Het is zover: de Polo der Polo’s is onthuld.
We kondigden hem een paar weken terug al aan: de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5, een Polo voor klanten van Volkswagen die graag een moppie mogen rallyrijden. De nieuwe Polo R5 is nu definitief onthuld.
De nieuwe R5 door Volkswagen Motorsport (dat ook de Golf GTI TCR levert) is uiteraard gebaseerd op de nieuwste generatie Volkswagen Polo. Gisteravond werd de auto op Mallorca onthuld. De R5 krijgt uiteraard een agressief voorkomen, maar belangrijker zijn natuurlijk de specs. De nieuwe rally-Polo krijgt een 1.6 liter viercilinder turbo die beschikt over 272 pk, 400 Nm koppel en een vijf versnellingen tellende sequentiële versnellingsbak met korte bakverhoudingen. Permanente vierwielaandrijving moet ervoor zorgen dat die power altijd zo efficiënt mogelijk het wegdek, zandpad of besneeuwde ijsmeer bereikt. Of elke andere denkbare ondergrond waarop klanten deze Polo R5 gaan rijden. De nieuwe R5 weegt 1320 kilogram en zou in 4,1 seconden de honderd moeten kunnen bereiken.
De vijfdeurs hatchback wordt uiteraard flink verstevigd met een rolkooi en andere veiligheidscomponenten. De komende maanden wordt de auto uitontwikkeld zodat hij in de zomer van 2018 gehomologeerd kan worden en direct daarop volgend aan de eerste klanten geleverd kan worden.
autoriteit zegt
Bruut ding zeg, nu nog een straatversie ervan maken :)
rutger97 zegt
@autoriteit: er zit een kenteken op…
skinnybmw zegt
@rutger97: zoals op iedere rally auto ;-)
skinnybmw zegt
@rutger97:
https://youtu.be/PTk1ocYcBUE
Gulli zegt
Hm, rare naam eigenlijk; Pooolooo…
karhengst zegt
@Gulli: Is dat een speciaal model met extra bekerhouders voor de cooolaaa?
shadowbroker zegt
@karhengst: Jij komt uit Tweeentee
breentjuh zegt
wat nu de toegevoegde waarde van de normale straatversie op dergelijke foto´s is, is mij een raadsel
berlinetta zegt
@breentjuh: Op die manier kunnen mensen zien dat de rallyauto vrij weinig te maken heeft met het straatmodel.
Dutchdriftking zegt
Er zit een kenteken op, is dat een hint?
skinnybmw zegt
@dutchdriftking: Rally auto’s moeten een kenteken hebben aangezien ze tussen de stages door op de openbare weg moeten rijden.
Dutchdriftking zegt
@skinnybmw: theoretisch kan je dus een RDW keuring krijgen? Gaaf!
Gulli zegt
@dutchdriftking: Niet eens theoretisch. De rallyauto van een vriend van me moet gewoon geldige APK en alles hebben, inclusief geluidsmetingen voor de uitlaat. En de regels van de competitie waar ze in rijden zijn natuurlijk nog veel strenger dan de eisen voor normale straatauto’s dus reken maar dat rallyauto’s gewoon de weg op mogen :)
bullzeyersn zegt
Wel een gave klasse dat R5. Veel en leuke merken.
postzegel zegt
@bullzeyersn: Ah, dát is het dus: een klasse.
Ik dacht eventjes: zijn ze nou helemaal gek geworden: een dikke 5 cilinder uit bijvoorbeeld de Audi RS3/TT RS
Maar helaas, een 1.6 4 cilinder.. ook al heeft ie wel tweehonderdbelachelijkveel peekaa’s..
shadowbroker zegt
@postzegel: Kijk even wat de WRC reglementen zijn
simonferrari zegt
@postzegel: Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het een 1.6 betreft en niet de 2.0 uit de normale GTI. Is dit puur gewichtsbesparing?
michiel_vandelft zegt
@simonferrari: zie hierboven.. ;)
sntial zegt
Cute uitlaatje.
thomasthomas zegt
Toch had de vorige de WRC een 2 liter uit de Golf R dus met chipje direct 310pk nog wat lekkerder.
torsen zegt
@thomasthomas: Wat heeft dat met de R5 te maken dan?
torsen zegt
@CasperH: “De polo der polo’s” komt er geen RX (rallycross) versie van deze dan?