Als de auto’s daarmee goedkoper worden, oké, maar daar hoef je niet op te rekenen.
Met verschillende merken in een groot concern zitten is heel gezellig. Het is niet voor niets dat bijna alle automerken tegenwoordig bij elkaar kruipen. Naast de evidente financiële voordelen brengt dit ook wat uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat merken hun eigen identiteit houden?
Dezelfde vijver
Vooral VAG heeft hier een lastige dobber aan. Volkswagen, Skoda en Seat vissen namelijk in precies dezelfde vijver. Ze verkopen namelijk allemaal auto’s voor Jan met de pet (of in sommige gevallen: het petje).
Dichter naar elkaar
In 2019 riep de strategische chef daarom dat er meer onderscheid zou komen tussen Skoda en Seat. Daar is alleen weinig van terecht gekomen anno 2022. De merken lijken eerder dichter naar elkaar gekropen te zijn.
Eenheidsworst
Gaat dit in de nabije toekomst veranderen? Daar lijkt het niet op. Integendeel, Volkswagen is juist het tegenovergestelde van plan. Ze willen nog meer onderdelen uitwisselen en meer gebruik maken van dezelfde fabrieken. Dat zegt niemand minder dan Thomas Schäfer, die de scepter zwaait over de volumemerken binnen VAG. Het komt er dus op neer dat de modellen nog meer eenheidsworst worden.
Concurrentie
“In het verleden zijn we veel te druk geweest met naar elkaar kijken,” aldus Schäfer. “De concurrentie is buiten, niet binnen het bedrijf.” Pogingen om de merken anders de positioneren ten opzichte van elkaar ziet hij dus een beetje als tijdverspilling.
Winst
Uiteraard is dit vooral een manier om geld te besparen. Efficiënt werken kun je wel aan de Duitsers over laten. Door nog nauwere samenwerking tussen Volkswagen, Seat en Skoda kunnen ze de winst omhoog krikken. Ze kunnen ook de auto’s goedkoper maken, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Design
Gaat Volkswagen dan geen enkele poging meer doen om de merken te onderscheiden? Jawel, ze gaan “individueel design benadrukken.” Oftewel: het worden vooral dezelfde auto’s in een ander jasje. Nog meer dan voorheen.
Bron: Automotive News Europe
W115 zegt
De Seats van Walter waren mooie modellen. Het interieur daarentegen plasticfantastic.
bernoulli zegt
Dus eigenlijk zoals het werkt op de toeristische Bazars in Turkije. Eerst kies je het shirt, dan de kleur en dan tot slot welk ‘merk’ er op moet staan.
dijan zegt
Ze hebben gelijk .
raoufff zegt
De auto-industrie is een aflopende zaak hier in Europa.
petroldrinker zegt
Dank het eu daar maar voor, met die achterlijke timmermans die er zit
Johanneke zegt
Soms lees je zo’n bericht, en dan vind ik er wat van, maar dan denk ik: ik kan toch geen nieuwe auto betalen. De meest karige golf 8 kost al 32k. Heb ik niet wil ik niet. Dus ze doen maar.
kniesoor zegt
‘Eenheidsworst’ doet onwillekeurig denken aan Hema-worst. Niks mis mee voor hetgeen het kost. Maar of dat voor dure dingen als een oto ook zo werkt . . . kweenie . . .
petroldrinker zegt
Niet om een of ander, maar alle autos worden eenheidsworst met die saaie electro motoren, na vele gereden te hebben, kan ik nog geen onderscheid maken in rijverschill3n tis allemaal te stil en te saai om onderscheidend te zijn
mashell zegt
Fijn voordat je zo’n kenner bent dat je verschil kunt horen en voelen tussen een 1.5 TSI en een 2.0 TSI maar eigenlijk klinkt dat allemaal even vervelend en is de gasaaname zelfs met turbo maar traag vergeleken met een elektromotor. Vering, demping, interieur afwerking en informatie presentatie maakten al jaren het verschil tussen de merken, niet de motoren en dat zal in de toekomst ook zo blijven.
moveyourmind zegt
Het is niet eens het ergste dat de volumemodellen van de grote concerns zoals Volkswagen en Stellantis nauw aan elkaar verwant zijn.
Dat er nauwelijks meer leuke nichemodellen zijn, zoals cabrio’s, roadsters en coupé’s vind ik pas echt jammer. En dat ook fraaie carrosserievarianten als de sedan en stationwagen het veld moeten ruimen ten faveure van de SUV doet mijn autolhart ook wel een beetje pijn.
Robert zegt
Kop. Spijker. Raak.
Ik ben zo iemand die al na een half jaar al weer gaat lopen nadenken over wat de opvolger van m’n huidige auto moet worden, terwijl ik er dan rustig nog vele jaren mee kan en ga rijden. Maar op dit moment zou ik echt niet weten wat er over vier, vijf jaar interessant zou kunnen zijn om in mijn behoefte, voorkeur en budget te voorzien.
Yannick zegt
Vooral jammer ook dat er steeds meer eisen op nieuwe auto’s staan (hier in de EU voornamelijk) waardoor een nieuwe auto sowieso al niet aantrekkelijk is. Ik blijf net zo lang rijden in mijn Leon totdat hij echt niet meer kan. Al die moderne zooi zit ik niet op te wachten
dawwg zegt
Tja; ik ben voor mijn weekend-auto’s maar youngtimers ‘sport-modellen’ gaan zoeken (paar jaar geleden) en nu recent zelfs echte old-timers; als je wegblijft bij de ‘echte klassiekers’ en je niet blind staart op ‘uitsluitend dat ene model’, maar de juiste ‘aanbieding’ afwacht, verrassend betaalbaar en leuk. Ben van plan elk jaar er ongeveer 1 te wisselen totdat ik een echt blijvertje gevonden heb…
mashell zegt
Hoewel ik SUV’s veel leuker vind dan de vaak te langgerekte stationwagens en de te saaie sedans, vind ik het wel ik het erg jammer dat vlotte wagens als coupe’s, cabrios, liftbacks en drie deurs modellen al bijna uitgestorven zijn.
slowland zegt
En uiteindelijk wordt het niet meer dan rebadgen……
FF off-topic:
Hier in Noord-Amerika verkoopt Dodge rebadged PSA bedrijfsauto’s. Wat je nu hier ziet, met name in Canada, is dat mensen op internet Citroen of Peugeot badges, grilles en logo’s gaan kopen en zo hun auto ’terug badgen’. Hierdoor zie je ineens deze merken in het straatbeeld verschijnen. Wel grappig eigenlijk, hoe dat in de emotie van mensen werkt…
ukbob zegt
Voor een echte Unieke VAG auto ga je straks dus naar Audi..?
mashell zegt
Audi deelt natuurlijk af en toe een platform met VW maar de grotere wagens hebben een eigen platform dat ze met Porsche en Bentley delen.
erwh zegt
Zolang de aandeelhouders er een stuk rijker van worden zal het vast goed zijn..
oldebronx zegt
Schafer is net weg als CEO bij Skoda en daar was hij vrij succesvol met het merk. Dus ik ben benieuwd waar hij de VW groep gaat brengen met deze strategie. Op Autoblog ws. veel kritiek, en in de praktijk ws. veel omzet ;-)