Het versturen van bekeuringen naar automobilisten die betrapt zijn op te hard rijden, is onderhand een nagenoeg volledig geautomatiseerd proces. Knappe programmeurs hebben hiervoor een systeem ontwikkeld dat kentekens herkent op de digitale beelden uit de flitskasten. De bijbehorende eigenaar wordt in een database opgezocht en geheel ‘automagisch’ valt binnen korte tijd de geliefde fanmail op de deurmat. De techniek staat tegenwoordig voor niets. Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat automobilisten meer dan bij uitzondering van die achterlijke en onwerkelijke bekeuringen ontvangen?
Natuurlijk kan techniek een keertje falen en de meetapparatuur verkeerde waarden doorgeven. Dat de software die kentekens herkent niet slim genoeg is om te herkennen waarop dit kenteken fysiek is gemonteerd, daar kan ik nog inkomen. Zo kan het gebeuren dat een Ford Mondeo met caravan geflitst zou zijn bij een snelheid van 213 km/u. Echter wanneer het systeem een snelheid van 1491 km/u doorkrijgt, moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen voordat de bekeuring stug naar vermeende snelheidsduivel wordt verstuurd.
De 27-jarige Duitse student Karl G. ontving een bekeuring omdat hij in zijn Volkswagen Passat TDI (een 163 pk sterke zescilinder) een snelheid van 1491 km/u zou hebben gereden. In Duitsland is dat op veel plekken geen enkel probleem, maar lang niet op alle stukken snelweg geldt dat de maximum snelheid onbegrensd is. Waar Karl geflitst werd, is een max van 120 km/u toegestaan. Bovendien hield hij niet de vereiste afstand van 745 meter tot zijn voorganger. De totale boete bedroeg 240 euro, vier weken rij-ontzegging en vier punten op zijn rijbewijs.
Het moge duidelijk zijn dat dit een onzinnige bekeuring is. Toch had Karl wel degelijk te hard gereden, maar er was ergens een komma weggevallen. Karl reed in werkelijkheid 149,1 km/u. Het is dus nog even de vraag of hij hiervoor alsnog een boete krijgt. Bij die snelheid hoort een minimale afstand van 16 meter en ook hier had hij zich niet aan gehouden. De student is in beroep gegaan. Hij zal niet veel moeite hebben om de officier van justitie te overtuigen dat zijn auto helemaal geen 1491 km/u haalt. (via: bild.de)
M6COUPE zegt
opgefockte pompverstuiver ftw.
Fova zegt
Lease-bakken opvoeren was toch verboden??
DRU zegt
Waar heeft hij die chip vandaan? Die wil ik ook!
Wouter zegt
Niets opgefockt :-), dit is de standaard 2.5 V6 TDI
Stender zegt
Vergelijk DAT eens met een X1!
R8 zegt
Ik denk dat je daar toch wel enkele duizenden pk’s voor nodig hebt, er vanuit gaande dat het überhaupt mogelijk zou zijn om zo hard te gaan :D
Arie Beukenoot zegt
16 meter afstand bij 149,1 km/h?? 1 seconde reactietijd = al 41,42 meter maarjah.
Laue zegt
heb ook een boete uit duitsland binnen. 45km te hard op de autobahn :( ben nog aan het afwegen of ik hem doe betalen je schijnt er weinig over horen.
donstil zegt
@Laue:
Ik weet uit ervaring dat je deze boete NIET moet betalen. Ik hoor er later nooit meer wat van :P
(of ik krijg nog voor duizende euro’s gefactureerd binnenkort)
Benjamin1 zegt
@donstil:
Tenzij je dagelijks door Duitland rijdt, dan zou ik hem wel betalen.
Merry zegt
16 meter afstand is inderdaad nog weinig.
Maar zelf Nederlanders weten dat je niet te snel moet rijden in Duitsland, dus die gast is niet handig bezig.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@Laue:
Je kan em beter betalen. Duitsland draagt de incasso anders over aan het CJIB en natuurlijk komen er dan nog wat bijkomende kosten bij. Die boete moet trouwens wel erg hoog zijn, 45 km te hard vinden ze in Deutsland niet zo leuk. Volgen mij is de boete in Duitsland lagen als je binnen 10 dagen betaald. Weet niet of dat ook opgaat voor degelijke overschrijdingen.
ColinZ3 zegt
@Laue: ik weet niet of je vaak in Duitsland komt maar als je ‘m niet betaalt kun je een rijontzegging (in Duitsland) krijgen of je word aangehouden in duitsland voordat ze je een rijontzegging geven en dan moet je de boete ter plekke betalen. Ik woon zelf bij enschede net over de grens in Duitsland en had het hetzelfde maar dan in Nederland. Ik had nog een bekeuring open staan maar ik had de acceptgiro nog niet binnen gekregen :S
Headhunterz zegt
was dat per uur of per seconde? :P
Vincegail zegt
1491 km/h en slechts 240 euro boete? Lekker goedkoop, de boetes in Duitsland!
willy zegt
”Bovendien hield hij niet de vereiste afstand van 745 meter tot zijn voorganger” hahahaha XD
Jaap zegt
Ik reed laatst in een mooie oude Jeep Cherokee langs zo’n ouderwetse flitspaal.
Ik reed precies even hard als mijn voorganger in zijn Corsa (of vergelijkbaar klein ding).
Harder dan mijn voorganger kon ik niet. Niet dat ik er dicht op zat.
Hij werd niet geflitst. Ik wel. Hoe kan dat?
Is de grootte, vorm of grill(igheid) van je auto van invloed op de radar?
frans zegt
Ik denk dat het nog verdraaid lastig te zien is of de auto die 745 meter voor je rijdt snelheid mindert. Bijvoorbeeld.
À propos, @ auteur, betreffende het volgende: “Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat automobilisten meer dan bij uitzondering van die achterlijke en onwerkelijke bekeuringen ontvangen?”
Statistiekjes zullen uitwijzen dat dit toch écht behoorlijk zeldzame uitzonderingen zijn.
Laue zegt
3km van de grens.. maar ik ben er weinig te vinden. schijnt dat als je ze een net briefje stuurt of ze de boete in het nederlands willen sturen dat ze er dan niets meer op uit doen. Ook is de foto ERG onduidelijk je kunt niet echt goed zien wie zit, dat verhaaltje schijnt ook te werken.
Dennis zegt
@frans: Bezien op de totale hoeveelheid bekeuringen die worden verstuurd, zullen het inderdaad uitzonderingen zijn, maar je hoort wel vaker over onwerkelijke bekeuringen.
Het punt dat ik vooral probeerde te maken is dat ik niet snap dat er niet ergens in het systeem een belletje gaat rinkelen op het moment dat een snelheid van 1491 km/u wordt geconstateerd. Je zou toch mogen verwachten dat in de software is geprogrammeerd dat zulke bekeuringen niet ongezien verstuurd worden? Zo ingewikkeld kan dat niet zijn, lijkt mij.
Laue zegt
@ Prof. dr. Vliegwiel
Thanks for the advice. moet zeggen, ik was wel met 5u en 20 min in berlijn :)
E320cdi zegt
@Laue: nette tijd, Berlijn is helemaal niet zo ver als men denkt :-D
Inderdaad stom dat dit systeem niet eens ziet bij snelheden boven de 450 of zo, dat er iets niet klopt :-P
mrB zegt
ik denk dat de eerste echte tegenstander voor een jetfighter een passat tdi is :lol:
frans zegt
@Dennis, helemaal gelijk, maar in’t artikel staat méér dan het punt dat je wilde maken;) En dat was míjn punt; het zijn wel degelijk uitzonderingen. Insignificant, so to say.
jack zegt
@lau,
Wanneer en welke snelweg was dat? Ben namelijk deze zomer ook in Duitsland geweest, en de cruise control heeft constant op 160 gestaan :oops:
CSL zegt
“1491 km/u zou hebben gereden. In Duitsland is dat op veel plekken geen enkel probleem”
LOOOOOOL
Laue zegt
@ Jack
dat was op de a2 bij bieleveld geloof ik. ik ben 16-09-09 in alle vroegte die kant op gevlogen.
Autogek zegt
Of er staat gewoon een komma verkeerd? En dat zal de rechter ook inzien.
AriM6 zegt
@Autogek:
Dat staat al in de tekst ..
Autogek zegt
@AriM6: Ja, maar er wordt geschreven dat de bekeuring onzinnig was. En dat is hij dus niet. En hij wil naar de rechter. En die zal ook zien dat het geen onzinnige bekeuring was.
Laue zegt
maak daar 16-08-09 van ;) zondagochtend geen kip op de weg ;)
bmw zegt
Duitsland stikt van de wegenwerken. Onlangs Duitsland helemaal doorgereden van Zuid naar Noord en ik kon het aantal 80km/h-zones niet meer tellen. Voor de rest is het daar wel een zaligheid om te rijden.
on-topic: wat blijft er toch over van het gentlemen’s agreement om auto’s op 250 km/h te begrenzen. En bijvraag: is dit wat ze bluemotion noemen?
Appeltje zegt
Ik had gezegd dat het onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal was, want bij 1491 km/u (414 m/s) kun je zo’n flits helemaal niet meer goed timen. Dus hoe komen ze dan aan dat kenteken?
Bas zegt
Nu gebeurt het met flitspalen….over een paar jaar worden uw vingerafdrukken automatisch gebruikt als bewijs bij echte criminaliteit.
:)
Met dank aan uw fascisten overheid.
lincoln zegt
alleen losers geven “de computer” de schuld ..
LH zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bozewolf zegt
Het valt dus best mee met de fout. Kommatje wegvallen kan, is een hele andere kwestie dan kapitale electro-fuck up.
Niet mekkeren maar dokken.
schnitzerken zegt
haha.. ben ik nu de eerste die de fout ziet? een ford modeo? is het ni mondeo.. ;)
ahja, en over de topic.. ja, foutje van de polies eh :d
Grote Smurf zegt
Nieuw “land speed record”; aan die snelheid ben je supersonisch. Misschien was het een mule van de nieuwe jet propulsion bluemotion ?
blag zegt
ik moet geen Porsche of Ferrari meer.
Wouter zegt
Daar sta je dan met je Bugatti Veyron, terwijl je evengoed een saaie Passat kon nemen…
Junkreader zegt
f16 met passat tdi logootje?
Arnoud zegt
Ik wil ook zo’n Passat!
zakar36 zegt
hahaha die passat wil ik wel hebben(A)