Je mag toevallig binnenkort een nieuwe leasebak uitzoeken? Wellicht dat de Passat GTE met 7% bijtelling iets voor je is.
Want laten we wel wezen: een vermogen van 215 pk in een flinke auto als de Passat en dan ook nog met een zeer lage bijtelling is een interessante optie. Volkswagen neemt vanaf eind juli orders aan en verwacht vanaf september te beginnen met leveren. Leaserijders kunnen dus nog een paar maanden profiteren van het gunstige fiscale klimaat voor plug-in hybrides.
De vanafprijs is vastgesteld op 44.590 euro en de testcyclus resulteerde in een uitstoot van 37 gram CO2 per kilometer. Volkswagen verzorgt bovendien hybride rijtrainingen, net zoals bijvoorbeeld Volvo dat doet met de V60 PHEV, zodat leaserijders weten hoe ze het maximale uit de deels elektrische aandrijflijn kunnen halen. Moeten ze dat in de praktijk natuurlijk ook wel gaan doen, maar da’s een andere discussie.
Geheel emissievrij komt de elektromotor 50 kilometer ver, daarna moet de 1.4 TSI-motor bijspringen om verder te kunnen komen. De bagageruimte van de Variant bedraagt 483 tot 1.613 liter en het maximale trekgewicht bedraagt 1.600 kg. De Variant is uiteraard duurder dan de gewone versie en komt op een vanafprijs à 46.090 euro.
Standaard is de Passat GTE uitgerust met onder meer een DSG-bak, lichtmetalen wielen, LED-verlichting vóór, GTE-bumpers en eigen bekleding. Voor 1.800 euro extra krijgt de klant het Highline-pakket met bijvoorbeeld leren interieur, verwarmde stoelen en adaptieve cruise control.
De leaseprijs voor de Passat GTE is vastgesteld op 685 euro per maand ex BTW, op basis van 20.000 km per jaar en een looptijd van vijf jaar. Daarbij inbegrepen zit een smart zakelijk laadpunt.
Meer auto’s die nu nog in de 7%-bijtellingscategorie vallen, vind je in deze lijst.
granlusso zegt
Pon schijnt nog duizenden Golf GTE’s te hebben staan waar ze niet vanaf komen, klein drama. Werkgevers willen simpelweg niet betalen voor een auto die zonder elektriciteit 1 op 10 loopt, naast de hoge aanschafprijs. Wellicht dat deze Passat beter kan scoren, denk dat hier eerder ondernemers en werkgevers zelf in gaan rijden ipv werknemers?
RuVi zegt
@granlusso: dat is niet meer zo. Inmiddels is de voorraad al flink afgebouwd.
granlusso zegt
@rudyv: Dat moet dan in een paar weken zijn gebeurd, is dat echt zo? Maar goed, geeft nog steeds aan dat het niet gemakkelijk gaat :o
dennisdd zegt
@granlusso: nouja de wegen worden inmiddels wel overspoeld door GTE’s. Ik wilde eigenlijk de GTD logo’s van mijn auto halen, maar laat ze er nu maar opzitten om enig onderscheid te houden…
RuVi zegt
@granlusso: in april heeft Pon haar voorraad verdeed over de dealers op basis van grootte.
granlusso zegt
@rudyv: Ja, maar dat is de gebruikelijke truc van Pon, zijn zij er mooi vanaf. Auto’s staan dus nog bij de dealers, leuk voor Van Mossel, Wealer, Century, Van den Udenhout, enz. enz.
dawwg zegt
@granlusso: Zie ze de laatste paar weken echter in een keer overal verschijnen; denk echt wel dat er serieus veel uitgeleverd zijn aan klanten hoor. Niets mega-voorraad FUD. En 1:10 is natuurlijk ook FUD; de rijtesten wijzen heel anders uit. Dat je het niets vind is prima, maar praat geen poep !
phaeton zegt
@dawwg: Zucht, praat geen poep… Ben je al ouder dan 15?
granlusso zegt
@dawwg: Tuurlijk zie je ze veel rijden, maar dat wil niet zeggen dat er alsnog veel meer auto’s zijn (lees: enthousiast ingekocht). Dus nee ik praat geen ‘poep’ en ja ik vind de auto wel degelijk een mooi apparaat, ik constateer alleen.
Smokey zegt
@granlusso: yep, veel te dure wagen. Ben benieuwd wanneer ze gedumpt worden! ( alles in december registreren ?)
FB_100002177943068 zegt
@RudyV: een passat gte is al niet meer te krijgen bij elk lease bedrijf. verkopen/leasen zich als warme broodjes
parker zegt
@FB_100002177943068: gelul, er staat toch in de tekst hierboven bestellen juli, leveren sept?
potjak zegt
@parker: de importeur durft/kan op dit moment de levering binnen 2015 niet meer te garanderen. (Bron: AW)
CRX zegt
@granlusso: Dit is inderdaad een aantrekkelijk verhaal voor ondernemers. Ook al zal de auto hier ongetwijfeld louter negatieve reacties krijgen.
fit4fun zegt
@granlusso: 1 op 10? Heeft u een objectieve test om dat aan te tonen of weer de gebruikelijke borrelpraat? Een Toyota Auris Hybrid rijdt met enige moeite 1 op 20. Waarom zou zo’n Golf GTE dat dan niet halen?
granlusso zegt
@fit4fun: Alleen op benzine, dus zonder elektriciteit. Daarnaast ken ik meerdere mensen die een GTE rijden die het kunnen bevestigen, plus daarbij de feiten over leaserijders die nooit de auto aan de lader hangen.
gtwillem zegt
@granlusso: bij ons kantoor staan er vele plugins hybrides. Allemaal lease auto’s bijna allemaal aan de lader. Ook de kantoren ernaast staan ze keurig aan de paal. En ja, ook GTE’s ;-)
granlusso zegt
@gtwillem: Kijk, dat is netjes, gelukkig begint het besef ook steeds meer te komen :)
jrk68 zegt
@fit4fun:
Vermogen en doelgroep maken zijn verhaal zeer aannemelijk.
Een bedaarde rijder in een Auris of een petje die een GTI (zo wordt hij immers in de markt gezet) huurt met 204pk.
Ik vrees dat lieden die nooit bijladen blij zijn als ze de 1:10 halen.
Wat ik wel frappant vind is dat de lieden die altijd afgaven op de Prius en de Auris nu staan te soppen in hun tuigje voor een nog saaiere Golf.
Mag ik dat hypocriete vinden?
Ja, dat mag ik.?
henkhupelschoten zegt
@granlusso: Nu rijden de dealers er zelf mee rondt, hoeven paar euro te betalen en dan kunnen ze er al mee rond karren. Had het ook gehoord haha hopeloos ding
gregorius zegt
@granlusso: ik had zo’n GOLF 7 1.4 TSI zonder GTE mee tijdens mijn service. In de morgen normaal gereden; beetje stad, beetje file en snelweg: 5l/100km. Op de terugweg beetje gespeeld en nog kwam ik niet boven de 7.5 uit.
Ga je nou zeggen dat het aanbrengen van accu’s (dat extra gewicht) nog zoveel extra verbruik veroorzaakt? Of rijden al die lease-rijders echt als volkomen mongolen?
jrk68 zegt
@gregorius:
Het antwoord op je vraag luidt een volmondig JA. ?
mazdarx zegt
Deze auto staat, samen met de Volvo XC90, voor alles wat er mis is met de huidige auto-markt en dan met name de lease markt. Ik hoop dat we deze nachtmerrie snel achter ons kunnen laten maar ik vrees dat dit pas het begin is…
mashell zegt
@mazdarx: want de Passat TDI bluemotion was zoveel beter?
ThomasBol zegt
@mashell: in daadwerkelijke kosten en daadwerkelijke CO2 uitstoot? JA! Businesscase V60 D4 190pk á 45000€ rijdt goedkoper dan V60 D6 PHEV á 65000€.
freezzr zegt
Afgezien van het bijtellingsvoordeel: BOOO-RIIIIING
Tonnie zegt
@freezzr: ach, de variant is nog enigzins te pruimen en die zullen we wss het vaakst zien.. Maar dan zie ik liever dat xc90 t8 hybride geval.
gtwillem zegt
Hele nette auto. Prima apparaat, waarschijnlijk. Maar hij lijkt wel heel erg sterk op de vorige. Terwijl dit juíst een nieuw model moest zijn… Zonde dat er ook geen Passerati CC uitvoering is.
Qua bijtelling: als ik in de markt ervoor was had ik het waarschijnlijk ook gedaan. Financieel is het een zeer antrekkelijk aanbod. Je zou wel gek zijn meer bijtelling te gaan betalen voor een Optima of Insignia (die ik beide mooier vind dan de Passat).
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Het idee is leuk, ze hadden het alleen op basis van een diesel moeten doen….
reistje zegt
@gtwillem: Eens toen ik de eerste foto’s zag was ik best enthousiast want het zag er best anders uit. Maar zodra ik hem in het echt zag viel het mij erg tegen.
Verder ben ik benieuwd hoe fijn zo’n kleine 1.4 nu rijd in een zware auto als dit. Ik ben misschien wat ouderwets en blijf er toch mijn twijfels bij hebben. (Hoewel die 1.4 156pk levert wat in principe prima is).
gtwillem zegt
@reistje: op zich moet het prima zijn. Meer dan 150pk en 200nm is eigenlijk altijd voldoende.
Daarbij kun je zo’n Passat not eens 50km rijden vanaf de paal, dat is best een eind. Als je 70km van je werk woont, hoef je maar 20km op benzine te rijden. En als ie dat dat 1 op 10 doet betekent het dat je voor heen en weer rijden maar 4 liter nodig hebt voor 140km. Prima waarden.
phaeton zegt
@gtwillem: Lijkt mij leuk staan. Letters uit Passat, Tiguan en Touareg samenvoegen tot Passerati.
Dutchdriftking zegt
En nog dit jaar op kenteken??
leandro zegt
@dutchdriftking: in de tekst staat leveren vanaf september. September is nog niet geweest dus denk het wel ;)
porsche911991 zegt
@leandro: Nee volgend jaar pas rijden, tenzij je bovenaan de wachtlijst staat. Alle productieplekken zijn namelijk al vol. In 2016 met de nieuwe regeling ben je de eerste
RutgerK zegt
Er zijn ook A3 e-tron rijders te vinden die bijna alles elektrisch rijden en nu rond de 1 op 70 zitten. Het zit dus vooral in het gebruik van de auto door de bestuurder. Zelf vind ik het een prima idee als zo’n auto op de snelweg op brandstof rijdt en in de stad op elektrisch overschakelt. Het milieu in de stad minder belasten vind ik een prima voornemen.
Verder natuurlijk de standaard reacties van ‘dino’s’ hier. Het concept van een elektrische aandrijving is een blijvertje. Beter dat je eraan went en het een kans geeft. In de F1 willen de fabrikanten ook vasthouden aan de hybride motor en de huidige generatie supercars zijn allemaal hybrids. Om over de nieuwe Koenigsegg nog maar te zwijgen. Een aandrijfconcept dat alleen maar mogelijk is door na te denken wat de voordelen zijn van elektrische aandrijving.
jippie zegt
Wat een verrassing dat er op een Passat GTE standaard GTE-bumpers zitten.
phaeton zegt
@jippie: Overgenomen uit het persbericht joh… Dat staat er zo in als ‘optie’, dingen die standaard zijn verkopen als bijzonderheid.
yupyup zegt
Toch vraag ik me af, is een diesel hybride zoals de v60 niet interessanter? Een heerlijk smeuïg diesel karakter, de explosiviteit van de elektrische aandrijflijn en de lange actieradius lijkt mij een fijne combinatie. Waarom zijn veruit de meeste hybrides op basis van een benzine motor?
endofline zegt
@yupyup: belangrijkste reden kostprijs. Een dieselmotor is duurder om te maken omdat de bepaalde onderdelen sterker moeten zijn. Nog een reden die belangrijk is is het gewicht. Een benzinemotor is meestal een stuk lichter. Dit is nodig want de hybride aandrijflijn (elektro) is flink zwaar. Je moet dus oppassen als ontwikkelaar dat je niet aan de gewichtsgrenzen zit van het platform. Men wil bij voorkeur dezelfde dempers en vering etc gebruiken voor hybride en niet hybride versies.
mashell zegt
@endofline: je vergeet de doelmarkten. Hoewel hypbride en een kleine diesel de perfecte combinatie zijn zie je die niet. Het is eigenlijk altijd hybride in combinatie met benzine omdat de grootste doelmarkten VS en China daarom vragen. Je ziet alleen kleinere merken als Volvo en Peugeot in Europa diesel hybrides verkopen. Volvo heeft al aangegeven dat ze ook over gaan op de benzine hybrides.
taxman zegt
@yupyup: Omdat een diesel vanzelf al zunig is. Het voordeel van de elektro is daardoor minder.
taxman zegt
Toch leuk dat er nu ook hybride voor oude modellen op de markt komt.
mrrallycross zegt
Zullen we wel weer vaak gaan zien in nederland
deboes zegt
Hopelijk slaat mijn leasemaatschappij dit rondje passaai even over.
carmasterr zegt
Voor elke verkochte (ja ik weet het geen lease) Passat GTE moet de dealer verplicht vijf onerkoopbare Golf GTE’s afnemen.
Die dealers zitten dus niet bepaald te wachten op deze auto…
carmasterr zegt
@carmasterr:
Dat zijn er inmiddels dus al 10 per Passat GTE.
De dealers hier in Groningen staan er al vol mee…