De Volkswagen Polo R WRC was al behoorlijk potent karretje, maar de Duitsers doen er met de volgende generatie nog een schepje bovenop.
Om even met een open deur te beginnen: de top halen is lastig, maar aan de top blijven is nog een stuk lastiger. Volkswagen kan daarom niet achterover leunen in de jacht op een nieuwe WRC-titel en voorziet Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen daarom van een compleet nieuwe Polo R WRC, zodat de eerste generatie richting het museum kan.
Het strak witte uiterlijk wordt dit seizoen ingewisseld door een lekker agressieve kleurstelling, waarbij donkerblauw overheerst. De grootste verandering vinden we echter onderhuids, want VW is behoorlijk trots op zijn hydraulisch geactiveerde versnellingsbak, die de heren bedienen met een hendel aan de stuurkolom. Daarnaast krijgen de coureurs drie (!) extra pk’s om mee te spelen, want de nieuwe Polo krijgt 318 pk. De vorige had er ‘slechts’ 315.
Verder gingen de engineers te werk volgens het motto ‘simpler, lighter and stronger’. Of, in plat Nederlands: de rest van de wijzigingen zie je alleen met een vergrootglas. Is dat erg? Wat ons betreft niet, want het is en blijft een lekkere rally-bak.
rauto zegt
Bruut!
ruben_koldeweij zegt
Is zo’n ding nou straatlegaal?
JordyS zegt
@ruben_koldeweij: Ja en nee, deze variant is speciaal voor de rallysport, maar bij verbindingsroutes rijden de coureurs (met een kenteken) soms over de openbare weg. Over de echte straatversie kun je hier meer lezen: http://www.autoblog.nl/volkswagen-polo-r-wrc-220-pk-slechts-2-500-stuks
atteh zegt
@JordyS: Staat toch op kenteken, of hoe zit dat?
JordyS zegt
@atteh: Ga er maar vanuit dat daar straks de sticker van een sponsor zit. Voor zover ik weet verwijst WOB VW 518 naar het nummer van het gebruikte chassis.
jrk68 zegt
@JordyS:
Even een berichtje van iemand die hiervoor geleerd heeft….
Alle Rallyauto’s dienen straatlegaal te zijn, dat staat gewoon in de reglementen.
Dit moet omdat verbindingsroutes over de openbare weg lopen, (proeven ook maar die zijn afgesloten). Dat kenteken is wel een “vanity”plate, maar die kan je in Duitsland gewoon kopen.
JordyS zegt
@jrk68: Thanks voor de aanvulling/verbetering!
ruben_koldeweij zegt
@jrk68: Dank jullie allemaal voor de antwoorden. Nu alleen nog hebben voor rondjes door de stad!
roppp zegt
@jrk68: vaak hebben ze een Engels kenteken, omdat ze daar wat soepeler zijn. En als ie daar is toegelaten, mag ie hier ook met kenteken rijden, dacht ik zo.
jrk68 zegt
@roppp:
Dat er veel op Engels kenteken rijden heeft weinig met het soepele Engelse beleid te maken maar alles met het simpele feit dat de meeste auto’s daar gebouwd worden.
De Fordjes, Mitsubishi’s, Subaru’s, Protons, Hyundai’s etc. worden/werden allemaal door Engelse bedrijven gebouwd en/of gerund.
jeroen797 zegt
@JordyS: rallywagens zijn vaak toch wel straatlegaal? Ze rijden regelmatig op kentekens op verbindingsroutes toch?
ej20g zegt
@JordyS: toch zou deze straatlegaal moeten zijn. Weliswaar niet in de traditionele zin maar een kenteken is verplicht in het WRC, anders mag je simpelweg niet meedoen. Vandaar dat bovenstaande auto ook een (nep) kentekenplaatje heeft.
JordyS zegt
@ej20g: Klopt helemaal. Ik vatte de vraag op als ‘is deze te krijgen bij de dealer’, dus heb m’n comment even wat verduidelijkt :)
jrk68 zegt
@ruben_koldeweij:
Ja, die dingen zijn straatlegaal.
Leuk bakkie, ze moesten wat nu Hyundai ze het vuur na aan de schenen legt.
Hyundai komt trouwens ook met een geheel nieuwe WRC op basis van de nieuwe i20.
Kevin Abbring heeft daar een contract als testcoureur gekregen, jammer dat we daar niets over hebben mogen lezen.
Abbring geld immers als een groot talent.
TheMaster zegt
@ruben_koldeweij: Ja, volledig incl APK e.d. Anders mag je er ook geen rally mee rijden
carmasterr zegt
@ruben_koldeweij: Ja.
Zelfs de super extreme Group B prototypes waren straatlegaal.
Ze moeten immers verbindingsroutes tussen stages op eigen kracht afleggen.
En dat is maar al te vaak op de openbare weg.
redneckdarian zegt
Wow. Wat hebben ze allemaal moeten doen om zo veel extra pk’s te halen?
berlinetta zegt
@redneckdarian: Extra stickers erop plakken.
g40freak zegt
@redneckdarian: stiekem hoop ik gewoon op zo’n vals speel schandaal als dik 20 jaar terug met toyota :)
mrrallycross zegt
Zal onderhuids wel erg veel veranderd zijn
mercedesclk350 zegt
Zo’n eentje (maar dan de straatversie) stond recent nog in mijn straat, leuk wagentje hoor!
Ik wacht nog op de Golf R400.
gash zegt
Mooie bak, maar kunnen ze niet een keer een andere sponsor nemen? Fanta, Fristi of Tjolk of zo….
87sandyd zegt
Leuk als boodschappen auto, nu nog de kwaliteiten van een rallycoureur op een usb-stick en uploaden en ik ga ervoor.
Off: Ik was eens bij de RDW in Almelo en toen was volgens mij de rallyfamilie Kuijpers daar om Skoda Fabia WRC’s te importeren, erg tof om die dingen te zien en om even in te zitten. Leuk handboek ook om dat ding tr starten hehe
gtwillem zegt
Hopelijk komt VW met een leuke straat versie! Moet te doen zijn. Motor van de Leon Cupra R, aandrijflijn van de S1, maar dan enkel de fwd versie met weinig luxe opties maar wel dikke Recaro’s, handbak en sper op de vooras.
biohazardracer zegt
Waarom ziet de straatversie er eigenlijk niet bijna net zo dik uit?. Dezelfde bumperpartij is leuk maar toch lijkt die net een mak lammetje vergeleken met dit kanon!.