Volkswagen ontwikkelt een elektrische auto onder de naam Project Trinity met mooie beloften. Namelijk een grote actieradius én een razendsnelle laadtijd.
We begeven ons middenin een transitie periode. Het aanbod van elektrische auto’s groeit, maar een honderd procent alternatief op de verbrandingsmotor is de technologie nog niet. Tanken gaat sneller en je maakt op meer kilometers op een tank brandstof in vergelijking een volle accu. Uiteindelijk gaan we naar een toekomst toe waar de verschillen steeds kleiner worden.
Volkswagen is op zijn eigen manier bezig met de ontwikkeling van de elektrische auto en kondigt vandaag Project Trinity aan. Ondanks de donkere auto op de teaser heeft het verder weinig met The Matrix te maken. Project Trinity is een elektrische sedan die vanaf 2026 in Wolfsburg gebouwd gaat worden. De nieuwste innovaties op het gebied van de elektrische auto zullen aan deze auto gelinkt worden.
Ten eerste noemt de Duitse autofabrikant dat deze sedan tot level 4 autonoom rijden in staat moet zijn. Het begint met een ondersteuning voor level 2 autonoom rijden in 2026 en stukje bij beetje kan de auto steeds meer zelfstandig taken uitvoeren. Verder staat de EV op een volledig nieuw platform voor elektrische auto’s.
Helemaal veelbelovend is dat Volkswagen zegt dat Project Trinity een nieuwe standaard moet zijn op het gebied van opladen en actieradius. Volkswagen durft zelfs te zeggen dat het laden net zo snel gaat zijn als tanken met een conventionele auto.
Het klinkt allemaal heel spannend en veelbelovend wat de Duitse autobouwer hier presenteert. Voorlopig is het een teaser en hebben we nog niets tastbaars in handen. Aan de andere kant is 2026 niet heel ver weg.
TheMaster zegt
Slimme zetten allemaal, VW is één van de weinigen die ook echt goed voorbereid op de toekomst. Dan zijn ze in 2026 waarschijnlijk een 3-4 jaar achter op de tech van Tesla. De EV verkopen per 2030 zal dan vooral VW en Tesla zijn. Ik ben heel benieuwd welke OEM in 2030 de accu productie volledig geregeld heeft.
slickrick zegt
@TheMaster: VW loopt qua tech en kwaliteit al jaren achter , maar dat vind de consument helemaal niet erg , die koopt graag alles van VAG. Als er maar een Duits logo op zit met mooie led lampjes is deze verkocht .
Maakt niet uit hoe innovatief je een tesla maakt, zonder gunstige fiscale stimulans koopt de Europeaan gewoon lekker oud vertrouwd een Duitse auto
joki zegt
Waarom moet iedereen betalen voor de luxe van een paar “ vooruitstrevende” zielen. En kom niet af dat iedereen profiteert van een beter milieu, want als ik morgen tegen een boom rij profiteer ik er niet van! Ik snap echt niet waarom dit altijd een fiscale stimulans nodig heeft.
Ik heb geleerd dat als ik iets wil ik ervoor zal moeten werken!
dwfc zegt
Master,
Die voorsprong kan snel tot het verleden behoren voor beide opgesomde.
Stel dat bv Geely dankzij innovatie met een batterij van 50 kwh op de markt komt die een reële
rijafstand van 1000 km laat noteren ….
En als VW wil duwen ze dit project er veel sneller door … ze hebben alles reeds in huis !
Die hebben een andere planning … eerst mogen de de luxemerken in hun portefeuille genieten van de toptechnologie …. nu eerst de VW massa productie voor Janneke en Mieke.
Zo dachten ze ook met de Phaeton het topsegment gedeeltelijk in te palmen … maar helaas kan de VW badge niet op tegen de gerenommeerde labels in dit segment.
bitd zegt
@TheMaster: ik zie dit anders, ook Tesla zal achterlopen als een 3e met wel realistische batterij technologie om de hoek komt. Dit zal zeker niet uit de koker van Tesla, VW, Apple of wat komen, maar eerder uit de echte ontwikkelaars van (batterij) technologie. Tesla is niet anders dan Apple of wat dat betreft VW…
Charles Taycan 4S zegt
Mooi! Maar 2026, je kunt wel 3x dood en begraven zijn…😜
frank2b zegt
2026 al?
rwdftw zegt
Er staat Volkswagen, niet Alfa Romeo :D.
dwfc zegt
Lancia ?
Dutchdriftking zegt
Tja, hij zal er dus eerder zijn dan een nieuwe C-segmenter van Alfa Romeo.
frederik zegt
Concentreer nou gewoon op laadtijd en range en laat dat autonoom rijden lekker even voor wat het is. Dat gaat toch niet lukken de komende tien jaar (of langer).
dwfc zegt
Absoluut …. er is nog veel werk aan de batterij … aleer die dezelfde prestaties geeft als een atmosferische motor.
soundgarden zegt
@frederik: kleine stapjes zijn ook stappen. Ze zijn nodig om het uiteindelijk mogelijk te maken.. hoeveel hoeveel raketjes heeft men wel niet afgeschoten voor die giant leap for mankind?
fabian159 zegt
De grootste sprong in range (voor de snelweg) zal wel komen wanneer de versnellingsbakken voor elektrische auto’s een beetje ontwikkeld geraken.
pramm zegt
Want?
dwfc zegt
Dat is ook nodig als je bv 140 p.u. wil cruisen in Frankrijk of Duitsland …
De batterij is nu reeds leuk voor rond de kerktoren en gewestwegen .. of route nationals en France.
Maar op snelwegen …. mmmm
Ik vind het toch zo cynisch als ik een Tesla, E-tron of een andere EV op de autostrade in BE tegen 100 a 110 zie bollen. Op het linkervak kom je ze niet snel tegen … en ingehaald worden, nog niet meegemaakt …
911targa zegt
@fabian159: ;-)))
RutgerK zegt
https://www.theverge.com/2021/2/25/21355123/fisker-quantumscape-lawsuit-trade-secret-solid-state-batteries-fsr-qs
Ik denk dat die sprong met name gemaakt geworden door het gebruik van solid state batterijen.
ECU zegt
Gaaf merk, toch wel mijn natte droom. Veel verkocht dus je moet er een hebben.
911targa zegt
@ECU: ik denk er juist anders over: weinig verkocht, dus moet het wel mooi zijn en begerenswaardig?
fanboy zegt
Dit hint allemaal naar solid state accu’s
SimonMc zegt
Nah, een paar jaar te vroeg.
p993 zegt
Missch zit er toch een waterstoftankje in?
Autonoom laden lijkt me wel een idee…dat je niet met kabel aan de gang moet in weer en wind
boriske zegt
Volkswagen werkt samen met QuantumScape en die verwachten hun solid state batterij in 2025 commercieel te hebben. Dit zal hun eerste wagen zijn met die batterij.