Grote of kleine modellen, van huis uit spannende of juist hele saaie modellen, op de SEMA Show maakt het allemaal niet uit, zolang je er maar iets bijzonders van maakt. De Toyota Yaris bijvoorbeeld is klein én saai, maar gewoon van de partij. Wie er dit jaar ook bij is in een speciale uitvoering, is de Volkswagen Passat CC.
Het Volkswagen Design Center in California heeft de hulp ingeroepen van partijen als APR, LLC, Recaro, H&R Suspension en Brembo om de CC om te dopen tot de Passat CC Super Performance Concept.
Van buiten kreeg de vierdeurs coupé een zwarte chroom accenten, een aangepaste voor- en achterbumper, zij-panelen en een aluminium kofferbak spoiler. Wat natuurlijk het meest in het oog springt, zijn de forse 20 inch 10-spaaks velgen met bandenmaat 245/30.
Duiken we onder de motorkap, dan vinden we daar het 2,0 liter TSI blok dat door APR is voorzien van een stage 3 turbocharger met de keus uit 3 prestatieniveau’s.
* Full power mode is goed voor 311 pk en 424 Nm koppel
* GT mode is goed voor 252 pk en 363 Nm koppel
* Eco mode is goed voor 222 pk en 320 Nm koppel
Volkswagen beweert dat de auto in Eco mode op de snelweg iedere 100 km 1,3 liter minder brandstof verbruikt dan het standaard 2,0 TFSI blok. In de stad is dit verschil zelfs 3,7 liter per 100 km.
Niet alleen de motor werd aangepakt, want het uitlaatsysteem werd geheel vervangen en eindigt in twee opvallende rechthoekige uitlaten. Ook mochten H&R sportvering en Bembo remmen niet ontbreken. In de auto kun je plaatsnemen in strakke Recaro sportkuipjes.
Kevin zegt
ziet er goed uit, niet over de top.
Zo te lezen ook een compleet plaatje waarbij niet alleen het uiterlijk of de motor is aangepakt maar ook de wegligging etc.
Netjes!
Sven zegt
Ziet er netjes uit. Zo mogen ze hem wel in productie nemen.
Jan zegt
Nee doe maar niet.
Achterkant lelijk!
voorkant mwah….
Velgen vind ik wel weer een stoer/mooi design.
thijs zegt
Ik heb dit vanaf het begin een erg mooie auto gevonden. Na deze aanpassingen is mijn mening alleen nog maar versterkt. Wat een auto!
Revan zegt
Wanabee Mercedes CLS
Windhoos zegt
Ik vind de aanpassing juist een beetje TE, standaard is hij imho iig mooier ;-)
DM zegt
Daar gaat een hoop goed, maar zeker niet alles. Zou niet kiezen voor deze spoiler achter, de zijkant iets cleaner (ik tel zo 5-6 horizontale strepen, wat te druk), en die sportstoelen passen niet bij wat deze auto moet uitstralen, de wagen hoort GT-achtig imho en dan passen deze hardcore sportseats niet.
Overall zeker mooi, indrukwekkend wat ze doen met de motor, dat zouden er meer moeten doen!
Pier zegt
Mooie kar heur, alleen moeten ze bij VW een keer die pook van de automaat aanpakken. Maak gewoon zoiets als Mercedes wat lijkt op een gewone pook ipv dit moderne variantje van een oude suzuki alto pook!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Degelijk, goed, niet al te lelijk…
maar het blijft een VOLKSwagen!
hubert zegt
@Revan,
en dan is de CLS zeker een wannabee 1999 Ford Taurus? Want daar loopt ook de achterzijde naar beneden.
Laurens zegt
Beige, het nieuwe wit?
RobertJ zegt
Best netjes! niet heel erg extreem, ik vind hem van achter in ieder geval mooi. Van voor had het iets minder gemogen. De motor is wel leuk aangepast. Ik had alleen de VW 18″ers gehouden. (deze: http://www.diablomotor.com/wp-content/uploads/2008/01/passat_cc_sida_big.jpg)
BmwMPower zegt
Ze kunnen het wel bij VW!
Harstikke mooie auto! Petje af! :)
Audi Alami zegt
passat cc —> wannabe cls
passat cc Super Performance —> wannabe cl500
Summer Sky zegt
Mooie kar, dat concept van verschillende prestatieniveau’s zie ik wel toekomst hebben. Wat heb je in de stad immers aan al die pk’s.
Stephan Tast zegt
Geweldige verbruiksprestaties, minder dan 1 op 11 in de stad is bijna revolutionair, aub standaardiseren VW!
Rijzerlo zegt
Ik vind hem in de kont wel een beetje lang, had iets minder gemogen, maargoed het blijft een plaatje, in het echt zal het er wel fantastisch uitzien
Zou dit dus een mooie concurrent zijn voor de audi RS5?
Windhoos zegt
@Rijzerlo,
De RS5 is ten eerste nog niet eens uit, ten tweede is het een compleet andere auto en ten derde is het verschil in vermogen ook nog eens veel te groot….
Edje® zegt
Erg gaaf… vind hem heel mooi… vind de Passat CC zeker een opvolger voor mijn auto… alleen waar laten ze bij deze auto de nummerborden? Zowel voor als achter is er nergens ruimte voor gereserveerd… da’s dan weer heel lelijk als er dadelijk nummerborden op zitten…
Melvivio zegt
passat cc —> wannabe cls
passat cc Super Performance —> wannabe cl500
Ja dat vind ik een beetje slap,
Er zijn meerdere auto’s binnenkort in dat segment, en de mercedes heeft toch een heel ander karakter dan deze volkswagen. Moet je snappen…
Desalniettemin vind ik dit een mooie auto, in het zwart, mogen ze ding zo bij me op de stoep zetten :)
Ricavant1.8T zegt
Helemaal perfect!!
Ziet er prachtig uit.
Kosten ook bekend??
Richard Brunsveld zegt
ToF!
Citrofiel zegt
Wat? Ze maken de motor een stuk krachtiger, met mogelijkheid om nóg krachtiger te maken, en hij verbruikt minder?
– De normale Passat CC 2.0TFSi heeft 200 pk en verbruikt 7.9 L/100 km.
– Deze Passat CC Super Performance heeft 222 pk en verbruikt 6.6 L/100 km, in eco mode.
Ik bedoel maar te zeggen: De mogelijkheden zijn er blijkbaar om de auto’s op een vrij simpele manier nog een stuk zuiniger te maken, maar de wil (of dwang) is er nog niet.
Overigens, uiterlijk kan ik dit wel waarderen…
Citrofiel zegt
Hm, bij jullie concullega’s kiezen ze voor een benadering vanaf de andere kant… http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10162 Voor jullie staat het Super Performance-aspect voorop, bij hen de ecologische shit. ;)
307hdi zegt
Waarom de 2.0 TFSI? Waarom niet de 3.6 V6 met stage 3 turbo en 4motion, dat is pas spreken van super performance, moet toch zo’n 450 pk geven?
Anyway, standaard prachtig, in deze uitmonstering werkelijk een pareltje
M-lover zegt
als je een sportwagen wil maken is een 2L geen goede keuze om onder de kap te leggen… een dikkere motor met iets kleinere turbo’s geeft veel minder aloude turbo-problemen en is gewoon veel sportiever, tis mooi wat ze met het2litertje doen, maar geef mij maar bv een 35i van bmw rijdt voor normaal straatgebruik denk ik stukken leuker.
LJ zegt
erg leuk, zou hem zo kopen (als ik het geld was en hij te koop was..)
WieAndersDasAuto zegt
Ziet er goed uit. Ik ben er zeer over te spreken en toch best wel een apart idee, de Eco mode heeft 222 pk en toch verbruikt hij minder.
Btw mijn vader had zijn vorige auto ook laten chip-tunen, de auto was beetje sneller geworden terwijl hij minder verbruikte. Dit zouden ze bij alle modellen moeten doen. De auto wordt krachtiger/sneller en verbruikt minder, wat wil je nog meer?
LP640 zegt
Echt bruut volkswagen gaat weer de goede kant op.
Cantago zegt
Gewoon netjes;)
Jeff_Edison zegt
@ Citrofiel:
De normale Passat CC 2.0TFSi heeft 200 pk en verbruikt 7.9 L/100 km.
– Deze Passat CC Super Performance heeft 222 pk en verbruikt 6.6 L/100 km, in eco mode.
Vergeet niet dat het hier 2 totaal verschillende motoren vetreft..
De 1e is een TFSI met enkel een turbo..!! ( die vinden we ook terug in de Golf 5 GTI )
de 2e ( uit de CC Super Performance ) is een TSI..!! Hier wordt gebruikt gemaakt van een COMBINATIE van een Turbo en een Compressor..
( over t algemeen )
Ik ben t wel met je eens, dat ze zuiniger kunnen ( maar dat ze dat liever niet doen als het niet MOET ) maar dat je wel weet dat t 2 verschillende motoren zijn.. :D
Overigens vind ik een CC niet geschikt voor dikke bumpers..!! Dat blok okee.. Maar laat de bumper maar overwegen.. LESS IS MORE..!!
( VW.. een klein lipje was voldoende.. ;) )
Gijs zegt
in de CC kan je nieteens achterin zitten, en als je de hoofdsteun voor op zn hoogst zet komt hij tegen het dak!
phantom zegt
Ik zie het niet vaak maar dit is toch echt een mooie orginele velg, meestal zijn ze na-geaapd.