Topman Herbert Diess doet deze uitspraak in Volkswagen’s interne magazine Inside. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan het statement.
Diess heeft namelijk een tweeledig antwoord op de vraag wat in zijn ogen de grootste concurrenten zijn van Volkswagen. Hij maakt hierin een onderscheid tussen ‘de oude wereld’ en ‘de nieuwe wereld’. In de oude wereld zijn het volgens hem Toyota, Hyundai en de Franse fabrikanten (pak aan, Ford!). In de nieuwe wereld is volgens Diess Tesla echter de grootste concurrent.
Deze uitspraak is opvallend in meerdere opzichten. Ten eerste is Volkswagen joekelig groot qua verkoopcijfers in vergelijking met Tesla. Tesla’s afzet krijgt in de nabije toekomst weliswaar een flinke boost dankzij de Model 3 (ondanks het feit dat er ook alweer tienduizenden mensen zijn die hun bestelling voor de auto afgezegd hebben), maar dan nog. Volkswagen verkocht vorig jaar 5.987.800 Volkswagens. Tesla deed ‘slechts’ 83.922 Tesla’s, wat neerkomt op zo’n 1,4% van Volkswagen’s cijfer.
Ten tweede lieten honcho’s van Volkswagen en de andere merken onder de VAG-paraplu tot op heden geen mogelijkheid onbenut om sneren uit te delen naar de Amerikaanse autobouwer. Herbert maakte zich daar zelf ook schuldig aan, maar heeft de tekst van dit bekende liedje nu toch duidelijk aangepast:
“Tesla belongs among the competitors which has abilities that we currently do not have. Around half of Tesla’s engineers are software experts, while at VW’s core brand it is a much lower proportion, Diess said. Tesla has good electric motors, a fast charging network, autonomous driving technology, internet connectivity, and a new approach toward vehicle distribution. This shows that we need to significantly improve.”
Opvallend positieve woorden dus opeens van Diess aan het adres van Tesla. Maar ja, als ze je beginnen te prijzen dan moet je pas echt gaan oppassen. Diess sluit namelijk af met woorden die een strekking hebben die we wel al eerder van Volkswagen gehoord hebben:
“We can do this. We measure ourselves against Tesla quite deliberately. Our goal: Using our abilities not just to catch up, but even to overtake.”
Diess huldigt dus hetzelfde sentiment als @willeme waar het gaat om de aansluiting met de top bereiken. Om dat te doen moet je er voorbij gaan. Het is alleen opvallend dat Diess nu toegeeft dat Tesla in zijn ogen, in ieder geval in sommige opzichten, de top is (via Reuters).
Rick-dos zegt
Dit is nou zo’n stuk waar je naar de informatiebron wil gaan maar alle linkjes die je dan volgt je naar een irrelevante AB topic leidt….
Krijg ook het idee dat niet begrepen wordt wat Diess zegt. Hij heeft het duidelijk over een “nieuwe wereld” en “oude wereld”. De nieuwe wereld Tesla zijnde en de oude wereld al de genoemde concurrenten. Om dan de verkoopaantallen van de oude wereld met de nieuwe wereld te vergelijken is krom. Als je het al wilt vergelijken dan zou je de verkoopaantallen van de elektrische auto’s van VW met die van Tesla moeten vergelijken en dan begrijp je ineens z’n uitspraak. Daarnaast wil ik niet stellen dat Diess Tesla als de “top” ziet. Ik denk eerder dat hij doelt op Tesla’s infrastructuur en middelen en daarin ziet hij Tesla wel als de benchmark.
jaapiyo zegt
@rick-dos: we linken altijd naar de originele bron indien mogelijk, maar zoals in de tekst staat is dat dit keer Volkswagen’s interne magazine. Mocht je alsnog een andere bron willen raadplegen: persbureau Reuters heeft een round-up van gemaakt van het desbetreffende artikel: http://www.reuters.com/article/us-volkswagen-tesla-diess-idUSKBN1AK261. Ik zal die ook nog even toevoegen onder het artikel.
Rick-dos zegt
@jaapiyo: Top! Thanks.
stefan82 zegt
“The big question is always, Do we car manufacturers learn to become tech companies more quickly than a tech company learns to be an automotive player?”
(BMW)
erce zegt
@stefan82: Dat! Ik denk dat deze meneer zich overigens aardig vergist. Zo heeft BMW aangegeven vanaf 2019 elk model ook full electric te leveren. Dan heb je dus de voordelen van een elektrische auto, gecombineerd met een auto die wel goed in elkaar geschroefd zit (ik rijd zelf overigens een i3 en idd, het uiterlijk is op zijn minst opmerkelijk te noemen, maar wat zit dat ding onvoorstelbaar goed in elkaar, in tegenstelling tot een Tesla. Vriend van me heeft er eentje, na een week kwam zijn middenconsole al los te zitten). Tesla zou vanaf dat moment wel eens last kunnen gaan krijgen van de wet van de remmende voorsprong.
stefan82 zegt
@erce: over de bouwkwaliteit van de beide merken kan ik weinig zeggen. Ik ben wel geneigd je te geloven dat BMW hier de betere papieren heeft.
Remmende voorsprong weet ik ook niet al lijkt dit wel “logisch”. Hiervoor kan je bijvoorbeeld kijken naar de software industrie. Dat dit betekent dat de nr1 ook voorbij gestreeft wordt is zeker geen garantie.
“Software is eating the world”. Het maken van een bolide die goed in elkaar steekt is maar 1 ingredient voor succes hedentendage en zeker voor de toekomst. Rijeigenschappen en wat deze moeten zijn zijn persoonlijk.
De vele computersystemen die in en buiten de auto samen met de auto in harmonie de totale gebruikerservaring verzorgen zullen voor een groot gedeelte bepalend zijn voor het succes.
Auto’s (onderdeel Internet of Things) die informatie verzamelen, delen en tesamen met centrale systemen analyseren (BigData, machine learning, artificial intelligence en meer) dragen bij aan deze betere ervaring. Het totaalpakket is belangrijk en IT speelt een extreem belangrijke rol.
Tesla ziet zichzelf als een IT organisatie, dat lijkt mij afwijkend van aardig wat andere “autofabrikanten”.
Ik ben erg benieuwd naar de komende jaren. Ik geniet van een sportieve rijervaring waar ik zelf de controle heb wanneer hier ruimte voor is. Ik kijk ook enorm uit naar een maximaal autonome ervaring voor woon-werk verkeer (ov is hier geen optie). Ik zie mijzelf als een verwende consument en gebruikerservaring is voor mij nr1. Ik wil volledig ontzorgs worden. Ik ben benieuwd hoe snel de autofabrikanten dit kunnen realiseren.
erce zegt
@stefan82: helemaal eens. We leven wat dat betreft in een bijzondere tijd
pramm zegt
@stefan82: de vraag is even wat de remmende voorsprong is. Als je kijkt naar Nokia en Apple. Nokia deed al lang telefoons, Apple bedenkt een smartphone en drukt Nokia er uit. In dit geval, VW bouwt al een eeuwigheid auto’s en is door grote investeringen en historie een tanker die moeilijk te keren is.
thierryvth zegt
@erce: die qualiteit van de tesla’s gaat met iedere van de bang rollende tesla vooruit, model S ’n die nu van de band rollen zijn niet te vergelijken met die van 3 jaar of zelfs met die van 6 maanden geleden, maar je mist het punt dat het om veel meer gaar, we kijken een iPhone moment te hebben in de auto wereld, de hele Duitse automotive wereld maakt zich al een tijdje zorgen over wat Tesla aan het doen is. Gaat om veel meer dan alleen auto’s verkopen, minder onderdelen en minder onderhoud zal ook een giga impact hebben hebben op de hele autoindustrie en economie in Duitsland, ARD heeft er ook een uitgebreide docu over gemaakt, Duitsland als het een soort Detroit wat de slag miste. Waarom de Duitse autotoindustie zich zo zorgen maakt is juist de zoals met de iPhone de binding met het product, mensen zijn gek op Tesla en nemen de problemen op de koop toe, honderdduizenden mensen doen een aanbetaling op een auto die ze nog niet gezien hebben. En dat even inlopen van de grote autoindustrie is ook niet zomaar gebeurd als is het maar om het enorme snellader netwerk dat Tesla nu al heeft. Maar goed de vraag is dus of dit het iPhone moment is van de autoindustrie en komend uit de automotive wereld, ik ken niemand die na een tesla of electrisch rijden nog terug wil (woon werk), ik ben er al geboren patrolhead heilig van overtuigd dat binnen 10 jaar de helft vol electrisch is en er al veel autonoom gereden zal worden
thierryvth zegt
@thierryvth: volgende keer zonder typ fouten
pramm zegt
@erce: waar gaat bmw serieuze hoeveelheden batterijen vandaan halen als ze echt ev’s willen maken. Ik hoop het, maar geloof het helaas niet meer.
flutterby zegt
@erce: Je hebt juist niet de voordelen van een elektrische auto. Een Tesla of i3 is vanaf het begin als elektrisch auto ontworpen. Een accu plus elektromotor is een hele andere opbouw als een 6 cilinder met rwd. Een omgebouwde ICE naar EV is gedoemd te falen. Je moet in het ontwerp namelijk rekening houden met de nadelen van beide aandrijflijnen.
Een ander goed voorbeeld is de interieur ruimte van de XC90 en de X5 of Q7. Doordat de XC90 enkel met 4 cilinder op de vooras te krijgen is kan de cockpit verder naar voren waardoor je veel meer ruimte overhoud.
willeme zegt
Ik vind die persfoto’s van VW wel aanstootgevend, tegenwoordig.
lekbak zegt
Water is nat, vuur is heet en tesla is “the one to beat” als het om ev’s gaat. Zo simpel is het nou eenmaal.
mashell zegt
Klinkt alsof het tijd is voor een elfde merk in de groep.
saxoke zegt
dat ze Hyundai als grote concurrent zien vind ik een compliment voor die Koreanen.
Esprit_de_Flandre zegt
@saxoke: Vind je het vreemd? Die mannen zijn op weg om de grootste te worden ter wereld. Ook elektrisch trouwens…
saxoke zegt
@Esprit_de_Flandre: nee hoor. zo gek vind ik het niet, maar als je het de niet auto kennende mens zou vragen, die zou zich afvragen hoe het zou kunnen. Hyundai, die maken toch die kleine autootjes zou ie dan denken.
in pa dacht zo tot 2jr geleden ook. tot ie met mij eens meereed in mn schoonpa zn i40.
inmiddels rijdt pa zelf een Santa Fe, en ik zou eventueel zomaar mn C5 weg durven doen voor een i40.
niks mis mee met Hyundai vind ik.
Rob zegt
Wie zei ook al weer dat als de grote merken één keer met hun vingers knippen ze Tesla wel eventjes voorbij streven?
stfu zegt
Of ze het nu zeggen of niet: de gehele autoindustrie verandert door Tesla. Hoewel hier reaguurders denken dat Elon alles voor de centen doet (haha!), had hij al vanaf het begin het doel om de duurzaamheid van auto’s te versnellen. Aangezien automerken eindelijk wakker worden maar nog hopeloos achterlopen, is dat dus uitgekomen. Model 3 wordt door de pers (die er al ff mee reed) unaniem de hemel in geprezen. Zelfs over het kale dashboard. Het is de belangrijkste auto van de eeuw maar vinden veel nog moeilijk te behappen want ‘de dashboards zijn niet zo mooi als BMW’ dat al 100 jaar auto’s bouwt. Tijd om verder te kijken dan alleen dat onderdeel.
desjonnies zegt
@stfu:
Wat bedoel je met duurzaamheid ? De gemiddelde auto met explosiemotor kan momenteel makkelijk twintig jaar mee bij normaal gebruik. Dus wat is duurzaamheid als een elektrische auto na tien jaar nieuwe batterijen nodig heeft ?
Niemand weet hoe de auto industrie gaat verander, we weten alleen dat de auto industrie gaat veranderen, maar als morgen weer een vinding wordt gedaan à la JTD of TDI revolutie voor de Diesel is het overmorgen weer alles Diesel wat de klok slaat.
macready zegt
@desjonnies:
En die accu is dan bijna volledig (meer dan 95%) recyclebaar, hetgeen nu ook gebeurt.
Van cradle to grave en well to wheel, is een electrische auto met de huidige energiemix 30 (volledig grijze stroom) to 50 procent efficiënter en minder vervuilend dan een zuinige vergelijkbare brandstofauto, uitgaande van 200.000 km. Daarboven loopt dat verschil op tot een verdubbeling en meer. Zelfs als tijdens die eerste periode de accu volledig most worden vervangen blijft bij grijze stroom een klein voordeel over en bij groene of een mix een substantieel voordeel. Berekend op basis van praktijkverbruiken.
stfu zegt
-edit: check je mailbox even-
pramm zegt
@desjonnies: een auto ligt in Nederland na gemiddeld 17 jaar op de sloop.
Waarom zou een ev na 10 jaar een nieuwe batterij moeten. Bij een degelijke ev is de degradatie minimaal. Het eerste jaar is het wat meer, daarna nog maar weinig.
stfu zegt
@desjonnies: Haha, alsof een normale auto zolang meegaat zonder olie verversen, riem vervangen, bougies, waterpompen, koppeling etc etc. Als je dat duurzamer noemt… En in een EV kan tenminste nog groene energie in, in een plofmotor NOOIT.
azuli zegt
Van oude wereld is VWG dus de allergrootste autofabrikant. Mooi eindelijk iemand met zelfreflectie bij VWG.