Je vond de R-klasse al een lelijk hok? Hou je dan vast, want ook VW komt met een crossover bus / van / whatever. Dit is wederom een compliment voor Mercedes, die eerder al trendsetter was met de CLS en de ML. Nu lijkt dus ook de R-klasse, in tegenstelling tot de publieke opinie, een goed voorbeeld van productinnovatie.
Auto Motor und Sport heeft een impressie op de site:
AMS schrijft dat het niet gaat om een opvolger van de Sharan, maar een geheel nieuw model. De “Volkswagen station” zal gebaseerd worden op platform van de nieuwe Golf SUV (die volgens Autobild de naam “Tiguan” zal krijgen) en zal ook onderdelen gebruiken van Audi (A6). Met deze crossover komt Volkswagen uit op een drietal auto’s in het hogere segment, na de Phaeton en de Touareg. De “station” zal waarschijnlijk het meest in de buurt komen van de Touareg, de Phaeton was ook duidelijk iets te hoog gegrepen voor VW.
Qua motoren wordt er geschreven over een achtcilinder diesel en benzine, maar ook een viercilinder benzine TFSI met 230pk en een viercilinder diesel met Common Rail technology.
De R-klasse wannabe wordt in 2009 verwacht.
autoblogger zegt
Oh ja, Opel had ook een antwoord: http://www.autoblog.nl/archive/2005/02/03/opel_gaat_de_strijd_aan_met_me
Djivy zegt
Een gezinswagen met 500pk, wie vraagt er überhaupt naar?
En heeft er al iemand een Mercedes R-Klasse in het wild gezien?
q7 zegt
JA 1
Geert Jan zegt
Dit is dus absoluut geen verrijking voor autoland. Men neme een Audi Allroad, een VW embleempje en ziedaar: een VW crossover. Hebben ze nou nog niet geleerd van de Phaeton? VW hoort gewoon niet in het duurdere segment, kwestie van imagoprobleem. Je kunt simpelweg niet alles hebben als merk, want dan raken de klanten verward en breek je je eigen zorgvuldig opgebouwde imago af. Wat mij betreft kan die Eos ook terug naar de staalfabriek, wat een emotieloze en saaie auto zeg!
autoblogger zegt
Yep, ik ook. Je moet gewoon goed uitkijken naar lijkwagens, dan zie je em vanzelf…
Levi zegt
Toch vind ik hem mooier dan de R-klasse…althans, hij is niet mooi maar de R is echt om te janken vind ik.
Autogek zegt
Geertjan mooi geschreven helemaal mee eens,als je als een dubbeltje wordt geboren wordt je nooit een kwartje !
Markus zegt
Inderdaad niks bijzonders, gewoon een VW Allroad.
750i zegt
Overbodige auto lijkt mij. Hoeveel modellen heeft VW nu eigenlijk ?
Klassiekerrally zegt
Stukken mooier dan de R-klasse. Maar dat is een Zastava Yugo ook.
Wanneer houdt die idiote wapenwedloop nou eens op?
Auto’s worden alsmaar zwaarder in plaats van lichter. Dan is 500 pk op een gegeven moment niet supercool, maar pure noodzaak.
En wij als consument pikken het ook nog / trappen er met beide benen in… Want ik geloof dus echt niet dat dit vanuit de markt gevraagd wordt. Dit wordt ons gewoon door de strot geduwd omdat fabrikant A niet onder wil doen voor fabrikant B.
E-RayzeR zegt
@Djivy
ja 4 stuks ofzo maar wat is die auto lelijk zeg diew achterkant valt nog mee maar de voorkant
Bassie zegt
Wie heeft die 500 pk verzonnen. Ik zie het nergens in het artikel staan en het lijkt me ook vrij sterk dat VW een V8 met 500pk er in lepelt…
dekster zegt
@Bassie
misschien door die dubbele uitlaten…
@Djivy
een ongelukje is snel gebeurd…
VTQX zegt
Een mooie auto vind ik zelf. Meningen kunnen verschillen maar het blijft natuurlijk een feit dat hoe meer auto modellen hoe meer keuze. Hetzelfde vergelijk is met tv, mensen klagen over bepaalde programma’s maar hebben uitwijk mogelijkheden naar andere kanalen (je hoeft niet te kijken). En natuurlijk is het logisch dat als een bepaald merk met een bepaald type een commercieel succes behaald dat een ander merk dit ook wil en moet nastreven. Het blijft handel, als er geen vraag naar is zal het ook niet meer geproduceerd worden. Het succes van de SUV is wel degelijk aanwezig de afgelopen jaren of je het nou leuk vind of niet.
bertje zegt
typisch zo’n auto die bedacht wordt omdat fabrikanten zoveel naar de amerikaanse markt kijken. en dan is het recept al snel: groot, SUV-wig, luxe en vooral niet te zuinig, dus zeker een V8, anders tel je niet mee
Tricolore zegt
Ligt het aan mij of lijkt de achterkant wel erg op die van de Audi Q7? En dat is niet een compliment…
Klassiekerrally zegt
‘En natuurlijk is het logisch dat als een bepaald merk met een bepaald type een commercieel succes behaald dat een ander merk dit ook wil en moet nastreven. Het blijft handel, als er geen vraag naar is zal het ook niet meer geproduceerd worden.’
Gezien de malaise in de automobielindustrie heb ik daar zo mijn twijfels over.
In mijn ogen is ’t -zoals eerder gezegd- een ordinaire wapenwedloop, met geen ander doel dan de ander te overtreffen.
Gezinsauto’s (maar helaas tegenwoordig ook sportauto’s) met bulten pk’s moeten elektronisch in toom gehouden worden… Is dat niet te bespottelijk voor woorden?
‘Deze auto heeft 60000 pk, maar da’s een pietsie te gevaarlijk dus regelen we het in bepaalde situaties (tijdens het rijden) af op 100 pk’ ; )
JW zegt
Wat een afschuwelijke wagen en wat een afschuwelijk idee van volkswagen om nog meer van die overbodige troep te gaan produceren
JW zegt
waar is volkswagen uberhaupt mee bezig ze hebben toch al een luxemerk in de stal (audi) waarom dan zelf proberen ook een graantje mee te pikken voor volkswagen als emotieloos merk een mission impossible
aston martin fan zegt
ik heb er wel mer gezin een r-klasse en elke week een dat heb je wel eens als de buren van ej oma er een hebben
PJ zegt
Ik snap eigenlijk niet goed waarom de R-klasse zo slecht ontvangen werd. Zelf vind ik het een behoorlijk geslaagde wagen, die bovendien minder idioot is dan een SUV. Als ik zelf over de nodige budgetten zou beschikken zou ik de R-klasse verkiezen als gezinswagen boven de Touaregs, ML’s, Q7’s en Range Rovers die in dezelfde prijsklasse zitten. Nog een paar jaar sparen.
PJ zegt
en Djivy, ik heb al verschillende R’s gezien (toegegeven, vooral in Duitsland) en vond ze echt niet lelijk. Misschien wat groot en imposant voor Europese wegen, maar dat is bij de Q7 en aanverwanten nog veel meer het geval.
Dr. 156 zegt
De Shops van AMS vindt ik nooit van echt hoge kwaliteit, ze zitten er altijd ver naast (AV doet dit beter, met dank aan MvdB geloof ik). In het echt worden ze altijd beter !
Vraag blijft wat je ermee moet … Het is in iedergeval beter dan een Toureg ! Je doet tenminste niet als of je aan de Cameltrophy mee wil doen. Je straalt echt een suffe 2,3 kinderen + labrador + geen smaak (en veel geld) uit, precies de doelgroep dacht ik zo !
En de R-klasse is ook in Limbo-land al regelmatig gezien. En ook hier is ie honds lelijk, die geplette kikker (zoals een AMS lezer ooit terrecht vaststelde).
henk zegt
heb er ook 2 in t wild rond zien rijden…..wat een schandalig lelijke bak zeg die R
Ome_Henk zegt
ik vind dat hij er zo slecht nog niet uit ziet .. maar vw zit met een imago dat niet bij die wagen past en volgens mij gaat hij niet verkopen
lexus zegt
achterkant lijkt wel een audi a6
Carlo zegt
Die mensen van Volkswagen zijn echt na-apers en wie de Mercedes R-klasse lelijk vind heeft pas een probleem!
Klassiekerrally zegt
# Carlo schrijft,
…en wie de Mercedes R-klasse lelijk vind heeft pas een probleem!
Euh, wil je dat even uitleggen?
Het ding is in mijn ogen een belediging voor de goede smaak, maar ik hoef er toch ook geen te kopen? Dus wat is het probleem?
Cedric zegt
de snuit is wel mooi, maar de poep lijkt op een fiat croma
wim zegt
dit snap ik dus echt niet.
het design, ja leuk, kom maar op, net als de tiguan, tof concept, laat maar komen.
maar in plaats van al die techniek gebruiken om 230 pk ergens in te lepelen lijkt het me zinvoller om de ruimte in de steeds groter wordende bakken te gebruiken voor alternatieve brandstofmethoden, toyota prius achtige toevoegingen. waterstoftanks, weet ik veel wat.
met de introductie van de tdi reden wij met een audi 80 1200 kilometer op een tank, en wat heb je nu, diezelfde tdi rost er zoveel pk’s uit dat het met 800 kilometer uit is met de pret…
had ik die audi maar bewaard..
hdhfdfhdfh zegt
Reactie op Djivy: Ik heb al een R-Klasse gezien, een R250 i als ik het goed zag.d