Voor dit bommetje geldt: veel liever een exemplaar van na de facelift. Hoe dat zit, leggen we uit in dit occasion aankoopadvies van de Volkswagen Polo GTI.
Deze generatie Polo is best lang op de markt geweest: vanaf 2009 tot 2017. Daarna kwam er een volledig nieuw model, die nu nog steeds nieuw te koop is. In 2014 was er de facelift en kreeg de Polo de modelcode 6C. Qua uiterlijk veranderde er niet veel: andere koplampen en achterlichten. Voor de normale Polo’s kwam er nieuwe motoren die één liter groot waren.
De facelift Polo GTI 6C
We wisten het wel, er is geen “substitute for cubic inches”. Voor de facelift had deze generatie Polo GTI de “befaamde” 1.4 twincharger onder de motorkap. Een blok met een paar aandachtspunten en vandaar dat er een compleet ander blok kwam na de facelift. Het is groter (1,8 versus 1,4 liter), krachtiger (192 versus 180 pk) en ook nog eens zuiniger (tot 10%). Hebben we al die jaren met grasmaaierblokjes rondgereden, terwijl het dus ook kan met meer slagvolume. Tijdens de rijtest van de Volkswagen Polo GTI 1.8 waren we er destijds enthousiast over.
Aandachtspunten Volkswagen Polo GTI
Als je een tweedehands Volkswagen Polo GTI wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. In theorie is er de keuze tussen een Polo GTI met de 1.4 TSI Twincharger en de latere Polo GTI 1.8 TSI. Op papier ontlopen ze elkaar niet veel qua prestaties. De oudere 1.4’s zijn voordeliger qua aanschaf. Qua betrouwbaarheid zijn er echter grote verschillen. De Polo 1.8 GTI kunnen we aanraden. Bij een Polo 1.4 GTI zien we het liefst dat een aantal van de problemen al zijn aangepakt door een vorige eigenaar. Lees je dus goed in qua details van dit occasion aankoopadvies van de Volkswagen Polo GTI.
1.4 TSI (CAV) Polo GTI
- De 1.4 TSI (dit geldt voor alle versies met meer dan 160 pk) staat bekend om problemen met de distributieketting. De kettingen zouden een leven lang mee moeten gaan maar knappen soms al vanaf 40.000 kilometer. Knipperende motorlampjes, stotterende motor en tikkend geluid zijn signalen dat het misgaat.
- Problemen met en/of rond de zuigerveren kunnen zich uiten door een slechte stationairloop, bijgeluiden of het uitvallen van één van de cilinders. De 1.4 TSI’s zijn gevoelig voor detonatie, waardoor er een stuk aluminium tussen de eerste en tweede zuigerveer kan afbreken. Uiteindelijk loopt het blok hierop vast. Een oplossing is het monteren van nieuwe zuigers, maar dat kost enkele duizenden euro’s.
- Olieverbruik (en vervuiling) is een issue wat bovenstaande problemen verergert (en andere problemen veroorzaakt). De 1.4 TSI heeft een te kleine olieschraapveer, waardoor olie vervuilt en weglekt. Eerder verversen van de 5w30 longlife olie (bij 15.000 km) is een aanrader. En gebruik altijd kwalitatief goede olie.
- De turbo heeft ook niet het eeuwige leven
- Bobines ook niet. Need we go on?
1.4 en 1.8 TSI
- Beide TSI motoren hebben net zoals bijna alle direct ingespoten motoren last van koolstof afzetting in het inlaattraject. Premium brandstof tanken verzacht de problemen, maar vaak is wel eens een reinigingsbeurt nodig. Een specialist kan het reinigen met walnoot schillen of speciale vloeistof.
- De zeventraps DSG-bak (DQ200) van vroege modellen is onderdeel van discussie op het web. Hij kan voor problemen en er zijn wereldwijd recalls voor geweest. De bak hoort soepel te schakelen en let er ook op of de koppeling niet slipt wat vaak alleen te zien is aan de toerenteller. De koppelingsplaten kunnen versleten zijn, maar er kan ook een defect zijn aan het Mechatronic. Deze stuurt de bak aan en erin zitten kleppen en regelunit. Mocht de Mechatronic unit defect zijn, dan is vervangen de enige optie.
- Koppel begrensd vanwege de DSG7 versnellingsbak met droge koppelingen: de 1.8 GTI met DSG heeft daardoor 70 Nm minder. Let bij chiptuning er ook op dat er niet veel meer Nm’s worden losgelaten op deze bak. Tenzij je het wel leuk vindt om de koppelingsplaten regelmatig te laten vervangen, dan gewoon doen.
1.8 TSI
- Bij vroege Polo 1.8 GTI’s zijn problemen bekend met de turbo door een productiefout. De meeste, zo niet alle, zullen al vervangen zijn onder garantie.
- De distributieketting en kettingspanners van de 1.8 GTI zijn beter, maar verdient nog steeds aandacht. Let weer op knipperende motorlampjes, een stotterende motor en tikkend bijgeluiden.
- De thermostaat behuizing kan nog wel eens lekken.
Carrosserie en interieur
- De dagrijverlichting kan te warm worden en daarbij lichte verkleuringen in de koplamp veroorzaken.
- Kachelweerstand van handmatige airco brandt door.
- Aircopomp die vastloopt of snel verslijt.
Onderstel
- Sommige eigenaren klagen over snel slijtende remmen bij de Polo. Controleer tijdens de proefrit of er geen trillingen te voelen zijn tijdens het remmen. Dit kan worden veroorzaakt door kromme remschijven.
- De schokdempers zijn vaak na 100.000 km lek en moeten vervangen worden. Dat kan ook een mooie aanleiding zijn om het hele onderstel aan te pakken.
Elektronica
- De zekeringkast zit wat onhandig bij de pedalen. Nederlanders met grote voeten stoten daar wel eens tegenaan en dat kan tot allerlei vreemde elektronische storing leiden. Alle zekeringen weer even aandrukken en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
- De Discover Media navigatiesysteem van na de facelift loopt soms vast en lijkt afslagen etc te missen. De regelunit is dan mogelijk defect en moet vervangen worden.
- Het touchscreen van de oudere navigatiesystemen kunnen bij koud weer een eigen leven gaan leiden en spontaan knoppen gaan indrukken. Vervangen van het touchscreen scherm kan nodig zijn.
Motoren
- 1.4 GTI 180 pk/ 250 Nm
- 1.8 GTI handbak 192 pk/ 320 Nm
- 1.8 GTI DSG 192 pk/ 250 Nm
Aanbod Volkswagen Polo GTI op Marktplaats
Op moment van schrijven van dit occasion aankoopadvies is er ruim aanbod van Volkwagen Polo GTI te vinden op Marktplaats. Van de dik 3000 Polo’s zijn er pakweg 150 Polo GTI’s te vinden tussen het aanbod. De Polo 1.4 GTI vind je vanaf ongeveer 8 mille, de nieuwere Polo 1.8 GTI is er vanaf 13 mille.
Voor het totale aanbod van de Volkswagen Polo kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Het exemplaar voor dit occasion aankoopadvies van de Volkswagen Polo GTI vonden we bij Gräper Automotive.
net10 zegt
Wat een enorme lijst met hele dure problemen, als je gewoon verstandig bent dan kijk je bij de concurentie, die zijn meestal veel betrouwbaarder.
jmeverts zegt
@net10: clio rs met de 2.0 atmosferische motor
ghost zegt
@jmeverts: Frans, dan heb je altijd gezeik met elektra. 1x en nooit meer voor mij.
net10 zegt
De Clio RS is inderdaad een erg leuke auto, ze zijn ook erg betrouwbaar. Elektrisch hebben ze het tegenwoordig ook heel goed voor elkaar is mijn ervaring, bij de laatste 3 Franse auto’s heb ik geen enkele elektrische storing gehad.
shalomleon zegt
@net10: valt wel mee toch, als je de koeling, smeering, airco, motorblok, transmissie, ophanging, remmerij, electronica een beetje wegdenkt dan…. nee, je hebt echt gelijk hahah
net10 zegt
@Shalomleon blijf dat maar denken. Mij viel juist op bij de 3 laatste Franse auto’s hoe probleemloos en betrouwbaar ze waren, de motoren waren/ zijn ook bijzonder degelijk en goed. Een van de auto’s staat al dik boven de 2 ton, de motor gebruikt (vrijwel) geen olie en loopt als nieuw. En dan lees ik de enorme lijst dure problemen bij de Polo GTI. (Je moet bij een Franse auto niet de motor hebben die ze met BMW hebben ontwikkeld.)
leeno zegt
@net10: met alle respect maar weer een zeer onduidelijk lijstje. 1.4 is echt slecht maar de 1.8 is prima en met een simpele tuning naar 240 a 250 pk te krijgen. de 1.8 en 2.0 van deze generatie hebben multiport injectie (direct en indirect) wat koolstofafzetting tegen gaat. dit wil niet zeggen dat er geen afzetting is maar minder als alle merken samen. de dsg dq200 is niet de beste dsg maar kan na tuning een 350nm aan en de tuning zorgt voor betere schakeltijden waardoor de levensduur van de platen veel beter is. het probleem is niet de sterkte van de bak maar de droge platen. kortom wil je een betrouwbare gti neem dan de 1.8 met handbak en je zit prima. de ketting is bij de ea888 gen 3 ook geen probleem. gelukkig nieuwjaar iedereen.
wimof zegt
Denk je?
Het is overal wat.
lefty00 zegt
Met zon opsomming zou je haast denken dat de titel van dit artikel is, het beternietaankopen advies…
lecomte zegt
Conclusie: Niet kopen dus 🤣
ECU zegt
Niet kopen dus, geldt eigenlijk voor alles van VAG.
michiel_vandelft zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pindakoning zegt
VW GTI’s kan ik over het algemeen best waarderen, maar zal nooit een gebruikt exemplaar durven kopen
staal zegt
Kan je niet beter een BlueGT kopen? Of heb je dan dezelfde kans op problemen?
rupke zegt
@staal: wou het al net zeggen ben ook een tijdje op zoek geweest naar een polo gti maar hoor je niks goeds over dus heb een blue gt gehaald en moet zeggen prima vlot autotje
LaLancia zegt
Ongelooflijk. Een Laguna II is er niets bij.
Johanneke zegt
Het zal vast heel leuk rijden maar ik zou het als particulier niet aandurven. Zoals zoveel VAG producten zijn er echt veel problemen bekend.
Komt bij dat ik een automaat in een sportieve auto gewoonweg dom vind. Ja in de echte racewagens is het sneller dan zelf schakelen, maar zo’n polo gti is niet extreem snel, dus kan je beter zelf schakelen voor het rijgenot. Ik denk dat ik in een 140pk suzuki swift sport die beduidend langzamer is meer plezier zou hebben.
mashell zegt
@Johanneke: voor echt rijplezier moet je een beetje werken. In zo’n 300pk gebakje hoef je alleen maar het gas pedaal in te trappen en je gaat hard. Dat kan elke Jan, Ali en Anne-Fleur. Maar in die Swift moet je werken in er uit te halen wat er in zit. Dat is gewoon veel leuker.
Variomatic zegt
Knappende ketting?? Het wordt steeds mooier, dat ze overspringen door defecte spanners en/of oprekken was bekend, maar brekende kettingen heb ik nog nooit van gehoord..
Ilquadrifoglio zegt
Niet normaal.. Hierbij is een Alfasud nog zeer betrouwbaar. Echter is dat bijna 50 jaar geleden.
fconderkantlat zegt
ultieme budget tokkie en finnen wagen.
meestal vanwege schadehistorie uit 6 verschillende donorwagens samengesteld met allemaal non-OEM materiaal.
een tweedehands polo gti naast een wand met de quote “uw droomauto is dichterbij dan ooit” … tja xD
Ot92 zegt
@arashrsf Ik kwam er laatst nog één tegen waarvan de eigenaar gewoon een nette blonde jongeman was hoor..
faalhaas zegt
…. maar voor de rest is het een prima auto , een echte volkswagen natuurlijk.
BerlingoHdi zegt
En toch zijn er massa’s mensen die vag producten blijven kopen, een foutje kan gebeuren 1.4 tsi met DSG maar vervolgens ontwerp je weer een model met problemen😏Ik zou denk ik voor een Fiesta gaan, lijkt mij fijner rijden (als je geen automaat nodig hebt).
Benny_Weisz zegt
Is een Fiesta RS niet een verstandigere keuze?
c4seum zegt
@bennyweisz: die moet je even uitleggen
Benny_Weisz zegt
@c4seum:
Hetzelfde segment, dezelfde prestaties en hopelijk minder aandachtspunten?
c4seum zegt
@bennyweisz: dat snap ik allemaal wel, maar ik heb nog nooit van een Fiesta RS gehoord
tattoo666 zegt
Welke Fiesta RS??
Fiets ST misschien?
Benny_Weisz zegt
@tattoo666:
Benny_Weisz zegt
@bennyweisz:
Fiesta ST
sanderz28 zegt
Die ouwe van mij had er in 2009 1 gekocht. Moest uit het niets ineens 2 liter olie bijvullen, bobines gingen stuk enz. Na 1 jaar ingeruild. Werd 3 maanden daarna door de dealer gebeld waar hij ingeruild was dat de motor stuk gelopen was. Topwagen😂
erikabarth zegt
De 1.4 twincharger is idd een probleem motor ook die in de scirocco.
De 1.8 is een prima ding.
Ketting problemen en vervuilde blokken is niet alleen een vag dingetje hoor.
De citroen DS3 racing bijvoorbeeld is ook een rampen auto, net als die hele THP motor generatie.
monsieurleloure zegt
Wat ik vooral bijzonder vind is dat er voor een 10 jaar oude Polo GTI rustig 10.000 euro gevraagd wordt ,een kale kostte nieuw rond de 25000euro.
hippopotamus zegt
Mijn hemel wat een lijst. 😅 Met een grote boog omheen lopen.
dhrr zegt
“Uw droom auto dichterbij dan ooit”. Achter deze muur is showroom Ford. Dus tekst klopt.
wimof zegt
Bij een rechtstreeks ingespoten motor zal premium brandstof niet helpen, de EGR klep wegschrijven wel.
Anders zitten de inlaatkanalen dicht na +- 80.000 km en dit bij eender welk merk, effe walnutblasting en het is weer ok ( alleen durft men voor dit 4 uur durend werkje heel veel geld vragen )
Anderzijds zal mijn schoonzus hier niet mee akkoord zijn, ok de ketting is vervangen bij de eerste tekenen, ondertussen 10 jaar oud en 180.000 km verder.
Moraal van het verhaal, er rijden vele miljoenen van deze motoren/wagens rond, dus de kans om een lange lijst aan defecten aan te leggen is zo gemaakt.
Niet vergeten hoe thermisch overbelast die motortjes zijn, olie wordt te heet en blijft er te lang in, film breekt en we krijgen slijtsporen aan de werkzijde van de zuigers
bernoulli zegt
Ik heb zo’n GTI gehad als leasert. Van 2012 (nieuw) tot circa 45K op de klok. Rood, alle opties (xenon, schuifdak, etc, etc (bizar dat xenon een optie was trouwens en niet standaard)). Voor de prijs van een doorsnee Golf. Was toen echt een leuk ding om te zien.
Gelukkig zelf geen problemen met de auto gehad, maar van mijn eigen geld zou ik hem gebruikt niet kopen met die motor. De 1.8 wel.
Wat me bijblijf is dat het vooral een lekkere vlotte GT was. Een heerlijke auto om vlot mee onderweg te zijn op de snelweg. Het klinkt cliché, maar hij voelt echt groter aan dan hij is. Zeker in die tijd was het interieur het meest volwassen wat je in die klasse kon krijgen.
Voor het snellere werk binnendoor zijn er leukere auto’s te vinden. Tuurlijk, het is vlot en sportief, maar het is het ook allemaal net niet. Daarvoor was hij niet scherp en snel genoeg. Precies op het moment dat je het spektakel verwacht hield het op met vermogen of grip (en ja, als je het zo leest dan lijkt dat laatste juist wel spektakel). Dan merk je dat de 1.4 slagvolume mist om bovenin door te halen.