Kan Apple potten breken op de automarkt? Herbert Diess denkt van wel.
Het was heel lang stil rond de Apple Car, dus het leek erop dat het project in de ijskast was gezet. De auto is nu echter weer het onderwerp van gesprek na berichten dat Apple in 2024 een auto met eigen accutechnologie gaat lanceren. De Apple Car zou dus nog gewoon springlevend zijn.
Hoewel Apple zelf in alle toonaarden zwijgt, heeft het nieuws voor de nodige beroering gezorgd. Dit vertaalde zich onder meer in een stijging van de beurskoers. Ook prominente figuren als Elon Musk lieten van zich horen. Naar aanleiding van de berichten over de Apple Car doet nu ook Volkswagen CEO Herbert Diess een duit in het zakje.
Hoewel niet iedereen het erover eens is of er wel een Apple Car komt, ziet de Volkswagen-topman Apple toch als een serieuze concurrent. Sterker nog: hij beschouwt techgiganten als een grotere bedreiging dan traditionele fabrikanten als Toyota. Nu vormt Toyota sowieso niet de grootste bedreiging, omdat het merk nog steeds niet vol inzet op EV’s, maar dat terzijde.
Diess is ervan overtuigd dat nieuwe concurrenten de ontwikkelingen een boost zullen geven. De Volkswagen-topman geeft verder aan dat ‘ongelofelijke waarde en de vrijwel onbeperkte toegang tot middelen’ veel respect inboezemen. Diess ziet Apple daarom als een serieuze uitdager.
Op korte termijn heeft Volkswagen in ieder geval weinig te vrezen van Apple. De ID.3 en ID.4 zijn nu namelijk al te krijgen, terwijl de Apple Car – als die überhaupt komt – pas in 2024 geïntroduceerd wordt. De Duiters hebben dus genoeg tijd om een ruime voorsprong op te bouwen. Als Volkswagen bang moet zijn voor nieuwe concurrenten, zullen dat eerder de Chinese en Amerikaanse EV-start-ups zijn.
fabian159 zegt
Apple kennende zullen ze beweren dat ze de auto hebben uitgevonden. Gezien ze zelf zeggen dat ze op deelauto’s gaan richten voor in de stad (ik betwijfel nog steeds dat iemand zijn auto wil delen) zullen ze trots verkondigen dat ze een trendzetter zijn met hun actieradius van 200km en als je 250km ver wilt komen dien je ff 25% extra af te tikken.
Het is natuurlijk wel trendy om je te richten tot de stad maar helaas wonen daar voornamelijk mensen die geen budget hebben om een auto te kopen en tegelijk een dak boven hun hoofd te behouden.
kevertje zegt
Een beetje een gifwolk tegen Apple hoor. Als Apple een auto bouwt, zullen ze zich vooral niet laten kisten door het conservatisme in welke richting dan ook en dat bevestigt meteen waarom ze zo inzetten op die ARM-processor technologie en veel sneller grafisch berekeningsvermogen. Dat is de sleutel tot alles, ook in automotive, wat nu beperkt wordt door te trage processor-cores. Het einde van een tijdperk overigens – de klassieke 14nm microarchitectuur is straks een dood spoor. Op de meest recente Apple-M1-processorchip zitten 16 miljard transistoren… en elke processor heeft straks ook een paar tientallen kernen. Dat is ongetwijfeld nodig voor zelfrijdende software en mogelijk ook voor speciale batterijen met heel veel cellen.
Pascal zegt
Precies. Ik zit zelf op een Macbook Air met de nieuwe M1 processor te werken en dat ding is belachelijk snel en daardoor absoluut waar voor z’n geld. In benchmarks presteert ie rond het niveau van Intel’s i9 processor, maar dan zonder heet te worden en tegen 1/3e van het stroomverbruik. Een Macbook Air! Bij Intel zullen ze inmiddels wel goed misselijk zijn.
Apple brengt spullen vaak inderdaad helemaal niet als eerste op de markt en al helemaal niet goedkoop, maar als ze het doen, doen ze het wél goed. Dat zag je o.a. ook met Face ID. Het domste wat je daarom zou kunnen doen, is Apple onderschatten wanneer zij zeggen dat ze met een auto gaan komen. Herbert lijkt dat ook te begrijpen.
doublechevron65 zegt
@fabian159: Natuurlijk wel, car sharing in steden zal steeds interessanter worden. Gewoon omdat je niet constant een auto nodig, de kosten steeds hoger worden en als je een beetje groen denk, dan is een “appeltje” rijden het perfecte sharing aanbod en zal 250km meer dan voldoende zijn. De overige tijden gewoon op de fiets of het ov.
grandvitara zegt
Ik denk niet al Apple een grote speler gaat worden, wel eentje die een grote schare fans zal krijgen. Hun product zal simpelweg duur (ook wel premium genoemd) worden.
Serieuze concurrenten komen waarschijnlijk uit China. Daar gaat het met bizar grote stappen vooruit.
frank2b zegt
De wagen is er nog niet en nu al overhyped.
Razend knap.
Charles Taycan 4S zegt
Wellicht is het slim als Apple gaat samenwerken met een bestaande autofabrikant. Software en een accu maken het nog niet direct een goed gebouwde auto. Daar komt meer bij kijken. Wens ze veel succes iig!👍
mauwerd zegt
Ik kan me er iets bij voorstellen. Het is een enorm rijk tech bedrijf, en informatica en software worden steeds belangrijker. Een onderstel met een set wielen is relatief simpel, dat trucje kent iedereen wel.
PunicaOase zegt
@mauwerd: gezien de berichten over de kwaliteit van een ‘nieuwkomer’ als Tesla denk ik dat dat toch tegenvalt.. misschien kunnen ze beter een prima merk overkopen.. toch geld zat.. ik nomineer Honda..
flutterby zegt
@punicaoase: Apple heeft geld zat en met de beloftes van GM lijkt mij die partnership veel meer voor de hand liggen. Kunnen ze mooi de gemiste capaciteit van Nikola opvangen.
flutterby zegt
@flutterby: correctie; Lucid.
Groninger zegt
Binnenkort in de showroom: Apple Car XS, Apple Car 1, Apple Car 1 Pro, Apple
Car 1 Pro Max 7p.
PunicaOase zegt
@groninger: :-p
supertjeduc zegt
Ik weet niet of de marge op een auto groot genoeg is om interessant te zijn voor Apple
Het zou wel leuk zijn een frisse blik op vervoer
911targa zegt
Apple heeft een zak geld van 2.000 mrd. VW gaat de komende jaren 70 mrd investeren in EV. Deze getallen zeggen eigenlijk alles al. Mss is het een idee dat Apple VAG overneemt. Het bedrijf is ongeveer 100 mrd waard, dus dat is peanuts.
It’s alle about the money…….
simonbv zegt
@911targa: de beurswaarde is 2000 miljard. Dat hebben ze niet in kas.
HB zegt
Apple zal nooit en te nimmer VW overnemen. Veel te veel legacy assets en een te grote role van de Betriebsrat en Duitse overheid. Dit is precies waarom Tesla het redelijk goed doet. Vanaf nul een modelrange opbouwen en productie locaties selecteren (regionaal) zonder gebonden te zijn aan vakbonden en overheden geeft een enorm concurrentie voordeel.
simppa zegt
Apple heeft hun kans misgelopen om VW te kopen tijdens dieselgate. Met die lage aandelenkoers hadden ze toen makkelijk met cash kunnen betalen.
auto62 zegt
Hoe meer merken hoe dunner de spoeling. Ieder een kleiner deel van de taart. Voor de meeste mensen wordt een auto toch maar een van de vele manieren van vervoer.