Compensatie.
Het laatste woord is ook in 2018 nog niet gesproken over het dieselschandaal. Nog steeds zit Volkswagen gevangen in rechtszaken die gaande zijn. Het merk heeft immers auto’s over de hele wereld rijden.
Deze schikking heeft betrekking op Canadese eigenaren van een getroffen Volkswagen, Audi of Porsche-product. Het concern gaat in totaal 290,5 miljoen Canadese dollar uitkeren aan mensen die een sjoemelauto hebben of hadden. Dat komt neer op omgerekend zo’n 191 miljoen euro. Het bedrag zal worden verdeeld onder 20.000 eigenaren. Daarnaast moet het autoconcern 2,5 miljoen Canadese dollar aan boetes betalen.
“Dit is een belangrijke mijlpaal in het verbeteren van de situatie voor al onze klanten met getroffen auto’s in Canada”, aldus Daniel Weissland. Hij is topman bij Volkswagen Group Canada. De grootste klappen vallen voor Volkswagen in Noord-Amerika. Tot nu toe heeft het autoconcern in het continent voor meer dan 25 miljard Amerikaanse dollar geschikt. Tot nu toe is dat nog ‘binnen de perken’. Volkswagen had namelijk 30 miljard apart gelegd voor alle kosten omtrent het schandaal. (via Reuters)
alcantara zegt
Compensatiedrang
sjonniedeluxe zegt
10k eur per auto. Nu hier nog. Auto’s zijn hier net zo misleidend.
rufctr01 zegt
@sjonniedeluxe: nee joh, daar steekt PON wel een stokje voor.
frietje87 zegt
@sjonniedeluxe: dat zal niet gebeuren aangezien hier het rechtssysteem anders in elkaar steekt als daar aan andere kant van de plas.
dracae zegt
@frietje87: EN dat is maar goed ook… een compensatie voor geleden schade is logisch en normaal, maar dan moet er wel eerst échte schade zijn en dan moet de compensatie ook nog eens in een redelijke verhouding tot die schade staan.
Dit soort juridische chantage is mooi als je er zelf van kunt profiteren, maar tegelijkertijd ontzettend schadelijk voor de samenleving. Het is een enorm perverse prikkel die ervoor zorgt dat van alles niet gebeurd dat nodig is of juist wel wordt gedaan ondanks dat het totaal nutteloos is, alleen maar om schadeclaims te voorkomen.
sjonniedeluxe zegt
@dracae: die schade is er wel, alleen niet voor de eigenaren. Die schade is er voor iedereen die ademt.
wimof zegt
@sjonniedeluxe: Meer dan 40 jaar was ik in contact met consumenten die vermogen, prijs, verbruik eerder op prijs stelden boven milieuwaarden.
Men vroeg mij eerder om catalysatoren of roetfilters te verwijderen om 3 pk meer te hebben
Ik denk dat 98% als ze de vrije keuze hadden nog liever het zou laten zoals het was, valse CO2 waarden enz.
Ik vindt het jammer dat men om commerciële redenen de juiste verhouding Ad blue niet hebben toegepast en zo een onvolledige verbranding hebben bekomen.
beefcake zegt
“Schenkt”. Alsof het uit liefdadigheid is.
nuizabi32 zegt
Dit is helemaal geen belangrijke mijlpaal. De schade van het bezit van zo’n Volkswagen is er namelijk vooral voor iedereen wie die auto níet bezit: uitstoot is een wereldproblemen. Een financiële compensatie voor de eigenaar van de auto doet daar niets vanaf.
Het is jammer dat er in de schikkingen niet meer gestuurd is op uitstootcompensatie of donaties aan klimaatonderzoek. Ik begrijp dat VW eigenaren zich genaaid voelen en graag dollars ontvangen, maar het is idioot wanneer je doet alsof deze zak geld ook maar iets verandert aan de gevolgen van de dieselgate.
pa045 zegt
Haha. VW schenkt. Jarenlang de boel bedriegen en dan schenken?
desjonnies zegt
Volkswagen en liefdadigheid is net zoiets als Mc Donalds vragen om op je koe te passen………
Hier in de EU, waar ze gewoon als multinational de baas zijn, doen ze hun uiterste best om ons in ons sop gaar te laten koken en wij, de sukkeltjes, blijven eenvoudige gelovigen die door dik en dun hun producten maar blijven afnemen. Ik zou me rotlachen als Volkswagen.
notsobig zegt
En hier zijn ze nog niet eens op de vinger getikt. Klanten hebben geen cent gezien, maar wel ellende gekregen…
Waarom komen ze hier in Europa er zo makkelijk mee weg? En waarom koopt men nogsteeds grootschalig bij zo’n toko??
Criminaliteit loont blijkbaar goed hier in Europa!
berlinetta zegt
Wat heeft het eigenlijk voor een nut om die mensen een bedrag te geven? Daar los je toch niets mee op? Investeer dat geld dan liever in nieuwe technologie.
notsobig zegt
@berlinetta: Wat denk je van compensatie van de geleden schade?!
Hun auto is er met de update niet beter op geworden. Auto is minder waard en het is niet het beloofde product waar ze voor betaald hebben…
Als ze eerlijk waren geweest hebben ze misschien wel een heel ander product gekozen.
Wat hebben bestaande klanten eraan als toekomstige producten er beter op worden en ze er in de toekomst dus alleen maar rijker op worden??
berlinetta zegt
@notsobig: Zijn hun auto’s dan daadwerkelijk minder waard geworden? En zo ja, hoeveel dan? En een auto is waard wat de koper ervoor geeft en volgens mij geeft niemand ene fuck om dat hele dieselgate.
desjonnies zegt
@berlinetta:
Dank zij het sjoemelschandaal is de Diesel voor personenwagens langzamerhand not-done en heb ik mede daardoor besloten de mijne weg te doen voor politici, levend met de waan van de dag, Diesels overal in de ban gaan doen.
Fuck Volkswagen wat mij betreft.
Ik zal nooit meer een VAG product kopen.
notsobig zegt
@berlinetta: Het is wellicht lastig en geld uit te drukken de schade. Maar na de ‘update’ (die de meeste mensen toch zullen krijgen) hebben ze een mindere auto, als de auto waar ze bij aanschaf voor hadden gekozen. Als ze dit van te voren hadden geweten hadden ze wellicht bij de concurrentie geshopt.
Maar hier aan deze kant van de plas is iedereen zo VAG minded dat men toch wel zullen blijven kopen. Wat zo ook wel flikken. Dus ook 2e hands. Dus zal de waarde misschien niet zo dalen hier. Dus wat dat betreft valt het hier nog wel mee.
Aan de andere kant heeft het merk denk wel veel meer naam verloren. En dus zijn de auto’s zelf dus ook minder waard geworden.
eelco74 zegt
@berlinetta: dat is niet was, ik dacht dat aan het begin ook. Wij waren echter vorig jaar voor een proefrit met een A4 bij een grote dealer. Een aantal aanwezige klanten vroegen direct of indirect naar de sjoemelsoftware en de gevolgen op de restwaarde. Het stel naast ons probeerde zelfs het te gebruiken om de vraagprijs omlaag te krijgen.
pvgggg zegt
@notsobig: De update is niet verplicht.. en minder waard? Waar haal je die onzin vandaan.
notsobig zegt
@pvgggg: Hier valt dat misschien wel mee de waarde daling, omdat hier bijna iedereen VAG-liefde heeft die blind maakt. Maar volgens mij is dat aan de andere kant van de plas wel anders.
Update is niet verplicht nee, maar meeste mensen hebben er geen idee van. En zullen de ‘update’ wel krijgen. Ze hebben een auto o.a. gekocht, omdat hij zo zuinig is en misschien toch net wel sneller aanvoelde als de concurrentie. Onterecht dus achteraf. Dus ten eerste oneerlijke concurrentie, waarbij de concurrentie dus schade heeft geleden. En de klanten hebben na de update een mindere auto, als waar ze voor de koop hebben proefgereden en voor gevallen zijn. Dus schade. Ook al is dit wellicht lastig in geld te vertalen…
Maar ach ik zal het niet begrijpen, maar mensen die het spul kopen willen blijkbaar graag opgelicht worden en van hun geld af ofzo…
kareljansen zegt
@notsobig: sorry man, na de 2e als/dan fout kon ik niet meer verder lezen…
notsobig zegt
@kareljansen: Sorry ik leef met je mee…
hans75 zegt
de werkelijke slachtoffers zijn niet de VAG rijders…
– de mensen die achter een vagmobiel moeten rijden, en de uitstoot inademen?
– de andere fabrikanten, die dus geen auto hebben verkocht, vanwege de misleidende claim van VAG?..
wanneer kunnen die vangen?
bartsss zegt
Ik blijf het zeggen. Toevallig hebben ze VAG gepakt met sjoemelen. Naar mijn mening doet de rest het ook maar wordt dat onder de pet gehouden.
oemplus zegt
@bartsss: Klopt. Vrijwel ieder merk sjoemelt. Kan ook bijna niet anders met de huidige milieu eisen.
joep_mocking zegt
@bartsss: Ja inderdaad. Iedereen loopt hier ontzettend te bashen op VAG, maar niemand heeft het over het feit dat Renault, Peugeot, BMW, Mercedes, Opel en nog een hoop meer merken in opspraak zijn geweest mbt vervalste/gemanipulateerde cijfers. Blijf get bijzonder vinden dat VW zo hard geakt wordt en denk nog steeds dat dit een soort protectionisme van de Amerikaanse markt was.