De heren autojournalisten zijn klaar met borrelen en hebben na lang ‘vergaderen’ besloten dat de nieuwe Polo volgend jaar een mooie sticker krijgt met het opschrift: Auto van het Jaar 2010. Knal de champagne maar open…
Het is voor Volkswagen pas de tweede keer dat ze met deze prijs aan de haal gaan, in 1992 won de VW Golf als eerste Volkswagen de prijs. De Toyota iQ is uiteindelijk tweede geworden op slechts 10 punten achterstand. De volledige uitslag kan je hieronder vinden:
1. Volkswagen Polo 347 punten
2. Toyota iQ 337 punten
3. Opel Astra 221 punten
4. Skoda Yeti 158 punten
5. Mercedes-Benz E-Klasse 155 punten
6. Peugeot 3008 144 punten
7. Citroën C3 Picasso 113 punten
Peter_D zegt
Niet echt een verrassing, gewoon mooie auto. Een van de beste in zijn segment. Wel grote verschillen zeg tussen de verschillende auto’s
Sukijaki zegt
Prachtig, zo mag ik het zien! Veel beter dan Amerikaanse en Japanse troep. Go Germany!
Thomas Bol zegt
Wel mooi karretje. 2 weken terug in een diesel gereden. Rijdt lekker. Alleen dat dashboard, dat plastic, lijkt wel een Jap.
Nee doe mij maar de C3 Picasso hoewel dat eigenlijk ook een gedrocht is, maar daarom vet.
Wel aparte uitslag.
911GT2 zegt
Jammer ik had het Skoda wel gegunt.
vla zegt
Toegegeven, een mooie Golf III is wel erg goed. :)
mick zegt
Het is ook gewoon een mooie, veilige, en langdurig een goede auto. Het verbaast me niks
Benjamin1 zegt
E klasse had van mij mogen winnnen, veel progressie geboekt tov de vorige.
VW Lover zegt
Mijn dag kan niet meer stuk!!!!
floryn zegt
ik geloof dat ze dit wel verdiend hebben en dan bedoel ik vooral met alle zuinige modellen. Als je dit soort Duitse auto’tjes vergelijkt met alle hybride meuk ben ik er steevast van overtuigd dat dit door zijn eenvoud veel milieuvriendelijker is! Bovendien is het ook nog eens gewoon een kwaliteitsauto.
L-Fred zegt
Ha, ik had de iQ op de 1e en de Polo op de 2e plaats gezet. Dus net andersom. Maar ik had ik het de Yeti het meest gegund….
rb zegt
@Thomas Bol, dan heb je in de trendline gereden waarschijnlijk. De comfortline heeft softtouch interieur en dat doet echt niet aan als plastic.
John zegt
Terechte uitslag. Misschien wint die Yeti nog wel de invalidenauto-van-het-jaar verkiezingen!!
Ferdinand1 zegt
En terecht! Als je de beste in je klasse bent mag je winnen.
@ Thomas Bol
Jappen interieur? Ik kreeg een heel andere indruk.
jurrian zegt
ze hebben netjes het meest conservatieve saaie barrel uit het lijstje weten te kiezen, zoals altijd. Auto van het jaar is voor mij altijd een goede reden om ergens met een grote boog omheen te lopen.
JoepeN zegt
Gelukkig is het niet de iQ geworden, het nut van dat lelijke ding ontgaat me echt volledig. :D
Was het idee van de AVHJ-verkiezing niet ooit dat innovatie beloond werd? Wat is er dan innovatief aan de Polo? Ik kan alleen de hele zuinige en toch betaalbare BlueMotion bedenken, maar hoeveel procent van de Polo-verkopen is zo’n Blue-dinges? Wat mij betreft had elke Polo-variant die BM-aanpassingen moeten hebben.
CSL zegt
En terecht!
Je kan zometeen bijna gratis rijden in zo’n bluemotion ding.
Sciurida zegt
Zoals anderen hier boven mij reeds gezegd hebben: Sköda had het verdiend omdat ze steeds betere auto’s maken, is sowieso lid van de VAG dus dan had Volkswagen (indirect) toch gewonnen, alhoewel de Yeti natuurlijk een gedrocht is, eerder de Superb maar goed..
jee-oekeloeres zegt
goh…!
was wel spannend!
Treff zegt
helemaal terecht, de Polo heeft zo’n goede vooruitgang gemaakt de afgelopen jaren. En dat deze nou net zo groot is als de Golf 3 maakt niet uit, alle merken worden stuk voor stuk een beetje groter. Kijk maar naar de 206 en 207, die zijn ook op zich gegroeid. In elke nieuwe auto staat altijd wel dat ze een paar cm gegroeid zijn. Dit geldt van Polo tot aan de nieuwe 5’er (BMW)
OT: de beste keuze die ze konden maken als het gaat om auto van het jaar.
MHJK zegt
Ge-wel-dig, het is dan ook een super vooruitstrevende auto, vernieuwend. Geen designer die daar nog aan kan tippen zowel het ex- en interieur zijn zooooo spannend…
Interpretatie graag naar eigen inzicht.
MHJK
Thomas Bol zegt
@rb
geen idee, hij had wel een mooi navigatie systeem en dikke 17 inchers
Porsche_Fan zegt
Pak de polo! :p
DimitriS zegt
Die toyata op 2de plaats en zoveel verschil met de Astra is niet normaal!
Astra moest minstens de tweede plek krijgen!
bozewolf zegt
Kan het grijzer dan dit?
Ik waag het te betwijfelen.
de sjonnies zegt
@bozewolf:
Nee want er is nog geen ‘nieuwe’ Golf in aantocht
G00F_81 zegt
Dus ze weten nu al dat dat de auto van 2010 is!?
We zitten nog in 2009, krijgt niemand meer een kans in 2010…? wat een onzin! ;)
Het lelijke eendje zegt
De verdiende winnaar!!
De E klasse had wel op de 2de plaats gemogen.
Dat de IQ een 2de plaats haalt begrijp ik niet. Wat is het nut van dit kleine lelijke en zeer dure ding waar geen plaats in is?
Sciurida zegt
Ben ik de enige die het wel heel toevallig vindt dat opel vorig jaar gewonnen heeft en er nu ineens een extreem verschil zit tussen de IQ (bah echt een lelijke auto, zie hem dagelijks en krijg nog steeds toyota kriebels :S) en de Astra?
VW Lover zegt
Even voor de duidelijkheid: ‘Mijn dag kan niet meer stuk!’… maar…. ik pleurde wel van mijn stoel van verbazing….
stokvis zegt
mooie strakke wagen, subliem voor zijn segment waar je al snel in een speelgoedkar rijdt bij de andere merken
johnny m zegt
hoe je het bekijkt , vw staat in de duitse duurtesten (autobild)pontificaal met 4 modellen achteraan .
Audi A4 rijder zegt
zeer voorspelbaar deze “auto van het jaar” verkiezing, altijd een saaie en degelijke winnaar tegenwoordig. Waar is de tijd gebleven dat er echt een onderscheidende en vooruitstrevende auto won? Zoals de Porsche 928 bijv.
Jesper zegt
Vind een iQ of een 3008 of een C3 Picasso toch een stuk innovatiever dan ‘de zoveelste Polo’… Niet mijn ding.
Maar om nou meteen alle concurrenten te gaan afbranden, als Jap, troep, rotzooi, en weet ik het… Dat getuigd alleen van jaloezie, en het zelf te jong zijn om een auto te mogen besturen, laat staan aan te kunnen schaffen.
Michael zegt
Astra in 3rde plaats – had gerust op 1ste of 2de mogen staan.
arashrsf zegt
bijna iedereen zei dat het de astra wordt :P
robby zegt
ik vind da hij het niet verdient saai dasaaibort zooo saai en een . gekrompe golf
S16 zegt
Beter!
Tenminste niet lelijke iQ
Stomme auto
jorden zegt
persoonlijk zie ik de E als winnaar!
door zijn toch wel fors hogere prijs ter aanzien van de concurrentie is deze erg hoog geëindigd!
ik neem aan dat als een instap E-klasse 30.000 had gekost dat deze eenvoudig op 1 zal staan.
Klojum zegt
Zit er nu ook al een autoalarm… op zo’n Polo?
Scorso zegt
En terecht!
Schitterende auto in zijn segment…
DRK zegt
Wat moet ik van deze uitslag zeggen? De Polo is inderdaad een stuk volwassener geworden, maar al met al vind ik de huidige Volkswagens (ook Audi) behoorlijk saai en voorspelbaar worden. Uit het gamma wat zij nu voeren vind ik alleen de Passat CC een echt mooie auto. De scirocco vind ik net een platgedrukte Golf 6 en de Golf 6 lijkt weer behoorlijk op zijn voorganger.
Nee ik had toch eerder voor de E-klasse of de Astra gekozen. Prachtige wagen die Astra.
vincenzo zegt
belachelijk, wat een vernieuwing is deze auto zeg…pfff.
mashell zegt
In deze tijd van inentingen voor kleine kinderen, zal ik de kinders ook eens wat prikkelend zeggen:
Alweer geen BMW! Waarom heeft dat merk toch zoveel fanboys als ze volgens de echte experts auto’s bouwen die gewoon minder goed zijn dan een Polo?
Brokkenpiloot zegt
Terecht dat deze auto, die het zelfs een auto als de Prius lastig maakt qua verbruik, hoog in het lijstje komt.
Maar wat een saaie winnaar!
Spiderman zegt
Een trieste winnaar als symbool van een triest autojaar. Wat een treurnis dat lijstje kandidaten. En dan wint de zoveelste generatie van een keurig, degelijk en oersaai autootje van een dito producent, dat alleen bij goed kijken herkenbaar is als het nieuwe model.
Waar is de tijd gebleven dat die prijs stond voor vernieuwing in autotechniek? Ooit durfden ze om die reden een Porsche 928 auto van het jaar te maken, dat waren nog eens tijden…
406_v6 zegt
Lijstje is verkeerd…. juiste volgorde had moeten zijn:
1. Mercedes-Benz E-Klasse
2. Opel Astra
3. Toyota iQ
4. Citroën C3 Picasso
5. Peugeot 3008
6. Volkswagen Polo
7. Skoda Yeti
:mrgreen:
joost zegt
3008 in het lijstje????
Die had in het zelfde lijstje gemogen als de Fiat Multipla.
JanC zegt
Ik ben wel een liefhebber van het merk Volkswagen, dus als ik denk dat de auto van het jaar treurig is dan zegt dat wel wat…
Wat velen al gezegd hebben: Wat is zo innovatief? Styling is een kleine Golf, en zo veel beter als de directe concurrentie is ie ook niet…
vintrist zegt
@ 406_v6
Heeft u enig benul van de volgorde van cijfers? ;)
Windhoos zegt
Ik ben enigszins verrast, want ik had toch echt de Citroen C3 Picasso verwacht ipv de VW Polo, die ik overigens wel mooier vind, maar echt innovatief is hij niet…..