De Volkswagen ID.BUZZ wordt nog hipper, want je hoeft straks ook niet meer te sturen.
De ID.BUZZ: jullie kennen ‘m vast nog wel. Dit was de meest karaktervolle van de reeks ID concepts waarmee de Duitsers op de proppen kwamen. De ID.BUZZ is niet de eerste concept car die geïnspireerd is op de Microbus. Toch is er dit keer een belangrijk verschil: de ID.BUZZ gaat daadwerkelijk in productie.
De ID.BUZZ komt als elektrisch busje waarbij je gewoon zelf het roer in handen hebt, maar daar blijft het niet bij. Volkswagen werkt ook aan een volledig autonome variant. Volgens de Duitsers is een busje een logische eerste stap om te beginnen met autonoom vervoer.
Volkswagen laat er geen gras over groeien: er wordt dit jaar al gestart met het testen van de autonome ID.BUZZ. De zelfrijdende busjes zullen deze zomer de omgeving van München onveilig gaan maken.
Het is de bedoeling dat de autonome ID.BUZZ op niveau vier (het één na hoogste niveau dus) autonoom gaat rijden. Daarvoor wordt een combinatie van lidar, radar en camera’s in gezet. Hoe deze autonome versie van de ID.BUZZ er ongeveer uit komt te zien toont Volkswagen op de bovenstaande schets.
Vanaf 2025 moeten de autonome ID.BUZZ-jes daadwerkelijk ingezet gaan worden. Dat zal nog niet op grote schaal gebeuren, maar in een aantal geselecteerde steden. De autonome busjes zullen ingezet worden door MOIA, een Duits bedrijf dat zich bezighoudt met deelauto’s. Niet geheel toevallig is MOIA een dochteronderneming van Volkswagen.
Mocht je meer geïnteresseerd zijn in een ID.BUZZ die je zelf kunt besturen: die komt er ook zeker. De normale ID.BUZZ gaat volgend jaar in productie.
Pascal zegt
Het feit dat er Lidar, én radar, én camera’s nodig zijn, én dat het busje dan nog steeds alleen in geselecteerde steden kan rijden en dat dit pas vanaf 2025 mogelijk gaat zijn, maakt wel even pijnlijk duidelijk waar Volkswagen ongeveer staat in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.
Robert zegt
@Pascal: ik denk dat wet- en regelgeving hierbij eerder de belemmerende factor zijn dan de stand van de techniek.
Ik vind dit trouwens een van de meest geslaagde van alle EV’s die er op de markt gaan komen.
911targa zegt
Cameraatje installeren, zeggen dat het veilig is en GAAAAN met die banaan is i.d.d. een betere instelling.
flutterby zegt
@911targa: deze camera’s hebben inmiddels wel traditionele regen en lichtsensor vervangen terwijl andere merken liever beide implementeren en nu zijn ze ook de radar (ACC) aan het weg laten vanwege de camera’s. Dit is nog niets eens het mooiste aan de techniek maar dat is dat het systeem overal werkt omdat het gebruik maakt van dezelfde input als mensen. Lidar icm HD maps is kansloos bij wegwerkzaamheden.
kareljansen zegt
@Pascal: tja, volkswagen test het systeem gewoon voordat men het verkoopt. Dat is bij een niet nader te noemen merk wel anders. Daar zijn de berijders gewoon de testpiloten.
911targa zegt
Geweldig ontwerp, praktisch: laat maar komen!
alfapeter zegt
Ik weet niet of de combinatie van een beperkte kreukelzone en autonoom rijden hier populair gaat zijn.
911targa zegt
@alfapeter: als de auto autonoom rijdt, ga je toch lekker op de achterste rij zitten? Vooral niet zelf gaan sturen.
mashell zegt
Aan de achterkant hebben auto’s niet echt een kreukelzone (nee, je kofferbak werkt niet zo) en als een autonoom voertuig plotseling onverwacht remt (phantom braking) dan zit je toch liever helemaal midden in.
frank2b zegt
Begint nu met testen……..
Velen gingen u voor.
LaCotse zegt
Als we wereldwijd nu eerst eens borden, belijning, en regels gaan uniformeren, begin desnoods per werelddeel, dan help je alle technieken iig al een stuk verder.