Volkswagen maakt de beslissing om over een paar jaar niet langer benzine, diesel of hybride auto’s te verkopen in Noorwegen.
Kunnen wij nog mooi zoveel laadpalen hebben in ons landje. Toch is het Noorwegen dat op Europees niveau wordt gezien als het beste jongetje van de klas. Tenminste, als het om de adoptie van de elektrische auto gaat. Het Scandinavische land is al jaren vooruitstrevend op het gebied van de EV en autofabrikanten gaan daarin mee.
Volkswagen is het eerste grote conventionele automerk dat staakt met de verkoop van benzine, diesel en hybride auto’s in Noorwegen. Dat doen ze al in 2024, dus over minder dan twee jaar. In veel Europese landen is het streven om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren te staken in 2030 of 2035. Volkswagen is er in Noorwegen dus erg vroeg bij.
De keuze van de Duitse autofabrikant is niet heel vreemd. Meer dan de helft van alle autoverkopen in Noorwegen betreft een volledig elektrische auto. Daardoor is het steeds minder interessant voor merken om in dit land een auto met benzine- of dieselmotor te verkopen.
Aangezien Volkswagen het voortouw neemt bestaat de kans dat andere merken meegaan in de keuze van de Duitsers. Of ze kiezen juist voor het tegenovergestelde. Door ook nog benzine- en diesels aan te bieden heb je iets in huis dat de concurrentie niet heeft. Dat laatste scenario zal overigens niet heel interessant zijn. De Noren zijn echt wel om naar elektrisch.
AudiRS zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
leaper035t zegt
Wellicht beleven de Noren het anders maar persoonlijk vind ik de keuze opdit moment veel te beperkt. Of het is een lelijke cross over of het is een extreem duur sportmodel of het is een Tesla (niets tegen Tesla btw). Ik wil meer keuze.
coupedriver zegt
“de Noren zijn echt wel om”… Ze hebben ook geen / amper keuze als het meest simpele model met benzinemotor zoveel duurder is dan een elektrische variant.
waterisnat zegt
Een land van arme vissers dat bij toeval steenrijk is geworden sinds de jaren 70 middels olie en gas, verketterd de wetenschap nu om het communisme te verkondigen middels anti-fossiel kolder. Wat een clownerie in de geschiedenis.
dare2think zegt
Ze zijn heel wat verstandiger omgesprongen met de fossiele opbrengsten dan Nederland. Koppel dat aan het feit dat elektro wel duur is, maar lage gebruikskosten heeft – zeker in een land waar elk jaar 136.4 TWh opgewekt wordt door waterkracht. Dan kun je een land richting lage kosten ‘kopen’.
florisje zegt
De Noren lachen iedereen straks uit. Moet je na gaan hoe wij er bij hadden gelopen als een Shell gewoon zijn winsten terug onze maatschappij in stuurt in plaats van in de zakken van geldgeile directeurs en aandeelhouders. Die zijn binnenkort onafhankelijk van het Midden-Oosten of Rusland als het gaat om energie en transport. Snap niet zo goed waarom jij hun clowns noemt maargoed.
Joris24 zegt
Het land verketterT de wetenschap totaal niet, ze omarmen de wetenschap juist. Elektrisch rijden, waterkracht, duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Ze gaan enorm slim om met hun tijdelijke, fossiele opbrengsten zodat ze gewoon door kunnen met bijvoorbeeld vervoer zoals ze dat op brandstof ook kunnen / konden. Hun staatsfonds bezit ongeveer 150000 euro per inwoner, en mensen zijn met een stuk minder tevreden dan hier in NL. Ben er pas weer geweest voor de derde keer, bij geëmigreerde kennissen langs. Ik zie het nog best zitten om een keer permanent die kant op te gaan. Ruimte, fijne mensen, geen haast of stress, gratis energie, gezondere leefstijl, tevreden met een goede basis ipv nieuwste iphone, leaseauto of dikke TV. Dat komt ook omdat men pas nog ‘arme visser’ was, daarom zijn ze ook meer down to earth dan de gemiddelde inwoner van NL. Fijn land dat verstandig met z’n bezit omgaat.
mark997gt3 zegt
Draait ook in Noorwegen om de subsidies. Geen btw, geen wegenbelasting, geen tol, gratis parkeren in steden, gratis laden, gebruik maken van busbaan.
Als de overheid dat hier zou doen dan is het binnen 2 jaar hier net zoals in Noorwegen.
Keuzes overheid, keuzes.
Dutchdriftking zegt
Haha wel grappig dit. In het zuiden van Noorwegen heb je een aantal grote steden. Daar is elektra bijna gratis, benzine duur, zijn de afstanden klein, en de inkomens (kosten van levensonderhoud) zijn dermate hoog dat een nieuwe auto aanschaffen relatief goedkoop is. Hierdoor rijdt men hier altijd in nieuwe auto’s, en is een elektrische auto een heel goede optie, ook zonder subsidies.
Kom je echter ietsje noordelijker dan stikt het van de dikke diesels, SUV’s en pick-ups. Deze staan op de bekende groene kentekens, iets wat wij hier in Nederland een grijs kenteken zouden noemen. Iedere ondernemer rijdt lekker in een diesel. Volgens mij is er zelfs een soort grijs kenteken voor particulier mogelijk, en anders is puur dit kenteken al een KVK nummertje waard.
Je hebt er notabene nog de Noorse variant van rode diesel welke je bij elk tankstation kunt tanken. Als toerist kan je die ook gewoon pakken, ze gaan nooit je tank controleren. En als er bij een controle in Nederland groene kleurstof in je tank zit is er ook echt niets aan de hand.
Joris24 zegt
Zeker niet. Ik was deze zomer twee weken in Bodø (900 km boven trondheim ongeveer), heb daar via getaround een ouwe diesel gehuurd om rond te rijden. Ook daar is de stroom uit waterkracht bijna gratis (’s nachts zelfs letterlijk licht negatief / gratis omdat ze het niet kwijt komen), ook daar zie je gewoon dat men enorm aan het elektrificeren is. Ook auto’s als de mach-E, E-tron en andere zie je naast de meest voorkomende tesla’s volop rijden. Het is mij zeker niet opgevallen dat er nog veel zware diesels rijden. En die die je ziet zijn ook wat gedateerd. Diesel is er ook gewoon duurder dan benzine, ik heb echt wel het idee tov de eerdere keren dat ik er was dat het steeds verder uitgefaseerd wordt.
auto62 zegt
Kunnen ze al het olie exporteren