De Volkswagen Tiguan is de kleine broer van de Touareg die het moet opnemen tegen modellen als o.a. de Toyota RAV4 en BMW X3. We hebben er even op moeten wachten, maar vanaf 29 november zal deze nieuwe Volkswagen bij de dealer staan voor een prijs vanaf 31.790 euro. Verontschuldig mij voor m’n gemakzucht, maar ik ga even kort door de bocht en heb het hele persbericht van Volkswagen gekopieerd:
Op 29 november start de levering van de nieuwe Volkswagen Tiguan, welke met zijn lengte van 4,43 meter met recht de kleinere broer van de Touareg mag worden genoemd. De compacte SUV is leverbaar met permanente vierwielaandrijving (4Motion) en er is een voorwiel aangedreven versie. Vanaf de marktintroductie is er direct keuze uit twee motoren en vier uitrustingsniveaus, waaronder de speciaal voor Nederland gecreëerde Comfort & Design uitvoering. De Tiguan 1.4 TSI (110 kW/150 pk) wordt leverbaar vanaf 31.790 euro incl. btw/bpm of voor een maandelijks leasebedrag van 639 euro excl. btw.
De levering van de veelzijdige Tiguan start eind november met de 1.4 TSI 4Motion (110 kW/150 pk), die vanaf 33.790 euro in de prijslijst staat en de 2.0 TDI 4Motion (103 kW/140 pk) die leverbaar is vanaf 37.890 euro. In de loop van 2008 wordt het programma verder uitgebreid met de voorwielaangedreven Tiguan 1.4 TSI (110 kW/150 pk), de 125 kW/170 pk sterke TSI- en TDI 4Motion en de 2.0 TSI 4Motion met een vermogen van maar liefst 147 kW/200 pk.
Voor iedereen, voor elk moment
De Tiguan is er in vier uitrustingsniveaus. Het gamma start met de Trend & Fun-uitvoering. Deze is zeer compleet uitgerust met onder meer standaard Climatic airconditioning, een radio/cd-speler, elektrische bediening van ramen en spiegels, centrale deurvergrendeling, boordcomputer en ESP met aanhangerstabilisering.
De Tiguan Comfort & Design is een speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde uitvoering. Bovenop de uitrusting van de Trend & Fun biedt hij onder meer 16 inch lichtmetalen velgen, een middenarmsteun, cruise controle, een dakreling en een licht- en regensensor. De Tiguan Comfort & Design vergt ten opzichte van de Trend & Fun een extra investering van 1.100 euro.Sportief en chique
De Tiguan Sport & Style is nadrukkelijk sportief georiënteerd. Dat komt tot uiting in onder meer de 17 inch lichtmetalen velgen, de extra donker getinte zijruiten achter, een met leer bekleed sportstuur en sportstoelen met verstelbare lendensteun. Karakteristiek zijn de in chroom uitgevoerde lamellen en omlijsting van de grille. Voor de Sport & Style-uitvoering geldt een meerprijs van 2.800 euro ten opzichte van de Tiguan Trend & Fun.Terreinvaardig met de hoogste aanhangerlast
Voor maximale terreinvaardigheid en de hoogste aanhangerlast is er de Tiguan Track & Field. Afhankelijk van de motorisering mag de Tiguan tot wel 2.500 kilo trekken – een unicum in deze klasse. Dit model onderscheidt zich van de andere modellen door zijn speciale neuspartij. Mede hierdoor is een hellingshoek van 28 graden mogelijk en dat maakt de Tiguan Track & Field zeer geschikt voor zware off-road activiteiten. Tot de ‘terreinuitrusting’ horen verder een kompas, een lekkeband-indicator, comfortstoelen en 16 inch lichtmetalen wielen. De meerprijs ten opzichte van de Trend en Fun uitvoering bedraagt 2.400 euro.De verantwoorde SUV met een energielabel C
De Tiguan is het eerste volumemodel ter wereld dat alleen door motoren met directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie wordt aangedreven. Deze techniek biedt vele voordelen, waaronder een lager brandstofverbruik, minder CO2 uitstoot en meer rijplezier. Dit resulteert bij de voorwielaangedreven 1.4 TSI (110 kW/150 pk) in een energielabel C, iets wat tot nu toe alleen door hybride SUV’s wordt gerealiseerd. De TDI-modellen (103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk) beschikken daarnaast over de nieuwste common-railtechniek en voldoen met het standaard roetfilter nu al aan de strenge Euro5-emissienormen die pas in 2009 in werking treden. Hiermee past de nieuwe Tiguan in Volkswagens strategie van verantwoorde mobiliteit.
Eerste rij-impressie: http://www.motivemag.com/pub/feature/first_steer/First_Drive_2008_Volkswagen_Tiguan.shtml
Mooie auto.. zou hem wel willen hebben
ben benieuwd naar de eerste vergelijking met de Ford Kuga. allebei erg mooie auto’s.
when will the madness end…
Kan me al voorstellen dat iemand zo’n 1.4 koopt. Kom je maandag op het werk met je nieuwe auto, hoor je van je collega’s (die intussen al onder elkaar hebben gezegd – koopt die nu ook zo’n SUV – problemen in bed ? – midlife crisis ? ), om toch maar iets positief te zeggen – leuk, nu kan je in het weekend er is mee gaan crossen. Moet je dan zeggen, neen gaat niet het is een voorwielaandrijver en de banden en het lakwerk kunnen er eigenlijk ook niet tegen.
Nou maar dan kan je toch wel lekker wat last trekken ? Neen, t’is maar een 1.4 turbo.
Maar collega, waarom koop je dan zo’n flatgebouw ?
Jamaar hij is best groen, energieklasse C
Wauw ! je bedoelt net zoals de meeste moderne europese berlines dan? vet !
Grrr. Pon heeft zich weer niet in kunnen houden met de prijzen. Heel veel duurder dan een Hyundai Tuscon.
@mashell: Waar denk je dat het verschil in zit? Een Hyundai vergelijken met een VW… Een beetje not done. Lijkt me duidelijk een gevalletje “kwaliteit betaal je”.
Iedereen weet dat het niet alleen de kwaliteit is waar je meer voor betaalt.. :-)
Prijs is fors hoger dan z’n directe concurenten als de RAV4 en de santa fe.
Enne kwaliteit bij vw…zal niet vekeerd zijn maar de jappen hebben dat zeker beter voor mekaar en voor ’n lagere prijs oa de RAV4.
Heb er gisteren ingezeten op de IAA, dit is een hele mooie auto. Ook een soort terrein parcours mee kunnen rijden in de Tiguan en ook daar kan-ie nog aardig uit de voeten, beter dan verwacht. Jammer van het Golf Plus interieur maar met lederen bekleding is dit nog wel aardig. Alleen als ik de Nederlandse met de Duitse prijzen vergelijk krijg ik een hartverzakking…
@ Speedlimit…
Net vergelijking gemaakt… Hij is net zo duur als een Rav4 (heeft standaard niets, dus je moet naar een duurdere lijn!).
@ Peter
Waarom? Caravan last tot 2.500kg, 4wd, hoge zit, nette afwerking en uitstraling.
Daarbij Euro 5 en C-label, best goed voor zo’n auto! En crossen door terrein? Dat is pas slecht voor het milieu! ; )
Mooie wagen zeg!
Nog meer totaal onnodig blik op de weg. Een terreinauto die het terrein niet op kan…schiet mij maar in de kerstboom!
Leuke city tour bak.
Leuke auto. Mss wordt het de vervanger van de X3 hier. Eens testen of ie lekkerder aanvoelt dan de X.
Ziet er goed uit, beter dan de Touareg
Een mooie auto voor een hele goede prijs. Een 5 deurs Rav 4 kost iets meer dan 31.000 euro en dan krijg je geen klimaatregeling e.d. En bij volkswagen heb je meer keus uit verschillende motoren en opties dan bij Toyota.
En de Tiguan moet je niet gaan vergelijken met een Hyundai Tuscon, totaal andere kwaliteit en nu moet ik eerlijk zeggen dat de Tuscon ook niet moeders mooiste is.
Ben benieuwd of hij staande houdt nu de SUV oorlog is begonnen in het kabinet, je kunt beter een moord plegen dan een SUV kopen.
@ Frank
Niet waar, zoals ik in een eerdere post al aangaf heb ik gisteren op de IAA een terreinparcours afgelegd met de Tiguan, en dit viel mij heel niet tegen.
Nee,
ik vind hem niet zo mooi eerlijkgezecht..
waar komen deze prijzen vandaan,zijn de de echte prijzen of is er een beetje gegokt
@g.horsman: Lees het bericht toch a.u.b.
Ik quote: …heb het hele persbericht van Volkswagen gekopieerd
Ik heb een een paar maanden geleden in Ijmuiden zien rijden Het was en duitser
geen leijk bakkie
Mooie auto…leuk alternatief voor die prijs…!
prijs valt wel mee vind ik, vierwielaandrijving 2.0tdi met sportpakket voor 40000. Niet vergeleken met concurenten maar wel vergeleken met de toureag.
Tis een leuke auto voor Volkswagen en de concurrenten zullen hier niet al te blij mee zijn.
En de prijs valt me ook 100% mee!!
Best chaotisch persbericht van vw…de vanafprijs klopt niet!
Vanaf 29 nov. staat de tiguan dus bij de dealer en niet voor ’n vanaf prijs van €31790,- maar voor ’n vanaf prijs van €33790,-…pas in de loop van 2008 komt de voorwielaangedreven versie die dus vanaf €31790,- te koop is.
Vanaf de introductie is er dus alleen ’n 4-wielaangedreven versie leverbaar wat dus meteen ’n vanaf prijs van €33790,- betekent totdat de voorwielaangedreven versie er is.
Zelf zou ik toch voor ’n RAV4 kiezen,ziet er mooier uit en heeft niet zo’n saai interieur als de tiguan.
In deze prijsklasse mag je toch best verwachten dat je niet met ’n goedkoop dashboard aankomt…daar heeft vw toch wat steken laten vallen.
Next Thursday….ga ik ‘m halen, can’t wait:
Track&Field 2.0TDI, S.Blue… Ik vind ‘m op álle fronten echt TOP!
Heb van het weekend de Tiguan 2.0 TSI 4Motion gereden en ben zo enthousiast, dat ik op zo’n oud topic nog even reageer. Beter dan een RAV4?? Over smaak valt niet te twisten, maar de afwerking van een RAV4 is dus wel van een totaal andere orde dan die van de Tiguan. Ook de rijeigenschappen zijn TOP. Jammer dat het een leenauto was maar ach ook mijn Golf TDI is een prima auto vergeleken met de vele Meganes Picassos en Corolla’s om me heen