De joint venture van Volkswagen en Rivian brengt nog meer geld met zich mee.
De dit jaar aangekondigde joint venture tussen Volkswagen en het Amerikaanse Rivian is een feit. De twee automakers hebben hun samenwerking in gang gezet. De bedrijven wisselen platformen en software met elkaar uit, zodat zowel Volkswagen als Rivian hier elk op hun eigen manier van profiteren.
In eerste instantie zou Volkswagen 5 miljard dollar investeren in het Amerikaanse merk. Nu de joint venture officieel van start is gegaan is bekendgemaakt dat er nog eens 16 procent bovenop de initiële investering komt. VW pompt daardoor in totaal 5,8 miljard dollar in het merk. Daarover bericht Reuters.
Beleggers reageerden enthousiast op het nieuws. Het aandeel van Rivian steeg met enkele procenten op de Amerikaanse beurs. Op de lange termijn is er nog veel werk aan de winkel. De waarde van het aandeel Rivian Automotive, Inc is sinds het begin van dit jaar bijna gehalveerd.
Voor Rivian is het een broodnodige investering. Het geld is keihard nodig. Het Amerikaanse automerk verkoopt minder elektrische auto’s door een verminderde vraag. Volkswagen heeft op haar beurt ook baat bij deze samenwerking, want het bedrijf kan gebruik maken van de technologie van Rivian. Het is goedkoper dan op eigen kracht investeren in innovatie.
De Volkswagen van de toekomst kan dus een stukje Rivian met zich meedragen. Scout Motors, het nieuwste merk van Volkswagen, zal één van de eerste auto’s krijgen met techniek afkomstig van deze joint venture. Het eerste miljard is al overgemaakt door Volkswagen aan Rivian. De overige miljarden dollars worden uitgesmeerd tot 2027.
Rivian wil het geld onder meer gebruiken om een goedkopere SUV op de markt te brengen met de naam R2. Daarnaast is het merk druk met een nieuwe fabriek in de Amerikaanse staat Georgia. De bouw van deze fabriek heeft al vertraging opgelopen. Recent heeft Rivian een lening aangevraagd bij de federale Amerikaanse overheid om de bouw in gang te kunnen zetten.
harrie zegt
De lamme helpt de blinde.
tenaci zegt
Hoop echt dat ze het gaan redden. Het is een gaaf merk en met name de R3 zou hier op de Nederlandse wegen een welkom toevoeging zijn.
mashell zegt
Zolang ze er maar een PPE in plaats van een MEB platform onder schroeven…
dare2think zegt
Volkswagen probeert dit jaar 4 miljard te bezuinigen. En nu het bericht dat er nog eens 0,8 miljard naar ‘Elektrisch’ gaat. Dat zijn bedragen die in dezelfde orde grootte liggen. Blijkbaar ziet Volkswagen nog steeds een flinke toekomst in full EV, of zou het een reddingspoging zijn om hun eerdere investering van 5 miljard niet te laten verdampen..
mashell zegt
Natuurlijk, de toekomst is gewoon full EV, dat weet iedereen in de industrie. De voordelen van decentrale uitstoot, de veel betere efficiëntie en de mogelijkheid zelf de energie op te wekken zijn gewoon te groot. Maar omdat het om een transitie gaat is de vraag wanneer, nu de conservatieven overal de macht grijpen gaat het vertraagd worden en dat brengt onzekerheid over de investeringsrichtingen en dus crisis.
Jantje_555 zegt
kwestie van tijd voor Rivian opgaat in de merknaam Scout
audirs3 zegt
Rivian heeft in Q3 met name minder auto’s verkocht door problemen bij toeleveranciers, niet zo zeer verminderde vraag.
In Californië zag ik de R1 behoorlijk vaak rijden, ik vind het een leuke auto
LaLancia zegt
Is Rivian niet een concurrent van scout? Waarom helpen ze een concurrent in het zadel?
audirs3 zegt
@LaLancia De consument een idee van keuze geven, terwijl het allemaal hetzelfde concern is, is een bekende verkoop truc. Zo verkoopt Volkswagen ook Audi, Skoda, Seat en een rits andere auto’s, die vaak ook met elkaar concurreren.