Vorige week liet VW’s PR-man zich bij Wouter in BNR’s Nationale Autoshow al ontvallen dat diens gok van 30.000 euro aardig warm was, en hij heeft woord gehouden. Dit zijn de vanafprijzen van de nieuwe Passat (B8).
Aan het eind van het jaar kan je vanaf 30.190 euro een nieuwe Passat bij de dealer ophalen. Uiteraard is dat de lichtste 1.4 TSI met 125 pk, die kaler is dan Sigourny Weaver in Aliens. Beter reserveer je een paar duizend pop om je D-segmenter een beetje aan te kleden.
De 1.4 TSI komt er ook in 150 pk-variant, die met 119 gr/km 7 gram CO2 minder uitstoot dan de instapper. Dit komt door cilinderuitschakeling, want het blok is identiek aan dat in de nieuwe Polo BlueGT.
Wie graag de 240 pk sterke dieseltopper wil, moet iets meer dan 50 mille neertellen, maar daar krijg je wel een Highline DSG met 4Motion voor. Genoemde prijzen zijn op basis van de Sedan, wil je de Variant, dan komt er 1.500 euro bij op. Hieronder alle vanafprijzen:
Een uitgebreider overzicht staat HIER.
Vermogenstechnisch werd de 1.4 TSI marginaal opgetrokken, van 122 naar 125 pk. De 1.6 TDI kreeg een flinke boost van 105 naar 120 pk. Het model heeft 20% bijtelling. Dit is er ook voor de lichtste 2.0 TDI, die van 140 naar 150 pk steeg. De zwaardere 2.0 TDI met enkele turbo groeide van 177 naar 190 pk, maar staat niet meer bovenaan de rangorde. Die plek is nu gereserveerd voor de eerder aangehaalde 2.0 TDI biturbo (240 pk).
r2d2 zegt
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen, er is nog geen fiscaal écht aantrekkelijke versie. Die aflopende “haaien”neus lijkt echt een beetje gejat. Iemand met mij eens met dat de neus iets weg heeft van de oude Mitsubishi Galant en een BMW 3-serie? Wel een stuk mooier dan de huidige neus wat mij betreft trouwens.
sir_smokalot zegt
@r2d2: de klassieke zakelijke rijder die per sé een Passat wil gaat nu met zijn ogen dicht voor een 2.0 TDI. Schrapers moeten nog een jaartje wachten op de plugin
krizus zegt
@r2d2: Ik moest ook aan de Mitsubishi Galant denken.
mout zegt
@r2d2: Zeg ik iets geks als ik ‘m verdacht sterk op een VW vindt lijken? Hij past best tussen CC, Polo en Golf. Zelfs bij de Amarok en Jetta.
Wel heb je gelijk dat ook de Galant een kloeke sedan met een laag gesneden neus was. En ja, de indeling van het frontje lijkt er wat op. Een fors verschil is dat het bij de Galant naar voren leunt, en hier sterk achterover.
991gt3rs zegt
@r2d2: Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Deefeketje zegt
hierbij 2 promo video’s van de nieuwe passat:
http://www.youtube.com/watch?v=5aMuy6-939g
http://www.youtube.com/watch?v=8ZiOzYP-64U
robert110 zegt
@Deefeketje: Die eerste is de meest slechte promotie film die ik ooit heb gezien. Letterlijk:
Je staat om een ruk tijd op net als iedereen, trekt je nette pakje aan net als iedereen en gaat naar je ruk kantoor baan net als iedereen dus rijd nu dezelfde (ruk?) auto, net als iedereen.
tupperware zegt
Reken dus op 50K voor een beetje nette uitrusting, niet dat er iemand is die dat gaat betalen, het huurbedrag is hier veel relevanter..
JvT zegt
@tupperware:
Inderdaad, €50.0000 voor een passat 2.0 TDI. Je zult er maar eentje moeten bestellen zeg…
tupperware zegt
@JvT:
Dan heb je wel een kale 2.0 TDI, Ga er maar van uit dat je dat ook betaald voor een 1.6 TDI met de door de gemiddelde reaguurder gewenste goodies..
JvT zegt
@tupperware:
Zeker weten; metallic lak, navi, leer, leuke velgje enz. Kost zo 60K.
JvT zegt
@JvT:
+s :(
2cool4school zegt
@JvT: 60k voor een 1.6 tdi dat moet je heel goed je best doen hoor.. maar hij wordt toch vooral geleased
endofline zegt
Man wat zijn die nederlandse prijzen geflipt. Voor een vergelijkbare prijs hebben we hier een Audi A4 met vergelijkbare uitrusting/motorisatie.
Jullie roverheid weet ook wat te belasten.
berlinetta zegt
@endofline: Dan heb je dus precies dezelfde auto, alleen een iets ander uiterlijk.
mashell zegt
@endofline: maak je geen zorgen. over niet al te lange tijd komt er een nieuwe A4 dia via de zelfde importeur geïmporteerd wordt en dus ook wel flink in prijs zal stijgen. En dan kloppen de verhoudingen weer.
gop1 zegt
@endofline: Wat is ‘hier’?
endofline zegt
@gop1: België
gregorius zegt
Een nieuwe Passat in de prijslijsten…. het is toch eigenlijk van de zotte dat de Nederlandse wurgbelasting een bedrijf als Pon (die doen de import toch) zover krijgt dat ze alleen de Passat 1.4 naar Nederland halen (als enige benzine).
De Passat: die niet zo heel lang geleden nog te bestellen was met 4.0 W8 of als R36.
PS: in Duitsland is ie er ook gelijk als 1.8 180pk en 2.0 220 & 280 pk.
kroon zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jack_abarth zegt
Doe mij dan maar een V70 D5 Momentum voor € 53.000, minder pk’s maar wel een 5 cilinder en hoogstwaarschijnlijk minder kaal. (Volvo kennende in elk geval)
kroon zegt
Goh, als ik normaal commentaar op het uiterlijk van de Passat lever dat volledig binnen de huisregels is, wordt het verwijderd.
Is er nu ook al censuur op Autoblog? Of is Volkswagen een sponsor van ze?
sir_smokalot zegt
Als het een niet terzake doende flame is over saaie auto’s waarbij de ‘VW Octavia’ (haha) erbij wordt gehaald wel. Als in een artikel over Peugeot of Renault een ‘Franse troep’-opmerking wordt gemaakt mod ik hem ook weg.
mout zegt
@sir_smokalot: Nou heb ik ‘m niet gelezen, maar de Octavia lijkt me wel meer dan ooit een ‘broedermoordenaar’: Een kloeke sedan / station met vergelijkbare lijnen, die zo op het oog vooral de prijs als verschil heeft.
Al neem ik aan dat de liniaal en afwerking wel wat puntjes voor de Passat zullen opleveren.
gop1 zegt
@sir_smokalot: Dat is toch censuur? Waarom mogen andere mensen dat niet lezen? Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze daar ook weer op reageren.
knipperlichtje zegt
Het staat of valt natuurlijk met de uitrusting, dus ik heb de configurator er even bijgepakt. De standaarduitrusting van een 240 pk TDI valt me alles mee. Wel moet er nog €3000 bijkomen voor het ‘executive plus’ pakket. Dat volledig digitale instrumentarium kost €485. In totaal zou een passat met 240 pk TDI met de door mij gewenste uitrusting zo’n 58k kosten. Een A4 met dezelfde uitrusting gaat zo over de 70k. Goed geprijsd dus.
desjonnies zegt
Een vriend rijdt (least) nu verplicht Mercedes.
Een mooie C.
Maar denkt met weemoed terug aan zijn Passat TDi.
’t zijn gewoon lekkere zakelijke wagens die Passat’s, je steekt niemand de ogen uit, je bent neutraal en ze doen wat ze moeten doen.
Niet overdreven goed, maar wel gewoon goed.
Net zoals een 508 of een V50 of 60, de spoeling in deze klasse automobielen lijkt door het downsizen steeds kleiner te worden.
De Focus is de nieuwe Mondeo
De Mégane de nieuwe Laguna
De Golf eigenlijk de nieuwe Passat.
jaapiyo zegt
@desjonnies: Eensch als je met downsizen roverheid’s bemoeienis bedoelt. Ik geloof er namelijk niet in dat over het geheel genomen mensen zelf graag een segment lager willen gaan rijden, dit wordt gewoon gedreven door kostenoverwegingen die de roverheid creëert.
Ik zag laatst een promo filmpje van de SP, waarin het logo van Porsche voorbij kwam alsof het een beeld van een injectienaald was in een dramatische documentaire over doping in sport…het symbool van het kwaad als het ware.
Helaas heeft zuur links Nederland gewoon veel te veel invloed op ’s lands wagenpark.
mashell zegt
@jaapiyo: nou nou. Het land wordt al jaren gereageerd van die rechtste autominnende politici. Die hebben de HSB voor zuinige auto’s laten vervallen. Tot dat meer dan de helft van de verkochte auto’s HSB vrij was. Zijn hebben 14% bijtelling, 0% en 7% bijtelling ingevoerd zodat de leaserijders dankzij soepele regels flinke auto’s goedkoop konden rijden. Half het land rijdt een Megane met 14% bijtelling, de middle managers rijden een V60 PHEV en de directeuren een dikke Tesla. Jammerverhalen over een linkse roverheid (kom op, dit is geen geen stijl) zijn volkomen onjuist en konden eigenlijk niet verder van de waarheid zitten.
tupperware zegt
@jaapiyo:
Ik kan mij ernstig vergissen hoor, maar volgens mij neemt geen hond in Den haag Roemer en consorten ook maar 1 moment serieus..
super zegt
@desjonnies:
ik heb voor m’n werk een passat 2.0tdi en v50 2.0d gehad, vond ze allebei behoorlijk vaag sturen, vooral bij die passat vroeg ik me af en toe af of het stuur nog wel verbonden was met de wielen
schellekens006 zegt
@super: Je moet ook niet met alcohol achter het stuur gaan zitten dan is alles vaag
robert110 zegt
De prijzen zo los lijken redelijk stevig maar in vergelijking met de alternatieven lijkt het toch allemaal mee te vallen. De prijzen bij Volvo, Ford, Skoda, Peugeot, Renault en de Duitse voor vergelijkbare modellen zitten ook ongeveer tussen de 30 en 50 duizend euro (kaal) met enkele uitschieters naar boven (de Duitsers en Volvo). Niets mis mee dus, al zal ik zelf niet graag 50000 besteden aan een Volkswagen, dan koop ik liever iets anders.
redbeams zegt
Stevig aan de prijs zo te zien.Denk dat alleen de vw liefhebbers hiervoor zouden gaan want de prijs is niet concurrerend te noemen.
ghost zegt
Geen 1.8 tfsi of 2.0 tfsi, dat de 3.2 is verdwenen snap ik maar toch al met al wat saai
mashell zegt
Pittige prijzen. Dat biedt ruimte voor een verlaging mochten de nieuwe Mondeo, Laguna etc ooit nog komen.
schellekens006 zegt
125pk uit een turbo motor als basis dat rijd best lekker.. Hoog koppel. Echt niets mis mee.
proost zegt
Meer en meer zijn de zwaardere motoren enkel nog met automaat te verkrijgen.. Zonde.
norge zegt
Hier wordt de 150 peeka dus de goedkoopste, ……Toch maar niet ..
schuimbekje3 zegt
Hmm, de allerkaalste passat met 0 wegligging en 0 opties met de nieuwste “kuch kuch” kwaliteit uit duitsland, of voor dezelfde prijs de full option Skoda Octavia, oftewel 90% van de Passat van 4 jaar geleden met bewezen onderdelen….
Nou, dan toch maar ehm… 8 tweede handse Subaru Impreza GT Turbo’s. Of als het perse stations moeten zijn 4 Legacy 3.0… Mogen er nog de helft opgeblazen worden/omvallen , dan nog minder bijtelling en 10.000% meer lol.
haroldv zegt
Toch was mijn 3.6V6 CC een verschrikkelijke fijne auto, voor een VW