De Duitse autoreus vaart na Dieselgate een andere koers en daarin is geen plek voor een monstertransmissie.
Voor wie hoopte op een DSG met niet minder dan 10 versnellingen hebben we slecht nieuws. Het prototype werd twee maanden geleden vernietigd en dus lijkt de kans klein dat we deze ‘bak ooit in een productiemodel gaan aantreffen. Deze DSG was een stokpaardje van Martin Winterkorn, de voormalige CEO die na het dieselschandaal z’n bureau mocht leegruimen.
In 2013 haalde Volkswagen de headlines (bewijs) met hun ‘bak die naar eigen zeggen baanbrekend zou worden. Uiteraard zorgden de extra versnellingen voor minder hoge toerentallen, maar deze transmissie zou ook nog eens geschikt zijn voor motoren met meer dan 500 Nm aan koppel.
De hele “bigger is better”-filosofie werd echter (samen met Winterkorn) het concern uit gekieperd en dus valt de droom in duigen. Wel heeft Friedrich Eichler, opperhoord aandrijflijnen, te kennen gegeven dat hij de data heeft bewaard. Blijven hopen dus! (via ANE)
Meer weten over de werking van versnellingsbakken met twee koppelingen? Check dit artikel!
O plaat zegt
Hoe kan je 10 versnellingen in 2013 baanbrekend noemen, elke auto uit de eerste Fast and furious film uit 2001 had al 10 versnellingen.
BmwMPower zegt
@shiva: Dan heb je niet goed geteld want dat waren er nog 6 extra!
reggie-boy_rood zegt
@shiva: in fast and the furious hadden ze net zoveel versnellingen als het aantal likes van jouw bericht.
lincoln zegt
Wat moet je met 10 trappen icm 500Nm ??
Dan heb je er aan 3 genoeg ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: 4 is het mooist. De vierde om lekker mee te touren zoals dat lekker kan met een W140.
rijnooit zegt
@viezefreddyw: heb er maar 2…. niet echt zuinig icm een V8
peug zegt
@viezefreddyw: kan ik alleen maar bevestigen ?
bassx zegt
@lincoln: inderdaad… Vind m’n 8 traps automaat soms nu al irritant laat staan 10.
Dizono zegt
@lincoln: vergeet niet dat een DSG eigenlijk een gerobotiseerde handbak is en dus geen koppelomvormer heeft, die juist maakt dat automaten ook behoorlijk overweg kunnen met minder verzetten dan een handbak.
lekkerlinksrijden zegt
Ik denk dat in de toekomst 1 versnelling zat is, elektrisch komt eraan
sr20det zegt
@lekkerlinksrijden: Koënigsegg Regera.
SimonMc zegt
@sr20det: Geen trema ;-).
peug zegt
Mijn Mercedes automaat doet het ook prima met maar 4 versnellingen… 10 lijkt mij ook wel wat overbodig
dadutchdude zegt
Fuck, 10 hele versnellingen! Maak er dan meteen een Scania van..
raceface zegt
Autoblog, het spijt me maar fix AUB deze kut app op iphone ik hou echt van alle leuke artikelen en lees met veel plezier, maar ik word er ronduit chagrijnig van dat die tekst en reacties en foto’s altijd blijven verspringen! Hoe moeilijk kan het zijn om eens een team in te huren dat gewoon een fatsoenlijk goed werkende app weet te ontwikkelen
phevtreb zegt
@raceface: app op IPhone werkt prima bij mij..
sr20det zegt
@phevtreb: werkt bij mij ook eet redelijk, behalve de Autojunk posts op de hoofdpagina. Iedere keer als ik dan de reacties probeer te lezen schieten ze met mach 10 naar beneden. Keer op keer.
Erik zegt
@sr20det: sluit ik mij volledig bij aan, zo irritant om commentaar te lezen bij video filmpjes, steeds weer springt alles naar boven.
rufctr01 zegt
@sr20det: daar heb ik ook last van.
406_v6 zegt
@sr20det: hier idem
1lunatic zegt
@raceface: Hier nog een.
Vreselijk irritant!
f31bmw320d zegt
@raceface: fijne opbouwende kritiek met een vriendelijke ondertoon, echt ik had het niet beter kunnen verwoorden!
En nou serieus, kan je jouw klachten niet normaler verwoorden. Het is een gratis App waar met veel enthousiasme aan wordt gewerkt. Zoals jij dit nu stelt drukt niet veel waardering voor hun werkzaamheden uit.
hellocello zegt
@raceface: het houd niet op niet vanzelf
heat59 zegt
@hellocello: als je de betaalde versie hebt, heb je daar ook last van, het verspring van reacties. Of bij het openen van de App (als deze op de achtergrond draait) een video die uit het niets afspeelt
benzinehoofd zegt
@raceface: Ik gebruik de app al ruim een jaar niet meer, maar in plaats daarvan een browsersnelkoppeling. Werkt uitstekend op Android; geen idee of dat op een iPhone ook zo is, maar wellicht een poging waard.
johan_schipper zegt
@raceface: Of misschien zou je eens een fatoenlijke telefoon kunnen proberen eentje uit de Samsung Galaxy S lijn ofzo. Heb echt serieus nooit last van dat soort dingen met mijn Galaxy S7…
B.T.W. Appels zijn om te eten
wolfke zegt
@raceface: app werkt hier ook prima op mijn 5s
thomasthomas zegt
CVT gewoon 1 lineaire versnelling hoppa ! Gaat wel altijd kapot maar ja dat past wel bij VAG kunnen ze weer een extra bakje verkopen.
db87 zegt
Scheelt weer dure reparaties ;)
slickrick zegt
500nm, is nog steeds te weinig om in een 3.0tdi gemonteerd te worden….
730ld zegt
Dan vag maar eens de S tronic sneller gaan maken. Ik irriteer mij kapot traag ding
mgmgb zegt
Om heel eerlijk te zijn snap ik de DSG bakken überhaupt niet in alles behalve Porsches (echte, geen Cayenne of pad) of een Audi R10. Reguliere automaatbakken, de ZF 8-traps in het bijzonder, schakelen naar mijn ervaring veel prettiger in vrijwel alle omstandigheden.