Je zou een overname van Volkswagen door Porsche kunnen zien als David die de reus Goliath onder zijn hoeden neemt. Er zijn redelijk wat mensen die zenuwachtig worden bij het idee dat Porsche met Volkswagen aan de haal gaat. Hoewel het nog niet zover is, is wel duidelijk in welke richting de sportwagenfabrikant koerst. Onlangs werden ook de wettelijke obstakels weggenomen, dus staat Porsche niets meer in de weg om straks met een meerderheidsbelang de koers van Volkswagen geheel naar eigen inzicht vorm te geven.
Je zou verwachten dat het in verhouding kleine Porsche sterk kan profiteren van alle knowhow aanwezig bij het grote Volkswagen. Dat zal ook wel gaan gebeuren (voor zover dat nog niet al gebeurt), maar in omgekeerde richting kan het natuurlijk ook. Nu niet meteen denken aan een 911 motor in een Volkswagen Golf, dat zou ik ook wel willen, maar gaat helaas niet gebeuren.
Porsche heeft bij de ontwikkeling van de Panamera veel research gedaan in lichtgewicht technologie om de vierdeurs coupé licht te houden. Gewichtsreductie is een manier om het verbruik en daarmee de uitstoot te beteugelen en dit is momenteel een hot issue voor iedere autobouwer. Volkswagen en Audi overwegen momenteel om de lichtgewicht technologie van Porsche te gaan gebruiken in hun eigen modellen.
Volkswagen en Porsche werken overigens al veel langer samen. Zo ontwikkelden ze hybride technologie, welke is toegepast in de Cayenne hybrid. Porsche heeft de intentie om ook de Carrera, Boxster en Cayman zo snel mogelijk met deze technologie uitrusten. Er zit voor Porsche tevens nog een DSG in de pijplijn. (via: automotive news)
Armada zegt
Goliath die de reus onder zijn hoede neemt?
Moet dat niet zijn David die de reus (goliath) onder zijn hoede neemt?
(tenzij het natuurlijk met opzet zo geschreven is. In that case never mind me)
Tom zegt
ik zit er ook raar naar te kijken :P Je zou ook kunnen verwachten: De Reus die Goliath(dwerg :P) onder zijn hoede neemt.
We zullen zien wat hiervan gaat komen ;)
Y. zegt
Wat Armada zegt.
GOD zegt
gewichts reductie is het meest rendementsvol kwa prestaties
meer nog dan PK’s en NM’s enzo, dus het is altijd slim om je daar mee bezig te houden.
Dennis zegt
@Armada: Je had David en Goliath. Goliath was inderdaad de reus… Pfff, het is ook alweer zo’n tijd geleden. Ik weet even niet waar ik toen was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goliath_%28Bijbel%29
GOD zegt
lol net of je toen al leefde
Dennis zegt
@GOD: Jij in ieder geval… ;)
Rick dos zegt
“Porsche heeft bij de ontwikkeling van de Panamera veel research gedaan in lichtgewicht technologie om de vierdeurs coupé licht te houden.”
Kijk dat is een goed teken. Niet meer die onnozelige PK race maar gewichtsreductie race.
….kuchdenniskuch…….KUCHtechnologievanPorscheTEgaanKUCH…..niemand die het merkt….
-edit: lol!-
GOD zegt
klopt ;)
Citrofiel zegt
Dennis, ga naar bed!
“onder zijn hoeden” -> Onder zijn hoede
“Porsche heeft de intentie om ook de Carrera, Boxter en Cayman zo snel mogelijk met deze technologie uitrusten.” -> ….uit te rusten.
:P
Armada zegt
@ Dennis.
Een foutje is natuurlijk zo gemaakt.
Ik denk dat GOD het je wel vergeeft als ik het zo lees.
matt5 zegt
Hoera een nieuwe 914?
mark zegt
Lichtgewicht is de toekomst
sandwiches maken die het gewicht reduceren. de juiste ingredienten bij de juiste dimensies en orientaties, knap staaltje high tech.
Ejay zegt
Matt5. Wellicht een nieuwe 914 als wel een 912 en 924 zou wel aardig zijn.
CasperH zegt
Je zou toch denken dat Volkswagen met de productie van de Veyron ook wel e.e.a. geleerd zou hebben over lichtgewicht onderdelen…
dekster zegt
Wanneer komt de panamera nu eigenlijk in de winkelrekken?
vincegail zegt
@Casper
Ja, want die was/is ook lekker licht….
w0o0dy zegt
Porsche en Vw werken al sinds de oprichting van de beide merken samen en ze komen in feite uit dezelfde “vader”, dan is samengaan eigenlijk best logisch. De 356 was een aangepast kever chassis met een aangepaste motor en een nieuw huidje. Iedereen kent natuurlijk de 914 4/6 en de 924. Ook veel VW spullen in die auto’s. Het meest recente en meest succesvolle product van de samenwerking: de Cayenne is een Touareg (of andersom) qua basis en verder worden o.a. de motoren gedeeld. Ach ja, misschien dat ze de vw’tjes een iets spannender rijgedrag kunnen geven door de motor op de verkeerde plek te plaatsen of zo ;)
Sjoerd zegt
Helemaal gelijk, WOoOdy, en daar voeg ik aan toe dat Porsche op Lotus na het meest door andere fabrikanten om advies en assistentie gevraagd wordt. Lada bijvoorbeeld, liet aan iedereen weten dat de motor van de Samara door Porsche geoptimaliseerd was.
Eddie zegt
Ik denk niet dat je Porsche als een kleiner bedrijf als Volkswagen moet zien..
Porsche bestaat uit 2 bedrijven, de auto tact en de dealer tact..ze genereren voor een paar miljard per jaar aan winst..omzet is nog hoger..
mashell zegt
“Volkswagen en Audi overwegen momenteel om de lichtgewicht technologie van Porsche te gaan gebruiken in hun eigen modellen.”
En ik de marketing van Audi maar geloven dat die met hun aluminium spaceframes al een lichtgewicht specialist waren.
CasperH zegt
@ vincegail; zo licht als dat ze hem konden maken, ja. Binnen de bouw- en kwaliteitseisen die er waren natuurlijk.
mashell zegt
“Ik denk niet dat je Porsche als een kleiner bedrijf als Volkswagen moet zien..”
Of toch wel:
Porsche omzet 2006: 7,3 milljard
VAG omzet 2006: 104,875 miljard
RScosworth zegt
“Gewichtsreductie is een manier om het verbruik en daarmee de uitstoot te beteugelen en dit is momenteel een hot issue voor iedere autobouwer.”
Eindelijk. Kan ik eindelijk van het gevoel afkomen dat de Deutsche Technik niets anders is dan een faserende toename van gewicht en pk’s.
Roel zegt
Gaat het nou om volkswagen of om de gehele VAG groep? Dat is me niet helemaal duidelijk….?
DAT zegt
Dus de nieuwe Porsche Polo heeft straks de motor achterin en wordt 100kg lichter?
ELB zegt
Ja, voor wanneer staat de Panamera gepland?