De Volkswagen Touareg Edition 20 maakt elke Bentayga overbodig. En een instap-Cayenne of Q7 ook.
VW viert de twintigste verjaardag van hun grote SUV, de Volkswagen Touareg. Dat doen de Duitsers met de ‘Touareg Edition 20’. Het eerste dat men waarschijnlijk denkt is: “twintig jaar oud? Hoe oud ben ik dan ondertussen?” Precies, we worden allemaal oud!
Met de Volkswagen Touareg Edition 20 staat Volkswagen stil bij dit heugelijke, doch ietwat confronterende feit. De eerste Touareg introduceerde VW in 2002 en 20 jaar later hebben ze al een miljoen van die slagschepen weten te verkopen.
Extra aankleding
De Edition 20 onderscheidt zich met een hoop aankleding, zoals het een waar speciaaltje betaamt. Je krijgt een unieke exterieurkleur: Meloe Blue. Ook de lichtmetalen velgen zijn uniek. Het model heet ‘Bogata’ en ze meten in diameter precies – je raadt het al – 20 inch.
De velgen zijn altijd donker, evenals de raamstijlen, grille, daklijsten en andere details. De kleur Meloe Blue is een heel donkere tint groenblauw en zou wat ons betreft juist perfect passen met aluminium lijsten en zilverkleurige wielen. Maar ja, bij VW weten ze echt wel wat de klant wil.
In interieur krijg je de ‘Innovision Cockpit’-uitrusting, dus alles met digitale schermen. Om nog een gevoel van premium kwaliteit te simuleren, heeft Volkswagen Individual het interieur extra veel met extra mooi leer bekleed.
Dat leer zie je niet alleen op stuur, stoelen, pookknop en middenarmsteun, maar ook op de middenconsole en zelfs op het dashboard. Ook de deurpanelen aan de onder- én bovenkant zijn met het zachte ‘Savona’-leer bekleed. Het geheel wordt stijlvol afgemaakt door de rood-witte stiksels.
Techniek van de Volkswagen Touareg Edition 20
Qua techniek is het het bekende werk. Instappen doe je met een 3.0 V6 TDI die 231 pk en 500 nm levert. Een stapje hoger staat nog een 3.0 V6 TDI, maar dan met 286 pk en 600 Nm. Er is ook een benzineversie, deze is goed voor 340 pk en 450 Nm. De zuinigste (op papier) is ook het krachtigste: de Touareg Hybrid.
Dit is een PHEV met 3.0 V6 TSI- en elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 381 pk, het systeemkoppel 600 Nm. In alle gevallen is er een achttraps automaat aanwezig en in alle gevallen kun je 3.500 kilogram trekken.
Mocht je ook een Touareg Edition 20 wensen, dan zul je een Uli moeten vinden die ‘m voor je importeert. De Touareg is namelijk niet meer leverbaar in Nederland. Jammer, want met deze opties is het best een sterke aanbieding. Je hebt 80-90% van een instap-Q7/Cayenne/Bentayga voor een fractie van de prijs. In Duitsland kost dit apparaat slechts 77 mille.
Meer lezen? Dit zijn twaalf enorm dikke Volkswagens!
rollingstoned zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
camber24 zegt
Sjeeses wat een gaaf ding. Idd veel toffer dan een Bentayga of Cayenne.
kennone zegt
Overbodig? Waar is de V8 en W12 dan??😬
antoonniels zegt
Een “black pack”, blauw/groene lak en rood witte stiksels. Het lijkt me dat de afdelingen marketing, exterieur design en interieur design elkaar niet echt hebben gesproken tijdens de ontwerpfase…
Verder vind ik de Touareg in zijn huidige vorm best geslaagd. Gezien de prijs ben ik er echter zeker niet voor in de markt.
sportabgasanlage zegt
Mensen die een Bentayga kopen/rijden, doen dat omdat het een Bentley is. Die gaan echt niet met een VW-sleutel aan de bar in de golfclub staan. Dat snappen die marketingjongens- en meisjes feilloos, maar in Nederland Calvinistenland mag je je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken en te koop lopen met je succes/rijkdom. Hier moet alles het liefst gratis zijn.
willeme zegt
@sportabgasanlage:
kleine correctie: die doen doen omdat er Bentley op staat. In technisch opzicht is ook de Bentayga een Q7. Zelfs de hardpoints zijn identiek. Alleen het koetswerk en interieur zijn afwijkend. Na de facelift heeft de Bentayga een iets goedkoper aandoend interieur gekregen, dus in principe kun je gewoon beter voor de VW gaan. Ben je ook nog eens uniek ook!
HelldogBE zegt
Dat is toch wat slap gelul? Net alsof een 318i, M3 of Alpina B3/D3 enkel verschillen qua prijs en afwerking? De componenten (motor, schokdempers, remmerij) kosten echt niet het dubbel bij die auto’s hoor.
Iedereen weet dat je voor die laatste 10% raffinement/performance/luxe al gauw 50-100% extra moet betalen anders reden we allemaal Dacia en Skoda. Dat heeft niet alleen met motor(vermogen) te maken, maar isolatie, afstemming chassis, gebruikte componenten in onderstel enz…
sportabgasanlage zegt
@willeme jij weet als geen ander dat emotie een slechte maar belangrijke raadgever is bij auto’s. Of ga je al die investeringen in je BMW nog terugverdienen denk je? ;-)
pier zegt
Daarom zijn het ook geen investeringen maar uitgaven ;)
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Dat zijn twee verschillende dingen. Ik heb gewoon mijn auto onderhouden. Bij het vervangen van onderdelen heb ik gekozen voor een beter onderdeel. Elk onderdeel doet precies wat het belooft. De BBS-wielen zijn bijvoorbeeld originele flowformed wielen, geen goedkope imitatie-rommel waar men 885 op geschreven heeft ;-).
Je hebt natuurlijk een punt: auto’s zijn emotie en daardoor geeft men ergens meer geld aan uit. Dat klopt volkomen.
Maar voor het geld van zo’n luxe VW offroader met andere badge heb je ook een ‘echte’ SUV als een Land Cruiser, G-Klasse of Range Rover.
Emotie is een kant (en klopt), maar ik heb geen emotie voor badge-engineering ;-)
peter_akerboom zegt
M’n schoonvader wil een touareg, maar kreeg inderdaad te horen dat die niet meer te bestellen is..
Variomatic zegt
En? Dan importeert ie hem toch gewoon? Staan er honderden te koop in Duitsland..
Dutchdriftking zegt
Een blauwe R50 is nu eenmaal heel erg veel mooier… Als ze ze nieuwe nu de 4.0 V8 hadden gegeven en een mooi blauw kleurtje dan was de special toch gaver geweest. Of komt die nog wanneer de R50 20 jaar oud is?
petroldrinker zegt
Het soort volk dat een Bentley rijdt, rijdt dat niet omdat dat nodig is ofzo, maar omdat het kan, en dat zijn dezelfde lui die veelal niet in een touareg gaan rijden, waarom zou je als je een bentaygo kan betalen? En als je van brandstof motoren houdt, logisch dat je de bentayga koopt, die is er tenminste met V8 of een W12
adyton zegt
Dit is het beste design dat er uit VW gekomen is in de laatste jaren en dat voor een suv. Is geleden van de Scirocco dat een VW best mooi was. Alles lijkt te kloppen aan de buitenkant. Ik ben eigenlijk steeds onder de indruk als ik er een zie rijden.
Het interieur daaraantegen is een sterke verbetering, maar nog iets te veel polo en golf naar mijn smaak.
Echter om te kunnen concurreren met bentley had deze editie toch wel wat mooie kleurtjes kunnen hebben. Dit ziet er toch iets te saai uit.
Jagris zegt
Helemaal met je eens, sterk staaltje design van volkswagen. Alleen jammer dat er zoveel met black packs worden geleverd ipv chroom. Doet m.i. afbreuk aan het design.
Samen met de golf 7 mijn favoriete volkswagen van de laatste 10 jaar