De Duitsers gaan momenteel flink door het stof. De kwartaalcijfers van de afgelopen drie maanden komen er aan en de kans is groot dat Volkswagen een min moet gaan noteren.
Kersverse CEO, Matthias Mueller, heeft een hoop stront te verwerken van het hele dieselschandaal. Binnenkort moeten de cijfers gepresenteerd worden over juli, augustus en september. De verwachting is dat Volkswagen voor het eerst in 15 jaar met slecht nieuws gaat komen met betrekking tot cijfers, aldus een analyse van Bloomberg.
Omdat het concern geld reserveert naar aanleiding van dieselgate, wordt er een verlies van 3.26 miljard euro verwacht. Over dezelfde periode vorig jaar wist Volkswagen 3.23 miljard euro winst te maken. Mueller heeft straks het één en ander uit te leggen aan de investeerders. Momenteel heeft het concern 6.5 miljard euro apart gelegd, maar het is nog maar de vraag of dit geld voldoende is. De omvang van alle aanklachten, autoreparaties en eventuele boetes zijn immens groot. Al deze issues kunnen investeerders doen terugdeinzen om een aandeel te behouden in het merk.
Vermoedelijk komt Volkswagen morgen met de kwartaalcijfers naar buiten zetten. Het concern zit op dit moment in een flinke bezuiniging verwikkeld. Er kunnen meer ontslagen gaan komen en ook heeft Mueller een halt toegeroepen aan nieuwe ontwikkelingen die momenteel niet noodzakelijk zijn. Er wordt voor ruim 1 miljard gesneden in verschillende investeringen.
UPDATE 28-10: Zoals verwacht, blijkt Volkswagen inderdaad de rode cijfers in te duiken. Volkswagen heeft het derde kwartaal een operationeel verlies van 3,48 miljard euro geschreven. Een flink verlies, maar gezien de Dieselgate-post van 6,7 miljard dollar, is de schade nog enigszins beperkt. Zeker als je bedenkt dat de omzet met 5.3 procent is gestegen naar 51,49 miljard euro.
martinus zegt
Karma.
gtwillem zegt
@martinus: meer gevalletje oorzaak en gevolg… ;-).
JvT zegt
@martinus:
Logica.
kasplant zegt
@martinus: Zucht… Neehee dat is een Fisker.
norge zegt
Dat zag ik niet aankomen …
406_v6 zegt
@norge: einde wannabe Bugatti??
granlusso zegt
Er zullen wat dingen veranderen, maar Volkswagen heeft voldoende buffers om grote verliezen op te vangen. En daarachter zitten weer investeerders (o.a. Duitse staat en een partij in Qatar geloof ik) die ook nog altijd een kapitaalinjectie kunnen doen, maar zover zal het niet komen.
berlinetta zegt
@granlusso: Buffers zullen ze ook genoeg hebben, maar ze zullen hoe dan ook moeten bezuinigen. En het is de vraag hoe slim ze met die bezuinigingen om gaan en of dat niet ten koste gaat van de kwaliteit.
Tevens vraag ik me af in hoeverre de andere VAG-merken eronder te lijden hebben. Ik moet toegeven; VAG speelt het slim. Ze trekken alle aandacht naar VW toe, maar de andere merken worden amper genoemd.
406_v6 zegt
@berlinetta: afgelopen week op een Duitse TV zender een aantal economen, reputatiemanagement specialisten en financiële onderzoeksjournalisten die allen zeiden te vrezen voor het voortbestaan van vag; de totale schade werd nu al becijferd tussen de 35 en 70 miljard euro. Buffers mogen groot zijn, zulke bedragen kun je zelfs als vag niet zomaar opvangen.
berlinetta zegt
@406_v6: Ik heb inderdaad ook al gelezen dat de totale schade wordt geschat op 60 miljard. Hoe astronomisch dat bedrag ook is, VAG komt er toch wel bovenop al dan niet met behulp van de Duitse overheid. Maar dat ze zichzelf in de vinger hebben gesneden is dan wel weer zacht uitgedrukt. Ze hebben hun hele arm eraf gehakt.
w0o0dy zegt
@berlinetta: vanuit bedrijfseconomisch standpunt zou in dat scenario een faillissement en doorstart beter zijn, maar of de aandeelhouders daarmee akkoord gaan…?
berlinetta zegt
@w0o0dy: Ik weet niet of dat beter zou zijn. Naar Nederlands recht mogen schuldeisers zich ook na het einde van het faillissement blijven verhalen op de schuldenaar (VAG). Het faillissement zorgt er niet voor dat VAG met een schone lei zou beginnen. Nu weet ik niet hoe dat naar Duits recht is.
w0o0dy zegt
@berlinetta: op een dode kun je niets verhalen ook niet als de opvolger gewoon hetzelfde doet als zijn voorganger.
berlinetta zegt
@w0o0dy: Maar VAG gaat niet dood. Daarvoor zijn er teveel belangen mee gemoeid. Ik zou ook niet willen dat VAG ten onder gaat.
w0o0dy zegt
@berlinetta: zelfde bedrijf met dezelfde mensen en dezelfde producten alleen een “andere moedermaatschappij” who cares?
boltiev6 zegt
@406_v6: Ach Das ist quatsch. Doemdenkerij allemaal. Dit gaat een lang proces worden waarbij VAG de schade in etappes kan voldoen. Ondertussen zullen andere autofabrikanten onderzocht worden op sjoemeltests en daar zal ook eea aan het licht komen. Je moet helemaal niet willen dat VAG eronderuit gaat. Daar hebben we allemaal last van. Ik zeg: Blijven kopen die VW,s. Het zou beter zijn wanneer iedereen zich inzet voor het sluiten van kolencentrales. Deze smerige vervuiler doet de dieselgate verbleken. Maar daar hoor je maar weinig over. Je kunt je afvragen door wie je nu het beste vervuild kan worden. Geloof mij maar, door de vervuilende VW,s. Kolencentrales worden inmiddels een historische fout genoemd.
desjonnies zegt
@boltiev6:
Enig idee hoe Amerikanen zijn ?
Vraag het eens in Detroit ooit de Hoofdstad van de Autowereld !
Ik ben geen doemdenker maar het meeste wat ik voorspeld heb, is tot nog toe uitgekomen en dit gaat ze zo’n 10 jaarwinsten kosten schat ik
boltiev6 zegt
@desjonnies: Als dat het enige is wat VAG gaat verliezen, dan valt het wel mee. Als alle mensen maar aan het werk blijven in Duitsland maar ook hier en in Belgie. Voor diegene die het nog niet wist: Dieselgate is een grote farce. Wie beliegt nou wie??
desjonnies zegt
@boltiev6:
Of het een farce is of niet, dat doel zijn we voorbij geraced, die trein heeft het station al lang verlaten, feit is dat de hele wereld op de nek van de VAG groep zit, in sommige landen mogen de wagens niet meer verkocht worden en zitten we nu slechts in de fase waarin alle claims worden gemaakt.
Of ze hard gemaakt worden, daar beslist de rechterlijke macht over, maar als zelfs je trouwe Duitse klanten zich belazerd voelen (in Duitsland is het milieu een groter issue dan in Nederland en België) dan is er zeker iets ernstigs aan de hand !
Voeg daaraan toe de steeds langer wordende lijst van landen die VAG een proces aan willen doen of de VAG voertuigen ‘persona non grata zijn’ en je hebt het recept voor een rampenscenario
Uit de meeste hoeken en gaten komen nu de haters gekropen, in Duitsland wordt nu openlijk gediscussieerd over een maximum snelheid, iets zegt me dat de auto-lobby op zijn rug ligt…………………………………………
audirs3 zegt
@berlinetta: ze hoeven helemaal niet te bezuinigen. Ze maken zo’n €12 miljard winst per jaar (vorig jaar €11,5 miljard). Ze hebben een enorme cash voorraad. En ondanks de €6,5 miljard die nu is afgeschreven, valt het verlies best mee, want ze hebben ook zo’n €3 miljard verdiend! Ik verwacht voor Q4 weer een winst van €2-3 miljard.
jamannetje zegt
Als men 6.5 miljard opzij legt en ongeveer 3.23 miljard verdient na kosten, dan is 3.26 miljard verlies logisch: 3.23 – 6.5 = -3.27, niet 3,26 maar we kijken niet op die paar dubbeltjes :) .
lekbak zegt
@jamannetje: het was de winst van vorig jaar waarmee jij rekent, niet de ‘winst’ van dit jaar.
jamannetje zegt
@lekbak: Denk jij dat de infomatie over het verlies dat wordt verwacht van zelf kwam dan?
Degene die dit verlies verwacht heeft gewoon met de winst van vorig jaar zitten rekenen. Ik heb het rekensommetje alleen maar uitgeschreven.
dutchcourage86 zegt
Even kijken wanneer het dieptepunt zich bereikt en dan koop ik mooi een stukje van die toko op de beurs.
moveyourmind zegt
Er is ook positief nieuws…
Als je nu een nieuwe Volkswagen koopt rijdt je de komende twintig jaar waarschijnlijk in het nieuwste model…
norge zegt
@moveyourmind: veranderd dus niets ;)
FelixF zegt
@moveyourmind: Dus ze gaan het concept van Audi achterna?
moveyourmind zegt
@FelixF: Om die conclusie te trekken lijkt het me nog te vroeg…
Kan me niet voorstellen dat ze de komende dertig jaar niet met iets wezenlijk nieuws komen…
audirijder zegt
Als ze een verlies nemen dan is het puur fiscaal technisch d.m.v. een voorziening. Zo kunnen ze het nog compenseren met winsten uit het verleden. Dit kan natuurlijk niet oneindig in Nederland mag er nog tot 5 jaar terug gecompenseerd worden. Stel je maakte 2010 een winst van 100.000 euro en hierover moest je 20% betalen dan moest je 20.000 euro afdragen. Echter in 2015 maakte je 100.000 euro verlies dan mag je dat wegstrepen tegenover de winsten die behaald zijn in 2010. Per saldo heb je dan 0 euro winst gemaakt en krijg je die 20.000 euro weer terug van de fiscus.
Vroeger kon je BV’s voor dik geld verkopen als die compenserende verliezen hadden.
m550d zegt
@audirijder: dan bekijk je het puur boekhoudtechnisch. En kenmerk van een voorziening is dat het uiteindelijk zal (moeten) resulteren in een cashflow. Met andere woorden, het gaat niet zozeer om het (boekhoudkundige) verlies, het gaat om de timing van de vrijval van de voorziening. Het draait om liquiditeit.
Als VAG AG de voorziening geleidelijk vrij weet te laten vallen, flatteert dat hun uitgaande cashflow en dan is de situatie houdbaar. Is dat niet zo, dan moeten zij acuut voldoen aan een grote uitgaande kasstroom en dan wordt de situatie kritiek: geen liquiditeit = faillissement.
lexaudi zegt
@audirijder: terugwentelen van verliezen is voor venootschappen echt veel minder lang mogelijk hoor, hoe onterecht ook. De overheid vond het in het kader van de crisis al heel wat om tijdelijk twee jaar terugwenteling toe te staan. vooruitwentelen kan overigens wel over een langere periode (negen jaar namelijk)
thimochand zegt
Once you go red, you never go back.
Dutchdriftking zegt
Jups, een hoop leuke projecten zullen hier door in de ijskast komen te staan.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: De Chiron en de Phaeton gaan er vooralsnog gewoon komen. Hadden ze nog meer interessante projecten dan?
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: De golf R400 en de TT met de zelfde motor.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Maar was het al zeker dat die gingen komen dan? Dacht dat het maar een gerucht was.
pomoek zegt
Ik had willen zeggen: Eigen schuld, dikke bult, maar het kl*te is dat dit waarschijnlijk de banen gaat kosten van mensen die gewoon niets met die sjoemel software te maken hebben. Mannen en vrouwen die ’s morgens om half 8 de poorten komen binnen lopen en hun 8 uur dienst draaien. Het blijven Duitsers maar toch. De aandeelhouders laten mij koud.
escort77 zegt
@pomoek: Aandeelhouders, dat zijn ook gewoon pensioenfondsen en banken van de gewone burger.
pomoek zegt
@escort77: sorry, maar dat versterkt eigenlijk mijn argument.
escort77 zegt
De belangrijkste vraag is volgens mij dieselgate invloed heeft op de verkopen, en zo ja: hoeveel.
Boetes, terugroepacties enz: daar komt VAG wel overheen, al dan niet met hulp.
Als de verkoop van nieuwe auto’s afneemt heeft dat voor de langere termijn meer impact.
FelixF zegt
@escort77: Op het moment rookt de schoorsteen nog net zo hard als voorheen aldus oud-collega’s uit Wolfsburg.
deboes zegt
Gewoon zelf olie gaan verkopen, voor de continue cashflow.
audirs3 zegt
Ach, ze maken €12 miljard winst per jaar, dus die eenmalige kostenpost van 6,5miljard kan er wel af. Sterker nog, ze kunnen makkelijk nog eens €6 miljard opzij zetten. Ze hebben vorig jaar €11,5 miljard verdiend, dus cash zat!