Even een minuutje stilte voor het heengaan van de poor man’s CLS.
In 2004 was het Mercedes dat de vierdeurscoupé nieuw leven inblies met de CLS. Volkswagen was vier jaar later een van de eerste merken die met een eigen interpretatie kwam, de Passat CC. Kleiner en betaalbaarder dan de CLS, maar ook hier ruilde je praktische bruikbaarheid in voor gelikte looks.
In 2012 kreeg de auto een facelift en veranderde de naam van Passat CC in CC. Dat staat overigens voor Comfort Coupé en heeft dus niks met stalen klapdaken te maken. In ons land verkocht de Passat CC aanvankelijk nog redelijk, maar al enkele jaren geleden besloot de importeur de CC (rijtest) niet langer te gaan leveren in verband met sterk teruggelopen verkopen en was je dus aangewezen op tweedehandsjes.
Hoewel de auto bij ons dus al even uit de picture was, werd de auto in andere landen wel nog steeds verkocht, zoals je in Duitsland ook nog steeds een nieuwe Scirocco kunt kopen. Een nieuwe CC is echter niet meer mogelijk, volgens Autocar is deze namelijk stilletjes uit productie gegaan. Dat lijkt aannemelijk, aangezien de auto ook van de Duitse Volkswagen-site is verdwenen. Wel staat de auto nog steeds op de Amerikaanse website, al wordt daar vooral uit voorraad verkocht en minder op bestelling zoals we dat in Europa gewend zijn.
Een nieuwe Volkswagen CC ligt niet in de lijn der verwachting, dat wil zeggen, niet met exact die benaming. Volkswagen komt namelijk wel degelijk met een nieuwe vierdeurscoupé (al lijkt het eigenlijk een vijdeurs hatchback te worden), maar het is vrijwel zeker dat deze een andere naam zal krijgen. Het uit productie gaan van de CC zou dan ook te maken hebben met het ombouwen van de productielijnen voor dit nieuwe model. Volkswagen maakte ons al warm met de Sport Coupé Concept GTE en zelf konden we je als eerste tekeningen laten zien van het productiemodel. Alleen naar de naam is dus nog even gissen. Wordt het Sport Coupé of kiezen ze bijvoorbeeld voor het meer historisch verantwoorde Fastback? Begin 2017 zal Volkswagen het doek trekken van deze nieuweling.
str8six zegt
Toch wel een van de mooiste VW’s imo. Totaal onverwachts toen ie geintroduceerd werd. Mooie bak!
martinus zegt
@str8six:
De laatste generatie is toch ‘minder’.
Bovenstaande is een understatement.
banaan7 zegt
@martinus: ik vond die generatie met die ronde achterlichten het mooist
pinut187 zegt
@martinus: vind van de eerste generatie de achterlichten zo lelijk, rij zelf dus de 2de generatie..
bmwkevin zegt
@str8six: zeker met een r pakket aardig te pruimen idd
willeme zegt
Vaarwel Passerati, vaarwel.
Dutchdriftking zegt
@willeme: als 3.6 VR6 was hij echt fijn!
123bat zegt
@dutchdriftking: Heerlijk blok ja. Was ook in de ‘gewone’ Passat te krijgen, dan is die enkel te herkennen aan de uitlaatstukken links en rechts (en evt. de kleine ‘V6 FSI’ badge op het kofferdeksel). Mooie sleeper met zo’n 300 pk, staat erg hoog op m’n verlanglijstje.
Daarnaast is er ook nog de Skoda Superb met de 3.6 VR6, die heeft zelfs vier uitlaatstukken standaard eronder! Zeker als luxe L&K uitvoering een uitstekende reisgezel.
kapitein zegt
@123bat: Je haalt er twee door elkaar. Je had de r36 met de 3.6 goed voor 300pk, die had wel andere bumpers, velgen en nog wat opsmuk.
Er was ook nog een ‘gewone’ 3.2 v6(250pk als ik me niet vergis), die was inderdaad bijna niet te onderscheiden van de gemiddelde lease-passat.
Dutchdriftking zegt
@kapitein: de 3.6 is als uitloop model in de R36 geleverd, maar de passat er na was ook als 3.6 leverbaar. Deze worden veel gebruikt door de onopvallende serviance van de KLPD.
Thomas20vt zegt
@dutchdriftking: net als zijn voorloper met de 3.2 V6 erin
rrvliet zegt
@dutchdriftking: Precies! En daar kwam ik te laat achter. Ik was al zo verbaasd over de persoon die dik geld voor een snelle soda superb station met 4 pijpen neer had gelegd. Bleek goddomme de KLPD. 220 euro kostte me dat.
123bat zegt
@kapitein: Nope, ik haal ze niet door elkaar.
*In de Passat B6 kon je de 3.2 VR6 krijgen en de 3.6 VR6 ‘R36’. De R36 was inderdaad voorzien van de nodige opsmuk.
*In de Passat B7 kon je nog de 3.6 VR6 krijgen, zonder uiterlijke opsmuk.
Ik doel hier dus op de B7 met 3.6 VR6 ;)
Thomas20vt zegt
@123bat: de Passat CC was trouwens wel gelijktijdig met de R36 leverbaar met de 3.6 en leverde ook 300pk. Deze zag er verder standaard uit, zonder opsmuk e.d.
123bat zegt
@thomas20vt: Klopt! Ik wist nooit welke van de twee ik dan nou gaver vond.. Lastige keuze.
kapitein zegt
@123bat: En ik maar denken lekker bij de hand te kunnen doen.. excuus ;)
123bat zegt
@kapitein: Geen probleem hoor :D
Thomas20vt zegt
@123bat: in Superb moest de 3.6 het echter met 260pk doen. Een 2.0 TSI heeft in de Superb ook 4 uitlaat stukken.
123bat zegt
@thomas20vt: Ach ja inderdaad. Nu is 260 pk nog altijd royaal. Geinig dat op de 2.0 ook vier uitlaten zaten, weer wat geleerd vandaag!
fmgarcia zegt
@willeme: Vind de onderste foto eerder bye bye Passamera.
E550 zegt
@fmgarcia: eerder ‘hello’.
ihrte zegt
Ik zag toevallig laatst een vrij nieuwe Passat CC rijden, wat een fantastisch model is dat eigenlijk. Zeker het overwegen waard als je in de running bent voor een coupé-achtige vierdeurs. Zou hem zelf eerder verkiezen dan een A5 sportback.
E34M5Touring zegt
Zo’n eerste generatie vind ik nog steeds een fraaie auto! Bij de facelift hebben ze al het goede van het eerste design vakkundig om zeep geholpen. Ook knap.
desjonnies zegt
@e34m5touring:
Helemaal mijn gedachte. De eerste was een mooie verschijning.
Was een uitstekend niche model maar had eigenlijk al bij de introductie een beperkte houdbaarheidsdatum .
Dit omdat zoiets exclusief moet blijven.
Nu vind ik VW qua vormgeving toch van het padje af, die nieuwe grilles van de Passat hebben veel weg van de befaamde Tomado frietsnjders.
berlinetta zegt
Het leuke aan het eerste model vond ik dat ie juist zo anders was dan alle andere Volkswagen. Lekker speelse lijnen. Dat werd met de facelift om zeep geholpen, want er kwamen strakke, zakelijke lijnen voor terug.
Het nieuwe concept vind ik weer een heel stuk fraaier, maar het begint nu wel erg op een Audi te lijken. Ziet er fraai uit, maar niet zo uniek als de eerste.
sjeppie156 zegt
Ik vond hem wel mooi had er een non vage aandrijflijn in gemikt en het was golden
hansvanderpet9000 zegt
Die nieuwe CC wordt wel een echte dikzak als ik die foto zie.
martinus zegt
Het eerste model was mooi.
Het tweede model zou ik alleen de stempel [mislukt] durven te geven.
fanboy zegt
Zo’n CC is natuurlijk veel te wild en speciaal voor de gemiddelde VW klant. Te weinig dertien-in-een-dozijn auto.
jack_abarth zegt
Heb het eerste model altijd en nu nog een mooie gevonden.
Wat doet overigens die afbeelding van de A5 sportback in het nieuwsbericht?
lekkerlinksrijden zegt
@jack_abarth: lol
lekkerlinksrijden zegt
Mooie auto, altijd al gevonden. Misschien niet zo praktisch, maar dat zijn veel mooie auto’s niet
leaper035t zegt
Samen met de Phaeton de enige mooie Volkswagen. Jammer!
henkhupelschoten zegt
@leaper035t: vergeet de touareg en Scirocco niet… eerste generatie uiteraard. Jammer dat ze zeer binnenkort ook uit productie gaan…
leaper035t zegt
@henkhupelschoten: van de Touareg ben ik ook fan! De Scirocco kan ik wel waarderen maar heeft me toch nooit helemaal kunnen overtuigen…
henkhupelschoten zegt
@leaper035t: voor mij de laatste echte mooie VW’s. Tijdloos design, tegenwoordig doen Renault en Opel het stukken beter.
jasperhallo zegt
@henkhupelschoten: De Touareg gaat niet uit productie, nieuwe model komt in 2017. Hopelijk komt er ook een nieuwe Scirocco, erg gave auto.
viezefreddyw zegt
De eerste generatie heb ik altijd een prachtige auto gevonden. Mooie looks, fijne lijnen en een fraaie neus. Zonde dat deze auto nooit het succes had wat hij verdiende.
gezondverstand zegt
Als je dit mooi vond heb je geen smaak. En wat een recept: men neme een Passat. Maakt hem onpraktischer door hem te pletten en vervolgens verkoopt men het zelfde pakket onderdelen voor een flink hoger bedrag. Niet gek dat daar weinig mensen in trappen.
berlinetta zegt
@gezondverstand: Maar jij denkt dan ook met je gezond verstand ;) Er zijn genoeg mensen die zich ook laten leiden door gevoel. Ik ben er ook wel zo een. Ik zou ook een 4 GC, A5 SB of CLS boven hun praktische broeders verkiezen.
thomasthomas zegt
@gezondverstand: over smaak valt niet te twisten. Maar een lelijke auto is het niet.
leaper035t zegt
@gezondverstand: als iedereen een wagen zou kopen op basis van gezond verstand zou het maar een saaie bedoeling zijn. Ondanks dat ze lang niet zo praktisch zijn als hun sedan-broertjes ben ik heel erg fan van de 4-deurs coupés!
nelis88 zegt
@gezondverstand: Ik ben blij dat ik de 1e generatie Passat CC heb gekocht met zoveel liefde voor t model als met mn gezonde verstand :P Heb m nu bijna 3 jaar maar het blijft elke dag weer een fantastisch mooie auto!
87sandyd zegt
De Passat CC is 1 van de mooiste Volkswagen ooit gebouwd. Na de facelifts werd het elke keer minder. Ik hoop wel dat er weer een nieuw soort model komt. Al is een 4-deurs imo nooit een coupé, maar dat is een andere discussie
Moersleutel zegt
Voor mijn doen is de Volvo S60 de eerste 4 deurs coupe Deze was all in 2000 leverbaar
thomasthomas zegt
@Moersleutel: dat is toch geen coupe meer een 4 deurs met grote achterklep. Een echte coupe vind ik de E46, E91 3 serie coupe.
jack_abarth zegt
@thomasthomas:
Officieel zijn dat geen coupé maar coaches. Dat BMW ze coupé noemt is dan weer iets anders.
Arno's zegt
@thomasthomas: Had de S60 in 2000 een grote achterklep dan? Volgens mij niet hoor
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, er komt zeker en vast een vervanger voor.
In China…
PeugeotGTI zegt
Ok doei te dure Passat. Een evolutionair dood spoor, balen man.
pinut187 zegt
Rij zelf de 2de generatie en ben er erg blij mee. Alcantara stoelen, goede DSG en 200+pk. Heerlijke bak!
ronnys zegt
Blij toe, lelijk en onpraktisch hok.
Nu die andere 4 deurs liftbacks met lage daklijn nog.
Of coupe of hadsback dit half slachtige gedoe houd ik niet van.
deboes zegt
Zal er geen traan om laten, wat een onding, helaas moet loopt het contract pas oktober 2017 af. Nog nooit zo vaak een vw garage gezien en het is daar ook al niet leuk.
LaLancia zegt
Een van de weinig mooie VW’s van de afgelopen vijftien jaar. Jammer, maar logisch dat de productie gestaakt is, want verouderd.
toyotafortuner zegt
Stiekem toch wel een van de mooiste moderne VWs.