Op 24 en 25 mei gaat het gebeuren: de 24 uurs race van de Nürburgring, waaraan ook een Hybride Gumpert zal deelnemen. De Volkswagen Scirocco is er in ieder geval helemaal klaar voor en heeft er zin in. Volkswagen heeft alvast een foto vrijgegeven van de Scirocco in trainingspak.
Onder de kap van de Scirocco het bekende 2.0 liter TFSI blok gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met flippers aan het stuur. Deze motor kennen we uit de Golf GTI en de Seat Leon FR, maar speciaal voor deze gelegenheid is het vermogen van 200 pk opgepompt tot 300 pk. Met dit blok in een Golf GTI won Volkswagen vorig jaar in zijn klasse en eindigde overall als achtste.
Er zullen totaal drie Scirocco’s in actie komen. Hans-Joachim Stuck, tweevoudig Le Mans winnaar, is één van de coureurs die achter het stuur van de Scirocco’s zal plaatsnemen. Volgens hem is de auto één van de meest ongecompliceerde race-auto’s die hij ooit gereden heeft. Volkswagen heeft onder andere ook nog tweevoudig rally wereldkampioen Carlos Sainz voor de race weten te strikken.
SCIROCCO BLOWS IN FOR NURBURGRING CLASSIC
The new Volkswagen Scirocco will later this month face the toughest track test in the world, even before it has gone on sale – an assault on the legendary Nürburgring 24 Hours. Three factory developed racing versions of the new coupe, each powered by a 2-litre TFSI petrol engine developing 300 PS, will be in action on Germany’s daunting 25 km ‘Nordschleife’ in the 24/25 May event.
The Scirocco, which is not due to start its production life until the autumn, has already passed its first endurance test, at the Oschersleben motorsport arena, with flying colours. Among the car’s many features is a direct-shift transmission system utilising Volkswagen’s DSG technology.
Double Le Mans winner Hans Stuck was at the wheel and is relishing his chance to race the Scirocco: ‘I felt immediately comfortable in the car,’ he said. ‘The Scirocco is one of the most uncomplicated racing cars I have ever driven. It’s really fun, and I am looking forward to the 24 Hours on the Nordschleife with even greater anticipation.’
Other legends on the driving strength include double World Rally Champion – and victor for Volkswagen of the recent Central Europe Rally – Carlos Sainz, as well as Sainz’s Race Touareg team-mates Giniel de Villiers and Dieter Depping. The Volkswagen board member for technical development, Dr Ulrich Hackenberg, will drive also.
The Scirocco has a tough act to follow: last year a Golf GTI clinched its class and finished eighth overall at the Nürburgring.
‘The racing version of the Scirocco was developed and prepared by our technical staff in record time,’ said Volkswagen Motorsport Director Kris Nissen, ‘and we are well on schedule now that we have successfully completed this first endurance test. The Nürburgring 24 Hours is the ideal platform to showcase the performance capabilities of this exciting coupe.’
The Nürburgring 24 Hours has established itself as the world’s toughest car race since its launch in 1970. A grid of 220 cars is allowed to take the start, with more than 700 drivers scheduled to compete in front of in excess of 200,000 trackside spectators. German TV is planning 12 hours of live coverage of the event.
Rossi zegt
Mooi wagen dit! Hoop dat ze hoog zullen eindigen!!
Jop zegt
nu maar hopen dat deze bodykit ook op t productie model leverbaar wordt.
Edman zegt
Die Gumpert rijdt hun er toch vierkant uit -.-‘
Hoezo doet de GT-R niet mee? Die had mooie tijden neer kunnen zetten (als de geruchten waar zouden zijn ;)).
Racer X zegt
–edit: gefixt, dank u!–
In racetrim ziet de Scirocco er best tof uit!
Thijs zegt
Ben benieuwd wanneer meer info over de scirocco beschikbaar komt, prijs etc.
Ook dit ziet er toch best weer gelikt uit.
Iceman zegt
De race Scirocco heeft al de R voorbumper die op de “Scirocco R 250” terug te vinden zal zijn.
Deze sport Scirocco voor de straat zal aangedreven worden door een 2.0 liter TSI K04 turbo motor met 250 pk in combinatie met fwd DSG, dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
De type aanduiding is nog niet helemaal zeker maar het verhaal gaat dat in de toekomst het vermogen achter de R staat en niet meer de inhoud zoals bij de R32/R36.
De 3.2 VR6 zal wel zijn langste tijd gehad hebben en vervangen worden door de 3.6 VR6 FSI.
Het is ook denkbaar dat de hele VR6 geschrapt gaat worden in de nabije toekomt.
De nieuwe 5 cilinder TFSI motor zal in een brede range van VAG auto’s toegepast gaan worden om zijn ontwikkeling kosten terug te verdienen, hij kan niet exclusief voor de TT-RS zijn.
Verder leverd de 5 cilinder TFSI meer vermogen en koppel bij minder brandstofgebruik en CO2 uitstoot dan de VR6 motoren.
Ice.
CasperH zegt
@ iceman: ik hoop het, dat de 5 cilinder veel gebruikt gaat worden. Zal ook wel wat emissievoordelen hebben voor VW denk ik?
Heyhuub zegt
@Edman
Ja de Gumpert is waarschinlijk sneller, maar een 24h race gaat niet alleen om snelheid.
Een straat GT-R zal het nog geeneens een uur volhouden op het circuit.
Iceman zegt
De toekomst wordt toch voor kleinere motoren met directe inspuiting en turbo of Supercharger.
Met atmo motoren kan je nu éénmaal niet de emissies halen die je met een direct ingespoten turbo motor wel kan halen.
Zie maar bij Audi een 3.0 V6 FSI Supercharger motor gaat de 4.2 liter V8 FSI motor vervangen.
Bijna het zelfde vermogen, meer koppel en minder brandstof verbruik en CO2 uitstoot.
Verde zal deze motor met ±290 pk in de facelift A6 en nieuwe Q5 komen en de 3.6 VR6 FSI motor vervangen in de Q7.
Ice.
Vincegail zegt
Carlos Sainz weten te “strikken”? Hij heeft gewoon een contract bij Volkswagen waar hij aan gehouden wordt! Ipv in een zandbak met een Touareg rijdt hij nu op verhard met een Scirocco.
Nick zegt
De lichtere 7-traps DSG met droge koppelingsplaten neem ik aan?
Marly zegt
Jeetje,
wat is dit mooi zeg…
potverdriedubbeltjes
rj zegt
is deze auto 4wd of alleen fwd? (de normale scirocco en deze?)
RenesisHP zegt
Als mijn salaris nu eens aankwam(is al een week te laat), dan had ik zekerheid gehad betreffende de 24uurs race. De kaartjes kosten geen drol, het overnachten en reizen kost iets meer. :roll:
Ik weet nu dus nog niet of ik wel of niet ga. :?
erik zegt
@Nick,
Waarschijnlijk niet, die bak is alleen geschikt voor motoren die tot 250Nm koppel leveren. De 6-speed DSG, was voorheen altijd tot 350Nm belastbaar, maar sommige tuners (HPG) laten er 600pk op los met bijbehorend hoog koppel, dus zal er wel een oplossing bij 300pk voor zijn met naar ik schat 400Nm.
thom zegt
@ Erik
Er komt een nieuwe 7 traps DSG
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/19/audi-7-traps-dsg
Nu Volkswagen een 7-traps DSG bak heeft, kan Audi natuurlijk niet achterblijven. Vandaag is het dan ook zover: Audi heeft de nieuwe bak aangekondigd. De 7-traps S-Tronic bak met twee koppelingen kan worden gebruikt in combinatie met in de lengterichting gemonteerde motoren en het Quattro vierwielaandrijfsysteem.
Het maximum koppel wat de bak aankan is 550 nm en dus zou die gekoppeld kunnen worden aan de 3.0 TDI V6 of de 4.2 V8 uit de S5. Overigens zou de bak de kracht van de 420 pk sterke 4.2 V8 FSI uit de RS4 en R8 ook nog aankunnen, zeker omdat de 7-traps DSG toerentallen tot 9000 tpm aankan.
Scuderia zegt
Ziet er heel netjes uit!
Z’n strakke wagen een Scirocco!
Ben erg benieuwd, en hoop dat ze goed gaan presteren.
Waar ik voole vetrouwen in heb
Hup Scirocco :P!
Solstice zegt
Mooi. Race on Sunday, sell on Monday?
erik zegt
@Thom, dat was mij ook bekend. Die bak past echter nooit in een Golf/A3 die alle dwarsgeplaatste motoren hebben. Ik denk toch dat ze de standaard 6-speed DSG die al sinds de eerst R32 op de markt is weten te tunen zodat hij ook hogere momenten kan opvangen.
Iceman zegt
Het is gewoon de FWD DSG 6 bak (niet de 4×4) die in de GTI en TT 2.0T gebruikt wordt.
Verder zal het Passat R36 foefje wel gebruikt worden Koppel limiter bij het schakelen.
De elektronica verlaagt of beperkt het koppel tot 350 Nm bij het schakelen.
Ice.
cupracer zegt
Iceman,
K04 turbo, het is dus niet de motor van de Seat Leon FR en de VW Golf GTI, maar de motor van de Audi S3 en van de Seat Leon Cupra op FWD, dus basically een Seat Leon Cupra met 10 pk meer? Of zijn er veel verschillen met het onderstel?
Verder vind ik deze “R voorbumper” wel prachtig, en de VW Scirocco zal een heel goeie wagen worden.
PS Wat wordt de longinhoud van die R5 TFSI?
Tommy zegt
Ik denk gewoon de 2,5-liter. Maar een vijfcilinder in combinatie met het Golf-platform is een lastige kwestie, kijk maar hoe ze de Jetta in Amerika omgebouwd hebben om er de 2,5-liter vijfcilinder in te krijgen. Een VR6 is namelijk korter maar wel breder en zwaarder. Maargoed er kan 300 pk uit het 2.0 TFSI blok gepompt worden, dat belooft wat voor de toekomst. Als ze nou die TSI technologie met turbo en compressor verder doorzetten zie ik heel veel pk’s en Nm’s in de toekomst voorbij komen.
jason x zegt
weet iemand van jullie wanneer de 24uur race begint.
en die volkswagen ziet er strak uit .
Mischa zegt
kijk zo wil ik het zien:D:D
Pannekoek zegt
@ jason x
Ben je nou echt te beroerd om de eerste zin te lezen?
Ramshoek zegt
Men neme een SEAT Leon Supercopa (Chassis, motor en DGS bak) drappere daar wat Scirocco blik overheen en, voila een nieuw marketing instrument voor VW.
VW; een van de grootste automerken van Europa en ver daarbuiten. Een merk met de ambitie Toyota van de troon te stoten. Maar behalve de deelname aan ‘Dakar’ zijn hun autosport bemoeienissen nog steeds uiterst mager…
Jan C. zegt
Mooie wagen…
Ruben zegt
Ik ben afgelopen vrijdag naar de Phaeton fabriek geweest in Dresden. En heb daar met eigen ogen de Scirocco gezien….wat een juweel!!! De lijnen en vormen zijn echt te vet!!
De Scirocco kost ook geen drol in Duitsland. Vanaf €21.700 met een 1.4TSI/ 122 Pk. Oplopend tot een 2.0TSI/ 200 Pk.