De Volkswagen Polo is een begrip onder Nederlanders. Maar gezien het prijskaartje voor een aangeklede variant straks alleen nog maar in Het Gooi?
In een lijstje met totaal niet spannende dingen mag je gerust de Volkswagen Polo opnoemen. Het is een no nonsense auto die alles in principe prima doet. En zoek je wel fun in een praktische verpakking dan is er nog altijd de Polo GTI. Volkswagen vond het de hoogste tijd om de Polo eens van een facelift te voorzien. En het resultaat zie je in de Volkswagen Polo (2022) rijtest video.
Het is een typische facelift. Nieuwe verlichting en zelfs een doorlopende lichtstrip aan de voorzijde. En een opfrisbeurt voor het interieur. Maar wat ons met name bijblijft van deze rijtest is het prijskaartje. Het begint bij 19.990 euro. Daarmee heeft Volkswagen de prijs net onder de 20 weten te houden. Prima, maar zodra je met opties aan de slag gaat ziet het resultaat er heel anders uit.
Volkswagen Polo 2022 rijtest
Neem nu onze testauto. 31.747 euro schoon aan de haak. En nee, dat is geen 200 pk GTI. We reden met de 1.0 TSI met 95 pk en een 7-traps DSG. Deze variant sprint in 10,8 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 187 km/u. Niet alleen op papier ziet met name die sprint er teleurstellend uit. Ook in de praktijk valt het tegen. Meekomen met verkeer betekent het gaspedaal wat dieper intrappen, want die 1.0 TSI moet echt aan het werk. Daar heb je met een Volkswagen ID.3 (die er al is vanaf 33.490 euro!) geen last van. En dan ga je toch nadenken..
De Volkswagen Polo 2022 doet nog steeds wat ‘ie moet doen, zoals de uitkomst van deze rijtest ook stelt. Een goede hatchback en lekker no nonsense zijn. Maar het autoklimaat in Nederland, waar nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor de hoofdprijs kosten, helpt absoluut niet mee.
pindakoning zegt
De nieuwe Polo: de Golf onder de auto’s
dijan zegt
Net dezelfde prijs als de concurrentie.
Svenska II zegt
@dijan: Natuurlijk niet. Een Yaris Hybrid kost zo 6 a 7 mille minder…
SpiderIV zegt
is dit niet hetzelfde artikel als vorig jaar over de Polo 2021? twee jaar terug over de Polo 2020 en drie jaar terug over de Polo 2019?
sportabgasanlage zegt
@spideriv Je hebt overduidelijk het artikel niet gelezen, anders had je deze stokoude grap niet onderuit je lade gehaald.
SpiderIV zegt
@sportabgasanlage: was eigenlijk niet eens grappig bedoeld.
dijan zegt
Spider, dan is ie wel erg flauw.
tortuga zegt
Voor die prijs had je een nieuwe C klasse 4jaar geleden
tinnemans zegt
Ik begin opeens Dacia als merk te begrijpen. Geen ledstrip, geen digitaal dashboard, geen niet werkende adaptive cruisecontrol, geen parelmoer lak, maar ook geen 30 mille.
Je zult maar de fout maken en met wat passagiers in Duitsland de snelweg op te willen bij zo’n korte oprit. En dan is het niet eens de langzaamste versie.
Dat de Polo ooit populair was lag enkel en alleen aan de fiscaliteit. Wat zijn we toch een sneu volkje met een kruideniersmentaliteit. Als er volgend jaar een Chinees merk om de een of andere reden 2% bijtelling weet te ontlopen is dat opeens de verkooptopper. Wat een armoe.
ECU zegt
Armoedig hok, wat een treurnis.
Alhoewel bepaald volk hier lyrisch van wordt.
net10 zegt
De nieuwe Polo is wel heel erg duur geworden, bij de concurentie koop je voor veel minder geld veel meer auto.
Yussie zegt
Wat een saaie auto! En dan zon prijskaartje… Bah!
Johanneke zegt
4 nepuitlaten op 3 cilinders. Wat sneu.
st220 zegt
Tjee…. 30.000…. pfoe
Ot92 zegt
Die DSG7 lijkt wel behoorlijk vertraagd. Destijds schakelden ze toch echt een stukken sneller..
MarcoM zegt
Ik heb niet de moeite genomen om het filmpje te kijken, voor mij geen VW meer, veel en veel te veel onkonsten mee gehad met de CFCA motor.
roadkill zegt
Van de 3 VW’s en de A6 die ik eerder reed vielen 3 zaken op: overrated, duur in gebruik door meerdere onverwachte reparaties, en zompig rijgedrag. Toch mag ik de Polo. Deze, en eerdere generaties