Een nieuwe Golf verrast al niet, maar VW maakt het nu wel heel makkelijk.
2019 gaat belangrijk worden voor VW. Aan de ene kant gaat het merk eindelijk een serieuze elektrische auto in de markt zetten, de ID.3. Voor wie nog geen zin heeft aan uitlaatloze VW’s, komt er ook een nieuwe Golf. De Golf 8 staat in de startblokken om in 2019 zijn grote debuut te beleven. Naast spyshots, potentieel uitstelgedrag en geruchten deelde VW dan eindelijk zelf info over de nieuwe topverkoper.
Daarnaast deed Volkswagen hun zegje op het International Vienna Motor Symposium. Deze ‘autoshow’ in Wenen is geen Frankfurt of Genève waar nieuwe modellen gepresenteerd worden, meer een soort top voor autofabrikanten om te melden waar ze zitten op technisch gebied. Volkswagen deelde mee dat ze dit jaar een nieuwe motor gaan uitrollen: de 1.5-I TSI. De ‘reguliere’ 1.5 TSI is een gewoon turbobenzineblok wat nu al te vinden is in diverse modellen, daar gaat VW de welbekende Mild-Hybrid techniek op toepassen. Nadat Audi en Mercedes begonnen met deze techniek vindt het zijn weg in de lagere klassen. Voor wie de verschillende soorten hybrides nu echt niet meer uit elkaar kan houden: MHEV-techniek is zonder pluggen, maar wel (uiteraard) met een elektrische hulpmotor. Deze helpt de benzinemotor voor een soepele loop en een boost indien nodig. De ‘revolutie’ van de MHEV-systemen is dat de elektromotor net als een volledige EV regeneratief werkt. Energie die normaliter verloren gaat, kan worden opgeslagen en weer worden omgezet in energie.
Goed, de I-TSI rolt gaandeweg dit jaar uit. In het persstuk wat we kregen van de IVMS vertelt VW ons van alles over het blok en de werking van het MHEV-systeem, maar nog niet in welke auto’s we het systeem gaan vinden. Om even terug te komen op die Golf 8: je kunt er donder op zeggen dat het blok iets te maken gaat hebben met de nieuwe Golf, al dan niet dat de motor debuteert in die auto. Verder in het nieuws: VW’s gaan autonoom. Onder noemer IQ-Drive is Volkswagen hard bezig met autonoom rijden op niveau twee en drie. Met behulp van sensoren, radars en dergelijken gaat VW dus ook het gevecht aan met Autopilot en alle andere autonome systemen. Slecht nieuws alom voor puristen, maar een vooruitstrevend VW is trots op zichzelf, zo te zien.
lincoln zegt
Als purist zijnde vind ik dit helemaal nix ..
Ik wil af en toe in een achteruitkijkspiegel kijken ..
Kei en keihard werken dus ..
shibby zegt
@lincoln: zelf sturen is niet meer van deze tijd, handenarbeid is bijna slavenarbeid
lincoln zegt
@shibby:
Dan maar naar de gym om mezelf invalide te tillen ..
Wie is Jim dan ??
shibby zegt
@lincoln: is dat niet de broer van Sjors?
lincoln zegt
@shibby:
Hij weer ..
met z’n slavenarbeid ..
fanboy zegt
Ik vind MHEV misleidend, want het is nog steeds voor 80 tot 90 procent een brandstofauto, en is zelfs nog minder hybride dan de al heel lang bestaande volledige hybrides.
hiostu zegt
@fanboy: het klopt toch wel aardig volgens mij. EV > EV Range Extender > Hybrid > Mild Hybrid > ICE
Waarbij de 1e 0% brandstof verbruikt en de laatste 100% brandstof verbruikt.
karhengst zegt
@fanboy: Ik vind vooral misleidend dat hier gedaan wordt alsof de Duitsers het uitgevonden hebben terwijl Toyota al twee decennia modellen met een dergelijke “hybridisering” op de markt hebben.
En anders was er Honda nog met een net wat zwakkere elektromotor. Maar hier is voor de uitstoot en het rijden toch niks nieuws onder de zon?
utregcity zegt
Gôh, vier wielen stuur en motor.
coffeecup zegt
Lol regenatief remmen is dus de revolutie die ze hebben bedacht. Wauw. Ik ben benieuwd wie ze op dat idee gebracht heeft…
stationcar zegt
@coffeecup:
Inderdaad, dat deed de Prius ruim 20(!) jaar geleden al ?
ukbob zegt
VW, breng het ding nu gewoon uit! Graag even alles samenvoegen; de mild-hybride toestanden, dat heftig moderne interieur vol schermpjes en het exterieur dat we al tig keer voorbij hebben zien komen…
ghost zegt
Dus er komt een R met +/- 350pk en een mild-hybride aandrijving. Launchcontrol in 3 seconden naar de 100, uitgaande dat er natuurlijk niet gesjoemeld wordt.
stationcar zegt
Heeft iemand bijgehouden hoe ver ze achterlopen bij VW, in jaren gerekend?
Komop zeg, mild hybride, hoezo nieuwe techniek…