goed. Prima facelift en sowieso een mooie auto die ook nog eens prima rijdt!