De Volkswagen Polo GTI is zojuist op het web verschenen en het kleine heethoofdje lijkt helemaal klaar voor de autoshow van Parijs.
Volkswagen heeft vooralsnog alleen de foto’s vrijgegeven, maar de rest weten we eigenlijk al. Motorisch gezien zijn er geen grote verrassingen: we wisten al dat de nieuwe Polo GTI een 1.8 TSI onder de kap zou krijgen. Ook weten we al sinds de aankondiging van de facelift dat deze 12 pk meer zou leveren dan in de vorige Polo GTI het geval was.
De derde generatie Polo GTI krijgt dus 192 pk en 320 Nm koppel onder de kap. De handbak komt ook terug: je kan een zesbak bestellen of de DSG met zeven verzetten. De nieuwe GTI is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs. En om de familieband met de Golf te benadrukken lopen nu de rode lijntjes van de grille ook door tot in de koplampen.
mrniesoe zegt
Leuk ding!
gearhead zegt
Evolutie. Mooi en gedurfd!
civicfk3 zegt
Hebben!
gregorius zegt
Lijkt me een prima ding: leuke accentjes, goede verhoudingen. 1.8 met 192 pk is netjes; hoop voor de kopers dat je niet eerst naar 5000rpm moet voordat je beetje kracht hebt.
En dan; wordt ie te duur of niet?
Jochempie zegt
@gregorius: het is een turbomotor, en gezien dat 192 pk voor een moderne 1.8 turbomotor vrij weinig is, verwacht ik een turbolader die snel opspoelt en dus bij weinig toeren z’n koppel al afgeeft.
ds3thp zegt
@Jochempie:
Dat verwacht ik ook wel ja! En juist niet heel veel meer doet boven de 5500tpm ;-)
bogey zegt
@gregorius: Dat is net charmant, een autootje lekker hoog de toeren in jagen. Daarom heb ik ook een wagen met NA blok gekocht. De cijfers zijn misschien net dat ietsje minder, het verbruik iets hoger, maar het rijgenot ligt ook hoger als je hem naar die (+)7000 rpm kan jagen.
En inderdaad, onder de 4000 gebeurt er weinig en kan je er rustig mee rijden in het centrum. Ga je boven de 4000 voel je hem wel duwen en gaat het nog even door vooraleer je moet schakelen.
gregorius zegt
@bogey: Had ooit een CRX VTi met het 1.6 motortje dat 160 pk deed. Heerlijk scheurijzertje, goede response en leuke kracht op ’t einde. Was leuk.
Nu rijd ik elke dag 100 km, en ik vind t lekkerder als die power gewoon daar is als je er om vraagt. Ik kom vrijwel niet meer boven 3500 – 4000 toeren met een V8 benzine.
Dus ja, er is ene markt voor beide!
steef2 zegt
Goed dat de handbak terug komt.! Daar zouden meer fabrikanten een voorbeeld aan moeten nemen.
rammillius zegt
Het wordt druk in de B-klasse hothatches. Zal deze net zo goed zijn als de Clio RS of Ford Fiesta ST?
gieltj zegt
@rammillius: of Civic type R
Jochempie zegt
@gieltj: hij zegt net nog b-klasse (oké, segment)….
ds3thp zegt
@rammillius: Clio RS legt het af tegen veel mede Hot Hatches helaas, vooral op het vlak van rijbeleving!
Als alledaagse auto is een Clio RS echt een prima auto geworden, echter helaas niet meer de stuurmans auto van 2 jaar terug!
marc94 zegt
@ds3thp: dat is precies de reden dat ik een Clio 3 rs gekocht heb in plaats van de 4. Toen ik 1.6 turbo hoorde in plaats van de eigenwijze atmosferische 2.0 bloedde mijn hart al. Ik heb geen cup chassis maar de Clio 4 is kwa rijden vele malen minder leuk. Ik hou wel van eigenzinnige auto’s en dat is er wel een beetje af. Wat het echter wel lastig maakt want welke hot hatch heeft er nu nog een karakter in zich…
gieltj zegt
Komt er ook een “R” versie van? Die nog een tikkie extremer is?
jrk68 zegt
Het vermogen is een beetje karig, nu ze kiezen voor 200cc meer i.p.v. minder dan de concurrentie, verwacht je toch dat hij qua vermogen boven de Clio RS zou zitten.
Daarbij, 10 jaar geleden leverde de 1.8 al vermogens tot 240pk.
Ik vind het dan weer wel te prijzen dat ze de klant de keuze laten of ze zelf willen schakelen of voor een automaat kiezen. Die laatste is voor mij een no go in een hothatch.
2cool4school zegt
@jrk68: ik denk dat als ze er meer vermogen instoppen, hij sneller wordt dan de golf gti. dat zal wel niet de bedoeling zijn..
ghost zegt
@2cool4school: dus dat, heeft puur met marktsegmenten in VAG-kringen te maken. Je wilt niet dat iedereen een Polo GTi gaat kopen i.p.v. een Golf GTi.
jrk68 zegt
@2cool4school:
Je meent het niet….
Alsof er iemand een Golf zou laten staan voor de veel kleinere Polo.
Nu laten mensen hem wel staan voor de snellere en hoogst waarschijnlijk beter rijdende Clio of zelfs voor de komende Corsa OPC,
leeno zegt
@jrk68: ik durf bijna zeggen dat deze motor de beste prestaties gaat leveren in zijn klasse vergeleken met de 1.6jes van de concurentie. De 1.8 is een dijk van een motor, ik kan het zeggen. Gr
ds3thp zegt
Moet zeggen dat het een leukere verschijning is dan de vorige versies! Maar het blijft een beetje een saai uiterlijk naar mijn mening!
Ik ben vooral benieuwd naar de Peugeot 208 GTI 30th Edition die straks in Parijs wordt getoond en vanaf November te koop komt!
jack_abarth zegt
Heb met de vorige GTI wel eens gereden, geen haar op m’n hoofd die nog een handbak wil. Tegen die DSG-bak kun je echt niet op schakelen.
jrk68 zegt
@jack_abarth:
Dat zal best, maar tegen de beleving die een echte hothatch liefhebber wil kan geen automaatje op. Schakelen hoort nu eenmaal bij die beleving, althans voor mensen die nog echt auto hebben leren rijden en weet hoe dat voelt. De Playstation generatie weet helaas niet beter….
LaLancia zegt
Wow, wat een onthulling!
DennisS65B40 zegt
Bizar!!! Het rode lijntje loopt nu gewoon door in de koplamp!!!! Heftig
bofkont zegt
Zou deze wel heel blijven?
De vorige polo GTI was een drama met zijn 1.4 TSI.
Relatief weinig vermogen heeft deze voor een 1.8 turbo motor.
Goede zaak lijkt me, kan de betrouwbaarheid alleen maar ten goede komen.
stekel zegt
kijk eens aan, mijn nieuwe leaseslet stelt zich voor!!
en met handbak dus ik kan mijn geluk niet op!
Sracerr zegt
Gaaaaap GTI onwaardig. wat een bejaard vierkant uitziend hondehok is dit toch.
trustmeiamanengineer zegt
spannend
gtwillem zegt
Het is de derde generatie Polo GTI (De Polo Mk2 Coupe G40 niet meegerekend) (en de vijfde generatie Polo).
sir_smokalot zegt
Check, de Mk 2 heette GT idd. Aangepast.
fconderkantlat zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
michaelb zegt
Jammer dat VW dezelfde stoelen heeft behouden. Je moet min. 100kg wegen om goede zijdelingse steun te krijgen.
ej20g zegt
@michaelb: mooi, dan zit ik goed. Maar ach, als ik het geld had liggen zou ik ‘m sowieso al niet kopen. Dan zou ik een kijkje nemen bij Opel…