Een semi-elektrische politie-auto voor de Duitse politie. So it has come to this.
De Duitse politie en de Passat zijn twee handen op één buik. Al jaren is het één van de populairste plietie-auto’s bij onze Oosterburen. Volkswagen besloot alvast een voorsprong op een nieuwe order te nemen en hees de Passat GTE in een polizei-uniform. Compleet met een blauw/zilvere kleurstelling, LED-lichten op het dak, digitale radio en een geweerhouder aan de passagierskant.
In het vooronder ligt een 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm, net als in de Golf GTE. In de Passat wordt het blok gecombineerd met een net iets sterkere elektromotor, goed voor 115 pk en 400 Nm. Het totaalvermogen komt daarmee uit op 215 pk. Wie het gas volledig intrapt doet de 0-100 km/u sprint in minder dan 8 seconden. De reguliere variant haalt een top van 220 km/u. De Polizei Edition zal daar iets meer moeite mee hebben, door de aanwezigheid van stroomlijnvernachelende zwaailichten.
Een handige bijkomstigheid: de Passat GTE kan 50 kilometer elektrisch afleggen. Handig voor al je stealth operations. Gecombineerd zou de actieradius op 1.000 km uit moeten komen. Volkswagen Duitsland gaat de Passat GTE met politieswag vanaf dit voorjaar leveren.
lijpelijpe zegt
Actieradius 1000km/u ??
-edit: minus de ‘/u’-
robv93 zegt
Actieradius van 1000km per uur? (1000km/u). Zonder uur lijkt me ietwat logischer voor de pliesie-passat.
pudi zegt
Na 2 jaar word dit hetzelfde als even politie vw touran
vlammenindefiatpanda zegt
Duitse politiebakken zijn altijd tof, maar het liefst in dat lelijke groen.
gerjan zegt
@vlammenindefiatpanda: sportief blauw of lelijk groen. Nog altijd beter dan die clowns kleuren bij ons.
henkhupelschoten zegt
@vlammenindefiatpanda: dat groen is inderdaad geweldig, er is geen geweldigere politie kleur als polizei-grün. iets voor een artikel autoblog? de beste groene polizei wagens. jammer dat die groene steeds meer verdwijnen.
gregorius zegt
@henkhupelschoten: vriend van me heeft een oude MB S123 ‘T-model’ (oude E klasse uit jaren 80 in normale taal) in Duitse polizei kleuren. Ziet er leuk uit. @AB: als jullie een artikel erover willen doen, wil ik m wel vragen voor wat info en foto’s.
henkhupelschoten zegt
@gregorius: Schijnt in Limburg ook een oude Audi 80 in groene polizei rond te rijden, ik zie er de humor wel van in haha! Lekker die Duitsers opjagen haha! Maar zo’n s123 zal er inderdaad heel erg gaaf uit zien!
mashell zegt
@henkhupelschoten: Was er geen EU richtlijn voor een eenduidige politiewagen in heel de Unie? Waar men voor blauw gekozen heeft en daardoor het groen in Duitsland en het roze bij ons gaat verdwijnen?
henkhupelschoten zegt
@mashell: Ik zou het echt niet weten, het zou handig kunnen en zie de eu daar ook wel voor aan, ik vindt het alleen jammer dat da groen verdwijnt….
badboys zegt
@vlammenindefiatpanda: Inderdaad groen straalt het meeste uit.
andrrranik zegt
Amai 1000km/u uit een Passat
uselessblogger zegt
150 115 = 265 pk volgens mij
mauricerma zegt
@uselessblogger: die ‘pk-pieken’ zijn niet op hetzelfde moment, dus je kan deze nooit als ‘ 1 1 = 2 ‘ optellen
jeroen13 zegt
@uselessblogger: jij hebt goed opgelet op school, heel goed! Het werkt alleen niet zo bij een combi van motor elektromotor
uselessblogger zegt
@jeroen13: lol bedankt! ik weet echter echt niets van motoren dus een uitlegje waarom de optelsom niet klopt zou handig zijn..
knipperlichtje zegt
@uselessblogger: een elektromotor heeft z’n maximale koppel en Pk’s bij stilstand, naarmate de toeren oplopen lopen de pk’s langzaam lineair af (als een rechte lijn, langzaam naar beneden). De benzinemotor is een ander verhaal, De pk’s bouwen enigzins degressief op (als een heuvel op). Er zit dus een punt hoger in het toerengebied waar het vermogen van de benzinemotor minder snel stijgt (bij de top van de heuvel is de helling niet meer zo sterk) dan dat het vermogen van de elektromotor daalt. Dan heeft het geen zin meer om verder door te trekken. Dus je kunt niet de maximale vermogens bij elkaar optellen.
melkkoe zegt
@knipperlichtje: onzin,
het motorvermogen = koppel x hoeksnelheid.
Een motor kan dus wel zijn max vermogen leveren vanaf stilstand maar nooit zijn max vermogen
melkkoe zegt
@melkkoe:
– edit:
Een motor kan dus wel zijn max koppel leveren vanaf stilstand maar nooit zijn max vermogen
ukbob zegt
@uselessblogger: je doet je naam in ieder geval eer aan.. Pk’s van benzine- en electro motor kan je niet zomaar bij elkaar optellen, gaat erom wat t piekvermogen is wanneer beide motoren samenwerken.
trabbit zegt
Ik word vrij vaak aangehouden op de autobahn vanwege mijn Nederlandse kentekenplaten. Volgens de Duitse vooroordelen moet ik dan wel drugs gebruiken en mag ik dus elke keer in een potje plassen. Ik ben al die keren tot nog toe altijd door polities in een Mercedes e-klasse station aangehouden. Die Vw die er nu al in grote aantallen zouden zijn, rijden die op lokale wegen?
alfablog zegt
@trabbit: kom al jaaaaren in Duitsland en nooit aangehouden. Lijkt me ook best een uitdaging om alle NLers aan te houden.
Hoe zou t komen dat ze je er uit pikken steeds?
trabbit zegt
@alfablog: Geen idee rijd over het algemeen rustig (130-150km/h) in een heel normale Focus die nog geheel standaard is. Overigens was dit ook de officiële verklaring van de agenten toen ik ernaar vroeg, nooit een waarschuwing of bekeuring gehad. Misschien is mijn leeftijd de oorzaak? Is overigens altijd op het stuk Hamburg naar Flensburg.
@stijnsson
Is Schleswig-holstein als ik het goed heb.
mrs250 zegt
@trabbit: dan moet er toch iets zijn wat ze aantrekt, want ik rij al jaren door Duitsland alsof de duivel me op de hielen zit en ben nog nooit staande gehouden.
Stijnson zegt
@trabbit: Niet altijd. Hangt net van de deelstaat af. Net over de grens bij Arnhem rijden ze met VW Passat en Opel Vectra
Overigens heet dit staandegehouden
mashell zegt
@trabbit: Ik in 9 jaar werk in Duitsland met gemiddeld 50k per jaar nog nooit, maar meerdere van mijn collega’s wel. Het verschil is dat zij onopvallende auto’s in gedekte kleuren rijden en mijn auto’s telkens brandweer rood zijn.
titustiel zegt
hier in NL rijden ze toch met R versies??
thomasboot zegt
@titustiel: nee
henkhupelschoten zegt
@titustiel: volgens mij heeft korps zuid limburg wel een golf r32 gehad voor de a2, verder rest nee
agarde zegt
@titustiel: hahaha nee.
maxx1 zegt
@titustiel: ja zeker wel, enkele. Zoals een passat r36. Golf r32 idd. Ook wel is een dikke golf met standaardbumperpakket. Maar ook volvo v70r. Dikke a4’tjes of 3-series zijn er ook. Bron: stop politie! Of wegmisbruikers.
bedirhan zegt
@maxx1: hier in tilburg rijdt er ook zoiets namelijk een skoda octavia rs
kvdw zegt
@titustiel: klopt wel, de verkeerspolitie. Maar dan wel in de onderdecovers waar onze vrienden van Wegmisbruikers in reden(/rijden).
trustmeiamanengineer zegt
Denk dat de 240pk biturbo TDI geschikter is voor een politiewagen, als je dan toch per se een Passat wilt.
robgooi zegt
Tampert quote:
Den Schwanz hinaushängen (De bloemetjes buiten zetten)
badboys zegt
Ziet er gewoon heel dik uit, gewoon een hele mooie Passat.
gregorius zegt
Leuk gedaan, maar dit is natuurlijk niets voor op de autobahn, dan moet ie toch echt wel de 250 kunnen halen; dus meer iets voor in de provincie/stad/dorp.
e1000bmw zegt
Actieradius van 1000 kilometer; you wish! Met al het materiaal (gewicht, veel gewicht) aan boord en die stroomlijnvernachelende zwaailampen mag je blij zijn met de helft…
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
Als alles zolang heel blijft….
se7enth zegt
@jrk68: Zoveel materiaal geraakt er niet in. Ben bij VW dealer geweest om hem van dichtbij te bekijken. De laadruimte is een stuk kleiner dan de B7 waar ik mee rijd.
Die van de B7 is dan weer een pak kleiner dan van de Mégane II Grandtour die ook nog thuis staat…
gt500eleanor zegt
Ziet er beter uit dan onze tourannetjes
mashell zegt
Dat elektrisch sluipen kan nog wel eens gevaarlijk worden, de Duitse politie gaat nog wel eens cruisen met hun politie Passat door de voetgangerszone.