De laatste Europese Volkswagen Polo is van de band gerold.
De hoogtijdagen van de Polo liggen achter ons, maar desalniettemin is het nog steeds het bestverkochte model van Volkswagen. In Nederland in ieder geval. En nu Ford de stekker uit de Fiesta heeft getrokken heeft de Polo in ieder geval een belangrijke concurrent minder.
De Volkswagen Polo rolt al 40 jaar lang van de band in het Spaanse Pamplona, maar… daar is nu een eind aan gekomen. De Polo moet plaats maken voor EV’s, waaronder waarschijnlijk de ID.2all SUV. De T-Cross en Taigo blijven nog wel gewoon van de band rollen in Pamplona.
Gaat de Polo dan de Fiesta volgen naar de eeuwige jachtvelden? Nee, gelukkig ziet Volkswagen nog wel heil in de B-segment hatchback. De productie wordt alleen verplaatst naar Zuid-Afrika, waar Volkswagen al sinds de jaren ’50 een fabriek heeft staan. Als je vanaf nu een Polo bestelt, komt die dus uit Afrika. En wie weet gaat ‘ie ooit nog een keertje terug die kant op.
Mocht je benieuwd zijn hoeveel Polo’s er geproduceerd zijn in Spanje: dat waren er 8,4 miljoen. Op de foto’s zie je het allerlaatste exemplaar, een blauwe Polo 1.0 TSI. Dit zal ongetwijfeld een gewild collector’s item worden onder verzamelaars.
Nino zegt
Heb de afgelopen jaren genoeg van dit soort foto’s voorbij zien komen maar nooit een basismodel gezien. Mooi om te bedenken dat iemand de taak heeft gehad om de laatste productie Polo uit te zoeken voor deze foto.
Robert zegt
Wow, ‘1.0 TSI’ en ‘gewild collectors item’ in één
zinalinea met elkaar verbonden.#whenhellfreezesover
pjotr zegt
Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto’s, die niemand koopt.
styns zegt
Inderdaad. De gevestigde orde moet plaats maken voor één groot vraagteken.
R zegt
Leugens 13.6 miljoen – waar haal je je ‘feiten’ vandaan……
mashell zegt
Draait de Polo fabriek in Zuid Afrika al? En gelden voor die Polo’s geen import heffingen?
't Peugje zegt
@mashell Zo werkt dat niet. De Nederlandse consument koopt de auto van een dealer, wat een eigen besloten vennootschap is of in ieder geval een werkmaatschappij. Of direct van de Nederlandse importeur, net hoe de afspraken met leasemaatschappijen liggen. Dus al maakt VW de auto in Timboektoe, consumenten betalen daar geen import heffingen over. Althans op papier. Dat het op een andere manier verwerkt wordt in de prijs is natuurlijk niet uit te sluiten. In de VS is het wel gebruikelijk om “shipment” kosten te communiceren. Een beetje zinloos want je hebt toch geen keus…
zjos zegt
Mismanagement. Met de komende zware economische vooruitzichten zal een eenvoudige goedkope polo meer gevraagd worden dan een dure onpraktische EV. Zeker in Duitsland.
En nu moet die polo uit Afrika komen ? Dat ligt vlg. mij buiten de EU. Dus dan wordt die ook duur door importheffingen ?
R zegt
Nee – importheffingen worden niet gegeven op ‘lokale productielijnen’ – BMW/Mercedes/Audi etc worden gezien als lokale producenten. Zij hebben hiervoor ontheffing, de reden is eigenlijk niets anders dan ‘ontwikkelingshulp’ – dit doet Nederland trouwens ook, je kan als land miljarden ‘hulp’ geven, maar het is beter om zelf een steuntje in de rug te creëren, door simpelweg ‘werk’ te leveren. Alhoewel het wel zo kan zijn dat als bv Chinese makers Born aanzwengelen dat zij ook worden vrijgesteld van importheffingen, omdat het beter is om 5000 mensen aan t werk te hebben in Limburg dan dat ze thuis zitten
jippie zegt
Deze beslissing is ongetwijfeld al 2 jaar terug genomen, toen ze er nog vanuit gingen dat het aantal EV verkopen alleen maar zouden gaan stijgen. En VW is als een mammoet tanker, die verander je niet zomaar van koers.
MM93 zegt
Waar moeten al die drugsdealertjes nu mee gaan rijden dan?