De fabrikant probeerde het nog met vrijwillige reparatie van de betroffen dieselgate-auto’s, maar dit stuitte op een hard ‘NEIN’ van de Duitse autoriteiten. Daarom roept het 8,5 miljoen auto’s terug in de EU, één van de grootste Europese recalls ooit.
Zoals bekend moest Volkswagen vorige week zijn plannen voor een oplossing inleveren bij het Duitse Kraftfahrtbundesamt (KBA), aangaande de 2,4 miljoen VW’s die in Duitsland betrokken zijn bij het emissiesjoemelschandaal. Hier kwam vandaag uit dat het KBA eigenlijk alleen genoegen neemt met een recall, die VW dan maar meteen besluit ook buiten Duistland voor de hele Europese markt door te voeren.
Het gaat om pakweg 30% van alle Volkswagens die tussen 2009 en augustus van dit jaar zijn geleverd, met de EA 189-motorcode. De EA 288-diesels (in gebruik sinds 2012) zijn niet betroffen.
Sorry-advertentie
U had ‘m waarschijnlijk al gezien: Volkswagen deed vandaag nederig met een levensgrote ‘schaamrood-advertentie’ in de grote bladen. Maar goed ook, want zonder mea culpa dacht menig burger dat het concern zich er te gemakkelijk van af zou maken, in het dieselpoort-schandaal. Af en toe door het stof gaan werkt louterend bovendien.
Update: volgens berichten in de Duitse media heeft VW zijn voormalig hoofd ontwikkeling van dieselmotoren (2006-2010), die luistert naar de zo Duitse naam Falko Rudolph, geschorst.
martinus zegt
Gratis nieuwe motor zonder problemen?
norge zegt
@martinus: Zonder problemen? Wil je VAG kapot maken?
gokartmozart zegt
@martinus: gaat niet gebeuren… wat zijn de voordelen los van het milieu om terug naar de dealer te gaan en vermogen kwijt te zijn? denk dat prive eigenaren masaal wegblijven… leaserijders kun je nog dwingen maar wie zit te wachten op minder van alles door remap?
martinus zegt
Ben benieuwd hoeveel PK er vanaf gaat bij een software modificatie.
991gt3rs zegt
Ik had de schaamrode advertentie niet alleen al 100x gezien maar ook al 100x gehoord op het nieuws. Ik vind het helemaal niks, nog een beetje luchtig er over doen terwijl ze pas actie gingen ondernemen toen het mes op de keel werd gezet. Bied gewoon je excuses aan en los het z.s.m. op. klaar!1
mashell zegt
@991gt3rs: wel. Dat excuus staat in de advertentie en het wordt komende maanden opgelost. Ze luisteren dus naar je.
ghost zegt
@991gt3rs: dat zou wel typisch naar Amerikaans voorbeeld zijn. Denk aan Lance Armstrong, hij was de zondebok, de rest keek snel weg maar deed dat net zo hard. Hij bood ze excuses publiekelijk aan bij Oprah. All is forgiven..
toniominestrone zegt
@991gt3rs: Ik vond hem spitsvondig, beetje zelfspot kan toch geen kwaad?
yupyup zegt
Het wordt steeds grappiger allemaal;)
jerommeke zegt
Motorruil: TDI voor golf R motor? Twin turbo uit de nieuwe Passat mag ook.
clarkson zegt
Die sorry ad is wel geniaal van ze. Ik begrijp alleen niet dat de mod niet verplicht is. Willen ze wel geld terug vragen maar zo’n mod verplicht maken niet? Dat klopt ook niet helemaal volgens mij.
gtwillem zegt
Ik vind de ‘schaamrood’ advertentie te erg, eigenlijk. Een marketing bureau/adviesbureau, spin doctor of combinatie heeft hier goed over nagedacht. Te goed, naar mijn idee. Al die positieve reacties erop vond ik tenenkrommend om te zien: twee weken geleden moest iedereen van VW aan de strop en nu zijn ze weer grappig. Right.
Laat ze maar eerst alles oplossen voordat ze met leuke prenten komen.
moveyourmind zegt
@gtwillem: Ze hebben er zeker goed over nagedacht…
Want ze weten tot nu toe Audi, Seat en Skoda aardig buiten schot te houden. Alle media-aandacht is toch op Volkswagen gericht dus bij de andere drie merken zijn ze wel zo slim om zelf zo min mogelijk aandacht aan de affaire te geven. Erg slim en verstandig, maar tegelijkertijd vind ik het ook erg glad.
Rob zegt
@gtwillem:
Vandaag op de radio is het wel een ziljoen keer te horen geweest in het NOS nieuws.
Doel bereikt dus. Heel Nederland heeft het gehoord, praat erover en vindt er wat van. Als ze sorry hadden gezegd zonder het ‘schaamrood’ was het niet een ziljoen keer in het NOS nieuws geweest. Had niet heel Nederland er wat van gevonden.
Ofwel: heel goed gedaan door Volkswagen. Dat ‘wij’ het te gladjes vinden is niet relevant. Wij hadden namelijk enkel ‘sorry’ zonder de marketingsaus véél te gemakkelijk gevonden. Hadden we ook superstom gevonden, want momenteel vinden we toch alles 10x kut wat Volkswagen doet. Alles. Maakt niet uit wat.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, ik vind de reclame eigenlijk wel heel goed gevonden. Gewoon kleur bekennen. Natuurlijk is het gewoon heel erg fout van hun, maar credits voor deze reclame gun ik ze wel. Wel knap dat de rest van het concern er zo weinig van langs krijgt. Ik neem aan dat de bewuste motoren in de hele familie zijn gebruikt? Als overheids instantie zou ik ook hun benzine modellen eens op de bank gaan zetten. Ik ben wel benieuwd wat er klopt van de co2 uitstoot.
hdla zegt
Fout, foutje lijkt op vergissing….. We hebben u opgelicht zou een duidelijkere omschrijving zijn. Zo lijkt het erop alsof het iedereen had kunnen overkomen. Het foutje zou misschien van toepassing kunnen zijn op het feit dat ze dachten niet ontmaskerd te kunnen worden.
norge zegt
Heb me altijd afgevraagd waarom sommige TDI rode letters hadden….Schaamrode letters dus..
berlinetta zegt
@norge: Zijn je aderen nog niet dichtgeslipt van alle popcorn? ;)
OT: Ik vind die excuses nogal lachwekkend eigenlijk. Een miljardenbedrijf dat even sorry komt zeggen.
moveyourmind zegt
@norge: Niet alleen rode letters…
Volkswagen schrijft TDI tegenwoordig ook met rode cijfers.
desalen zegt
@moveyourmind: volgend jaar schrijven ze rode jaarcijfers
trustmeiamanengineer zegt
Zou al dat grijze VAG blik van opknappen als ze vanaf nu allemaal schaamrood zouden zijn.
w0o0dy zegt
Het karakter van de motor zal wel veranderen maar het maximale koppel en vermogen zullen ze wel op het niveau krijgen van de beloofde getalletjes. Dat de koppelkromme opeens anders is dat merken de meeste eigenaren toch niet en als de auto minder verbruikt zijn ze nog blij ook…
Maar 500 € x 8.500.000 is nog maar 425 miljoen… Ze verwachten dus ook forse boetes en schadeclaims…
w0o0dy zegt
@w0o0dy: duh… 4,25 miljard.. Maar toch… Nog 2.25miljard voor schadeclaims en boetes… En de ellende in Azië en de VS nog… (zuid Amerika??)
Wordt vervolgd (letterlijk en figuurlijk)
faalhaas zegt
“Flinke fout gemaakt” kan je vervangen voor “hebben we de boel flink bedonderd”
jasperhallo zegt
@faalhaas: Dat is toch ook een fout?
faalhaas zegt
@jasperhallo:
Ja , in een andere context gebracht alsof het Volkswagen een beetje overkomen is. (Bijvoorbeeld een productiefout/vergissing), maar dit is/was moedwillig iedereen voor de gek houden.
mout zegt
Ik heb nog altijd het gevoel dat ze zich er makkelijk vanaf maken.
Hoe dat komt?
Omdat dit bericht best twee weken eerder in de krant had gepast.
Omdat ze telkens aangeven wat de grenzen zijn van het probleem – om een paar dagen later toe te geven dat het toch nog net ff wat groter is.
Eerst hadden we 482.000 2.0TDI’s van VW en Audi, tussen 2009 en 2015.
– Inmiddels is het tijdvenster groter (Winterkorn trad aan in 2007 – en toen was het al oude koek)
– Het gaat niet meer alleen om 2.0TDI, maar ook 1.6TDI. Terwijl de 3.0TDI onderzocht wordt…
– Het gaat niet meer om Amerika alleen, maar ook om Europa.
– Het gaat niet meer alleen om VW en Audi, maar ook al om Skoda en Seat.
– De boete op 482.000 auto’s kon 16 miljard worden.
– En toen ging het ook om de 1.2 diesel. De meest verkochte automotor in het NL van de laatste jaren.
– Alleen al in de EU worden er nu 8,5 miljoen teruggeroepen. Zou daar (naast de kosten voor de recall) ook een juridisch staartje aan zitten?
– Inmiddels heeft VW toegegeven dat er ook in de huidige modellen stront aan de knikker is, en hebben ze de vraag om toelating voor 2016 in Amerika ingetrokken.
– Eerst wist maar een handvol mensen van de software-truc af. Langzaam wordt duidelijk dat het er meer zijn. Véél meer.
– En morgen? Horen we dan iets over die 6-cilinders? Over de vrachtwagens van VW ag? Over benzine-motoren? Over fraude bij de NEDC-cyclus? Over opzettelijk zwak gebouwde motoren? Over een belang van VW bij de diefstal van navi?
remcott zegt
Vind het een matte reactie van VW, ja ze maken er excuses in. Aan de andere kant komt het schuldgevoel mijns inziens niet echt naar voren.
desjonnies zegt
@remcott:
duitsers
maken nooit fouten
kennen geen schuldgevoel
kijk maar naar de geschiedenis
remcott zegt
@desjonnies: Over het al of niet fouten maken is te discusieren, het toegeven van de fouten is dan weer een tweede.
‘Ich habe es nicht gewusst …..’, dat doet VW in ieder geval wel anders! Of het de goede wijze is laat ik in het midden.
desjonnies zegt
De gemiddelde boeren-lul blijft toch trouw bij Volkswagen omdat……….
Geen idee…….
redbeams zegt
@desjonnies: Blijkbaar vindt men het lekkerder om genaaid te worden zonder het te weten ;)
Rob zegt
En als ze geen sorry zeggen gaat iedereen daar weer over zeiken. Zo zijn we dan ook wel weer…..
Ergo: voorlopig is alles wat Volkswagen doet nog fout. De gifbeker moet helemaal leeg.
Maar als ie helemaal leeg is en wij stoppen met zeiken, gaan de marketingboys van Volkswagen doorrrrrr. Ik voorspel dat ze deze hele affaire gaan ‘gebruiken’ in een soort ‘het nieuwe Volkswagen’ campagne. En we gaan er allemaal intrappen. Zo geraffineerd gaat het worden.
Ik blijf erbij dat Volkswagen het beste marketingbureau ter wereld heeft. Vind ik oprecht knap van ze.
hemaworst zegt
Ik geloof nooit dat alleen vw dit soort truuks heeft uitgehaald.
gokartmozart zegt
@hemaworst: er is vast ook iets mis met de worsten van de Hema…