De laatste Europese Volkswagen Polo is van de band gerold.
De hoogtijdagen van de Polo liggen achter ons, maar desalniettemin is het nog steeds het bestverkochte model van Volkswagen. In Nederland in ieder geval. En nu Ford de stekker uit de Fiesta heeft getrokken heeft de Polo in ieder geval een belangrijke concurrent minder.
De Volkswagen Polo rolt al 40 jaar lang van de band in het Spaanse Pamplona, maar… daar is nu een eind aan gekomen. De Polo moet plaats maken voor EV’s, waaronder waarschijnlijk de ID.2all SUV. De T-Cross en Taigo blijven nog wel gewoon van de band rollen in Pamplona.
Gaat de Polo dan de Fiesta volgen naar de eeuwige jachtvelden? Nee, gelukkig ziet Volkswagen nog wel heil in de B-segment hatchback. De productie wordt alleen verplaatst naar Zuid-Afrika, waar Volkswagen al sinds de jaren ’50 een fabriek heeft staan. Als je vanaf nu een Polo bestelt, komt die dus uit Afrika. En wie weet gaat ‘ie ooit nog een keertje terug die kant op.
Mocht je benieuwd zijn hoeveel Polo’s er geproduceerd zijn in Spanje: dat waren er 8,4 miljoen. Op de foto’s zie je het allerlaatste exemplaar, een blauwe Polo 1.0 TSI. Dit zal ongetwijfeld een gewild collector’s item worden onder verzamelaars.
Nino zegt
Heb de afgelopen jaren genoeg van dit soort foto’s voorbij zien komen maar nooit een basismodel gezien. Mooi om te bedenken dat iemand de taak heeft gehad om de laatste productie Polo uit te zoeken voor deze foto.
Robert zegt
Wow, ‘1.0 TSI’ en ‘gewild collectors item’ in één
zinalinea met elkaar verbonden.#whenhellfreezesover
pjotr zegt
Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto’s, die niemand koopt.
heckblende zegt
vorig jaar 42 miljoen stuks.
je moeder koopt niemand
mashell zegt
Draait de Polo fabriek in Zuid Afrika al? En gelden voor die Polo’s geen import heffingen?