
Gaan ze het daar effe druk krijgen…
We wisten inmiddels hoeveel auto’s PON in Nederland terug moest roepen. 160.000 auto’s met het EA189-dieselblok moeten een aanpassing krijgen, die overigens in veel gevallen puur softwarematig is. Het gaat hier niet alleen om Volkswagens, maar ook om Seats, Audi’s en Skoda’s. Specifiek voor de 1.2, 1.6 of 2.0 TDI. De terugroepactie wordt aangestuurd door PON.
Aanpassingen in Nederland
De eerste eigenaren in Nederland zouden bericht hebben gehad, schrijft de Telegraaf. Het zou om een kosteloze ‘reparatie’ gaan, waarbij in veel gevallen alleen de software aangepast wordt. Als dit niet mag baten wordt de motor aangepast met ‘een klein apparaatje’. Spannend… Of het karakter van de motor hierdoor gaat veranderen (lees: minder pk krijgt) moet nog blijken.
Het fijne voor de gelukkige eigenaren van een sjoemelbak is dat de VAG monteurs naar jou toe komen deze zomer. De auto kan op een door de eigenaar gekozen plek gerepareerd worden. Of dat nou thuis, de parkeerplaats bij de zaak of je vakantieadres(?) is, je smerige diesel wordt voor de deur weer schoon geprogrammeerd. Als je een Amarok rijdt is die wellicht al aangepast. Bevindingen met betrekking tot vermogensverlies: wij horen het graag!
Miljardenverlies
Dit soort acties kosten klauwen met geld en Volkswagen boekte vorig jaar het grootste verlies in de geschiedenis van het bedrijf, zo blijkt uit voorlopige cijfers over het jaar 2015. Dit komt vooral omdat Volkswagen miljarden extra opzij heeft gelegd om de kosten die het dieselschandaal met zich meebrengen op te vangen. Tot voor kort ging Volkswagen ervan uit dat het ‘slechts’ 6,7 miljard euro kwijt zou zijn aan het schandaal en de gevolgen daarvan, nu is die reservering opgehoogd naar 16,2 miljard euro. Gevolg is dat men in 2015 een verlies heeft geboekt van (slechts?) 1,4 miljard euro. Zonder de reservering had VW eigenlijk een recordjaar, de operationele winst zou dan uitkomen op 12,8 miljard euro! Dat is zelfs iets meer dan in het topjaar 2014.
Volkswagen wil, ondanks alle diesel-ellende, aandeelhouders toch blij maken. Het bedrijf boekt een historisch verlies maar stelt toch voor om een dividenduitkering per aandeel te doen van 11 tot 17 cent.
In een brief aan het personeel schreef Volkswagens topman Matthias Müller dat “2015 een moeilijk jaar voor Volkswagen” was, “en 2016 wordt niet minder inspannend”. Volkswagen zou volgens Müller echter wel de “wil en de middelen” hebben om op eigen kracht de dieselgate te overleven.
90% van de auto’s met zo’n motor is toch een grijze leasebak, dus zal de ‘eigenaren’ weinig schelen. Ben wel benieuwd wat ze nou daadwerkelijk gaan aanpassen.
@trustmeiamanengineer: heerlijk!
@trustmeiamanengineer: ook prive zal t me weinig schelen, als ie maar niet nóg langzamer wordt
@jmeverts: wat kan je niets schelen? Dat ze milieutechnisch niet zo gunstig liggen of dat ze de kluit keer op keer belazeren
@trustmeiamanengineer: volgens mij is dat blok al een tijdje in omloop < 4 jaar, dus heel veel autos met dit specifieke blok zijn inmiddels de 2e hands markt op. De blokken die nu nieuw zijn voldoen al aan de normen.
Worden de auto’s, doordat de uitstoot nu hoger wordt, ook prestatietechnisch gezien, beter?
@ghost: uhm.. De uitstoot moet juist omlaag, dus als er al iets gebeurd met de prestaties zal ’t meest aannemelijke zijn dat die een beetje terug geschroefd wordt.
Wat zullen de buren wel niet denken…
@norge: volksreparatie
Ondanks dat VAG bashen hier populair is, moet je toegeven dat dit toch wel weer een nette actie is.
@volvov70: inderdaad zeg, de eigenaren mogen hun handjes dichtknijpen dat het gratis aangepast wordt.
@w115: hahaha
@volvov70: de volgende keer dat de klant de auto brengt voor een beurt weet je zeker dat hij dan alsnog geknipt en geschoren wordt!
Tenminste vw kennende
@volvov70:
Ik wil Volkswagen absoluut niet bashen, maar wil je even het volgende meegeven :
– Ze hebben de concurrentie zwaar benadeeld die zich WEL netjes hebben gedragen en geprobeerd de concurrentie kapot te sjoemelen !
– Ze hebben de hele anti-auto anti-Diesel, leipe milieu freaks een platform gegeven om maatregelen te nemen die jou en mij aangaan !
– De Diesel staat plotsklaps in een kwaad daglicht, mensen als ik, die in een ‘gewone’ niet gesjoemelde Diesel rijden ( in dit geval -echt waar- ik rijd al jaaren Alfa 159 Diesel die niet eens gechipt is ) zullen -ik wil een eerlijk beeld geven- nu nog minder opbrengen bij inruil, met als argument dat niemand straks nog een Diesel wil rijden.
En ik heb het hier al eerder geponeerd, ik ben verslaafd aan de moderne Diesel, snel, zuinig, stil, betrouwbaar, goedkoop in onderhoud
Vergis je niet, 20 -25 jaar geleden was 130 rijden met een Diesel een hele prestatie !
Ooit reed ik met zo’n ding :
http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesimages/514211/OpelRekord2.3DTaxiP.jpg
’s winters moeilijk starten, en als’íe dan liep knikkeren als een spijkerbak, voorzichtig en rustig op temperatuur rijden, deze Opel Diesels hadden gruwelijk slechte remmen man, man, man wat zijn de moderne auto’ s toch fantastisch geworden !
@desjonnies: ik vind jou wel een type die midden jaren ’80 in een Peugeot 505 Turbo Diesel of een CX 25 TRD Turbo reed.
Als ik het goed heb toen een van de snelste auto’s met een zelfontbrander?
@rufctr01:
Voor die Opel reedik 504 Break Diesel, ook van de Baas.
Je moet niet vergeten dat de gemiddelde bestelwagen met pijn en moeite 110 km/u kon halen, maar dat je bij dit soort snelheden met bloedende trommelvliezen uitstapte na een rit.
Ik ben ooit begonnen met een Mercedes 207 Diesel, bestellert, echt waar onverwoestbaar, maar bij 90 km/u kon je nog net een gesprek voeren; boven die snelheid kon je dat eenvoudig vergeten !
@desjonnies: de 504 Break Diesel, die dingen halen lachend 1 miljoen kilometers. De auto die de kameel in de Sahara heeft vervangen.
@desjonnies: mitshubishi heeft ook gesjoemeld en Renault + Opel (de Zafira) ook. Er zullen er nog wel een paar gesjoemeld hebben (mercedes bijv. Maar dat is dan waarschijnlijk de S klasse) . De concurrentie is zeker ook niet recht door zee.
@888natan:
Kan je dat onderbuik geborrel ook met feiten onderbouwen?
Op Mitsubishi na is er nog niets bewezen, anders dan afwijkingen in de uitstoot.
Dat wil nog niet zeggen dat er gebruik gemaakt is van sjoemelsoftware, hoe graag je dat ook wil doen geloven.
@talladega: nou, Bmw dan? Getest door de ICCT, waar gemeten is dat de uitstoot (veel) meer dan gedacht is (x3 11 keer zoveel), dus zo zie je al 3 merken die door feiten gesjoemeld hebben. de volgende volgen. Je kan zeggen wat je wil over sjoemelen maar dit is toch duidelijk dat de concurrentie ook aan het ‘liegen en niet aan de regels houden’ is?
@888natan:
Weer een hoop gebrabbel maar nog steeds geen sluitend bewijs waarin overtuigend wordt aangetoond dat zij zich bediend hebben van sjoemelsoftware.
Laten we het nu eens gewoon bij de feiten houden en ons niet laten beïnvloeden door merk voorkeuren.
Dat houdt de discussie wel zo zuiver.
@talladega: merk voorkeuren, waar zie je dat ik een merk verdedig of iets dergelijks? Je kan het blijven gooien op ‘gebrabbel’ maar het is een feit dat bmw ook gesjoemeld heeft, moet ik een linkje naar je sturen of kan je het zelf wel vinden?? Het FEIT is dat de concurrentie zich wel degelijk op het randje van sjoemelen bevindt, dat is het enige wat ik vermeldde. Het is zo makkelijk om VW af te schrijven of zij de enige zijn die sjoemelen en concurrenten het heilig boontje zijn. En inderdaad, laten we het gezellig houden. Wir leben autos.
@888natan: van VW is bekend dat zij een hoge uitstoot hadden dmv sjoemelsoftware, van de andere merken staat vast dat zij een hogere uitstoot hebben dan opgegeven. Waardoor dit gebeurt is nog niet bekend. Maw, VW is tot dusver de enige die betrapt is door het gebruik van software om emissies te verdoezelen.
@desjonnies: Als petrolhead ben ik per definitie geen milieufreak maar heb daarom wel een “gloeiende” hekel aan die vreselijk herrie makende stinkdiesels op de openbare weg. Die dingen horen niet thuis in “gewone” auto’s, veel te veel stank, rookpluimen en landbouwvoertuig herrie. Naar de sloop met die dingen!.
@sracert: ja, en vervolgens wordt je zoekgereden door de eerste de beste 2.0 TDI , cdi , hdi , gtd
@slickrick: Whaha dream on met je landbouwvoertuig!
@sracert: Nog nooit een common rail diesel horen lopen? Die hoor je haast niet…
@ot92: natuurlijk, maken herrie en stinken ook. Doortrekken naar ahum, slechts 3.500 t/pm en de vlam in de pijp!
@sracert: Je zit inderdaad nog in 1976.
@desjonnies: Ik snap je volkomen. Ik rijd in een 10 jaar oude Passat met de (sjoemelsoftwarevrije) 1.9 TDI, eigenlijk maar 1000-3000 km boven het omslagpunt voor deze auto, maar puur vanwege het feit dat ik deze auto veel prettiger vind rijden dan z’n benzine-gestookte broer.
Ook ik erger me kapot aan het imago-slopende verhaal en meer nog, aan het feit dat ik met deze auto gemakkelijk wèl aan de fabriekswaarden kom, als het gaat om het brandstofverbruik. Dit, terwijl een familielid met zo’n spaardieseltje (de bekende 1.2 TDI) én 50% meer diesel verbruikt dan opgegeven, én BPM vrijstelling bij aanschaf, én nog drie jaar lang heeft mogen profiteren van MRB verlaging. En nu mag deze zich dus opmaken voor een software update om e.e.a. te ‘corrigeren’ voor datgene wat klaarblijkelijk onterecht aan voordelen is genoten.
Ik zou zo langzamerhand wel eens willen weten of er ergens al (collectieve) plannen zijn om deze vermeende achterstelling óók middels een claim bij VAG neer te leggen. Ik voel me nu tenslotte behoorlijk besodemieterd voor het feit dat mijn auto wél altijd volgens de regels is beoordeeld en belast.
@desjonnies: knikkeren als een spijkerbak doet een VAG TDi nog steeds hoor :)
Goed voor de werkgelegenheid! Tijdelijk natuurlijk maar dit gaan de huidige monteurs niet alleen doen denk ik.
Ik las net dat Pon een prima financieel jaar achter de rug heeft, maakt de meeste consumenten dus geen reet uit,wel of geen sjoemelsoftware.
@toniominestrone: Hollanders zijn nuchter.
Die gaan niet lopen denken aan ijsberen duizenden kilometers verderop
@jrsmoke: sinds wanneer heeft een “ver van mijn bed” mentaliteit met “nuchterheid” te maken. Sorry maar dat slaat echt als een snikkel op een drumstel…
@fijnkonijn: ik heb @jrsmoke’s reactie wel geplust, want hij heeft een goed punt; de meeste Nederlanders kopen een auto met maar twee overwegingen: met hun portemonnee (wat kost -ie?) en hun hart (vind ik -em mooi?). Een derde argument zal worden gevormd door de behoefte (woon-werkverkeer, familie-uitjes, etc.)
Het gros van de automobilisten dat kiest voor hybride of anderszins “schoon” of “milieubewust” doet dat alleen omdat die fiscaal voordelig is. Zij die dit daadwerkelijk uit ideologische overwegingen doen zijn Groenlinks- of PvdD-stemmer en wonen in een gebied waar het OV weinig meer brengt dan een belbus. Een hele kleine minderheid dus.
@toniominestrone: nee, veel mensen denken nog steeds dat als ze een VW of een Audi rijden dat ze het beste van het beste onder de kont hebben.
Als andere merken deze problemen zouden hebben dan gingen ze keihard failliet.
Ik heb respect voor de marketingmachine van VAG, schijnbaar geloven heel veel mensen in sprookjes.
Een advertentie van VAG begint nog net niet met: er was eens….en eindigt nog net niet met: en ze leefden nog lang en gelukkig.
@toniominestrone: VW zelf heeft ook een prima jaar achter de rug, ze boekten eigenlijk een recordwinst. Maar al die winst zit nu in een reserveringspotje.
@autoblogger: En dat wordt vanzelf overgeheveld naar een massa reorganisatie/ ontslag v/h “gewone fabrieks” personeel die altijd naar goede trouw hard hebben gewerkt. De bonussen zijn toch al uitgekeerd aan de bierbuiken in de directie dus dat moet worden terugverdiend.
“Het zou om een kosteloze ‘reparatie’ gaan,…”
Het zou inderdaad vreemd zijn als deze sjoemelpraktijken kosten voor de eigenaren met zich meebrengt…
@Rick-dos: VW kan niet genoeg benadrukken dat de aanpassing kosteloos is om de haterz de mond te snoeren. Die gaan namelijk geheid FUD verspreiden door te zeggen dat de eigenaren van de auto’s het haasje zijn, dat ze (een deel) moeten betalen etc. etc.
Nee-sayers gaan heel ver in hun “nee-saying”…
Kijk ook maar naar de anti EV crowd. Wat die allemaal voor bagger uitkramen. Same thing.
@fijnkonijn: bij de volgende beurt zijn ze aan de beurt
Wat ik nog steeds niet snap dat als dit allemaal zo simpel is waarom hadden ze dit dan niet gelijk gedaan?
Of zijn ze lekker op hun handen blijven zitten en dachten ze er wel mee weg te komen? Ik geloof veel, maar zo dom zijn ze zelfs bij VAG niet.
@rufctr01: ging allemaal om kosten denk ik. Dat ene stapje extra drukte op de winstmarge. Verkeerde zuinigheid.
@rufctr01: daar gaat het niet om. Laat ik beginnen met zeggen, ik heb geen aandelen VAG en wil ook niet meteen de braafste van de klas zijn. Echter, kijk om je heen, kijk wat overheden willen de laatste 10 jaar. Het moet schoner, stiller, efficiënter, etc. Je kan als overheid natuurlijk van alles tegenwerken met heffingen of aanmoedigen mer subsidies. Punt blijft, als je de ene fabrikant sponsort, drijf je daarmee anderen in het nauw. Mensen in het nauw maken doorgaans rare sprongen. Ik kan mij herinneren dat er elk jaar een nieuwe Euronorm kwam, Euro3, Euro4, Euro5. Lijkt mij redelijk lastig om als autofabrikant(ongeacht welke dan ook) om daar telkens maar weer naar toe te werken. Elke keer als je denkt dat je het nieuwe wereldwonder hebt bereikt, worden de regels nog strenger. Lang verhaal kort; Wellicht was dit voor VAG een aanleiding om met sjoemelsoftware toch aan de strenge emissie eisen te voldoen. Althans zo’n gedachte speelt al een tijdje door mijn hoofd, al zeg ik nogmaals niet dat dit ook daadwerkelijk zo is.
@ghost: weet je wat ik denk, VAG wou met de grote jongens meedoen op gebied van uitstoot, maar ook met de grote jongens meedoen om te kunnen schreeuwen, onze TDI’s hebben meer vermogen dan de concurent.
PSA heeft jaren terug bekend dat zij het met de uitstoot niet voor elkaar konden krijgen met hetzelfde vermogen als VAG.
@rufctr01: plus dat die Eur4, 5&6 normen al jaren aangekondigd waren….
Volgens mij heeft VW op verkeerde motorenbouw gegokt, waarmee ze zich, achteraf gezien, int nauw gewerkt hebben. Daarom kon Peugeot e.d. dit zeggen. Zij hebben ervoor gekozen om een andere weg in te slaan die meer ontwikkeling vroeg. De HDI motoren (jtd van Fiat ook).
Achteraf de juiste keuze zoals t nu lijkt
@rufctr01:
Met de 2.0tdi eu 4 motor (pompverstuiver + die geen ”sjoemelsoftware” bevat voor zover men weet) kon en kan PSA nog steeds niet concurreren…
Hoe ik dat weet? De blikken van die mensen in hun zogenaamde snelle 508 diesel zegt genoeg.
@ot92: mwah, ik denk als je op uithoudingsvermogen en olieverbruik gaat kijken dan lachen de mensen in de zg snelle 508 zich suf! Want dat is iets wat VAG nog steeds niet goed voor elkaar heeft. En dan praat ik nog niet over de DSG bakken die kapot lopen!
@rufctr01: Ja man, pff… ik moet om de week olie erbij gieten… *me neus groeit*
Om de 15.000 km doe ik een beurtje, nog nooit, ook niet een beetje olie bij hoeven gieten.
Maarja wie ben ik om geloofwaardig over te komen, we zitten tenslotte op vagbashblog.nl he…
Iedereen heeft wel een hele slechte ervaring met een bepaald merk. Ik heb dat bijvoorbeeld met Franse auto’s… gatver wat een hekel heb ik aan die fransoos troep.
Iedereen uit mijn omgeving (en dat zijn er behoorlijk wat) die een DSG heeft, heeft er nog nooit problemen mee gehad. En dan kom jij mij wijs maken dat ze (allemaal?) kapot lopen? Ok, ik zal jou moeten geloven ipv de mensen uit mijn directe omgeving, toch?
@ghost: Euro6 werd aangekondigd in 2009, om in te gaan in september 2014.
Autofabrikanten en oliegiganten proberen ons toch al jaren wijs te maken dat er nog een mooie toekomst is voor de verbrandingsmotor? Gaan ze dan nu eindelijk toegeven: “Dat was allemaal onzin, we kunnen het eigenlijk niet echt meer verbeteren.”
Voor mij geen probleem hoor, maar dan moeten ze niet verwonderd zijn als die ‘alles EV tegen 2025’ over heel Europa wordt doorgedrukt…
Hahaha, die trein met een Golf van roet eruptie!
Binnenkort wordt de schulden van bedrijven, dus ook vag opgekocht door ecb. Gelukkig maar. Misschien krijgt vw een negatieve rente. Dat zou pas de zegen voor de vrije markt worden!
Wat zijn de gevolgen als je je diesel hebt laten chiptunen? Wordt dat dan meteen teruggedraaid?
@porsche928: hangt er van af welke kenvelden aangepast worden. Als ze de complete chip nieuw flashen dan is alles idd. weg. Als slechts een deel van de velden wordt aangepast, passt de rest van de tuning misschien niet meer.
Trouwens best nog een interessante vraag. Sommige tuners zijn zo goed (JD; Hartog Tuning) dat VAG niet kan zien dat er een optimalisatie uitgevoerd is/was. Bij andere weer wel. Hoe reageert de “fix uw auto thuis crew” van VAG als je zien dat er gechipped is.
Verwante vraag: wat gebeurt er met sukkels die zo’n shitty cheapo power-box ertussen geplugged hebben. Die powerbox was afgestemd op de originele kenvelden (sort of). Die kunnen zich nu veranderen. Shit tuning wordt nog shittier?
@fijnkonijn:
Daar zeg jij wat.
Wat heeft zo’n software update voor zin als de EGR klep uitgeprogrameerd is en het roetfilter ontbreekt?
Ik plijt voor dezelfde APK test als voor dieselauto’s van voor 2006.
Nu mag een roetuitbrakende diesel van na 2001 wel Utrecht en Rotterdam in en een schone van voor 2001 niet.
Regelmatig moet ik mijn ramen dichtdoen om die walmen buiten te houden.
@fijnkonijn: wat een onzin praat jij toch man, of je een tuning kan zien of niet , hangt niet van de tuner af maar de apparatuur die je gebruikt om de software te analyseren. De dealer kan de tuning meestal niet zijn omdat 1) ze geen tijd hebben hiervoor, elke bezoek aan de garage , bijvoorbeeld kleine beurt staat een bepaalde tijdslimiet op 2) ze geen kennis hebben van kernvelden programmeren, alleen van facturen schrijven, dat is hun core business 3) ze niet over de juiste apparatuur (hoeven te) beschikken om kernvelden te vergelijken.
Echter als je bij de dealer vraagt: kunt u onderzoeken of deze auto getuned is? Dan komen ze er wel achter, want er zijn andere methodes om dit te achterhalen. Zet een identieke auto er naast en lees de spanning die naar de sensoren gestuurd wordt, druk niveaus of emissie niveaus.
@slickrick: ik praat geen onzin. Ik heb het over “of het snel opvalt”. Als je diep genoeg kijkt, komt elke tuning aan het licht. Ist ja logisch.
Ik refereer vooral aan bv. Lease-rijders die tegen de regels van hun specifieke lease-maatschappij in, toch chip-tunen. Soms vallen die snel door de mand tijdens een service, en bij anderen komen ze er nooit achter (omdat de dealer idd. niets vermoed en dus ook geen verdere ressources investeert.
@porsche928: De hele tuning ben je kwijt. Als ie gechipt is door een goede VAG tuner, bijv. JD.
Dan mag je na de software update terug naar JD voor een herchip sessie, dit is wel kosteloos (wel eenmalig volgens mij…)
Weer typisch Duits om bij de mensen aan de deur te komen…
@moveyourmind: Dat ook? Vond de straat al erg..
@moveyourmind: FAHRZEUG AUSWEIS !!
Alsof je die huidige peekaas ooit aanspreekt met een diesel ..
10% minder merk je echt niet ..
@lincoln: nah, niet eens …Misschien met een grote motor met veul peeka..Maar met een met een kleine diesel (90% van NL) merk je het al wanneer de airco aan slaat…
@lincoln: dat is algemeen zo. Vaak wordt getuned om de “magische grens” van X paardjes voorbij te gaan. Ik ken mensen met een atmosferische benziner met bv. 192 Pk die veel geld uitgeven aan effectief zinloze tuning naar iets over de 200 paarden, zodat ze kunnen zeggen dat ze 200pk hebben. Echt waanzin.
En pure placebo onzin want van die 2 a 3 % merk je echt niets. Zit puur tussen de hersencellen (die paar die ze dan hebben that is…)
Wat echter ook gebeurt, en dat heeft wel zin, is niet zo zeer power-tuning maar het karakter aanpassen zodat bv. vroeger geschakeld moet worden. Ik ken een koeriers-bedrijf die al hun VW Caddies aan liet passen zodat eerder geschakeld moet worden. Daardoor veranderd zich het gedrag van de auto dusdanig dat de tuning snel terug verdiend was want werkelijk minder verbruik, er minder slijtage is want minder hoog-toerig, en er wordt minder met de auto’s “getrapt” etc.
@lincoln: ik koop meestal belegen kaas, maar pee kaas ken ik niet?
@slickrick: “pee” = erwten in het engels. Nog nooit Erwtenkaas gezien in de USA ?
Ps. heb je een slechte dag dat je zo “aanvallend” bent? Maak je niet te sappel jonguh.
@fijnkonijn: je bent wel erg snel op de kast gejaagd zeg…..:)
Lekker dan,
Ik erger me nu al eraan wanneer ik op een pakketje moet wachten. Dan kunnen vw-eigenaren komende zomer ook lekker wachten op de monteurs. Net zo lang als dadelijk de 0-100 sprint van de (vul eco-model in) leaseslet zal zijn, met zijn overgeblezen powerband met de vorm van een staande paperclip.
@noudjuh: Haha, bedenk dan dat de Patriot raketten v/h NL leger in de 1ste golfoorlog dessert storm ook aan de praat zijn gekregen d.m.v. een “paperclip”, anders functioneerde de raket installatie niet. Zo zie je maar dat een “paperclip” best een nuttige oplossing kan zijn.
Het lijkt me wel leuk als een paar eigenaren een rollenbank test voor en na de aanpassingen doen.
Is dat de nieuwe Touareg op de foto?
Twee weken geleden winterbanden laten afhalen. Toen ik de wagen kwam ophalen gaven ze aan, ook een motor update te hebben gedaan. Ik rij een golf 1.6 TDI tot nu toe nog niks geks gemerkt, hij lijkt alleen wel soepelere te reageren met schakelen.
Je zult maar V.A.G monteur zijn en bij al die mensen langs moeten gaan. Al die verhalen aan horen. Dat hebben ze volgens mij bij PON ook strategisch gedaan zodat niet al die mensen naar de showroom komen om hun verhaal te doen.
@schellekens006: Leuk toch… krijg je een caddy of een transporter mee met een computer achterin. De gehele dag bij klanten langsgaan. Hoeveel vrijheid wil je nog meer hebben?
Bij mijn Audi zijn ze net geweest. Ze hebben gelijk even de motor gereviseerd en nieuwe zuigveren geplaatst, hij lekt nu ook geen olie meer. Ook een nieuwe distrubieketting is geplaatst. Het begon me wel een beetje te vervelen 8 dagen een monteur liggend voor de deur in weer en wind, heb wel regelmatig koffie gebracht. Hopelijk is nu alles gefixt voor een tijdje. Er ligt nog wel wat olie voor de deur, maar de tegels zouden ze nog komen vervangen. Alles bij elkaar bedankt PON.
@shjdejee
Het EA189 blok ligt bijv. ook de 2.0tdi uit 2005, maar dat zijn EU 4 motoren en bevatten geen sjoemelsoftware (voor zover men weet). Misschien handig om te vermelden dat het om de EU 5 TDI (common rail) motoren gaat, die vanaf 06/2008 geïntroduceerd zijn.
Bij mijn Audi zijn ze net geweest. Ze hebben gelijk even de motor gereviseerd en nieuwe zuigveren geplaatst, hij lekt nu ook geen olie meer. Ook een nieuwe distrubieketting is geplaatst. Het begon me wel een beetje te vervelen 8 dagen een monteur liggend voor de deur in weer en wind, heb wel regelmatig koffie gebracht. Hopelijk is nu alles gefixt voor een tijdje. Er ligt nog wel wat olie voor de deur, maar de tegels zouden ze nog komen vervangen. Alles bij elkaar bedankt PON.
Als ik dit zo lees!! kunnen we dit premium noemen of duitse degelijk heid?? NEE!! ik ben blij dat ik Lexus en Mercedes rij dat is voor mij premium!! ik ben geen dief van mijn eigen zak