Aan crossovers geen gebrek bij Volkswagen, de T-Roc facelift laat zien dat dit model nog even mee mag doen.
De Taigo, T-Cross en dan was er natuurlijk ook nog de T-Roc. Wie hoopt op uitdunning van het gamma met betrekking tot crossovers heeft het mis. Met de T-Roc facelift is Volkswagen van mening dat het model er nog wel even mag blijven. Zowel deze crossover als de cabriolet op basis van de crossover.
T-Roc Cabriolet
Toen Volkswagen T-Roc Cabriolet onthulde schetste dat toch enige verbazing. De Range Rover Evoque Cabriolet heeft bijvoorbeeld laten zien dat deze niche heel moeilijk te verkopen is aan klanten. Het maakte Volkswagen niets uit. Ze wilden zelf ook zo’n model aanbieden en die kwam in vorm van de T-Roc Cabriolet. Ook dit model profiteert van de facelift en blijft dus in het gamma van de Duitse autofabrikant.
De facelift van de Volkswagen T-Roc maakt de crossover weer gelijk aan zijn modern familieleden. Koplampen en achterlichten die nu in lijn zijn met de huidige designtaal van het merk. Net als bij de ID.4 en ook de nieuwe Polo, heeft de T-Roc nu zo’n doorlopende LED-balk aan de voorzijde. Deze balk stopt pas bij het logo in het midden.
Er is keuze uit meer lakkleuren en wielen. Het begint bij 17-inch en loopt door tot 19-inch. In het interieur kun je optioneel een lekker groot display krijgen van 9.2-inch groot. Vink je geen opties aan, dan moet je het met het kleinere 6.5- of 8-inch scherm doen. Het infotainmentscherm brengt onder meer ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay. Er zijn nog wel een paar fysieke knoppen te bespeuren in de T-Roc. Toch is het meerendeel aanraakgevoelig, net als bij de Polo facelift, de Golf en de ID-modellen. Ook net als bij de Polo heb je nu altijd een digitaal instrumentarium voor je neus.
Motoren
Qua motoren is er niet schrikbarend veel anders. Je kunt nog steeds zelf roeren of kiezen voor een DSG. Het begint bij een 1.0 benzinemotor met 110 pk, een 1.5-liter met 150 pk of een 2.0 met 190 pk. Laatstgenoemde heeft standaard 4Motion vierwielaandrijving. Van het pre facelift model was er ook een T-Roc R met 300 pk. Ook deze keert terug in geselecteerde landen. Idem dito voor de 2.0-liter TDI’s met 115 of 150 pk. Op dit moment is het niet duidelijk of de diesel naar Nederland komt.
Dutchdriftking zegt
Niks mis met de T-roc natuurlijk, maar het is toch jammer dat de Golf er niet meer als cabriolet is.
Johanneke zegt
Niks mis ben ik niet met je eens. 1 van de lelijkste auto’s die je kan kopen imo. Deze facelift is iets minder lelijk. De huidige heeft van die hele debiele nepuitlaten en daarboven nog een stuk nutteloos plastic in de bumper, zeker in een lichte kleur ziet het er echt niet uit.
Maar dat is enkel mijn mening.
erce zegt
Onderschat de T-Cross niet hè, die is nog lelijker.
marcomanta zegt
Mooi model van VW, maar een pak melk volume als motorinhoud, ik vraag mij af hoe lang zoiets heel blijft. Ik ben toch nog steeds iemand van “more is better”.
karhengst zegt
Ford levert al sinds jaar en dag een 1.0, ook in de Focus. Voor zover ik weet staat het blok nog altijd bekend als zeer betrouwbaar. VW schijnt ook wel aardig geleerd te hebben van z’n TFSI debakel.
En anders maar de 2.0 diesel met 110 PK importeren. Dan zit je sowieso veilig.
Johanneke zegt
Sinds ze van de ketting weer zijn overgestapt op een distributieriem schijnt de 1.0 best aardig te zijn. 10 jaar geleden was het allemaal heel slecht bij VW, de betrouwbaarheid lijkt nu beter. Nog steeds niet top van de markt ofzo, maar gewoon prima.
bernoulli zegt
De 1.0 heeft nooit een ketting gehad toch? Dat was de 1.2.
Johanneke zegt
Ja klopt, de 1.2 is vervangen door die 1.0 dacht ik. En die schijnt wel prima te zijn. De 1.5 heeft de 1.4 vervangen, de 1.4 was ook een gruwelijk drama, de 1.5 redelijk prima voor zover ik weet. Geen probleemloos blok, maar ook geen probleemblok zoals de 1.4 was.
Al wordt de passat volgensmij nog wel als 1.4 geleverd.
bernoulli zegt
Klopt niet helemaal wat je zegt. Je hebt twee generaties 1.4TSI gehad (dan heb ik het niet over de twincharger). De eerste generatie had een ketting en was er tot 125pk. De tweede generatie een riem met vermogens van 125 tot 150pk. Dat was echt een compleet nieuw blok. O.a. met cilinderuitschakeling voor de 150pk versie. En de turbo zit aan de andere kant van het blok. Die laatste versie gebruikt VAG nu nog steeds in de hybride aandrijflijnen. In andere modellen is het inmiddels de 1.5TSI geworden (met zeilfunctie).
Omdat VAG al die dingen 1.4 TSI noemt heeft dat nieuwe blok helaas nog steeds last van de slechte naam van de oude.
Heb ze zelf allebei gehad trouwens. De oude met ketting (zelfs gechipt) en de 150pk EcoTSI. Met beide blokken geen problemen gehad. Al had dat bij de oudste prima gekund natuurlijk.
Johanneke zegt
Goeie uitleg maat!
meetsysteem zegt
‘Willen we méér of mínder goedkoopaanvoelende plastics in het interieur’
Wordt niets over vrijgegeven blijkbaar.
Neem aan dat ze dat dus niet ‘gaan regelen’.
meetsysteem zegt
Op AMS lees ik net dat de deurpanelen en dashboard worden voorzien van andere -lees mooiere- materialen.
In Duitsland is de T-roc echt een hit, dus twijfels over het voortbestaan zijn er niet in het land van herkomst.
mashell zegt
Als het dashboard nou van hetzelfde materiaal gemaakt is als wat ze bij de Polo inzetten dan wordt het misschien nog wat. Het is een leuke auto maar wat was deze goedkoop in het interieur zeg.
harrie zegt
Het koperspubliek slikt die goedkopere meuk gewoon want hij heeft net zo’n avontuurlijk en stoer uiterlijk als hun Gaastra windjack.
En die 5k meerprijs gaat in 2cm opgehoogde veren zitten, das logisch.
mattr zegt
Ik snap die ophef over hard of zacht plastic niet. Fijne stoelen en een leer stuur vind ik belangrijk, want dat voel je de hele rit. Of dat plastic bovenop mijn portier of dashboard nu hard of zacht aanvoelt.. Boeiend! Als ik iets zachts wil voelen kietel ik wel iets anders dan een dashboard
mashell zegt
De dag dat je er met je kop tegenaan knalt dan snap je ophef wel, als je het aanraakt ook en als er naar kijkt ook eigenlijk wel. Hard plastic ziet er gewoon goedkoop uit.
potver7 zegt
Waar is Koos Spee als je ‘m nodig hebt… “Kerstboomverlichting hoort niet thuis op een auto”.
Echt, wat mij betreft mag wettelijk (Europees!) vastgelegd worden dat autoverlichting mag bestaan uit ronde of vierkante lichtunits: twee koplampen vóór en twee achter. Knipperlichten gaan gewoon aan en uit, die ‘dynamische’ dingen voegen niks toe, en leiden alleen maar af. Dat fabrikanten allerlei kunstjes kunnen met LED-verlichting dat weten we nu wel.
mashell zegt
Dynamische knipperlichten leiden af? Haha. Waarvan dan? Het lijkt er op dat je alles wat een beetje leuk is wilt verbieden, daarvan hebben al te veel mensen in de gremia die regering adviseren helaas.
bernoulli zegt
Het voordeel van de interieurs van VW vond ik tot nu toe altijd dat de schermen mooi geïntegreerd in het dash zaten. Afgezien van de ID-reeks dan. Helaas gaan ze nu ook bij de benzinemodellen werken met die lelijke opstaande schermen zoals o.a. Ford doet.
galahad zegt
Wel vreemd dat de T-Roc facelift niet de nieuwe infotainment update krijgt zoals de ID serie en Golf deze hebben.
Dit ziet er gewoon uit als het oude Discover Pro systeem maar dan op het dashboard geplakt.
harrie zegt
Misschien leveren ze met oude rommel omdat er geen/te weinig chips zijn voor de nieuwe.