De geruchten circuleerden al heel lang en acht maanden geleden werd voor het eerst geroepen dat de Volkswagen Scirocco officieel was, maar feitelijk was ‘ie dat nog niet. Ondubbelzinnige hints van Volkswagen, lieten toen ruimte voor slecht één conclusie: de nieuwe Scirocco komt er! Terecht, zo blijkt nu, want na maanden lang wikken en wegen heeft Volkswagen de knoop doorgehakt en groen licht gegeven voor de nieuwe coupé. Het besluit heeft zo lang op zich laten wachten doordat tegenstanders binnen Volkswagen het voornemen wilde wegbezuinigen, maar VW topman Wolfgang Bernhard heeft vastgehouden aan zijn plan om de Scirocco nieuw leven in te blazen.
Dankjewel Bernhard! De productie zal zoals verwacht ergens begin 2008 van start gaan, waardoor we ‘m tegen het eind van dat jaar in onze armen mogen sluiten.
Inmiddels hebben we ook al de nodige impressies voorbij zien komen en die zagen steeds weer anders uit. Deze impressies van autoweek.com zouden zijn gegenereerd op basis van informatie die men heeft weten los te peuteren bij de design studio van Volkswagen in Wolfsburg.
Volkswagen gaat nu nog uit van 150.000 auto’s in een periode van 6 jaar, maar dit aantal zou weleens veel hoger kunnen komen te liggen, wanneer de Scirocco ook in de VS een succes blijkt. De nieuwe coupé wordt gebouwd op het PQ35 platform, waarop ook de Golf gebouwd wordt. Het instapmodel zal zijn uitgerust met het 1.4 twintcharger blok dat we kennen uit de Golf GT, goed voor 140 tot 170 pk. Daarnaast zal het 2.0 liter turbo blok uit de GTI beschikbaar zijn, goed voor 230 pk. Tot slot komt er ook een 2.0 liter diesel.
Op de agenda staat ook een 4Motion uitvoering, maar die zal waarschijnlijk niet direct bij de introductie leverbaar zijn. De 4Motion zal naar verwachting zijn uitgerust met het nieuwe 3.6 liter V6 blok, goed voor 280 pk. De transmissie zal worden verzorgd door een standaard handgeschakelde 6-bak of desgewenst de DSG automaat. De Scirocco zal samen met de Eos in Portugal worden gebouwd aangezien beide modellen techniek delen (bron: autoweek.com).
silasse zegt
helemaal niet nodig die ‘car’
Kermit zegt
hij is wel mooi, maar ik denk dat ie nogal prijzig zal zijn, waardoor je net evengoed een bmw of iets dergelijks ervan kan kopen
Alwood zegt
ik vind dat ze weer eens wat lagere body’s moeten maken!
de astra opc is ook al zoon lompe kar met een heeel mini klein dakje, doe dan alles in verhouding en houd de hele carrosserie laag.
bv. eerste scirocco waren de verhoudingen best mooi, alleen wat kleine wieltjes. wielmaat is nu wel mooi maar de verhoudingen zijn echt weg.
JeffreyG zegt
HIJ MOET SNELLER KOMEN
please laat de rest ook mooi zijn
anders ga ik janken :(
Z-Rider zegt
Ben het helemaal met Alwood eens….
O ja en als ze hem nog wat hoger maken kunnen ze het gelijk de cross-country scirocco noemen….. Dit doet geen eer aan zijn voorganger.
Dennis zegt
Ook deze impressies zijn “maar” een interpretatie van iemand die handig is met Photoshop. Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijke model best strak zal zijn.
tw zegt
Prijzig??? ik denk eigenlijk van niet. Als je ziet hoe laag ze de eos geprijst hebben (België!!) in vergelijking met rechtstreekse concurrenten A4, C70, bmw3, … dan kun je wss wel hetzelfde verwachten van deze scirocco…
VW maakt nu niet de meest spectaculaire auto’s maar ik krijg wel de indruk da ze wat prijs/kwaliteit betreft zeer sterk bezig zijn
w0o0dy zegt
die Eos is met het dak echt geen gezicht trouwens
MAkS zegt
Ik vind het zeker wel een goed plan, maar op hoop dat ie ‘meer achterkant’ zal krijgen dan deze impressie. Daarnaast vraag ik mij af hoe betrouwbaar deze impressie is.
maartenunplugged zegt
en niemand die zich afvraagt waarom er een 2.0 diesel geleverd wordt?
Tom zegt
@ maartenunplugged, omdat die tegenwoordig wat prestaties niet onderdoen voor benzine varianten en hij zo aantrekkelijker wordt voor dagelijks gebruik.
3s zegt
Mooie leasebak net als die Eos……..
Succes verzekerd!!!
Peter zegt
@ TW … de Eos moet je qua afmetingen en ‘klasse’ eerder vergelijken met de Astra CC, Megane CC, Peugeot 307 CC … niet met de BMW, A4, Saab 9-3, Volvo C70 e.d. … wat totaal niet wegneemt dat de Eos een knappe kar is (veel fraaier dan zijn rechtstreekse concurrenten).
Scirocco valt bij mij prima in de smaak … alleen maar hopen dat het definitieve productiemodel ook knap blijft en niet weeral een zoveelste flauw afkooksel van de concept car wordt!!
bmw zegt
vw wordt saai
deze is wel scherp maar niet echt wo
Geert Jan zegt
Deze Scirocco gaat heel snel komen, want hij bestaat al grotendeels, en we kennen hem ook al. Want waarschijnlijk gaan heel veel onderdelen geleverd worden door zijn tweelingbroertje TT.
Mpower zegt
Groen licht…
M5 E39 Owner zegt
Lijkt me vet. De terug keer van een jeugdlegende (die betaal baar was dan toen)
scirocco 1 gli en ts zegt
ik ben een echte sciro liefhebber maar voor mij is er maar 1 de echte sciro en dat is het type 1.
het tweede model gaat zelfs al meer op de corrado lijken.
de scirocco 1, zoals dat maken ze hem nie meer.
jammer he