Het gaat niet goed met het Volkswagen-concern, aldus topman Oliver Blume, een reorganisatie dreigt.
Vorige week werd bekend dat Volkswagen voor het eerst in de geschiedenis een fabriek gaat sluiten. Dat op zichzelf is al groot nieuws, het is een indicatie dat de dingen niet helemaal lekker lopen bij de Duitsers. Dit weekend heeft topman Oliver Blume commentaar gegeven over de situatie in de krant Bild.
Als je het commentaar in de krant leest is de situatie misschien nog wel slechter dan je aanvankelijk dacht. Er liggen zoveel uitdagingen op de plank dat het voortbestaan van het Volkswagen-concern een vraagteken heeft. Ernstig dramatische woorden uit de mond van Blume.
Volkswagen reorganisatie
Er zijn grote veranderingen binnen de organisatie nodig om het voortbestaan te garanderen. Bezuinigingen moeten gebeuren, het personeel is daar natuurlijk niet blij mee. De bestaanszekerheid van een job bij het concern hangt aan een zijden draadje. Het sluiten van een fabriek zal gepaard gaan met het schrappen van banen, dat kan niet anders.
Blume zegt dat de Europese auto-industrie voor grote uitdagingen staat. De autoverkoop is nog steeds herstellende van de coronacrisis. In de tussentijd groeien concurrenten als kool in Azië. Daardoor heeft Volkswagen het steeds moeilijker.
Volkswagen is een belangrijke werkgever in Duitsland. Het concern is goed voor 300.000 banen in eigen land. Als hier grote bezuinigen gaan gebeuren gaan de Duitsers het voelen.
De afgelopen jaren heeft Volkswagen massaal ingezet op een transitie naar elektrisch. Met de ontwikkelingen van diverse platformen zijn het aantal elektrische modellen als paddestoelen uit de grond gestampt. Hier zijn miljarden mee gemoeid. Om die investeringen terug te verdienen zijn verkopen nodig, maar dan moet die vraag er wel naar zijn. Het is afwachten hoe Volkswagen vorm gaat geven aan een reorganisatie en prijsverhogingen om de boel weer financieel op de rails te krijgen.
kniesoor zegt
Benieuwd waarom Blume uitgerekend een duitse sensatiekrant heeft gekozen om z’n ideeën over de toekomst van VAG wereldkundig te maken. Een krant als de Frankfurter Allgemeine was in mijn beleving een logischer podium geweest.
814Diecast zegt
Best wel een logische keuze van dhr. Blume:
Dit is geen nieuws voor de aandeelhouders, of leveranciers.
Met dit interview masseert hij een reorganisatie in, waarbij fabriekspersoneel zal worden ontslagen. Fabriekspersoneel leest Bild ipv de Frankfurter Allgemeine.
Het artikel heeft een politiek doel, anders hang je de vuile was niet buiten.
kniesoor zegt
Klinkt aannemelijk, dus ik ga er van uit, dat u gelijk heeft.
citroen55 zegt
Inderdaad, anders had het in het Handelsblatt, eventueel na beurssluitung, gestaan.
rbou zegt
Het is natuurlijk ook wel een bizarre situatie in (in ieder geval) Europa; je wordt gedwongen als fabrikant om elektrisch te gaan, dat doe je dan ook, maar vervolgens vallen alle stimulerende maatregelen weg. Klant (groot deel) zit er helemaal niet op te wachten en de overheden laten de fabrikanten vervolgens bungelen.
pomoek zegt
Zucht. De EU is niet een orgaan dat even zelfstandig besluit wat er moet gebeuren in de lidstaten. Dit doen de lidstaten zelf. Er moet wat gebeuren aan de klimaatverandering. Dat weten de lidstaten. Dat kost, uiteindelijk, geld. Dat is niet een populaire boodschap aan je kiezers. Dus leg de landelijke politiek dat weg bij Europa. Ben je er vanaf. En als de EU dan uiteindelijk met wetgeving komt. Dan haal je als politicus je schouders op en zegt: Is Europa, niet ik.
Dat er geen vraag is naar EV’s is onzin. Voor het gros van de mensen boeit het niet welke aandrijving hun auto heeft. Wij zitten hier op autoblog, dus voor ons is dat waarschijnlijk anders. De reden waarom mensen niet elektrisch willen rijden is simpelweg de kosten. Dus als er iets aan de kosten wordt gedaan zal dat ongetwijfeld veranderen.
rbou zegt
@Pomoek, precies en dan moet de landelijke politiek maar ook Europa blijven stimuleren, en zorgen dat elektrisch goedkoper wordt(voorkeur) of auto’s met brandstofmotor duurder. Zorgen voor goede laadfaciliteiten, overal. Consistent beleid, dat borgen. Nu gaat het alle kanten op en ben je als fabrikant de dupe.
gilettelubbers zegt
Er is toch juist een lange tijd ingezet op de kosten kunstmatig laag houden voor mensen met een EV? Uiteindelijk draait het allemaal om geld en zijn deze stimulansen teruggedraaid. Volgens mij is er louter vraag naar EV’s als je er financieel op vooruit gaat. Verder zal het wel te weinig voordelen hebben voor het gros
b00st zegt
Het is idd sterk afhankelijk per land, denk aan Scandinavië waar de populariteit gigantisch is, of België, waar 77% van de lease inschrijvingen in de eerste helft van 2024 full EV was.
zjos zegt
Dat er geen vraag naar EV is is geen onzin. Te duur, te beperkt in gebruik, onpraktisch in gebruik en een extreem dure infrastructuur noodzakelijk die de taxpayer niet wil en kan betalen zorgt gewoon ervoor dat er geen vraag is.
En met een EV verander je niets aan klimaatverandering.
De EU is wel degelijk medeverantwoordelijk voor dit debacle door hun beleid om in 2035 de verkoop van brandstof auto’s te verbieden. Dergelijke kolder kan je ook alleen vanachter een bureau verzinnen. Een ondernemer verzint zoiets niet. VW is erin getrapt omdat ze onder druk stonden na het dieselgate debacle om vol voor ‘groen’ te gaan. Nu betalen ze het gelag.
misterBo zegt
Je moet je aanpassen aan evt klimaatverandering! Je gaat dat niet tegenhouden! Waste of money
Hawkeye72 zegt
@pomoek: telkens hetzelfde commentaar geven maakt het niet waar…… Waar je verhaal lekker uit de rails vliegt is dat diezelfde EU voor haar eigen bedrijven en dus burgers veel strenger is dan voor auto’s/goederen die geïmporteerd worden….
pomoek zegt
@hawkeye72: Ah, ik begrijp dus dat EU wet en regelgeving sinds kort van kracht is in de VS, Japan en China. Die had ik even gemist.
audirs3 zegt
@rbou Volkswagen haalt ook heel veel omzet uit China, waar de elektrificatie veel harder gaat. Maar qua technisch opzicht lopen de Chinese merken mijlen ver voor op Volkswagen. Je moet toch wel betoeterd zijn om een Volkswagen te verkiezen boven een Nio ofzo. De EU de schuld geven is wel heel gemakkelijk.
KEV9 zegt
Dat was voor mij de reden om afgelopen zaterdag een Kia EV9 te kopen. Veel goedkoper dan een E-Audi met dezelfde luxe en maten en veel langer garantie . En in beide gereden en de Kia rijdt domweg gewoon beter.
Hubert zegt
Komt Kia uit China???
vaakbenjetebang zegt
@Hubert, Nee, en dat weet je zelf ook wel denk ik… maar het punt van @Soulmaster is volgens mij dat een VW-product (in dit geval een Audi) domweg niet genoeg waar voor je goede geld levert en dat je dan we lwat anders kiest. In China zal men dan bijvoorbeeld een Nio kopen, en hier in Nederland een Tesla, Kia of Hyundai.
Tony EV zegt
De fabrikanten (bv Stellantis) lopen ook constant te zeuren en te lobbyen om maar een of andere vorm van verbrandingsmotor te mogen blijven gebruiken. Als je dan als volkwagen vol hebt ingezet om elektrisch te gaan mede door dieselgate en de verkopen slabakken door onvoldoende stimulatie dan kom je in zwaar weer.
Stellantis speelt het spelletje omgekeerd door te stellen dat er veel bedrijven moeten sluiten als ze vol voor ev’s gaan.
En china maakt gewoon vollop EV’s en gaat er straks als lachende derde hond met het bot vandoor.
alfaqv zegt
Het is vrij makkelijk om te analyseren waar het mis is gegaan. Maar het is interessanter om af te vragen hoe je het kan oplossen (het tij keren). Gevoelsmatig zou ik zeggen, het afslanken van het modellen gamma en opties. Terug naar 5 ice (all dan niet hybride) en 3 elektrische. Configuraties minimaliseren, maar zorgen dat de standaard uitrusting al goed is en dat de auto’s weer de beste en betrouwbaarste worden in hun klasse.
Als de productie goedkoper wordt, kan je de prijzen wat laten dalen, maar toch je marge vergroten.
Ontslagen zullen helaas onvermijdelijk zijn.
Richmond zegt
Je kan niet terug gaan naar max 5 modellen als je concurentie er 15 heeft (mede dankzij jou).
Svenska II zegt
Je ehhhm, omschrijft nu precies Lexus… Maar in Europa werkt dat niet. Betrouwbaarheid kijken mensen niet naar, er rijden best veel Volvo”s, VAGs en Landrovers rond… Als het maar een paar jaar goed blijft in de lease is het voldoende.
HZW zegt
Ontslagen zullen er zo ie zo vallen, als je full EV gaat, kan je al het personeel van de ICE motoren afdeling naar huis sturen, ook iedereen die in een versnellingsbak fabriek werken, kunnen naar huis.
De transitie naar Full EV only zal heel veel ontslagen in de auto industrie opleveren, want voor het bouwen van EV’s, heb je veel minder personeel nodig.
Johanneke zegt
Dieselgate, corona, matige auto’s maken (id3 en golf 8 hadden een interieur om te huilen), geen winst maken op EV’s omdat je productie te duur is vergeleken met Tesla. Tja. Maar, de T-roc was de bestverkocht auto in zijn klasse toch? Daar moet geld verdient worden.
814Diecast zegt
Het zegt toch genoeg, dat Skoda zo snel het ‘nieuwe VW’ werd in grote delen van de wereld? Zelfde/betere auto voor minder geld.
Degelijk, maar minder muf.
KEV9 zegt
Dat is het grote probleem van alle ‘premium’ duitsers op dit moment. De kwaliteit laat vaak te wensen over. Lees de diverse fora maar eens van BMW/Mercedes en Audi. Porsche komt er iets beter vanaf, al schort daar ook genoeg aan.
Neem nu eens als voorbeeld BMW, je betaalt een godsvermogen voor een 3-serie, ruimte heb je amper, de waterpomp is een achilishiel, koelsysteem van de turbo geeft vaak de geest rond de 100.000km
Bij Audi ook een mooi lijstje van vervuilde kleppen, problemen met de injectoren en de brandstofpomp.. Ik weet uit eigen ervaring nog dat bij 84.000km de hele kop van mijn A8 4.2 TDI moest worden vervangen omdat de nokkenassen kapot waren en bij 124.000 km de versnellingsbak de geest gaf, ‘ja gebeurt wel vaker bij deze bakken,’ was de reactie van de Audi dealer.
wimof zegt
Mag ik vragen hou oud de wagen op het ogenblik van de vermelde problemen was?
Dank u
KEV9 zegt
2.5 jaar
HZW zegt
Vroeger werd Audi geroemd over de kwaliteit van hun interieurs, als je heden ten dage ziet, hoeveel hard plastic er aanwezig is in een Audi interieur, zelfs in auto’s van € 100K+, is om te huilen.
Willy500E zegt
Ik denk dat het probleem voornamelijk zit in het (overhaast) ontwikkelen van elektrische auto’s. Door het diesel schandaal, waarvan ik mij nog steeds afvraag wie dat nou precies heeft aangezwengeld, is dit in een stroomversnelling gekomen doordat wetgeving veranderd. In dergelijke korte periode een nieuw concept ontwikkelen is erg lastig en duur. Dit terwijl er op dat moment te weinig bekend is of de klant er echt volledig op over wilt stappen. Dus moet er in de kosten gesneden worden. Met als gevolg matig ontwikkelde auto’s met dito matige kwaliteit en tegelijkertijd tegenvallende vraag. De auto wordt ipv een status symbool steeds meer een gebruiksvoorwerp waarbij emoties dan een mindere rol spelen. Ik denk dat ieder traditioneel merk deze uitdaging heeft. Ondertussen stijgen de prijzen vd echte auto’s (yountimers bijv.) als een malle.
814Diecast zegt
Soms vraag ik me wel eens af, of VW zelf met dat ‘schandaal’ naar buiten is gekomen om de diesel de nek om te kunnen draaien en EV marktleider te worden. Ze hadden echter niet gerekend op de slagkracht van de Chinezen, die al decennia in de elektronica zitten.
dijan zegt
814 ,beter als jij je niets meer afvraagt .
814Diecast zegt
Dat vraag ik me af…
ouwedibbes83 zegt
De imagoschade is toch enorm, naast de boetes in de VS. Hele volksstammen VW eigenaren over de zeik. Hun 1.9 TDI motor werd op handen gedragen door de fans. Diesel bewust kapot maken ten faveure van de electro motor, waar Tesla al mijlenver voor lag, lijkt me onwaarschijnlijk. Ook omdat ze nog zo weinig moeite er hadden gestoken ten tijde van het schandaal, aan kennis, geld en samenwerkingen.
rollingstoned zegt
Wellicht kan Volkswagen de Schwimmwagen weer introduceren om het hoofd boven water te houden? ;-)
Jantje_555 zegt
de elektrische auto wordt niet goed verkocht, dus gaan ze paniekvoetbal spelen in de hoop dat ze toch EV’s kunnen verkopen…
KEV9 zegt
VW is van plaats 1 in de ranglijst gedaald naar plaats 7 in de ranglijst. Quote: “„De elektrische modellen van Volkswagen slaan niet erg aan bij het publiek. De Koreanen en Japanners doen het ook heel goed op dat gebied met Kia en Toyota”, zegt Clem Dickmann, automotice expert van Aumacon.”
Tel daar de veel uitgebreidere garantieperiode bij op van de Koreanen en ze zijn domweg betrouwbaarder dan VW en de hele premiums uit Duitsland. Dat is de laatste jaren wel een feit gebleken.
Dutchdriftking zegt
Even een optelsom:
– Stijgende rente (TOV 2 jaar geleden) waardoor financiering voor een (nieuwe) auto minder interessant wordt voor de consument
– Stijgende prijzen van nieuwe auto’s waardoor de laatste particulier ook richting de occasion markt gedrukt wordt, en er zelfs tweedehands auto’s worden geleast IPV nieuwe voertuigen.
– De (Europese economie) lijkt nu toch eindelijk de eerst echte klap te krijgen sinds de grote crisis van 2008-2013,
– Strak hierna kwam in 2014/2015 het dieselschandaal waar ze nog steeds niet van bekomen zijn
– Investeringen in EV lijken voor nu niet zo snel terug verdiend te gaan worden als gedacht
– En nu concurrentie uit China. Nu zal deze laatste meer voor verkoop in China dan buiten China voor concurrentie zorgen, maar die gekke modellen speciaal voor de Chinese markt leverden dus toch aardig geld op.
Al met al een mooie ‘perfect storm’. Wel denk ik dat Volkswagen met de ID modellen veel kennis heeft opgedaan waardoor de plug in modellen van de Passat en Golf nu zo goed (lijken) te zijn. Als de wetgeving van de overheid, en de lease regels van bedrijven enig sinds gunstig worden voor plug-ins dan kunnen ze daar wel een gedeelte van de klap mee opvangen.
ouwedibbes83 zegt
Aanvulling op China, een grote afzetmarkt voor VW en Audi waar de verkopen nu hard teruglopen.
alfagtv6 zegt
Tsja… Volkswagen heeft de afgelopen jaren bezuinigd op de kwaliteit van het interieur. De uitstekende ergonomie van vroeger is nu stukken minder. volgens mij zijn er ook geen ontwerpers meer, zeker die ID modellen lijken door een kleuter getekend. Daarnaast is de techniek hooguit mwa…. Vervolgens positioneren ze zich nog wel met redelijk stevige prijzen en is de concurrentie moordend. Volgens mij kon men dit resultaat zien aankomen.
wimof zegt
Herbert Diess, de man die de goedkoopste plastic nog te goed vond
HZW zegt
Ja, nu zijn het PET flessen interieurs.
Freewarefreak zegt
Ik ben toch wel benieuwd hoe meneer Blume dit gaat oplossen:
– Gigantische investeringen gedaan voor de EV transitie van het gamma. Verdien het maar terug:
– Tegenvallende verkopen OOK omdat je eigen regering de subsidies intrekt (dank her Scholtz).
– Nog steeds een zwakke markt. Dus ook de niet EV’s verkopen nog niet hard (genoeg).
– Duitse auto’s zijn duur t.o.v. wat je krijgt. Kijk even naar een NIO of zo. Veel verder vooruit.
– Dit besef dringt ook door in China. De consument kiest daar ook liever voor een BYD of wat dan ook i.p.v. een VW.
– Ze zullen dus snel iets moeten doen aan die oubolligheid.
– Ondertussen komen er wel scheepsladingen EV’s aan in de EU. Lekker dan.
– Ook moeten ze goedkoper gaan produceren. Kijk naar een startup als Tesla, etc. Die doen het heel anders.
– Ze zitten nog steeds in de nasleep van Dieselgate. Da’s ook nog niet afgerond. Kost miljarden aan rechtzaken.
– Enorme energie kosten. Russisch gas mag niet meer..
– Dan moet je mensen buiten gooien. Beetje moeilijk als je bij de vakbonden getekend hebt dat er tot 2029 geen gedwongen ontslagen mogen vallen.
– Als je wel iemand mag ontslaan na goedkeuring OR dan moet deze oud werknemer een vroegpensioen regeling krijgen. Hoe dan?
Etc. Kom op Scholtz, voer die subsidies weer in. Kom op Blume, laat Cavallo barsten en breek die ouderwetse gezag structuren af die een blok aan het financiële been zijn.
550maranello zegt
Moeten jullie niet werken? Al die reacties in de baas zijn tijd, niet normaal gewoon;-) Ik heb eergisteren al gezegd da VAG een olietanker is die moeilijk bij te sturen is. In ieder geval gaan koerswijzigingen tergend langzaam. Het is al heel wat dat Blume de olifant in de VAG kamer niet meer negeert maar dat hij de publiciteit opzoekt. VW heeft een groot probleem, maar is tegelijkertijd in staat om uit het dal te komen. Het feit dat men nu de discussie opstart is welliswaar rijkelijk laat, maar is een teken dat er besef wordt gecreëerd dat het zo verder niet kan. Als eerste moet de rem erop in europa. De elektrificatie in dit tempo is niet in het voordeel van traditionele bedrijven als VAG, maar speelt juist de new kids on the block in de kaart. Tegelijkertijd moeten de conservatief geleide bedrijven leren van deze innovatieve nieuwkomers om weer competitief te worden. Tesla produceert bijvoorbeeld veel goedkoper dankzij veel minder optie mogelijkheden en simpelere productiemethoden. De Chinezen hebben geen verbrandingsmotor historie en concentreren zich volledig op de elektrificatie. Europa heeft tijd nodig voor de transitie, maar laat zijn oren veel te veel hangen naar de hijgerige klimaatdoemdenkers als XR en daarmee simpatiserende politici als Diederik Samson en Frans Timmermans. Het startsein is gegeven, nu kijken of de Duitsers een automotive wirtschaftswunder kunnen bewerkstelligen.
misterBo zegt
Het is vrij simpel….ze zien er niet uit de huidige generatie volkswagens en de prijzen zijn absurd voor wat je krijgt