![Volkswagen start onderzoek na ID3 brand in Groningen](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/Volkswagen-ID3-Pro-S-3-970x610.jpg)
Verleden week was een Volkswagen ID3 spontaan in brand gevlogen in Groningen. De Duitse autofabrikant zegt een onderzoek te hebben gestart.
Zo zit je nietsvermoedend in je auto. En zo staat ‘ie een paar minuten later plotseling in de hens. Het overkwam een vrouw en haar driejarig dochtertje afgelopen week in Groningen. Ze parkeerde nietsvermoedend de auto op een laadplek om vervolgens uit de kofferbak de laadkabel te pakken. Plots kwam er rook uit de auto.
Ze kon zichzelf en haar dochter op tijd in veiligheid brengen en vervolgens het noodnummer bellen. Al na enkele minuten stond de elektrische auto in lichterlaaie. De Volkswagen ID3 brand was al hevig gaande toen de brandweer arriveerde. Een Nissan Leaf stond achter de ID3 geparkeerd en liep toen ook brand- en waterschade op. Op beelden van Meternieuws is te zien hoe heftig de brand is.
Volkswagen ID3 brand video
Van de elektrische auto was niet veel meer over. BNR Nieuwsradio laat vanmorgen weten dat Volkswagen Nederland een onderzoek is gestart naar aanleiding van het incident. Volkswagen doet tegenover Autoblog.nl dezelfde uitspraak. Het merk doet pas een inhoudelijke uitspraak over het incident als de resultaten van het onderzoek bekend zijn. Het nieuws heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van de Duitse media.
Lithium batterijen branden zijn erg intens. Als dit in een (parkeer)garage gebeurt met bebouwing erboven gaat dit echt nog eens een probleem worden.
Dit kun je niet vergelijken met een brandstoftank want vloeistoffen als benzine of gas branden zijn vele malen makkelijker te doven. Een lithium brand doof je eigenlijk niet maar moet je gecontroleerd uit lten branden. Als de brandweer er niet goed bij kan heb je echt een probleem. Dat is ook de reden dat lithium batterijen maar in bepaalde hoeveelheid aan boord van vliegtuigen mogen. Google maar eens op “thermal runaway”.
Dit is geen aanval op BEV’s maar wel echt een probleem wat alsmaar groter gaat worden hoe meer auto’s erbij komen en er wordt eigenlijk nauwelijks over gesproken.
@cloverleaf: Weet iemand of er al mensen hier mee bezig zijn? Ik weet dat je in mijn parkeergarage met geen mogelijkheid zo’n watercontainer binnen krijgt. Maar aan de andere kant zou dit een mogelijkheid kunnen zijn voor bedrijven om met slimme veiligheidssystemen voor parkeergarages te komen. Zou best nog eens geld kunnen opleveren.
Misschien is het probleem helemaal niet zo groot. Een lithium brand gaat langzamer als een brandstof brand. De kans bestaat dus dat de brandweer met het juiste gereedschap nog op tijd de brandende elektrische auto uit de garage kan verwijderen.
@mashell; Tot nu toe lijkt daar geen oplossing voor te zijn.
De redenen zijn als volgt;
– de brand is erg heet
– de brand stopt niet
– de EV staat niet perse naast de ingang
– een brandweerauto/vrachtwagen past in elke parkeergarage/toren.
– als je de auto wilt afvoeren kan het zomaar zijn dat je daarmee meerdere andere auto’s beschadigt
– de rookontwikkeling maakt alles nog eens extra lastig; een voertuig wat naar binnen moet heeft ook zuurstof nodig.
Je zou een soort tankvoertuig op batterijen, met infraroodcamera’s en een soort van grijparm moeten hebben en daarmee het brandende wrak door de garage heen moeten slepen. En dan nog; als dan 3 of 4 verdiepingen langsmoet moet je ook rekening houden met tientallen tot honderden andere auto’s die je daarbij beschadigt.
@mashell: brand is oa afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid zuurstof en warmte. Ik denk bij dit soort branden, die niet te stoppen zijn door afkoeling dmv water, de oplossing zou gevonden moet worden in regulatie van de hoeveelheid zuurstof. Een schuimlaag over heen leggen, of in geval van garages, de ruimte afsluiten en de zuurstof vervangen door bv CO2. Vwb dat laatste, dat vraagt wel om flinke aanpassingen.
Schuim lijkt niet genoeg af te dekken om de batterijrand te stoppen. En een openbare ruimte, zoals een parkeergarage vullen met CO2 is nooit een optie. Maar misschien kunnen ze het uitslaande karakter stoppen met schuim, net als bij een reguliere auto daarna de batterij van onderen koelen en dan het wrak afvoeren en zekeren.
Ik lees misschien, kans en op tijd in jouw comment. Teveel if’s and maybe’s.
Hetgeen je echt niet wil bij parkeergarages waarboven gewoond wordt. Net als inpandige garages. We hebben het hier tenslotte over mensen levens.
Als ie op je oprit staat en af fikt kun je al genoeg schade aan je huis/oprit/carport/garage hebben. Denk niet dat je dan blij wordt als iemand zegt; “misschien is het probleem niet zo groot”, “er was kans dat de brandweer wel op tijd iets kan betekenen”.
Niet te lichtzinnig mee omgaan.
Er komen steeds meer EV’s erbij. Dus het probleem zal alleen maar groter worden… waarvoor niet zo direct een oplossing is.
Maar dat is angst voor het onbekende. Het concept van elektrische auto is nog relatief nieuw. De brandweer moet nog uitvinden hoe ze daar mee moeten omgaan. En dat kost, vanwege de uiterst geruststellende reden dat het maar heel weinig voorkomt, wat tijd. Ik woon in een penthouse en heb mijn elektrische auto in de kelder in de garage staan. Heb te maken gehad met een VVE bestuur dat uit angst in de “verbieden” reflex schoot, daarom heb ik me flink ingelezen in het onderwerp. Op basis van die studie is mijn conclusie: een elektrische auto brand stopt niet, gaat langzamer, is (nog) wat lastiger te blussen maar maakt verder niet eens zo veel verschil met een brand van een reguliere auto. Want daar kijken mensen vreselijk overheen, een brand van een reguliere auto in een garage is ook iets wat je absoluut niet wilt, grote kans dat de brandweer er niet op tijd bij is en dat het een grote ellende wordt. Voorzichtig lijkt het zo te zijn dat elektrische auto’s minder vaak vlam vatten dan brandstof auto’s dus onder aan de streep kan het zelfs met lastiger blussen toch veiliger worden. Mits we er voor kiezen even te vergeten dat mensen nu allerlei elektrische fietsen opladen zonder enig batterij management of beveiliging…
@mashell: sorry maar er wordt al langer naar lithium ion branden gekeken. Alleen te weinig door de auto industrie en misschien belangrijker, de bouwkundigen.
Bij een brandstofauto begint de brand vrijwel nooit bij de brandstof zelf. Dus je kunt met geen mogelijkheid zeggen dat de brand langzamer start. Sterker nog. Ik denk dat in verreweg de meeste gevallen bij een lithium brand al te laat bent terwijl je bij een diesel of benzine auto nog in de meeste gevallen met je huis- tuin en keukenblussertje erger kan voorkomen.
Google UPS crash Dubai. Brand aan boord van een UPS 747. Normaliter wanneer je de zuurstof grotendeels wegneemt dooft het vuur en zo niet kunnen die systeem de brand onderdrukken voor een bepaalde tijd. Bij lithium branden gaat dat eigenlijk niet. Gaat echt een groot gevaar worden. Ik begrijp die VVE van jou wel.
@cloverleaf
Om die reden (ook hier op AB al eens aangestipt) zijn er VVE’s die tegen laadpunten in een appartementencomplex zijn.
Dit is inderdaad belangrijk want we hebben het nu over auto’s maar dezelfde cellen zitten ook in je fiets en straks ook in je thuis batterij in de meterkast.
Meestal gaat het om het materiaal dat de anode van de kathode moet scheiden dat op een of andere manier beschadigd raakt. Als dat niet helemaal goed ligt, dan kunnen er problemen ontstaan. Eigenlijk zijn het 3 lagen materiaal op elkaar, waarbij de anode en de kathode materialen elkaar niet mogen raken. Gebeurt dat wel, dan krijg je thermal runaway omdat er in feite interne kortsluiting ontstaat.
Dit gaat met name nogal eens mis bij de aansluiting die naar buiten geleid wordt (de plus en min pool). Het solderen/lassen van de ader van de plus of min pool maakt het pakketje daar wat dikker, waardoor de kans aanwezig is dat het membraan dat de anode van de kathode moet scheiden daar scheurt of doorgeprikt wordt.
Dat was ook de reden waarom de Note 7 telefoons in de fik vlogen. De originele cellen van Samsung SDI bood onvoldoende ruimte in de cel behuizing voor de aansluiting van de anode, waardoor door uitzetten het membraan gepenetreerd zou kunnen worden. Vervolgens werdt geswitched naar cellen van CATL, en die hadden het probleem dat – na verluid doordat er ineens enorme vraag was vanuit Samsung er de kantjes vanaf zijn gelopen – de kathode niet netjes gesoldeerd was en er puntjes op zaten, die door het membraan materiaal konden prikken.
Een laatste optie zijn zogenaamde ‘dendrites’. Door het laden, specifiek bij het laden op een hoge C-waarde, ontstaan een soort van harde kristallen in de cel. Ook die dendrites kunnen door het scheidingsmembraan prikken, met als gevolg wederom thermal runaway.
Een kortsluiting tussen de beide lagen is ook eigenlijk het enige dat thermal runaway en dus brand kan veroorzaken. De accu minder vol laden kan helpen, omdat bij lagere SoC de temperatuur lager blijft doordat de interne weerstand minder hoog is. Lagere weerstand = minder warmte = minder thermische uitzetting. Aanvullend zorgt een hogere SoC (= meer energie in de cel) ook dat de kans op brand groter is, omdat er simpelweg meer kracht is om de boel in de hens te zetten. Een volledig lege batterij heeft immers geen energie om zichzelf te laten ontbranden.
Terug naar Auto’s:
Volgens onderzoek blijkt overigens dat EV’s tot nog toe even veilig zijn als conventionele auto’s, ondanks een paar rotte appels zoals de Chevrolet Bolt. (https://media.gm.com/media/us/en/gm/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2021/aug/0820-bolt.html)
Stukje van de ANWB:
Zo nu en dan lees of hoor je over brandende elektrische auto’s, terwijl je zelden een brandende auto met verbrandingsmotor op het journaal voorbij ziet komen. Gebeuren er dan zoveel meer branden met elektrische auto’s? Nee, alleen zijn gewone autobranden zo veelvoorkomend en bekend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische (en hybride) auto’s minstens net zo brandveilig als conventionele auto’s. Elektrische auto’s zijn daarentegen een relatief nieuw verschijnsel en daarom liggen ze onder een vergrootglas.
Soms wordt een brand al snel aan een elektrische auto toegeschreven, terwijl achteraf blijkt dat dit niet klopt. Het bekendste voorval is een brand in een parkeergarage van een vliegveld in het Noorse Stavanger, waarbij 300 auto’s in vlammen opgingen. Deze zou ontstaan zijn door een ladende elektrische auto, maar later bleek de oorzaak een oudere dieselauto te zijn.
VW. Das auto.
@topless: was Auto.
@topless: as Auto
Een elektrische BBQ met echte vlammen. Gat in de markt
@remarkable met spicy flavor van de accu’s. Ideaal voor de luie Hollander die graag al z’n spiesjes kilo knaller kip om 17:30 erop gooit en 17:35 stipt wil eten…
Tja ev das echt niet mijn ding en met dit soort dingen al helemaal niet.
Dan zou je ook maar beter kunnen wegblijven van brandstofwagens, die hebben explosieve brandstof in een kunststof tank, daar gebeurt statistisch ook vaker wat mee dan met elektrische wagens.
@mashell: brandstof branden zijn nu eenmaal meer voorspelbaar en makkelijk en snel te blussen.
Gewoon omdat er ervaring mee is. Een groot deel van een autobrand bestaat uit het branden van de kunststoffen en het interieur, daarin verschillen brandstof en elektrische auto’s niet. Het gaat er alleen maar om: hoe gaan we om met een brand waarbij er ook brand is in de accu. Want dat is niet te blussen en vereist onderdompeling.
@mashell: Haphap u heeft honger…zoals al eerder aangegeven zijn die branden ook “makkelijker” te blussen 😉
Niet zozeer honger (ik heb al geluncht) maar een afkeer van de “verbieden van het onbekende” reflex. Alsof je met wat woorden op papier echt problemen kunt oplossen, er zijn 2e kamerleden die dat denken maar eigenlijk zijn die volkomen wereldvreemd. Ik denk dat met wat ervaring en kennisopbouw we uiteindelijk veiliger af zijn met elektrische auto’s. want brandstof auto’s zijn conceptueel ook verre van veilig als het op brand aankomt. Nu niet het kind met het bluswater weggooien…
@mashell: Veiliger met ev’s dat denk ik dan weer niet.De hoeveelheid stroom tijdens laden is niet niks en ik spreek uit ervaring als ik het over stroom heb.Weleens gezien wat er fout kan gaan met een 250A mespatroon? En dan tig van die ev’s naast elkaar geparkeerd die lekker staan te snelladen nee dat is lekker veilig.
Vergeet niet te overdrijven he. Licht ontvlambare brandstoffen tanken met onder de tankklep hete remmen en dergelijke gaat ook al bijna een 100 jaar goed.
@ty5500: Dat overdrijven doe je nu dus wel…het zijn juist de voorremmen die heet worden…achterremmen worden normaal gesproken niet zo zwaar aangesproken als je zou denken.Waarom denk je dat achterschijven kleiner zijn en de remblokken langer mee gaan?
@redbeams: niet alle auto’s hebben hun tankklep boven de achterwielen. Een porsche 911 bv heeft zijn tankklep vooraan boven het voorwiel. Maar je wijkt af van het punt. Als iets zoals licht ontvlambare brandstoffen tanken al zo lang lukt, waarom zou dit dan niet lukken met elektrisch laden?
@ty5500: Nou goed afwijken vind ik van niet.Vergelijk de totale brandstofauto’s…hoeveel procent heeft daadwerkelijk de klep boven de voorwiel.Verder ev’s opladen is “minder” controleerbaar gezien de tijdsduur die het in beslag neemt en hoe lang sta je erbij met je neus erbovenop?
Dat was niet zo Leaf voor de Nissan.
Is VW er echt zelf mee bezig of is PON er mee bezig?…
Kunnen ze het niet gewoon afdoen als een “producteigenschap”?
Volkswagen Nederland doet onderzoek naar de oorzaak. Is er nog wat over om te onderzoeken? Me lijkt niet dat enige electronica dit overleefd heeft.
Als je toch lastige vragen wilt stellen, bestaat Volkswagen Nederland eigenlijk wel? Is dat geen brievenbus voor een holding op de Zuid-As? Maar onderzoek kan wel zinvol zijn. Stel je voor dat met kan uitvinden dat de brand begonnen is in het infotainment systeem, er net een ota software update aan de gang was en dat de grote batterij niet gebrand heeft, dat kan heel zinvol zijn om te weten.
Mja dit is niet de eerste EV die in vlammen opgaat. Denk maar aan de Tesla video’s in een parkeergarage. De focus ligt tegenwoordig meer op EV dan ICE brandjes omdat een brand van een accu net iets lastiger is om te doven. Er lijkt nog niet echt een universele methode buiten dat container bad.
@flyerbunch: Er waren ook Kona’s afgefakkeld, daarom ook terugroepactie.
Hoeveel brandstofauto’s zijn in de tussentijd afgebrand? Krijgen die ook zoveel aandacht van de pers? Heb zelf een dubbele garage onder mijn huis met 2 EV’s en brandmelders erin. Echter staat er ook een zitmaaier op benzine en enkele jerrycans met benzine… daar ben ik toch banger voor…😉
@Charles Taycan 4S: Ik ben geen ev liefhebber dat weet je wel maar blijkbaar is het leuk om te bashen.Ik heb een duidelijke reden om geen ev te rijden wat ik kan verklaren…anderen vinden het juist leuk om nieuwe techniek te bashen.Kijk bijv eens naar de 1e prius…hondslelijk dat wel maar prachtige techniek.
@redbeams, ieder neemt zijn tijd die hij nodig acht en financieel kan om de transitie te maken naar EV, het is zeker niet zaligmakend maar je moet ergens beginnen en je steentje bijdragen vind ik, bashen heeft weinig zin idd. 😉
Zul je zien dat dat keiharde dash helemaal onbeschadigd uit het vuur is gekomen.
Misschien stiekem een paar chips niet aangebracht om toch te produceren. Beetje sjoemelen moet kunnen. Kunnen ze ook best goed bij de vag groep. Pakt nu net even verkeerd uit
Hoeveel kilometers kan een Euro 6 diesel rijden voor hij aan dezelfde milieuschade komt?