De viercilinder Satanssapper maakt gebruik van een elektrische turbo en common rail injectie en is daardoor krachtiger dan de huidige V6 diesel.
Een definitief koppel is nog niet onthuld, maar het blok is een doorontwikkeling van de 240 pk sterke EA288 motor en zal een vergelijkbaar koppel krijgen. Dat blok wordt nu al in een aantal modellen van Volkswagen geleverd met 500 Nm. Het nieuwe blok is 14% krachtiger én zuiniger dan de 240 pk sterke variant die op dit bijvoorbeeld in de nieuwe Passat leverbaar is.
Belangrijkste features van het 272 pk (100 kW per liter) sterke blok zijn een tweetraps elektrische turbo en de inspuiting van het common rail injectie systeem. Die laatste gebruikt een inspuitdruk van maximaal 2500 bar. Ook is de variabele kleptiming opnieuw ontwikkeld voor meer efficiency en power.
Ook gaf Volkswagen wat meer details vrij over de nieuwe 10-traps DSG. Deze is ontwikkeld om koppel tot 550 Nm aan te kunnen. Ook krijgt deze een coasting-functie, die de motor uit kan schakelen als het gas niet wordt gebruikt. Daarnaast zit er een nieuw systeem in dat energie moet terugwinnen bij het afremmen op de motor, dit systeem zou efficiënter zijn dan systemen die Volkswagen nu al gebruikt.
Barryyy zegt
Hoewel ik dit niet per se uniek wil noemen, vind ik het wel mooi om te zien hoe ver we gaan met het doorontwikkelen en verzinnen van nieuwe technieken. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar meer informatie over die 10-traps DSG.
fijnkonijn zegt
@Barryyy: verzinnen van nieuwe technieken? Hier is werkelijk niets “nieuw” aan.
Ik vind het belachelijk dat bedrijven nog steeds zo verkrampt in verbrandingsmotoren blijven investeren. Hou toch op met die ouderwetse techniek. Gruwelijk en nodeloos complex.
series2 zegt
@fijnkonijn: wat wil jij dan? Auto’s die lopen op magie?
fijnkonijn zegt
@series2: Electromotoren. Eenvoudiger wordt het niet. Slechts 1 draaiend deel, geen versnellingsbakken niets.
Wel eens in een Tesla Model S gereden? If no: echt doen. Is echt een eye-opener. Alternatief een Zoe of Leaf als het bereik voldoende is voor je.
series2 zegt
@fijnkonijn: dat bereik is het hem nou net. Al is de ontwikkeling van dat grafeenspul wel interessant. Daarna moet energie in het algemeen veranderen. Je kan wel een elektrieke auto hebben, de stroom komt gewoon uit een kolencentrale (en dat houd een keer op).
fijnkonijn zegt
@series2: de stroom voor mijn Model S komt 100% uit Waterkracht (Zwitserland heeft veel Hydro-electric).
series2 zegt
@fijnkonijn: mooi! Dan is er al een persoon minder die de aarde vertieft…
lamborgfan zegt
@fijnkonijn: mja.. Vooral blijven focussen op nieuwe zooi. Onze Model s van t bedrijf is in 5 maanden tijd 3x voor meerdere dagen naar de garage geweest.. En die is van April dit jaar! Kan je nagaan wat er met de vroege modellen gebeurd kan zijn (*flashback naar autobranden van accu’s*)
Doe mij maar lekkuhr een verbrandingsmotor heur!
fijnkonijn zegt
@lamborgfan: En die van mij was nog niet één keer in de garage. Your point please ?
lamborgfan zegt
@fijnkonijn: my point? Dat jij waarschijnlijk aandelen in Tesla hebt en 1 uit de goede fabriek heb meegekregen.. ):
Wat denk je zelf?
fijnkonijn zegt
@lamborgfan: tsja, als er net eentje treft uit de foute fabriek…
(Waar héb je het over???)
KEV9 zegt
Maar blijft dit ook 500.000km heel
tupperware zegt
@Soulmaster:
Ik vrees met grote vrezen.. Op papier ziet het er wel netjes uit.
utr1984 zegt
@soulmaster: who cares? Niemand rijdt zolang met een auto/motor
ardonjr zegt
@utr1984: Sommige komen er toch verdomd dicht bij in de buurt: http://www.autoweek.nl/klokjerond
KEV9 zegt
@ardonjr: onzin, ik ruil mijn auto’s pas in bij 5 ton op de teller en velen met mij, kijk eens naar taxibedrijven, velen gaan daar ver overheen.
KEV9 zegt
@Soulmaster: die reactie moest dus 1 hoger staan excuus
tupperware zegt
@utr1984:
Bij ons zijn er anders regelmatig inkopers die na 1,5/2 jaar op 2 ton zitten.
Dan gaat de auto er hier uit, toch wel fijn als hij dan nog wat meer oplevert dan de oud ijzer prijs..
bofkont zegt
@utr1984: Kijk daar heb je een punt, who cares.
Degene die nieuw kopen niet, fabrieksgarantie is van toepassing.
Maar hoe zit het als deze gebakjes buiten de garantie komen?? Vroeger kocht je een oud golfje en die ging nog jaren en jaren mee, vooral de 1.9 TDI. Maar tegenwoordig ?? Ik heb er stukken minder vertrouwen in.
Orichy zegt
@bofkont: En waarschijnlijk Volkswagen zelf ook, want zo lees ik het tenminste, als Volkswagen de levenscyclus van de modellen terug brengt van 7 jaar naar 5 jaar, dan concludeer ik daaruit, dat het materiaal ook minder lang mee zal gaan.
bofkont zegt
@Orichy: Inderdaad, de vervangingsmaatschappij is hier van toepassing.
Ik zou anders redeneren, een 15/20 oud golfje wat nog net zo betrouwbaar is als een nieuwe is pas reclame!! En hier zijn ze ook groot mee geworden, VAG staat voor betrouwbaar en degelijk zo doet de reclame ons tenminste geloven, in de praktijk zijn het maar middelmatige auto’s.
lamborgfan zegt
@Orichy: ik denk dat ze dat doen om sneller nieuwe technologiën in hun nieuwe modellen te kunnen verwerken en dus niet achter op concurrentie lopen.
lekkaah zegt
@bofkont: Vergeet niet dat een auto nu veel meer heeft. Letterlijk.
Er kan dus veel meer stuk gaan hedendaags.
bofkont zegt
@lekkaah: Is idd ook een punt.
v70t6r zegt
@utr1984:
Niemand rijd er zolang mee omdat de auto’s het tegenwoordig niet halen, vroegah, vroegah had je volvo’s met 250~300pk uit een 2.3tje en dat bleef makkelijk 500.000km goed!
3246cm252kw zegt
@utr1984: haha dan kom jij echt uit een ei! Of ben je nieuw op autoblog? Volvos met 1.000.000 km???????
utr1984 zegt
@3246cm252kw: holy poep, wat een boze reacties hehehe. Ik reageer op of het heel blijft. Nee, geen enkele motor blijft al die tijd heel zonder onderdelen te vervangen. Maar meeste mensen rijden idd niet levenslang met een auto nee, vooral niet in leaseauto-NL
3246cm252kw zegt
@utr1984: sorry niet zo bedoeld! :-( Heel net hou jij op mij reageert. Maar ook wel extreem wat jij zeg,t dat niemand zo lang met een auto rijdt. Je naam komt me bekent voor en verwacht meer van een pro-autobloger dus automotor kenner ;-) maar als ik je heb beledigd spijt me dat!
gtwillem zegt
@3246cm252kw: iemand met zo’n alias is wel een beetje bevooroordeeld, maar de 2.3 turbo blokken zijn behoorlijk robuust. Maar gechipte exemplaren hebben toch wel last van wat slijtage. De 2.5 10v (is eigenlijk een 2.4) is de echte doordouwer.
3246cm252kw zegt
@gtwillem: kijk Willem daar heb ik wat aan. Ik ben niet zo’n giga kenner wat benamingen aan gaat bij concurrenten(ben er helaas te druk voor) maar dan begrijp k ook eerder zijn standpunt. Kleine onderhoudsreviesie en weer gaan met die banaan toch :-)
Mercbenz zegt
@Soulmaster: Wat dacht je van 20.000 km :)
3246cm252kw zegt
@Mercbenz: keuze lijkt me. Wel heel cool! Leasebak zeker?
Kvgorp zegt
@Soulmaster: Wat maakt dat een leaserijder uit? Na 160.000km of 5 jaar lever ik hem toch weer in.
TimoBac zegt
@soulmaster: goed punt. Same goes voor 1.4 turbo
marinepower zegt
@soulmaster: zekers weten van niet!
3246cm252kw zegt
@marinepower: dat mensen zover doorrijden wat km’s betreft? Zeker wel misschien niet de liefhebbers hier, maar ga eens kijken in het buitenland, Polen bijv zie je ze echt KMS maken. Ohhh ja daar kunnen ze nog sleutelen dom van me logisch dus…. Maar Afrika enzo de taxi’s daar, bussen noem het op….
lekbak zegt
Kan me niet voorstellen dat dit net zo lang heel blijft als die 90pk dieseltjes van vroeger…
Ook snap ik het nut van een elektrische turbo niet. Om te assisteren laag in de toeren ok maar waarom elektrische energie steken in een turbo terwijl uitlaatgassen gratig energie geven?
Onehp zegt
@lekbak: om aan 270pk te komen op een propere manier heb je een grote turbo nodig, en die komt traag op gang. De electrische “turbo” (compressor is een beter woord) werkt slechts enkele seconden bij lage toeren of bij het terug op het gas komen (gasrespons) totdat de echte turbo op gang is gekomen. De kunst is om alles goed te laten samenwerken…
Daarboven lukt het VW redelijk goed hun sportieve viercilinders goed te laten klinken (GTD, Golf R) dus dit kan een te leuk blok worden…
thvmh zegt
@lekbak: op laag toerental komt er te weinig energie uit de uitlaatgassen. Door de turbo dan elektrisch op te spoelen krijg je sneller meer kracht en minder lag.
gearhead zegt
Wow, een 272 pk 4 cilinder diesel met een 10 traps dsg. Dat was 10 jaar geleden echt ondenkbaar.
JamesBond007 zegt
@gearhead:
Niet zo gek ook, toen gingen die blokken ook nog lang mee. Nu zijn het tijdelijke feestjes.
pickleweasel zegt
Ik ben heel erg benieuwd. Met deze nieuwe motor en bak worden het hele fijne auto’s denk ik.
dennisdd zegt
Over 2 jaar is m’n GTD7 alweer aan vervanging toe, dus laten ze deze maar in de Golf 8 lepelen :-)
rijbewijzer zegt
Oke leuk, en kan dit ook in een Golf of Léon?
gregorius zegt
@rijbewijzer: golf GTD of RD , leon FRD ? Kan me goed voorstellen dat het er wel in komt te liggen; al moet je m misschien uit Duitsland halen.
roppp zegt
Nadat er eerst 100.000 motoren kapot zijn gegaan en stiekem zijn omgeruild, denk ik dat het zeker een motor met potentie is.
Nog niet eens zo heel lang geleden werden er van die rokende MB 200D’s nieuw verkocht met nauwelijks 60pk en een top van 135km/u.
lekbak zegt
@roppp: de tijd dat een 200D maar 60pk had is al 30 jaar geleden, je wordt oud ;) . Bovendien draaien die motoren rustig 5ton+ en bij goed behandelen is dik over de miljoen geen uitzondering…
Maar ik denk dat je best eens gelijk kan hebben met dat er eerst veel te veel motoren kapot gaan voordat het een beetje betrouwbaar is. Maar dat heb je toch met nieuwe technieken tegenwoordig.
Arnoud zegt
@lekbak:
Daar heb je gelijk het heikele punt te pakken wat betreft levensduur van motoren. Goede behandeling! De huidige motoren generatie is thermisch veel hoger belast dan 30 jaar geleden. En toch trappen we het gaspedaal ook met koude motor nòg harder in de bodem. Geen wonder dat het dan stuk gaat.
Ik doe nu 90.000km met de 1.2TDi ecomotive zonder enige motorstoring en zonder een druppel olie te hoeven bijvullen. Netjes warm rijden is het codewoord. En netjes af laten koelen voordat je de motor na een snelle rit afzet. Minstens zo belangrijk!
406_v6 zegt
@Original_Arnoud: Ik denk dat de thermische belasting niet eens zo gek veel invloed heeft, meer de gigantisch gestegen krachten in/op het blok, warmte laat zich redelijk makkelijk wegkoelen, honderden Nm’s koppel, 2500 bar inspuitdruk, leibaankrachten op de zuigerwand, krachten op krukas en lageringen zorgen voor het uiteindelijk minder lang meegaan.
SimonMc zegt
@Original_Arnoud: Waarom moet je de motor laten afkoelen?
Freewarefreak zegt
@SimonMc: De motor niet. De turbo. Dat bedoeld Arnoud. Kijk eens naar een filmpje van een motor op de testbank. Dan worden de turbopijpen oranje. In het echt is het niet zo extreem natuurlijk. Toch wordt het goed heet. Als je de motor zo zeikheet meteen uitzet valt ook meteen de oliedruk weg. En wat doet de olie? Juist.. koelen. Als dat wegvalt gaat de turbo stuk. Dus met afkoelen bedoelen we de oliedruk op peil houden tot de boel weer op de normale bedrijfstemp is.
406_v6 zegt
@Freewarefreak: Moderne turbomotoren blijven ook na het afzetten van de motor nog even doorgaan met koelen, speciaal voor de turbo. Bovendien zijn moderne turbo’s beter bestand tegen hoge temperaturen door betere materiaalsamenstellingen.
Arnoud zegt
@406_v6:
De oliecirculatie stopt onherroepelijk zodra de motor wordt afgezet. De gewone verbrandingsmotor heeft namelijk een aangehangen smeeroliepomp. Dat wil zeggen dat zodra de krukas stopt met draaien de smeeroliepomp ook stopt. De lagers van de turbo zijn glijlagers welke bijna net zo heet worden als de schoepenwielen van de turbo. De hitte kan ervoor zorgen dat de olie verkoolt op de lagers verkoolt zodra de circulatie stopt. Daardoor zal ook met draaiende motor de circulatie bemoeilijkt worden en het gaat van kwaad tot erger tot de turbo het begeeft. Dus gewoon 10 minuten voor aankomst wat kalmer aan rijden ter behoud van de motor.
SimonMc zegt
@Original_Arnoud en @Freewarefreak :
Volgens de mensen van Garrett:
“Following a hot shutdown of a turbocharger, heat soak begins. This means that the heat in the head, exhaust manifold, and turbine housing finds it way to the turbo’s center housing, raising its temperature. These extreme temperatures in the center housing can result in oil coking.
To minimize the effects of heat soak-back, water-cooled center housings were introduced. These use coolant from the engine to act as a heat sink after engine shutdown, preventing the oil from coking. The water lines utilize a thermal siphon effect to reduce the peak heat soak-back temperature after key-off”
Maar het is wel zo, dat veel oude(re) wagens geen watergekoelde turbo hebben.
Bij een hoge belasting van de motor, hetzij door bv een caravan te trekken of door langdurig hoge toeren te hebben gemaakt, waardoor de motor heel warm staat,wordt wel aangeraden van wat rustiger te rijden naar het einde toe.
Of, stelt men voor, van de auto een minuutje stationair te laten draaien, zodat de turbo zelf een aanvaardbare temperatuur krijgt, en zodoende de olie in de turbo niet verbrandt als de auto wordt afgezet.
Conclusie: na een “normale” rit, kan je eigenlijk gewoon direct de auto afzetten. Wil je het zekere voor het onzekere, laat dan de auto een minuutje nadraaien. Voorkomen is beter dan genezen.
stamp zegt
@406_v6: is dat zo? Nee dat is niet zo. De ventilator die je wellicht hoort draaien Is voor de warmte afvoer van de koelvloeistof. De turbo wordt gesmeerd met olie. Eventueel aangevuld met waterkoeling. Als de motor stilstaat, stroomt er geen water meer (pomp uit) en is er geen oliedruk noch stroming meer (pomp idem uit)
KEV9 zegt
@roppp: dat die motoren zo rookten was puur de manier van inspuiting, tegenwoordig directe inspuiting in die tijd indirecte inspuiting. En een zeer onvolledige verbranding tot resultaat
gtwillem zegt
Erg knap, zoveel power uit zo’n relatief klein blok. Twee dingen waar ik erg nieuwschierig naar ben: hoe is de loopcultuur en wat is de levensduur? De waardes komen in de buurt van de 3.0d motor van BMW, die over het algemeen fantastisch lopen en behoorlijk betrouwbaar zijn, ook op de langere termijn. Benieuwd hoe de VW zich verhoud met 33% minder inhoud en 2 cilinders minder.
Onehp zegt
@gtwillem: mijn oude 123d heeft 270pk uit zijn getunede 2l biturboblok, en die rijdt nog steeds rond zonder probleem bijna 100 000 km. Een leuk ding, trok hard door van 1500 tot 4800 toeren en met een leuke inlaat had ie best een leuk geluid. Met een bijgeschaafd onderstel reed ie mee met Boxsters en Evos op circuit.
Dit nieuwe blok is ervoor gemaakt, dus zolang ze geen fouten maken of besparen op de verkeerde delen is er technisch geen probleem met dit vermogensniveau. Alleen was er vroeger weinig incitament om een viercilinder te maken voor de kostprijs van een zescylinder. Is anders vandaag… Voordeel is wel dat het in een Golf past, daar was vroeger ook geen markt voor maar wel een leuke ontwikkeling als die GTD-R er komt :)
3246cm252kw zegt
@Onehp: nou ja de VR6 paste ook.
Lekkere power voor een 123d hoor maar denk dat die zonder te veel onderhoud best 250.000km aankan met die power mits die netjes wordt warm gereden en de laatste kms rustig word gereden om alles weer af te laten koelen.
Van welke tuner is gebruik gemaakt? En doet die ook ongeblazen benzine motoren? :-)
3246cm252kw zegt
@gtwillem: ik ben ook erg benieuwd inderdaad. Maar wat we niet moeten vergeten is dat de techniek met betrekking tot het zuiveren van de grofstoffen ook beter worden en dus sterker. Benoem erg benieuwd wat dus zoveel sterker is geworden dat dit ook 500k aan kan met gemak. Misschien een nieuwe branch, motoren na een jaar vervangen…. Onzin natuurlijk want de A45amg doet dat natuurlijk nog beter wat pk’s betreft maar heeft denk ik wel minder Nm’s en die leveren de echte kracht.
SimonMc zegt
@3246cm252kw: “maar heeft denk ik wel minder Nm’s en die leveren de echte kracht”
Wat een onzin… Wat ben je met veel koppel, en met weinig pk…
3246cm252kw zegt
@SimonMc: klopt de Nm’s zeggen iets over de trekkracht(dus hoeveel kracht je hebt om een worst van de tafel te trekker) en Nm’s geven zo een comfortabele auto om mee te rijden….. Heb meer reacties geplaatst op mensen hier maar ze kunnen ook zelf nadenken.
Uit een druppel diesel kan je sowieso meer kracht halen dan een druppel benzine inderdaad.
EJS zegt
Lijkt me een fijne combi, deze diesel en dsg-bak..
sjeppie156 zegt
Erg knappe prestatie als dit allemaal klopt.
Vraag me wel af ik heb een tijdje bij een bmw dealer auto’s gewassen en getankt. Maar daar vond ik de start stop systemen nog wel erg bibberig. nou lijkt me dat die coasting technologie helemaal na een tijdje op je zenuwen te werken.(toerenteller word een pingpongtafel?) of zou dit het zelfde principe zijn dat de auto even de koppeling inzet en dan de ontsteking er weer op zet? (zoals aanduwen maar dan op hogere snelheid)
Onehp zegt
Zoals je aangeeft, zonder startmotor de koppeling gecontroleerd laten opkomen in een hoge versnelling (een reden om er 10 te hebben), dan verloopt dat erg zacht.
gregorius zegt
Ik gok dat elke grote autofabrikant een 2.0 TDI kan maken met 272 pk en vergelijkbaar koppel. Meeste fabrikanten zullen zeer snel ook het toepassen van een elektrische turbo kunnen toepassen.
De vraag is alleen wie het uit durft te brengen. Het kan potentieel erg erg erg veel klandizie kosten als het over 4 jaar blijkt dat na 150 – 200k alle onderdelen gewoon echt kapot gaan. Allemaal buiten garantie, maar een zeer slechte naam.
Maar de fabrikanten zijn leuk bezig. Zelfs de niet-topmotoriseringen in diesel en benzine, komen al vaak boven de 100pk/l uit.
griffendahl zegt
@gregorius: Enkele jaren geleden zeiden mensen hetzelfde over de eerste commonrail diesels met 100+ pk… Tijden veranderen ;)
gregorius zegt
@griffendahl: Klopt ook precies. En je mag hopen dat een miljarden bedrijf zulke dingen dus onder controle heeft als het uitkomt. Maar zover ik hier uit de reacties wel eens begrijp, is het kleine TDI / TSI grut van VAG niet zo heel betrouwbaar en op hogere KM hebben meerdere VAG motoren last van die ketting die niet meer strak genoeg is (versleten dus): zijn dure grapjes.
PeugeotGTI zegt
@griffendahl:
1.9 JTD 8V, draaien makkelijk 3 tot 4 ton. Zuinig en betrouwbaar!
griffendahl zegt
@peugeotgti: mijn e46 320d reed bij 280.000km nog als nieuw… Nooit motorisch iets aan hoeven vervangen buiten regulier onderhoud om. En voor die tijd was 136pk uit een 2.0 turbodiesel al flink wat. Ik weet zeker gezien het verleden en de staat van onderhoud van die auto dat 4 ton geen enkel probleem zou zijn.
3246cm252kw zegt
@griffendahl: sowieso waren hele goede blokken veel meer moet ook makkelijk kunnen :-) de opvolger van die motor de 150pk had wat problemen maar ook niet schrikbarend. Ik hou echt van e46ers jammer dat ze niet meer nieuw worden gemaakt! Ik zal dus wel me chassis over de heel veel KMS moeten tillen. Zeg het maar zo want hij heeft nog niet veel gelopen en ben vak een half jaar weg en 10 a 15k per jaar is niks voor een 6 pitter zeker niet met goed onderhoud inderdaad :-D
3246cm252kw zegt
@peugeotgti: veel meer met gemak. Mits ze goed worden onderhouden.
3246cm252kw zegt
@gregorius: klopt niet helemaal want een 2 liter turbo kan je zien als een 4 liter ongeblazen dus vullingsgraag wat betreft lucht brandstofmengsel word namelijk met 100% verhoog door de turbo druk. Maar inderdaad het is een 2 L en erg knap deze uitvindingen. Als alle componenten het aankunnen lijkt me dit een heerlijk blokje. Al zal een 6 pitter altijd lekkerder lopen en meer cil nog beter i.v.m. Een eerdere ontbranding in de cycli van de motor, dus een 4 pitter om de 180 graden, 6 pitter om de120 graden etc.
406_v6 zegt
@3246cm252kw: Waar haal jij vandaan dat de vullingsgraad 100% meer is??
Dickie zegt
Mooie techniek maar denk niet dat lang heel blijft een heb niet zo veel vertrouwen in die nieuwe VW techniek aangezien de problemen met mijn transporter t5 2.5l
autofreaker zegt
In een transporter zou het wel leuk zijn
desjonnies zegt
Ooit ( een verhaal van den oude man)
De oude man was ineens zijn Range Rover zat.
Zo maar op een avond stond de man aan het begin van dit millennium weer 70 liter in de Range te plompen terwijl hij er nauwelijks 350 kilometers voor terug kreeg.
De oude man was het zat, kwam thuis en gooide de bom dat de Range eruit ging.
Neeeeeee riepen de poezen, neeee riep iedereen bij de oude man thuis in koor,’t is de enige luxe die de oude man heeft, voor de rest werkt’ie alleen maar
De Range ging, de Passat 130 pk TDI kwam.
Gebruikt met 180000 op de teller, voor een half jaar dacht de oude man.
5 ton kilometers verder ging de Passat 1.9 TDI 130 pk naar het oostblok toe, om als taxi verder te gaan.
De oude man had een C6 diesel gekocht, wederom gebruikt.
na de C6 (die simpelweg te groot was) kwam er een Alfa 159 JTDm.
De oude man zal zich zondermeer deze VW diesel aanschaffen als de tijd rijp is.
Waarom? Omdat de oude man inmiddels verslaafd is aan de hoge druk ingespoten Diesels, ze lopen altijd, ze zijn stil, zuinig en de exploitatiekosten liggen op een acceptabel niveau.
De oude man hoort het zichzelf nog zeggen toen hij werd voorgesteld aan de Passat TDI : “de startmotor van mijn Range Rover is groter dan dit hele VW blok ”
Maar al gauw kwam de oude man erachter dat het gewoon fantastisch is om duizend kilometer op een tank brandstof te rijden.
En dat 1 : 18 toch veul prettiger is dan 1 : 6.
U mag de oude man altijd voorbij, de oude man laat u altijd voor gaan, maar pas op voor de oude man: af en toe stuurt hij zo gemeen hard met zijn Alfa, dat het bloed uit je hersens loopt als’ie een setje bochten ziet liggen.
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Heerlijk. Love your proza. “Hersenspinsels van een oude autogekke man”. Waar kan ik het e-book downloaden? :P
godofracing zegt
Het wordt bijna een vrachtwagen…
tupperware zegt
@godofracing:
Bijna ja, als de vrachtwagen voor z’n eerste beurt gaat is dit blok rijp voor een revisie..
nickelb zegt
De 240pk heeft 500nm. De 272 ook. Dus geknepen koppel. Omdat ze de bak maar op 550nm maken. Beetje lullig. En eig weinig marge. Denk dat de bakken eerder gaan als de blokken. Zeker als ze zo worden geknepen. Als je een “normale” motor chipt met zo.n vermogensstijging komt er een 40 50nm meer uit. Dus waarom dan niet op voorhand die bak marge opruimen naar zeg 700nm. Nu is het wachten tot alle reperaties
dondeboer zegt
@nickelb: Voor de dealer is dat natuurlijk ideaal. Al die gechipte diesels komen straks terug voor een revisiebak en VW kan je niet aansprakelijk stellen want het is niet de originele setup.
Overigens moet je jezelf ook afvragen waarom je als fabrikant meer marge zou inbouwen. Zo’n bak wordt er waarschijnlijk flink duurder door en waarom zou je dat doen? Als het blok 100nm minder levert dan de bak kan hebben, dan is dat met 20% marge gewoon voldoende.
stamp zegt
@dondeboer: Jij snapt m..
Hoeveel procent wordt er echt getuned? En: als de bak 100nM meer koppel kan weerstaan, en die bak kost daardoor 5 euro meer om te maken,.. wat kost dat dan? Precies.. klauwen met geld.
Bedenk vervolgens dat het koppel dat de bak aan kan slechts een ‘gegarandeerd’ koppel is, waarbij de bak niet binnen de garantieperiode kapot loopt. Zelf nog nooit een versnellingsbak gesloopt, terwijl de marge bij mijn speelgoed nog veel kleiner is ( en ik dus geregeld makkelijk voorbij het ‘garantie-koppel’ ga ). De gebruiker sloopt z’n bak, niet de motor. (al is een DSG natuurlijk lastiger dan een handbak: pedaal vloeren en gáán )
bakkenmetvis zegt
@nickelb:
ik vind weinig lullig aan 500nm koppel, zeker gezien de lompe manier waarop het er bij de meeste diesels inkomt lijkt het mij meer dan zat
nickelb zegt
@bakkenmetvis: ik bedoel meer dat vw zn motoren gaat knijpen. Niet dat je het blok moet tunen.
123bat zegt
Och nee, een tientraps automaat.. Steek er dan gewoon een CVT in zoals Audi deed. Werkt net zo goe- oh wacht…
hollow zegt
Als ze dit al 272pk geven, hoeveel gaan ze dan in het 3 liters proppen? Die pk wedloop is belachelijk geworden.
BaRa zegt
@hollow: Waarom zouden ze nog 3-literblokken maken? De markt beweegt zich wég van de 6- en meercilindermotoren.
gregorius zegt
@BaRa: waarom? Phaeton, Touareg, A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7, Cayenne, Panamera, Macan. Allemaal auto’s voor mensen die graag nog een paar euro spenderen om >300 pk en >600nm te hebben.
RutgerK zegt
Grappig dat er nog steeds mensen zijn met de standaardvraag hoe lang dat heel blijft.
Wij zijn allemaal slimmer dan de verantwoordelijke personen bij VAG. Die vinden het niet belangrijk hoe lang het heel blijft, wat de kosten zijn onder garantie en wat de gevolgen zijn voor het imago van het merk. De vraag ‘hoe lang het heel blijft’ wordt alleen op een forum gesteld natuurlijk nadat de motor honderdduizenden testkilometers heeft gedraaid op de bank en in diverse testauto’s ook onder extreme omstandigheden. ;-)
Enige tijd geleden was er op AB een filmpje van nieuwe TT’s op de Nurburgring. Van één was het motor-uitlaatgeluid moelijk te plaatsen. Wie weet dat Audi deze TDI (met iets meer dan 272pk misschien) in de TT stopt. Lijkt mij een prima combinatie om een ‘sportieve’ TDI in de markt te zetten.
bofkont zegt
@RutgerK: Is niets grappigs aan, men heeft genoeg praktijk voorbeelden dat het huidige moderne VAG niet zo goed was als 10/15 terug.
TSI/DSG problemen, eerste generatie 2.0 TDI.
lamborgfan zegt
@bofkont: tuurlijk dat is 100% waar. Maar je ziet bijna nooit reacties over de distributie kettingen van psa, bmw & mercedes terwijl die net zo ruk zijn. En niemand kan nu precies uitleggen waarom in theorie die dingen geweldig zijn, en in de praktijk waardeloos.. (De ketting t.o.v. riem, zal wel iets met kosten te maken hebben)
Wel vind ik dat ze die 1e versies van de dsg bakken nooit zo op de markt hadden moeten gooien. Ze worden steeds beter, maar die 1e gen. Was gewoon zwaar ruk!
TDI-goeroe zegt
denkt: dat past in een Ibiza :D
dotternetta zegt
weer met fietsketting eeuh..distributieketting?
arjontje zegt
@dotternetta: nee ik denk dat hier een olie gesmeerde distributie riem heeft. Deze hoeft nooit vervangen te worden ( zegt men althans.)
Ford gebruikt dit ook bij de 1,0 eco boost motor.
autofanaat zegt
10 vesnellingen lijkt mij heel overbodig voor een koppelrijke diesel. 6 versnellingen zijn toch meer dan genoeg. Alleen maar hogere onderhoudskosten aan de dsg bak.
406_v6 zegt
@autofanaat: 3 zou ook volstaan…
fijnkonijn zegt
@406_v6: neem een electromotor en je hebt helemaal geen versnellingsbak nodig…
clubbtraxx zegt
@fijnkonijn: Je kan beter je nick omdopen in electrokonijn. Je weet dat er voor mensen zoals jij Groen 7 is?
fijnkonijn zegt
@clubbtraxx: Oh daar kijk ik ook vaak. Maar ben primair auto liefhebber. Van een dikke roffelende V8 kan ik ook genieten hoor. Sterker nog, de auto die door de Tesla vervangen is, was een 4.2 Liter V8. Smul smul. Ik mis em nog steeds (alleen de brandstof-rekening mis ik niet zo ;-)
Ondanks dat ik auto liefhebber ben, ben ik niet blind voor nieuwe technologien en ben me ook terdege bewust dat verbrandingsmotoren finite zijn. Het zou beter zijn de aandacht te richten op modernere aandrijftechnieken. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
pesteau zegt
dit Duits huzarenstukje hoort dan ook thuis in een wagen met erg strak chassis en dat missen we net bij VW…een Seat ware aangewezen? .Fossiel zal het nog enkele decennia uithouden, het dieseltijdperk gaat nog leuke momenten tegemoet en 4cil-diesels renderen beter dan welke 5 of 6cil dan ook. Toch vind ik de electro-dieselhybride de mooiste combinatie om uitstoot en zuinigheid te combineren.