Terwijl Herbie al ruim 40 jaar volledig zelfstandig rijdt, heeft Volkswagen onlangs een stukje techniek gepresenteerd dat luistert naar de naam “Temporary Auto Pilot” (TAP). Het systeem komt uit de koker van Europees gesubsidieerd onderzoeksconsortium HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport). Het stelt een auto in staat om zich “volledig zelfstandig” over de snelweg te verplaatsen. Wel moet de bestuurder permanent toezicht houden, vandaar dat Volkswagen vooralsnog spreekt van semi-automatisch.
Het systeem is een uitbreiding op bestaande systemen zoals “adaptive cruise control” en “lane assist”. Onder het toeziend oog van de bestuurder rijdt de auto zelfstandig tot snelheden van 130 km/u over de snelweg. Daarbij wordt automatisch een veilige afstand tot de voorligger gehouden door af te remmen waar nodig en weer gas bij te geven zodra dit kan. De auto stuurt zelf en blijft netjes in zijn rijstrook rijden. Er wordt rekening gehouden met o.a. snelheidsregels en inhaalverboden. De bestuurder kan op elk gewenst moment eenvoudig ingrijpen.
Totaal is er in het project 28 miljoen euro geïnvesteerd: 17 miljoen Europese subsidie, 11 miljoen van project partners waaronder 7 miljoen betaald door de auto-industrie. Volgens Prof. Dr. Jürgen Leohold, baas Research bij Volkswagen, is hiermee een belangrijke mijlpaal bereikt als het gaat om volledig automatisch en ongeluk-vrij rijden.
DennisS65B40 zegt
Ben blij dat ik niet 50 jaar later geboren ben.. Heb nu zelf nog kunnen genieten van V10-en, V8-en en V6-en al dan niet met biturbo’s… Ik zal dan ook mijn best doen om zoveel mogelijk brandstof op te maken voordat we allemaal in een automatisch elektrotorretje rondrijden naar je bestemming :-(
lincoln zegt
@audir8v10:
goed zo .. maar eerst je rijbewijs !!
DennisS65B40 zegt
@lincoln: die heb ik gelukkig al 10 jaar zonder punten!
robert-123 zegt
@audir8v10: Géén punten? Hoe zacht heb jij gereden (in je R8) in die 10 jaar dan? :O
DennisS65B40 zegt
@robert-123: bedoel dat ik geen puntenrijbewijs heb. Kruisjes achter mijn naam helaas wel, maar niet afkomstig van die R8. Die mocht ik overigens maar een weekend lenen en is helaas niet van mij, ben een gewone loonslaaf. Was wel gelijk het beste weekend van mijn automotive leven.
maartenvdp zegt
@audir8v10: met bi-turbo nog wel!!!
Relevant…!
lemster zegt
28 miljoen is niet zoveel, dus erg mooi dat het dus kan nu. Wanneer kan ik het in m’n autootje tegenkomen? Ik vind het een gouden functie. Amsterdam – Den Haag in je eigen prive trein coupe als het ware.
ErikkNL zegt
@lemster: Kan je zelf de stations omroepen ;-)
ErikkNL zegt
Leuke ontwikkeling, maar ik ben benieuwd hoe duur het zou worden en wanneer het pas ingevoerd kan worden. voor de dagelijkse trip naar het werk of file rijden lijkt het mij ideaal. op de b wegen kan je dan zelf de controle houden.
HDM zegt
Automatisch rijden om vervolgens in de toekomst als passagier in hetzelfde lelijke broodtrommeltje te zitten als ieder ander en je zelf niets meer hoeft te doen? Schaf dan maar gelijk de auto af en laat de gemeentes wat meer bussen kopen, kom je op hetzelfde principe namelijk een OV achtig iets.
Krijg toch wat.
tborre zegt
@HDM: is toch groot verschil hoor. dit zou de overheid ook in staat stellen het verkeer beter on der controle te krijgen en dus als nodig iedereen 5 km trager te laten rijden om file te voorkomen.. kan ik ondertussen gewoon werken in men wagen en win ik dus tijd.. ik ben voor …
BobbyD zegt
Totaal is er in het project 28 miljoen euro geïnvesteerd: 17 miljoen Europese subsidie, 11 miljoen van project partners en 7 miljoen betaald door de auto-industrie
Ben ik nu gek, of klinkt dat als 35 miljoen?
Dennis zegt
@BobbyD: Thanks! Eén woordje kan zomaar een paar miljoen schelen.
Totaal is er in het project 28 miljoen euro geïnvesteerd: 17 miljoen Europese subsidie, 11 miljoen van project partners waaronder 7 miljoen betaald door de auto-industrie.
lovethecar zegt
IK ken al zo’n systeem: het heet active cruise control in combinatie met lane departure warning!
Dennis zegt
@lovethecar: lane departure warning stuurt niet zelf.
nickbx zegt
@dennis: Dan ken jij Lexus’ Lane Keep Assist nog niet.
“An available Lane Keep Assist [1] system applies steering torque to help the vehicle stay in the center of the lane (provided, of course, you’re on a road with clearly marked lines).”
http://www.lexus.com/models/HSh/features/safety/lane_keep_assist_lane_departure_warning.html
bozewolf zegt
De techniek is niet te stuiten.
Ach, mooie ontwikkeling toch? Als iemand autorijdend plezier heeft in een forensenritje waarbij je de helft van de tijd in de file staat, dan issie uniek.
Woon-werk verkeer heeft geen hap te maken met de lol van autorijden. Zo snel mogelijk automatiseren die hap.
bempi zegt
In plaats van 28 miljoen te spenderen aan troep wat je toch niet koopt als optie op je auto of gebruikt. Laten ze een auto ontwikkelen die je overal naartoe brengt op een veilige manier, waarbij je zelf bepaalt hoelang je over de afstand doet.
Jokkebrok zegt
@bempi: ga je billen wassen! je bedoelt dat ze weer eren muesli autootje moeten maken met 14% bijtelling dat er niet uit ziet en voor geen meter rijdt? jeah, zo komen we vooruit…
girls_VS_cars zegt
Oké en wanneer zijn auto’s in staat om te kunnen doen wat degene hieronder ook kan?
)
Technologie, daar doen we niks aan. Alles wordt geautomatiseerd waar het nodig en/of mogelijk is. Als het in praktijk ook werkt, waarom niet?
Den zegt
@girls_VS_cars: haha, win! autobots create a traffic jam!
BobbyD zegt
@girls_VS_cars: Dat kan allang!!! DVD’tje lenen?
stanny zegt
Toch heb ik er mijn twijfels bij. Adaptive cruis zorgt voor een afstand tussen u en de auto voor u. Maar uit ervaring merk ik dat wanneer de auto voor u snel naar een file toe rijdt en dan van rijstrook wisselt je toch op de rem moet gaan staan…. anders BAM
Ik zou het enkel willen om in de ochtendfile te staan (Brussel). Kan ik ondertussen achterin op de laptop surfen :p
laurensje zegt
Hmmm. Achter het stuur een krantje lezen mag nog steeds niet. Om dan snel te reageren en de controle over te nemen, als ik in slaap gevallen ben…
costyn zegt
Wie dit een stom idee vindt rijdt niet dagelijks van en naar z’n werk. Dit wordt ’t in de toekomst: in de wijk rij je zelf, en op de snelweg zet je de autopilot aan en dan lekker chillen krantje lezen, wat werken of videootje kijken. Eenmaal dichtbij bestemming weer zelf controle nemen en laatste stukje rijden. En zelf rijden met plezier blijft natuurlijk nog altijd mogelijk.
Erg gave ontwikkeling van Volkswagen. Gaat ook veel files schelen zodra autos met elkaar gaan babbelen.
kingdecay zegt
@costyn: ehm, ik rij dagelijks in totaal 200km van/naar m’n werk (inclusief files, en soms serieuze) en ik vind dit ’n stom idee. Een heel stom idee zelfs. Mensen hebben nu al zo’n god-complex van “wie doet me wat” en “mij overkomt toch niets”. Moet je ze vooral dat laatste beetje verantwoordelijkheid ook nog ontnemen, worden het helemaal hersenloze afkooksels van wat een mens had kunnen zijn.
Het is niet eens de techniek an sich die ik stom vind, want daar valt zeker wat voor te zeggen, maar voor de diepere gedachte erachter. Voor de gevolgen die het zal hebben op de nu reeds in staat van ontbinding verkerende mentaliteit van de meeste mensen. Of hoe iedereen uiteindelijk zo diep zal bukken dat hun ruggegraat in twee breekt. En het nog niet eens erg vinden ook. Als ze het al doorhebben.
norge zegt
Even raden, meerprijs 1000 Euro bij VW en 2000 euro bij Audi . standaard op een Bugatti over vijf jaar bij Skoda en bij de volgende Exeo komt het ook bij Seat .
Gaan eindelijk die VAG rijders eens rustig rijden op de snelweg .
Maar wel goed initiatief hoor .
P.S.
Over een jaartje standaard op alle Aziatische auto’s .
alieh1990 zegt
Moet toch niet gekker worden, iedereen in de politiek zit maar te zeuren over geld. Wordt er zomaar even 17 miljoen uitgegeven aan zulke onzin, ook nog is aan Volkswagen, bleehh. Auto rijden moet je zelf doen!
rufctr01 zegt
Reken maar dat de politiek hier niet blij mee is. Want dan is er helemaal niets meer te flitsen.
E34M5Touring zegt
En wat gebeurt er als Geitenwollen Gerrit denkt dat hij dit thuis wel kan onderhouden met zijn laptop. Zien we dan wild van rijbaan wisselende Golfjes. En de politie? als dat ding een veilige afstand houd krijgen ze de boeven natuurlijk nooit te pakken.
laurensl zegt
@E34M5Touring: Er kijkt hier iemand Top Gear. :D
je kan het zelfde zeggen over de auto nu. Je kan zelf ook aan je auto sleutelen, als hij door de keuring raakt is het goed. Dus Gerrit kan morgen ook achter je komen rijden met zelf gerepareerde remschijven.
E34M5Touring zegt
@laurensl: Yup big fan al een lange tijd. vond hem wel toepasselijk. En je hebt gelijk hoor ;)
E34M5Touring zegt
@laurensl: Ken mensen waarvan ik hoop dat ze nooit hun eigen onderhoud gaan doen, dan komt het niet goed haha
theblackdude zegt
Bullshit,ik koop een auto om zelf erin te rijden,niet dat een computer dat voor me doet.
Cantago zegt
@theblackdude: Helemaal mee eens! Anders ga ik wel met de bus of de trein.
Cantago zegt
Ongeluk vrij rijden? Als je zelf niet kunt anticiperen? Denk het toch niet! Als er een steen van een vrachtauto valt dan ben ik toch blij als ik zelf op let en op tijd uit kan wijken! Dat gaat zo’n systeem nooooit lukken!
autoblogger zegt
Meer info: De TAP (Temporary Auto Pilot) combineert semi-automatische rijfuncties met assistentiesystemen zoals de Adaptieve Cruise Control en Lane Keeping Assist. Toch blijft de bestuurder altijd ‘eindverantwoordelijk’. Hij of zijn dient het verkeer en het functioneren van de auto continu in de gaten te houden. Het systeem is dan ook op elk gewenst moment te ‘overrulen’ of uit te schakelen.
De automatische praktijk
De Temporary Automatic Pilot biedt op basis van variabelen als rijomstandigheden, de directe omgeving van het voertuig en het functioneren van auto en bestuurder altijd de optimale automatiseringgraad. Het doel van het systeem is het voorkomen van ongelukken die kunnen ontstaan door een afgeleide of onoplettende bestuurder. In Pilot Mode, de semiautomatische modus, zorgt de TAP ervoor dat het voertuig een veilige afstand houdt tot de voorligger en de door de bestuurder gekozen snelheid aanhoudt. In bochten wordt de snelheid automatisch aangepast en houdt het voertuig automatisch een centrale positie tussen de wegmarkeringen. Het systeem herkent bovendien inhaalverboden en snelheidsaanduidingen. Ook optrekken en afremmen in druk (file)verkeer gaat volledig automatisch. De Temporary Automatic Pilot is inzetbaar tot snelheden van 130 km/h. Daarbij is het van wezenlijk belang dat de bestuurder zijn aandacht continu op het verkeer richt zodat hij, indien nodig, kan ingrijpen. De TAP is gebaseerd op een sensorplatform met onder meer radar-, camera-, en ultrasoon-sensoren die nu al in productiemodellen worden gebruikt. Deze technologieën worden gecombineerd met een laserscanner en een ‘elektronische horizon.’
Resultaat van Europees onderzoeksproject HAVEit
De Temporary Automatic Pilot is ontwikkeld in het kader van het Europese onderzoeksproject HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport). Dit onderzoek wordt financieel ondersteund door de EU en is het leven geroepen om verregaand automatisch rijden mogelijk te maken. De achterliggende gedachte is het terugbrengen van de belasting van de bestuurder, het voorkomen van ongevallen, het terugdringen van milieubelastende effecten en het vergroten van de verkeersveiligheid. Bij HAVEit zijn autofabrikanten, toeleveranciers en wetenschappelijke instituten uit heel Europa betrokken. In totaal is er 28 miljoen euro in het project geïnvesteerd.
tarquesh zegt
Herbie leeft echt. Lieve Kever.