Het milieuvriendelijke racen hield Volkswagen maar een jaartje vol, nu kappen ze maar met alle motorsport en de ID.R.
Van het dieselschandaal naar super schone elektrische auto’s. Dat is de transitie die Volkswagen nu probeert in te gaan. Daarom kondigde Volkswagen vorig jaar ook aan om te kappen met racemonsters op benzine en diesel. Volkswagen wilde nog wel elektrisch racen en de ID.R voortzetten. Het bedrijf zei ook op het MEB-platform raceauto’s te willen ontwikkelen.
Daar ziet het bedrijf nu echter toch vanaf. In een persbericht maken de Duitsers namelijk bekend te kappen met alle motorsportactiviteiten. Het bedrijf wil de ‘krachten bundelen’ (lees: in de kosten snijden). Daarom wordt Volkswagen Motorsport GmbH geschrapt en gaat het personeel van 169 mensen naar Volkswagen AG.
Raceteams met een Polo GTI R5 of een Golf GTI TCR kunnen ‘voor op de lange termijn’ rekenen op Volkswagen-onderdelen. De Polo GTI R5 wordt ook tot het einde van 2020 gemaakt. Maar verder is alles klaar. Dus ook de ontwikkeling van de ID.R wordt gestaakt, die elektrische raceauto waar Volkswagen veel records mee wist te vernietigen. Volkswagen zegt de kennis van het racen en het ID.R-project te gebruiken om ‘volgende efficiëntere ID-modellen uit te kunnen brengen’.
Het volledig kappen met de raceafdeling is jammer, maar vooral een beetje onverwacht. Zo lieten de Duitsers in januari nog deze geruisloze Golf R zien. Daarnaast zagen we eerder dit jaar een gewijzigde ID.R én werd er gesproken over een ID.R EVO met meer kracht. Maar met dit bericht komt daar allemaal een eind aan, evenals aan de vijftig jarige geschiedenis van Volkswagens raceafdeling.
205zonderdak zegt
Corona begint er echt in te hakken.
Jantje_555 zegt
het is dan ook saai, een elektrische sportwagen. het is alsof je naar het autootje van je kleine neefje zit te luisteren.
spijtig dat ze zich volledig terug trekken maar natuurlijk heeft VAG nog veel andere merken in de racerij zitten.
flutterby zegt
@Jantje_555: misschien moet je neefjes vragen voor om een kaart tussen ze spaken te doen, dat is pas echt legit.
mashell zegt
Als je geluid nodig hebt om het minder saai te maken, dan oordopjes in met Wagners “Die Walküre” erop en het wordt spannend. Het is eigenlijk maar een rare conditionering dat je motorgebrom met snelheid en spanning associeert. Maar dat kan door veel mooier geluid vervangen worden.
meetsysteem zegt
Hier ben ik het toch wel eventjes goed mee eens ?
Breinstein zegt
@mashell: net zo goed als dat je muziek moet voelen, moet je autosport horen en ruiken.
meetsysteem zegt
Je hoort en ruikt dan weer andere dingen hè. Ik vind dieslolie lekker ruiken, anderen vinden het stinken. Een sigaar lekker, shag vies. Enz.
dees zegt
Misschien weten ze dat er dikke boetes aankomen?
goodvibrations zegt
Respect.. Wel jammer.. Maar een dapper besluit eerst maar de boel goed op orde en concurrerende EV’s neerzetten..
pindakoning zegt
Wat is de Polo GTI R5? Gaat iedere coureur dan met onderstuur de bochten door?
melcon zegt
@pindakoning Group R (bestaande uit zes klasses, R1 t/m R5 en RGT) is de opvolger van de group A en N regulering voor de rally sport. Een Polo GTI R5 gaat dus niet met onderstuur de bochten door maar met overstuur ;-) De bijna voormalige motorsport afdeling van VW werkt net zo als die van de meeste merken, ze ontwikkelen niet alleen straatauto’s maar ook race & rally auto’s.
Richmond zegt
Dus dan ook geen VW in de F1.. Audi verwacht ik ook niet.
jdeboer zegt
Audi gaat zijn geluk weer op LeMans beproeven met een hypercar, zij stoppen na komend seizoen met Formule E.
rikv99 zegt
@benja01: Kan me ook niet voorstellen dat er nog een nieuw merk gaat toetreden binnen de F1. Totaal onlochies qua kosten en slecht voor het imago. Jammer.
Edge zegt
In de praktijk verandert er dus niet zoveel op het schrappen van de ID.R na, want Volkswagen racete zelf al niet meer. Klantenteams met een Golf TCR of Polo R5 kunnen ook gewoon op onderdelen blijven rekenen dus daar verandert ook niks. Hooguit dat men nu naar een ander nummer moet bellen als ze nieuwe onderdelen nodig hebben.
kareljansen zegt
@Edge: Daar denken die 159 mensen vast anders over.
cossiekiller zegt
169. Maar ik snap je redenering wel ;-)
pjoes zegt
Jammer dacht eerst Volkswagen stopt helemaal met auto’s maken…?
ghost zegt
@autoblog:
Audi heeft zojuist op hun Audisport instagram aangekondigd mee te doen aan Dakar 2022 met een hybride/EV ?
rve007 zegt
Duidelijk verhaal lijkt me. Vw groep stopt alle race activiteiten om in 2022 de koningsklasse met RED BULL in te stappen en de Honda PU over te nemen.
Robert zegt
@rve007: de wens is de vader van de gedachte?
Ik las elders dat Cosworth mogelijk de nieuwe partner wordt om de hybride PU van Honda over te nemen en voor Red Bull door te ontwikkelen.
mashell zegt
Jaja. Volkswagen, het grootste automobielconcern van de wereld zou bij een vergane glorie raceklasse instappen met een omgekatte motor van een ander merk?
willemveenstra zegt
Door autosport creeer je juist verkopen. Je kan niet bestaan van GTI s maar sportiviteit en autosport zorgt wel dat mensen dit soort auto s kopen en is indirect reclame. Zo word je straks een saai merk. Ik was nog wel in de markt voor een Golf R maar heb toch maar een Yaris GR gekocht. Win on sunday sell on monday filosofie staat mij wel aan.
kareljansen zegt
@willemveenstra: In het geval van Ferrari heb je helemaal gelijk, maar volkswagen is voor nou niet een merk wat bekend stond om haar raceactiviteiten.
mashell zegt
Wel eens van Porsche gehoord? Zeer sportief merk, bijna niet actief in de autosport. Het lijkt er meer op dat merken die geen sportief imago hebben maar dat wel willen (zoals Mercedes, Renault, Honda) in de autosport actief zijn. Voor sportieve merken als Porsche, Lamborghini en ook Ferrari is het niet eens nodig.
Dutchdriftking zegt
Toch wel erg jammer. Nog niet zo lang geleden spraken ze over Formule 1…..