Toch een stoer voorkomen met de nieuwe Volkswagen Tayron X.
Tegenwoordig vliegen de SUV Coupé-modellen je om de oren. Het is de nieuwste trend in SUV-land. Het zijn vaak de wat duurdere modellen die een dergelijke behandeling krijgen. Denk aan de Audi Q8, de Mercedes GLE Coupé of een Porsche Cayenne Coupé. Het kan ook voordeliger, met deze Volkswagen Tayron X bijvoorbeeld.
De nu al markante Volkswagen Tayron X heeft een lengte van 4,64 meter en hoogte van 1,66 meter. Je moet denken aan het formaat van een Tiguan. De breedte bedraagt 1,86 meter.
Zo op het eerste gezicht heeft de Volkswagen een wat gek voorkomen. Niet zo vreemd. De SUV Coupé is bedoeld voor de Aziatische markt en zal in China verkocht gaan worden. Volkswagen heeft in China een enorm aanbod aan voor ons onbekende modellen. Namen als de Tayron, Magotan, Sagitar en C-Trek doen bij ons normaal gesproken geen belletje rinkelen.
Wat de Volkswage Tayron X exact gaat kosten is nog niet bekend. Een reguliere Tayron kost omgerekend in China zo’n 25.000 euro. Slecht nieuws voor wie er hebberig van wordt: de Tayron X komt niet naar Europa. Wees niet getreurd. Voor de SUV Coupé-liefhebber met een budget in Europa heeft Renault straks de Arkana voor je.
Den zegt
Dat was schrikken! Was even bang dat ie onze mooie wegen zou gaan vervuilen.
Jochempie zegt
Dat is niet erg, Chinese versies van Europese auto’s zijn van véél mindere kwaliteit. De Chinezen hebben amper ervaring met de hoge mate van afwerking en verfijning van onze auto’s, dus ze hoeven alleen maar iets beter te zijn dan wat Chinese fabrikanten op de markt brengen. Badge snobbery zijn ze dan wel weer gevoelig voor.
rmhs zegt
Ben je wel eens China geweest om daar zelf in een Europese auto te rijden? Ik wel, geen verschil gemerkt (o.b.v. o.a. een Porsche, Mercedes en wat Volkswagens).
Welk kwalitatief verschil er is tussen een Europese fabriek en een Chinese fabriek weet ik niet maar daar heb jij vast een goede bron voor waarmee je je argument kan onderbouwen.
Jochempie zegt
Dat klopt, die heb ik. Mijn voormalige manager was een lighting & exterior detail designer bij BMW en deed een boekje open over een aantal auto’s die ze voor de Chinese markt moesten ontwerpen. Auto’s die vaak in Europa al lang en breed op de markt waren. Voor elk detail was het een gevecht met de boekhouders. De achterlichten van de 1-serie sedan bijvoorbeeld zijn zo rudimentair van opzet dat Volkswagen ze zelfs niet in een Polo 9N uit 2003 zouden monteren. Daarnaast spendeer ik zelf een paar weken per jaar in China en werd de laatste keer rondgereden in een nieuwe Viano. De vormpjes zijn hetzelfde maar alle touchpoints in het interieur zijn akelig hard, glanzend en goedkoop. Zelfs het officiele infotainmentsysteem leek een afterthought dat ze haddden uitbesteed aan een lokale soldeerboer. En het leer… van de gradatie “genuine leather”. Een horloge-of schoenenafficionado weet dan genoeg.
Maar de Chinese overheid hanteert een heftige importheffing op auto’s gemaakt buiten China, dus alle grote fabrikanten produceren lokaal, en zien het als een gelegenheid om het productgamma aan te passen aan de Chinese vraag. En die reden amper tien jaar geleden een onder licensie gebouwde Seat Toledo uit 1990, maar dan dus slechter.
rmhs zegt
Ik begreep dat je niet eens zaken mag doen in China zonder dat de overheid groot aandeelhouder is. Wat inhoud dat volgens mij een Mercedes bijv. een lokale ‘BV’ opricht met daarin de overheid als ‘partner’.
Uitgaande van jouw anekdote en het zien van dealer prijzen in de showrooms die erg dicht op NL-prijzen zitten, lijkt het dat ze meer marge maken op de Chinese markt. Welke dan weer gedeeld moet worden met de overheid uiteraard.
Mijn persoonlijke ervaringen gaven de goedkopere materialen in ieder geval niet meteen prijs. Mogelijk zit er verschil in strategie per merk, who knows.
utregcity zegt
Renault heeft er toch, platte Kadjar, ook zo één? Weet niet meer hoe die heet.
bernoulli zegt
@utregcity: Arkana
utregcity zegt
@bernoulli: Dank. Zie t nu ook onder t artikel staan… ?
bernoulli zegt
@utregcity: later toegevoegd volgens mij. ?
Edge zegt
Maar goed dat ze die niet in de VS gaan kopen. Met KKK als lichtsignatuur zou dat behoorlijk wat problemen opleveren.
Esprit_de_Flandre zegt
Dacht ik ook eerst, maar volgens mij zijn het 3D-achtige X’jes, en als je vlak op de achterkant kijkt is het dus wss XXX. Een Amsterdamse bak dus…
Esprit_de_Flandre zegt
Op deze foto wel te zien:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/all-new-vw-tiguan-with-radical-styling-rumored-for-2022-we-don-t-buy-it_2.jpg
ty5500 zegt
Enkel nog het wit ontbreekt. Remmen in de bronx levert je vast een memorabel moment op
stationcar zegt
Nou lekker dan, hele bureau onder de kots.
Kan er niet even een waarschuwing vooraf voor zoiets je hele scherm vult?
Dutchdriftking zegt
He bah, wat een hok.
faalhaas zegt
What is next? VW Laquisha?
porscheaudi zegt
Wat een achterlichten, KKK
kminne zegt
Die KKK achterlichten zijn echt onbestaanbaar.
mashell zegt
Fijn dat VW nu eindelijk ook kersenrood heeft.
Poulusma zegt
Schrok al, lekker daar in China laten….
Henk_he zegt
Dank, nu heb ik ’n beetje overgeefsel in m’n mond…
vaakbenjetebang zegt
Holy ugliness Batman! Dit is echt oogbolverschroeiend lelijk. Je moet wel heel erg opgewonden van een VW-logo raken wil je dit kopen.
grasvreter zegt
Oh wat lelijk weer. Hoe kan je zo’n smaak hebben.