Volkswagen heeft de Polo door een beautysalon getrokken en de auto een vers voor- en achterkantje aangemeten.
De gefacelifte Polo komt met een gewijzigde voorbumper met een lagere luchtinlaat, met daarboven een chroomstrip. VW biedt ook voor het eerst full LED-koplampen aan voor de Polo. Achteraan zijn de wijzigingen minder vernieuwend, behalve dat de ‘uitsparing’ voor de kentekenplaat breder is in een poging de gehele auto meer breedte te geven.
Nieuw aanraakscherm & nieuw stuur
Volkswagen heeft een nieuw infotainment- en navigatiesysteem met touchscreen in de Polo gehangen. Die komt in drie varianten, waarvan er twee te combineren zijn met MirrorLink, waarbij je via een app (internet)functies kan bedienen. De Duitser gooien de Polo optioneel vol met veiligheidssystemen. Post-Collision Braking, het op de rem zetten na een aanrijding, is gratis. Radargestuurde cruise control dat automatisch afstand houdt is optioneel, evenals Front Assist en City Emergency Braking. Ook leverbaar: het Driver Alert System, dat waarschuwt als je vermoeid gedrag vertoont. Bijvoorbeeld omdat je in de file bent omringd door 61 grijze Polo Bluemotions. Het driespaaks stuurwiel hieronder is eveneens nieuw.
Sport Select dempers
VW biedt in de Polo voor het eerst elektrisch aangestuurde dempers aan. Met een druk op de knop worden de elektromechanische kleppen in de dempers aangestuurd en verandert het dempingskarakter van ‘sportief comfortabel’ naar ‘sportief’. Ook nieuw: elektrieke stuurbekrachtiging, ingebouwd in de stuurkolom.
Bij de verkoopstart in mei wordt de Polo geleverd met een 1.0 driecilinder benzinemotor met 60 of 75 pk of een 1.2-TSI viercilinder met 90 of 110 pk. Later volgt nog de nieuwe 1,0-liter TSI (direct-ingespoten turbomotor) met 90 pk en een haha-verbruik van 4,1 l/100 km (CO2: 94 g/km). Alle benzinemotoren zijn goed voor 20% bijtelling. De dieselblokjes hebben allen drie cilinders en een inhoud van 1,4 liter, waaraan een verbruik van 3,2 liter per 100 km is gekoppeld (CO2: 82 g/km). Dit betekent 14% bijtelling voor het leasevolk.
GTI krijgt 12 pk extra
De Polo is er straks ook weer als Polo BlueGT (150 pk) en als Polo GTI met 192 pk, wat betekent dat Volkswagen ‘m 12 pk extra heeft toegestopt. Hiermee komt hij op gelijke voet met Opel Corsa OPC te staan.
robert110 zegt
Hij minder vrolijk geworden. Vind de huidige bumper mooier.
Hugoov zegt
Een haha-verbruik?
redbeams zegt
@Hugoov:
Haha of bye bye 14% voor de 1.0
gop1 zegt
Ziet er goed uit, maar wat ik niet snap is waarom ze die luchtinlaat lager hebben geplaatst? Lijkt me alleen maar nadelig.
Orichy zegt
Maar het allerbelangrijkste, is ook beter gaan rijden, want dat vind ik het gebrek van de huidige Polo, de stuureigenschappen, die waren verslechterd ten opzichte van de vorige Polo, is dit nu hersteld? Zal wel niet.
torsen zegt
@Orichy: Stuureigenschappen slechter? Qua wegligging en comfort kan de vorige Polo niet tippen aan het huidige model.
Het enige negatieve punt is de elektrische stuurbekrachtiging wat nou eenmaal een kwestie van wennen is.
Verder niet erg onder de indruk van de ‘facelift’. Bumper komt direct van de BlueGT maar dan met ander zwart plastic raamwerk.
Lelijk stuk zilver plastic in het interieur dat aluminium moet voorstellen mogen ze weglaten van mij.
civicfk3 zegt
@torsen: Bumper komt niet van de BlueGT af maar is wel degelijk nieuw. De bumper van de huidige BlueGT is gelijk aan die van de GTI. Ik kan het weten want ik rij momenteel zelf (na alle tevredenheid) in een BlueGT.
torsen zegt
@civicfk3: Zet de afbeeldingen eens naast elkaar en let op het deel van de bumper waar lak overheen zit. Dus NIET het plastic wat er in huist.
Orichy zegt
@torsen: Dus eigenlijk ben je het met mij eens, dat het stuurgedrag verbeterd kan worden, leuk!?! Laat Volkswagen er maar wat mee doen.
OT: Hij past met de faclift, weer tussen het overige Volkswagen spul, vooral qua eerst indruk en beleving. Maar persoonlijk vond ik het vorige model Polo, een prettiger aanvoelende auto, die je het idee gaf, dat wat hij moest doen, ook deed, niks meer, maar ook niet minder. Dit impliceert veel meer status, maar maakt dat echt niet waar in werkelijkheid.
Volkswagen’s eigen overschatting? Maar als het goed verkoopt, dan is het ook wat.
torsen zegt
@Orichy: Stuurgedrag is iets anders dan het verschil in stuurgevoel dat elektrische stuurbekrachtiging geeft t.o.v. mechanische of hydraulische stuurbekrachtiging.
Uiteraard kan dat vast beter, wat meer communicatie tussen wat er op de weg gebeurt en je stuur. Misschien is het dat ook al, aangezien deze Polo andere elektrische stuurbekrachtiging heeft.
Maar VW is over het algemeen niet heel erg bezig met de bestuurder te betrekken bij wat er onder hem gebeurt dus ik durf het te betwijfelen.
Orichy zegt
@torsen: Voor jou en techneuten heeft het misschien niets met elkaar te maken, maar ik ben geen techneut, maar een gevoelsmens, zonder echte technische kennis, maar ik kan wel goed analyseren en dat dan communiceren in woorden.
Wel had ik gelezen, dat deze Polo overgaat naar een electrische stuurbekrachtiging, misschien dat dat het stuurloze gevoel oplost, wat ik bij alle door mij bereden huidige Polo’s heb ervaren. Maar voor mij, had ik met de vorige Polo gewoon meer stuurgevoel en daardoor een goed stuurgedrag. De huidige Polo komt daar in mijn ogen veel te kort en doet daardoor in stuurgedrag onder voor de vorige Polo.
Verder is mijn ervaring, dat het onderstel van de huidige Polo ook niet echt verbeterd is, maar dat is misschien ook waarvan men houdt en een persoonlijk iets is. Jij vindt van wel en dat kan ik niet beamen, maar dat is ieders zijn smaak en recht.
torsen zegt
@Orichy: “Wel had ik gelezen, dat deze Polo overgaat naar een electrische stuurbekrachtiging,”
Nee, de Polo heeft al elektrische stuurbekrachtiging maar gaat over naar elektrische stuurbekrachtiging in de stuurkolom. Staat in de tekst.
“wat ik bij alle door mij bereden huidige Polo’s heb ervaren. Maar voor mij, had ik met de vorige Polo gewoon meer stuurgevoel en daardoor een goed stuurgedrag.”
De vorige Polo’s hebben minder mechanische grip en eerder onderstuur = slechter stuurgedrag. Nogmaals, het verschil tussen gevoel en gedrag.
“Verder is mijn ervaring, dat het onderstel van de huidige Polo ook niet echt verbeterd is, maar dat is misschien ook waarvan men houdt en een persoonlijk iets is. Jij vindt van wel en dat kan ik niet beamen, maar dat is ieders zijn smaak en recht.”
De huidige Polo lijkt qua rij-eigenschappen meer op de Golf 5/6 dan op de vorige Polo.
Als je een B segment auto als een C segment auto kunt laten rijden is dat een behoorlijke verbetering.
Het wiebeltje in de kont van de vorige mis ik echt niet als je met wat hogere snelheid door een bocht op de snelweg gaat en er een hobbel in de weg zit.
Dit de nieuwe dit niet heeft is simpelweg een gevolg van een beter onderstel en totaal geen kwestie van smaak.
Sorry maar uit wat je communiceerd met je woorden blijkt voorlopig niet dat je kunt analyseren wat een auto beter of slechter maakt.
Hooguit wat jou beter of minder bevalt aan een auto.
Objectief en technisch gezien is de Polo een enorme stap vooruit gegaan op z’n voorganger in nagenoeg alle opzichten.
mtber zegt
Waarom hebben ze de motoren niet verbeterd? De klachten die je hoort over de motoren en de versnellingsbakken zijn genoeg redenen om je zorgen te maken over je imago van kwaliteit.
Model zelf vind ik wel geslaagd.
baasbas zegt
@mtber: Jij weet nu al dat alle updates op motorengebied qua kwaliteit even slecht/nog slechter is als voorheen? Deel die informatie eens…
ej20g zegt
@mtber: versnellingsbak kan ik over meepraten (Bluemotion). Die is namelijk waardeloos, vooral het inleggen van de eerste versnelling gaat niet zoals het zou moeten. Vergelijk dit met versnellingsbakken van concurrerende merken (huidige Ford Ka, de oude Peugeot 206 GTI), dan weet je dat dit véél beter kan en eigenlijk moet.
civicfk3 zegt
@mtber: Een nieuwe benzine en diesel motor, extra pk’s voor het net een jaar oude 1.4 TSI ACT blok en een vernieuwd blok voor de GTI (ja niet alleen maar wat extra boost maar vernieuwde internals, om het olieverbruik wat het oude blok had, tegen te gaan) en jij zeurt over het beter maken van de oude 1.2 TSI? Ik denk dat we die over 2 jaar niet meer tegen komen en alles is vervangen door die 1.0 TSI.
brekkenbats zegt
Het is wel typisch VW die dit soort lichte aanpassingen voor doet komen als enorme wijzigingen. Andere merken zijn een stuk behoudener.
baasbas zegt
@brekkenbats: Nou, dat valt toch wel mee. Qua motoren is er heel veel gewijzigd. Om dat te markeren prak je er een nieuwe bumper op. Kondig het aan als de face lift en voilà. Dat is wat ze gedaan hebben toch?
gorre zegt
joepie , het wordt een Golf !
utr1984 zegt
Keurige facelift, hij oogt nu wat chiquer. Maar belangrijkste is natuurlijk hoe de BlueMotion eruit gaat zien, da’s het enige model dat we gaan zien…
baasbas zegt
Meer info over die diesel blokjes??
freezzr zegt
Nounou doe maar gek hoor VW! Een post-apocalyptisch remsysteem, nieuw stuur met nooit eerder vertoond futuristisch vlakke onderzijde, extreem gewijzigde bumpers, sport-select-turbo-dempers (optieprijs 2666€ besteld-niemand)
Wow!
baasbas zegt
@freezzr: Waar komt die kritiek vandaan? Gaat alles nog wel goed jongen?
freezzr zegt
@baasbas: heej jonge Bassie. Alles ook nog toppiejoppie met jou?
baasbas zegt
@freezzr: Ik klaag niet. Gezeik met de fiscus, maar hey, tenminste geen drankprobleem
freezzr zegt
@baasbas: Mooi! Blij dat je in ieder geval van één probleem af bent!
Edge zegt
Een tof autootje, dat helaas veel te vaak in saaie Bluemotion-uitvoering op de weg zal verschijnen.
mercs zegt
Waarom hebben ze dat hondslelijke, maar vooral oersaaie interieur, zo gehouden? Ik bedoel, beetje meer vrolijkheid in het interieur mag wel hoor…
PeugeotGTI zegt
VW is echt de SGP van de autoindustrie, totaal conservatief.
Gelukkig is de SGP niet zo succesvol als VW…
mashell zegt
@PeugeotGTI: dat kan helemaal niet. De VW Polo is toch wel een beetje een vrouwenauto (een echte man rijdt Golf) en vrouwen mogen van de SGP niet besturen.
mclarenf1lm zegt
@PeugeotGTI: Daarvoor hebben we natuurlijk de Porsche 911
berlinetta zegt
Ik zie eerlijk gezegd echt totaal geen verschil. Maar mijn interesse ligt dan ook niet bij Polo’s.
Design_Driven zegt
@berlinetta: Golf dan?
EdGaR zegt
Polo met 192pk.. Lijkt mij een prima combinatie!
civicfk3 zegt
Nu hopen dat mijn huidige BlueGT ook die 10 extra pk’s krijgt dmv een software update, verder ben ik wel jaloers op die electrische dempers.
SCscreamGT2 zegt
Huidige Polo altijd erg fijne auto gevonden voor z’n klasse. Hoogwaardige en vertrouwenwekkende rijeigenschappen.
Ben benieuwd of met deze nieuwe nog steeds de cd speler nog steeds optioneel (!) is.
notsobig zegt
Kunnen jullie de volgende keer a.u.b. de afbeelding van de vorige versie ook plaatsen, anders kunnen we echt niet zien wat er gewijzigd is… Alvast bedankt!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Lijkt wel een Polo Plus van de voorkant. Bejaardenhok geworden, en dat met die paar kleine aanpassingen. Best jammer, want de vorige ziet er gewoon best strak uit.
sdk16420 zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Golg Sportsvan bedoel je dan
jippie zegt
Slaapverwekkend saai.
Dinky_Toy zegt
Slappe facelift… aan de andere kant hebben ze gelukkig ook niets van de goede looks verpest.
Nog steeds geen Polo sedan (Russian model = Vento sedan in India) is een BIG FAIL in mijn boek. En 4motion graag, het chassis is er voor ontwikkeld.
baasbas zegt
@Dinky_Toy: Kleine sedan? Misschien populair in mediterrane landen, maar niet hier. Hier willen we hatchbacks. En 4 motion maakt die Polo hier te duur. Ten eerste moet de techniek betaald worden en daarna zal hij meer uitstoten. Dus de belasting gaat ook nog omhoog. En het is nu al geen koopje.
Ik denk dat jij 1 van de max 3 personen bent die interesse heeft daarin…
Dinky_Toy zegt
1 van de max 3.., misschien wel mischien niet.
Maar het model (Polo sedan / Vento sedan) bestaat al maar als ze het niet aanbieden hier en de klant geen keus laten dan zullen we er nooit achter komen.
Misschien dat de nieuwe A3 sedan (72 mm langer dan Polo Sedan en 184 mm korter dan Jetta) dit beeld wat zal veranderen (immers iets kleiner dan de Jetta).
Bora = 4380
Polo sedan = 4384 mm
Audi A3 = 4456
Volvo S40 = 4470
Jetta = 4640
En nu niet gaan schermen met de verkoopcijfer van de Jetta tov de Golf (geen idee overigens) want de Jetta is gewoon inferieur tov de Golf 6 en zeker tov de Golf 7.
Over het prijsniveau van VW producten heb ik het verder nooit gehad maar PON kan er idd wel wat van (helaas)…
flattsix zegt
een lagere luchtinlaat verbetert je bochtenwerk en verlaagt je dynamische zwaartepunt.
Niet mooi? ga dan elders zeveren.